کیف پول ارز دیجیتال یکی از ملزومات شروع به کار در بازار ارزهای دیجیتال است. کیف پول ارز دیجیتال انواع مختلفی دارد، اما امن‌ترین نوع آن کیف پول سخت‌افزاری است. یکی از بهترین کیف پول‌های سخت‌افزاری کیف پول ترزور یا Trezor است. در ادامه در مورد این کیف پول و ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن با شما صحبت خواهیم کرد.


معرفی کیف پول ترزور

کیف پول ترزور (Trezor) یک کیف پول سخت‌افزاری است که امنیت پیشرفته‌ای را برای کلیدهای خصوصی شما فراهم می‌کند. این کیف پول رمزارزی، از بیت کوین و ارزهای دیجیتال دیگر پشتیبانی می‌کند. برخلاف روش‌های ذخیره‌سازی سرد سنتی (ذخیره‌سازی آفلاین یا کیف پول‌های کاغذی)، ترزور پرداخت‌های ایمن را بدون قرار دادن کلیدهای خصوصی شما در کامپیوترهای در معرض خطر انجام می‌دهد.


Trezor اولین کیف پول سخت‌افزاری بیت کوین در جهان است. این کیف پول توسط SatoshiLabs ارائه شده که یک شرکت مستقر در جمهوری چک است. این شرکت در سال ۲۰۱۳ یک کمپین جمع‌آوری کمک مالی برای اولین کیف پول سخت‌افزاری خود در بازار راه‌اندازی کرد. چند سال بعد، SatoshiLabs با تولید «Trezor Model T» به این هدف دست پیدا کرد و جایگاه محکمی را به‌عنوان یکی از امن‌ترین کیف پول‌ها در جهان به دست آورد.

معرفی کیف پول ترزور

انواع کیف پول ترزور

کیف پول ترزور در دو مدل Trezor model T و Trezor model One عرضه می‌شود. آفلاین نگه‌داشتن کلیدهای خصوصی در کیف پول سخت‌افزاری راه‌حل امنیتی نهایی برای ارزهای دیجیتال است، اما آیا میدانید کدام مدل از کیف پول ترزور برای شما مناسب است؟ کیف پول‌های ترزور یک هدف دارند. هدف آن‌ها این است که به هر فردی در جهان اجازه می‌دهند بدون توجه به کشور و یا سطح دانش فنی خود به‌طور مستقل به ثروت دیجیتال خود دسترسی داشته باشد و آن را مدیریت کند.


همه سخت‌افزارها و نرم‌افزارها در این کیف پول از کدهای منبع باز استفاده می‌کنند و به کاربران اجازه می‌دهند تا تاییدات نهایی را انجام دهند و آن را در برابر تهدیدات جدید مقاوم نگه دارند. ازآنجایی‌که این کدها منبع باز هستند پتانسیل زیادی برای سفارشی‌سازی کدها وجود دارد. این موضوع کاربران حرفه‌ای را قادر می‌سازد تا گرهی را که به آن متصل می‌شوند سفارشی کنند و کاملاً جدا از SatoshiLabs فعالیت کنند. همچنین دسترسی ایمن به کل اکوسیستم ارز دیجیتال را تضمین می‌کنند، زیرا ترزور می‌تواند با پروژه‌های مختلف ادغام شود.


بیشتر بخوانید: مقایسه و بررسی بهترین کیف پول‌های سخت‌افزاری


به زبان ساده، کیف پول ترزور طوری طراحی شده که آفلاین بماند و هرگز به هیچ سرور اینترنتی متصل نشود. بنابراین، هک کردن کیف پول ترزور به صورت مجازی غیرممکن است. در نتیجه، دسترسی به ارزهای دیجیتال در ترزور امکان پذیر نیست. البته ترزور در سال 2017 با یک هک غیرمجاز روبرو شد که نگرانی‌­های زیادی را در مورد ویژگی‌­های امنیتی آن ایجاد می­کند، اما از آن تاریخ به بعد تیم امنیتی ترزور روی این کیف پول­ها کار کردند و تا به امروز هیچ هکی روی این کیف پول­ها صورت نگرفته است.


