معامله‌گران همیشه به‌دنبال کسب اطلاعات مفیدی از نمودارهای بازار کریپتو هستند تا بتوانند تحلیل‌های قدرتمندی را انجام دهند. در همین راستا، شاخص‌های مربوط به ارزهای مهم بازار، کاربرد زیادی در تحلیل‌های تریدرها دارند. از طرفی، یکی از مهم‌ترین رمز ارزها، تتر (Tether) با نماد اختصاری USDT است. این استیبل کوین که قیمتی برابر با 1 دلار آمریکا دارد، به‌طور گسترده برای انجام معاملات، در صرافی‌های مختلف، استفاده می‌شود. در واقع، فرقی نمی‌کند که تریدرها قصد انجام معاملات اسپات، فیوچرز، مشتقات و... را داشته باشند، بلکه همیشه تتر پای ثابت این معاملات است.


ازاین‌رو، تتر ارزش بازار بسیار زیادی دارد و می‌تواند بر روی کل بازار کریپتو تأثیر بگذارد. یکی از شاخص‌هایی که تأثیرات این استیبل کوین را بر سایر ارزها نشان می‌دهد، دامیننس تتر (USDT.D) است. به همین خاطر، در این مقاله از اکسبیتو، به‌سراغ این شاخص رفته‌ایم تا ببینیم که دامیننس تتر چه اهمیتی برای معامله‌گران دارد.


آشنایی با تتر (USDT

آشنایی با تتر (USDT)

اگرچه سرمایه‌گذاری در بازار کریپتو می‌تواند سودآور باشد، اما همیشه نوسانات بالای رمز ارزها برای بسیاری از افراد ترسناک بوده‌اند. در گذشته، معامله‌گران مجبور می‌شدند که ارزهای دیجیتال خود را به دلار و یا سایر ارزهای فیات تبدیل کنند تا از کاهش ناگهانی قیمت در امان بمانند که این فرایند زمانبر بود و کارمزدهای زیادی را نیز به تریدرها تحمیل می‌کرد. در همین راستا، تتر (Tether)، با نماد اختصاری USDT، در سال 2014، پایه‌گذاری شد تا کاربران کریپتو را از یک بازار پرتلاطم نجات داده و به سرپناهی ایمن برساند.


تتر استیبل کوینی است که قیمتی برابر با 1 دلار آمریکا دارد و توسط ارزهای فیات پشتیبانی می‌شود؛ یعنی به‌ازای هر واحد تتر، یک واحد دلار آمریکا در خزانه این شرکت وجود دارد تا قیمت USDT همیشه برابر با دلار باقی بماند. با گذشت زمان، استفاده از این استیبل کوین به‌طور چشمگیری افزایش یافت؛ به همین خاطر، بنیان‌گذاران تتر این استیبل کوین را با شبکه‌های مختلفی، مانند اتریوم، پالیگان، سولانا، ترون و... ادغام کردند. شما نیز می‌توانید از طریق صرافی ارز دیجیتال اکسبیتو، به خرید و فروش تتر اقدام کنید. صرافی اکسبیتو از تمام شبکه‌های انتقال تتر پشتیبانی می‌کند و امکان معامله USDT را با بهترین قیمت و کمترین کارمزد برای شما فراهم کرده است.


دامیننس تتر (USDT.D) چیست؟

دامیننس تتر (USDT.D) چیست؟

دامیننس یا تسلط ارزهای دیجیتال بیان‌کننده این مطلب است که چه میزان از کل بازار کریپتو در اختیار یک رمز ارز به‌خصوص قرار دارد. برای مثال، اگر دامیننس اتریوم برابر با 20 درصد باشد، می‌فهمیم که ETH توانسته یک‌پنجم از کل بازار کریپتو را در اختیار بگیرد. به همین ترتیب، دامیننس تتر نیز سلطه این استیبل کوین را بر بازار کریپتو نشان می‌دهد و برای تحلیلگران اهمیت زیادی دارد.


دامیننس تتر چگونه محاسبه می‌شود؟

برای محاسبه دامیننس ارزهای دیجیتال، باید ارزش بازار آن‌ها را بر ارزش کل بازار کریپتو تقسیم کنیم. همچنین، ارزش بازار هر رمز ارز نیز به‌وسیله ضرب کردن تعداد توکن‌هایش در قیمت لحظه‌ای آن به دست می‌آید. همان‌طور که می‌دانید، تتر قیمتی برابر با 1 دلار آمریکا دارد؛ بنابراین، ارزش بازار این استیبل کوین برابر با تعداد توکن‌های در گردش آن خواهد بود. سپس، باید تعداد این توکن‌ها را بر کل ارزش بازار ارزهای دیجیتال تقسیم کنیم تا شاخص تسلط USDT را به دست آوریم.