خرید کیف پول ترزور از طریق سایت‌هایی که این کیف پول را ارائه می‌کنند، امکان‌پذیر است. سایت آمازون یکی از فروشگاه­‌های معتبر است که می‌­توانید کیف پول ترزور را از آنجا تهیه کنید.

انواع کیف پول ترزور

کیف پول Trezor Model One

کیف پول «ترزور وان»، اولین کیف پول سخت‌افزاری ارز دیجیتال است. این کیف پول اولین بار در نوامبر ۲۰۱۲ معرفی شد و با امنیت، کاربری آسان و ذخیره کلیدهای خصوصی به‌صورت آفلاین صنعت را متحول کرد. مدل One به لطف اصول رمزنگاری انعطاف‌پذیر و طراحی کاربر پسند به شما امکان می‌دهد از بیت کوین برای مدت طولانی و بدون نیاز به پیش‌زمینه فنی محافظت کنید.


1- زیرساخت امنیتی شخصی


عملکرد اصلی کیف پول سخت‌افزاری فقط آفلاین نگه‌داشتن کلیدها نیست. برای واجد شرایط بودن به‌عنوان کیف پول سخت‌افزاری، کیف پول باید یک نمایشگر مورد اعتماد نیز داشته باشد که به کاربران نشان دهد دقیقاً چه داده‌هایی را امضا می‌کنند. همه کیف پول‌های Trezor داده‌های تراکنش واقعی را روی صفحه‌نمایش خود نشان می‌دهند، بنابراین کاربران بلافاصله متوجه می‌شوند که جزئیات تراکنش صحیح است یا خیر. اگر جزئیات صحیح نباشد با خیال راحت می‌توانند تراکنش را لغو کنند.


2- بازیابی سرمایه


سرمایه افراد تنها به دستگاه کیف پول بستگی ندارد. اگر کیف پول شما گم شود یا به سرقت برود همیشه یک نسخه پشتیبان از کلیدهای خود به شکل لیستی از کلمات روی کاغذ خواهید داشت. به همه کاربران جدید آموزش داده می‌شود که دقیقاً چگونه از کلیدهای خود در هنگام راه‌اندازی دستگاه نسخه پشتیبان تهیه کنند. شما هر زمانی که بخواهید می‌توانید دارایی‌های خود را به یک کیف پول دیگر انتقال دهید.


3- وابسته نبودن


ترزور مدل One پس از تقریباً یک دهه استفاده به صدها هزار مشتری راضی خدمات ارائه کرده است. هیچ‌کدام از مشتریان به دلیل مشکل در کیف پول ارزهای خود را از دست نداده‌اند. طرح این کیف پول مینیمال و شبیه جاکلیدی است که حمل آن را کاربردی و پنهان کردن آن را آسان می‌کند. کد منبع باز تضمین می‌کند که کیف پول‌ها می‌توانند به‌طور مستقل و برای همیشه به‌روز، بازیابی، ساخته، بازسازی، اصلاح و نگهداری شوند.

 کیف پول Trezor Model One

کیف پول Trezor Model T

کیف پول ترزور مدل تی نسل بعدی کیف پول سخت‌افزاری است که برای گسترش قابلیت‌های نسخه قبلی خود طراحی شده است. این دستگاه یک پرچم‌دار ترکیبی عالی از رابط بصری و سخت‌افزار قدرتمند است. این مدل از نظر قابلیت استفاده، حریم خصوصی و امنیت بهبود یافته، اما برخی از ویژگی‌های آن از مدل One پیشرفته‌تر است.


1- طراحی ایزوله


در نگاه اول، تغییرات زیادی در طراحی مدل T مشاهده خواهید کرد. مدل T جمع‌وجور تر از مدل One است. تمایز اصلی مدل T صفحه‌نمایش لمسی بزرگ آن است. این صفحه با وضوح 240 در 240 پیکسل تمام‌رنگی، کنترل دارایی‌ها توسط کاربر را راحت‌تر کرده است.


2- توانایی بیشتر


برخی از عملکردهای پیشرفته و برخی ارزهای دیجیتالی خاص فقط در مدل T پشتیبانی می‌شوند. این ویژگی‌های شامل پشتیبانی از احراز هویت FIDO2 و توانایی ذخیره ارز دیجیتال مونرو (Monero) با استفاده از یک رابط شخص ثالث هستند. مدل T اولین کیف پولی است که از این نوع ویژگی‌های پیشرفته پشتیبانی می‌کند و از نظر داشتن صفحه‌نمایش بزرگ بصری برای کاربران جدید ایده آل است.

کیف پول Trezor Model T

مشخصات سخت‌افزاری کیف پول‌های ترزور

ظاهر مدل One با پوششی از پلاستیک ABS ساخته شده که در برابر ضربه مقاوم است. این پوشش از آسیب فیزیکی جزئی محافظت می‌کند. این کیف پول سخت‌افزاری یک پردازنده ARM Cortex-M3 دارد که با فرکانس ۱۲۰ مگاهرتز کار می‌کند و روی میکروکنترلر STM32 F2 تعبیه شده است. این ترکیب سخت‌افزاری محبوب که توسط بسیاری از سازندگان دیگر استفاده می‌شود، دسترسی راحت و ایمن به ارزهای دیجیتال را برای کاربران فراهم می‌کند.


ظاهر مدل T از یک پوشش بادوام از پلاستیک تقویت‌شده ABS + PC ساخته شده که توسط جوش اولتراسونیک به هم متصل شده است. ازنظر سخت‌افزاری هم پردازنده قدرتمندتر ARM Cortex-M4 را خواهید دید که با فرکانس ۱۶۸ مگاهرتز بر روی میکروکنترلر STM32 F4 کار می‌کند. مدل T همچنین دارای جای کارت حافظه و پورت USB-C است.


تنها چیزی که برای استفاده از کیف پول سخت‌افزاری ترزور نیاز دارید یک کامپیوتر، یک کابل USB و یک رابط مانند Trezor Suite است. Trezor Suite یک برنامه دسکتاپ و وب رایگان برای ویندوز، macOS و لینوکس است که به شما امکان کنترل کامل بر دارایی‌هایتان را می‌دهد و درعین‌حال امنیت و حریم خصوصی شما را حفظ می‌کند. همچنین به لطف سازگاری با تلفن‌های اندرویدی می‌توانید ترزور خود را در حال حرکت راه‌اندازی کرده و از آن استفاده کنید. راه‌اندازی در هر دو دستگاه از طریق فرآیند نصب Trezor Suite خیلی سریع اتفاق می‌افتد. البته ترزور مدل T به دلیل نمایشگر لمسی به‌طورکلی برای استفاده طبیعی‌تر و راحت‌تر در نظر گرفته می‌شود.


مزایای کیف پول ترزور

کیف پول ترزور مزایای زیادی دارد. به همین دلیل است که طرفداران زیادی پیدا کرده و به یکی از بهترین کیف پول‌های جهان تبدیل شده است.

مزایای کیف پول ترزور

امنیت

این کیف پول در بسته‌بندی مناسبی برای کاربران ارسال می‌شود. ترزور دارایی‌های شما را به‌صورت آفلاین ذخیره می‌کند و بنابراین امنیت بالایی دارد. با استفاده از آدرس‌های تازه برای هر تراکنش دریافتی می‌توانید داده‌های خود را کنترل کنید، دارایی‌های خود را در حساب‌های جدا نگه دارید و کیف پول‌های مخفی را با استفاده از کلمات عبور مختلف ایجاد کنید. برای مخفی نگه‌داشتن فعالیت آنلاین خود و حفظ حریم خصوصی مالی، شبکه حریم خصوصی Tor را روشن کنید. از حالت Discreet و Locktime استفاده کنید تا فعالیت شما در هر شرایطی مخفی بماند.