دامیننس تتر در سال‌های اخیر چگونه بوده است؟.

دامیننس تتر در سال‌های اخیر چگونه بوده است؟

در سال‌های اخیر، تتر توانسته تسلط خود را بر بازار استیبل کوین‌ها افزایش دهد. اگرچه حوادث مختلف، به‌صورت موقتی، بر روی دامیننس USDT تأثیر منفی گذاشته‌اند، اما این استیبل کوین دوباره خود را بازیابی کرده و به پادشاهی خود در میان ارزهای پایدار ادامه داده است.


زمانی که استیبل کوین «ترا یو اس دی» (UST)، در اثر یک خطای فنی از دلار آمریکا جدا شد و سقوط کرد، تردیدهای زیادی در مورد پایداری استیبل کوین‌ها ایجاد شد. بااینکه در اثر این حادثه، برای مدت کوتاهی، دامیننس تتر کاهش یافت، اما USDT دوباره با قدرت به صحنه بازگشت و نه‌تنها دامیننس قبلی را به دست آورد، بلکه آن را تا 20 درصد هم افزایش داد. به‌دنبال این رخداد، شاخص تسلط استیبل کوین‌های دیگری، مانند USDC، BUSD و DAI کاهش پیدا کرد. از این اتفاق می‌توان فهمید که کاربران، نسبت به سایر استیبل کوین‌ها، به تتر اعتماد بیشتری دارند.


از سوی دیگر، اعلام ورشکستگی بانک «سیلیکون ولی» که حافظ پشتوانه USDC بود، کاربران را نسبت به این رمز ارز نیز بدبین کرد و مهم‌ترین رقیب تتر را زیر سوال برد. همین اتفاق نیز باعث افزایش تسلط تتر بر بازار کریپتو شد.


انواع دامیننس تتر کدامند؟.

انواع دامیننس تتر کدامند؟

دامیننس تتر دارای نموداری است که دو وضعیت صعودی و نزولی را به ما نشان می‌دهد. هرکدام از این دو حالت، به دو زیرمجموعه تقسیم می‌شوند. ازاین‌رو، در این بخش، 4 نوع دامیننس تتر را توضیح می‌دهیم:


  • دامیننس صعودی، ارزش بازار صعودی: درصورتی‌که ارزش بازار تتر صعودی بوده و ارزش کل بازار کریپتو نزولی باشد، دامیننس تتر رشد خواهد کرد. در چنین مواقعی، متوجه می‌شویم که معامله‌گران ارزهای دیجیتال دیگر خود را فروخته و به‌جایشان تتر خریده‌اند.

  • دامیننس صعودی، ارزش بازار ثابت: اگر ارزش بازار تتر ثابت باشد، اما ارزش کل بازار کاهش یابد، باز هم شاخص تسلط USDT صعودی می‌شود. بااین‌حال، در این مورد، باید به‌سراغ عوامل دیگری برویم که ارزش کل بازار را کاهش داده‌اند.

  • دامیننس نزولی، ارزش بازار نزولی: وقتی ارزش بازار تتر کاهش بیابد و ارزش کل بازار با رشد مواجه شود، شاهد روند نزولی در دامیننس تتر هستیم. ازاین‌طریق، می‌فهمیم که سرمایه‌گذاران با تترهای خود به خرید سایر رمز ارزها اقدام کرده‌اند.

  • دامیننس نزولی، ارزش بازار ثابت: اگر نزولی شدن دامیننس تتر در اثر افزایش ارزش کل مارکت کریپتو باشد و ارزش بازار USDT تغییری نکند، باید ببینیم که چه عواملی روی بازار کریپتو تأثیر منفی گذاشته‌اند.

عوامل موثر بر دامیننس تتر (USDT.D)

عوامل موثر بر دامیننس تتر (USDT.D)

دیدیم که یکی از عوامل اصلی نوسانات دامیننس تتر مربوط به خرید و فروش سایر رمز ارزها است. بااین‌حال، عوامل موثر بر شاخص تسلط تتر به همین مورد ختم نمی‌شوند. به همین خاطر، در ادامه سایر دلایل این موضوع را بررسی می‌کنیم:


  • خرید به‌جای دلار: بسیاری از افرادی که در بازار کریپتو فعالیتی ندارند، تتر را می‌شناسند و به‌جای دلار، به خرید این استیبل کوین اقدام می‌کنند. ازاین‌طریق، نقدینگی به بازار USDT تزریق شده و دامیننس تتر را افزایش می‌دهد.