کاربرپسند بودن

کار کردن با کیف پول ترزور خیلی آسان است و به همین دلیل کاربران از آن استقبال می‌کنند. عملکردهای اصلی دستگاه در Trezor Suite واضح و مشخص هستند، بنابراین می‌توانید بدون توجه به دستگاهی که استفاده می‌کنید به‌سرعت تراکنش‌ها را ارسال کنید و حساب‌های جدید ایجاد کنید. مراقبت از ترزور آسان است و به لطف Invity، یک شرکت SatoshiLabs، می‌توانید پیشنهادات خرید، فروش و مبادله را با یکدیگر مقایسه کنید. هر دو مدل ترزور به شما امکان می‌دهند معاملات خود را مستقیماً در برنامه Trezor Suite انجام دهید، بهترین معاملات را برای انواع مختلف پرداخت و ارزها انتخاب کنید و پس از تکمیل تراکنش وجوه را مستقیماً به کیف پول سخت‌افزاری یا حساب بانکی خود بفرستید.


ایمنی

خود دستگاه که شبیه به یک USB است هم از ایمنی بالایی برخوردار است. صفحه لمسی دستگاه توسط یک صفحه شفاف پوشانده شده است که از صدمه به آن جلوگیری شود.


معایب کیف پول ترزور

هیچ چیزی کامل نیست و علاوه بر مزایا معایبی نیز دارد. کیف پول ترزور هم همینطور است. البته معایب این کیف پول چندان نگران کننده نیستند. در اینجا به آنها اشاره میکنیم:

معایب کیف پول ترزور

  • ترزور در سال 2017 هک شد و امنیت آن کمی زیر سوال رفت و کاربران را نگران کرد.
  • کیف پول ترزور نسبتاً گرانتر از لجر و سایر رقیبان آن است.
  • این کیف پول فقط از سیستم عامل اندروید موبایل پشتیبانی می کند. برنامه کیف پول ترزور برای iOS در حال حاضر در دسترس نیست.

ارزهای پشتیبانی شده در والت Trezor کدامند؟

کیف پول‌­های سخت افزاری ترزور طرفداران زیادی دارند، زیرا از ارزهای دیجیتال زیادی پشتیبانی می­کنند. در اینجا به تعدادی از محبوب‌ترین ارزهای دیجیتال پشتیبانی شده توسط ترزور اشاره می‌­کنیم:


  • بیت کوین (BTC)
  • اتریوم (ETH)
  • بایننس کوین (BNB)
  • تتر (USDT)
  • کاردانو (ADA)
  • ریپل (XRP)
  • شیبا اینو (SHIB)
  • هکس (HEX)
  • دوج کوین (DOGE)
  • یو اس دی کوین (USDC)
  • یونی سواپ (UNI)
  • آوالانچ (AVAX)
  • چین لینک (LINK)
  • رپد بیت کوین (WBTC)
  • لایت کوین (LTC)
  • ماتیک (MATIC)
  • بیت کوین کش (BCH)
  • استلار (XLM)
  • اتریوم کلاسیک (ETC)
  • ایاس (EOS)
  • آوه (AAVE)
ارزهای پشتیبانی شده در والت Trezor کدامند؟

این­ها تنها تعدادی از ارزهای دیجیتالی هستند که کیف پول ترزور از آن­ها پشتیبانی می­کند. بنابر اعلام سایت ترزور این کیف پول از 1816 ارز دیجیتال و توکن پشتیبانی می­کند.


نحوه راه اندازی کیف پول ترزور

ساخت کیف پول ترزور برای بار اول بسیار ساده است. کل این فرآیند تقریباً 10-15 دقیقه طول خواهد کشید.


- مرحله 1: ترزور را به کامپیوتر خود وصل کنید.


کیف پول ترزور را با استفاده از کابل USB ارائه شده به کامپیوتر خود وصل کنید. در صفحه کیف پول ترزور باید نماد قفل و دستورالعملی را مشاهده کنید که از شما می­خواهد به آدرس trezor.io/start بروید.


- مرحله 2: به آدرس trezor.io/start بروید.


با نحوه عملکرد پین ترزور و Seed بازیابی آشنا شوید. سپس انتخاب کنید که آیا می‌خواهید در خبرنامه آن­ها مشترک شوید یا نه، و به راه‌اندازی دستگاه خود ادامه دهید.