  • تسلط استیبل کوین‌ها: گاهی سرمایه‌گذاران یک استیبل کوین را نسبت به سایرین ترجیح می‌دهند. دراین‌صورت، افزایش دامیننس یکی از آن‌ها، باعث کاهش تسلط بقیه ارزهای پایدار، از جمله تتر، می‌شود.

  • رویدادهای مهم: وقایع دنیای کریپتو، مانند ورشکستگی پلتفرم‌ها و صرافی‌ها، موجی از بدبینی را در کاربران ایجاد می‌کنند. به‌این‌ترتیب، آن‌ها تترهای خود را می‌فروشند و از بازار خارج می‌شوند.

دامیننس تتر چه اهمیتی برای معامله‌گران دارد؟

دامیننس تتر چه اهمیتی برای معامله‌گران دارد؟

دامیننس تتر یکی از شاخص‌های مهم بازار است که معامله‌گران از آن برای تقویت تحلیل‌های خود استفاده می‌کنند. ازاین‌رو، باید ببینم که دامیننس USDT چه اهمیتی برای تریدرها دارد.


تشخیص روند قیمت

اصولاً نوسانات دامیننس تتر با حرکات کل بازار کریپتو همبستگی معکوس دارند؛ یعنی وقتی USDT.D افزایش می‌یابد، قیمت ارزهای دیجیتال کاهش یافته و زمانی که شاخص تسلط تتر رشد می‌کند، قیمت سایر توکن‌ها نزولی می‌شود. معامله‌گران از این مسئله برای اطمینان از تشخیص صحیح روند حرکتی ارزهای دیجیتال، خصوصاً قیمت بیت کوین، استفاده می‌کنند.


البته باید به این نکته توجه داشته باشید که این نوسانات کاملاً هم‌زمان رخ می‌دهند و کمکی به پیش‌بینی آینده قیمت نمی‌کنند. در نتیجه، می‌توان از آن‌ها برای اطمینان از تشخیص درست روند استفاده کرد و باید با سایر استراتژی‌های معاملاتی ترکیب شوند.


شناخت‌ کف‌ها و سقف‌ها.

شناخت‌ کف‌ها و سقف‌ها

یکی دیگر از نکات جالبی که در مورد نمودار دامیننس تتر وجود دارد، هم‌زمانی معکوس کف‌ها و سقف‌ها با قیمت سایر رمز ارزها است. به‌طوری که وقتی در شاخص تسلط تتر سقفی را ببینیم، در قیمت سایر رمز ارزها، خصوصاً بیت کوین، یک کف قیمتی ثبت خواهد شد. همین‌طور، زمانی که دامیننس تتر یک کف را نشان دهد، در نمودار قیمت بیت کوین، سقفی را مشاهده می‌کنیم.


این هم‌زمانی به معامله‌گران کمک می‌کند که خطوط حمایت و مقاومت دقیق‌تری را رسم کرده و از این خطوط برای تشخیص روندهای آتی قیمت استفاده کنند.


الگوهای کندل استیک

یکی از روش‌های خوب برای تحلیل نمودار قیمت ارزهای دیجیتال، استفاده از الگوهای کندل استیک است. در واقع، معامله‌گران با یافتن الگوهای معروف کندل، مانند چکش، ستاره دنباله‌دار، هارامی و... به پیش‌بینی قیمت آینده رمز ارزها می‌پردازند.


درصورتی‌که به‌طور هم‌زمان نمودار دامیننس تتر و سایر ارزهای دیجیتال را زیر نظر بگیرید، می‌بینید که همان الگوهای قیمتی، به‌صورت معکوس در شاخص تسلط USDT هم شکل می‌گیرند. ازاین‌طریق، شما می‌توانید نسبت به الگویی که شناسایی کرده‌اید، اطمینان حاصل کنید.


سخن پایانی


دامیننس تتر (USDT.D) بیانگر میزان تسلط این استیبل کوین بر کل بازار کریپتو است. معامله‌گران از شاخص تسلط تتر برای تقویت تحلیل‌های خود استفاده می‌کنند. ازآنجایی‌که نوسانات دامیننس USDT با حرکات قیمت سایر ارزهای دیجیتال رابطه‌ای معکوس دارند، شما به‌راحتی می‌توانید با زیر نظر گرفتن این نوسانات، اطلاعات خوبی را درباره حرکات قیمت بیت کوین، اتریوم و... به دست آورید.