- مرحله 3: نصب کیف پول ترزور


برای اینکه دستگاه ترزور با کیف پول ترزور ارتباط برقرار کند، می­توانید افزونه TREZOR Chrome یا TREZOR Bridgeرا برای سیستم عامل خود نصب کنید. در اینجا قصد داریم تا با استفاده از Chome Extension ادامه دهیم.


مرحله 4: آخرین نسخه فریمور (Firmware) را نصب کنید.


برای شروع نصب فریمور برای اولین بار روی «Yes, Install» کلیک کنید. اثر­انگشت فریمور روی صفحه مرورگر را با اثر­انگشت روی کیف پول ترزور بررسی کنید و مطمئن شوید که آن­ها باهم مطابقت دارند. روی «Continue» در ترزور کلیک کنید.

نحوه راه اندازی کیف پول ترزور

مرحله 5: ترزور را دوباره به کامپیوتر وصل کنید.


حالا دوباره به wallet.TREZOR.io بروید.


مرحله 6: برای دستگاه ترزور یک نام انتخاب کنید.


مرحله 7: تنظیم پین

تنظیم پین ممکن است در ابتدا گیج کننده به نظر برسد، اما زمانی که آن را درک کنید آسان خواهد شد. یک شبکه 3×3 (با نقطه) در مرورگر و یک شبکه 3×3 (با اعداد) روی ترزور خود خواهید دید. حال، فرض کنید می‌خواهید پین شما مثلاً 6789 باشد. می‌خواهید به موقعیت دقیق این اعداد در ترزور خود مراجعه کنید و آن­ها را به ترتیب در مرورگر خود بزنید. برای تأیید پین خود باید این کار را دو بار انجام دهید.

مرحله 8: Seed خود را یادداشت کنید.

در مرحله بعد، ترزور شما یک ترکیب منحصر به فرد از 24 کلمه را نمایش می­دهد. این به شما امکان می‌­دهد در صورت گم شدن دستگاه خود حساب­های خود را بازیابی کنید. هر 24 کلمه را کلمه به کلمه یادداشت کنید، دوباره آن را تایید کنید و روی Finish در ترزور خود کلیک کنید. هرگز Seed خود را گم نکنید.

مرحله آخر: برای دسترسی به کیف پول ترزور، پین را وارد کنید.

مجدداً در مرورگر خود به https://wallet.trezor.io/ بروید، پین را وارد کنید، Enter را فشار دهید و برای اولین بار به کیف پول خود دسترسی پیدا کنید.

برای ارسال ارز دیجیتال باید روش زیر را دنبال کنید:

دستگاه ترزور خود را به کامپیوتر وصل کنید و به صفحه حساب در کیف پول ترزور بروید. بعد به تب Send بروید. ارز دیجیتالی را که می‌خواهید ارسال کنید در گوشه سمت چپ بالای صفحه انتخاب کنید. کیف پول ترزور از ارزهای زیادی پشتیبانی می­کند. بعد از انتخاب ارز آدرس مقصد و مبلغ را وارد کنید. تراکنش را در ترزور تأیید کنید.

مبلغ تراکنش و آدرس مقصد را بررسی کنید. اگر مبلغ و آدرس صحیح است، تأیید را فشار دهید. اگر مقدار و آدرس نمایش داده شده بر روی صفحه نمایش ترزور با موارد روی صفحه کامپیوتر شما یکسان نباشد، ممکن است کامپیوتر شما آلوده شده باشد. هنگامی که آدرس(های) مقصد و مبلغ(های) تراکنش ارز دیجیتال خود را تایید کردید، ترزور کل مبلغ تراکنش را همراه با کارمزد تراکنش نمایش می­دهد. دوباره آن­ها را بررسی و تایید کنید. دکمه سبز رنگ را برای لحظه‌­ای نگه دارید تا تراکنش امضا و ارسال شود.

کلام آخر

سخت است بگوییم کدام مدل ترزور بهتر است، زیرا همه ما نیازهای متفاوتی داریم. هر کدام از این دو مدل را خریداری کنید پشیمان نخواهید شد. هر دو دستگاه یک رابط کاربری عالی و ساده برای پیمایش، راه‌اندازی سریع و بالاترین استانداردهای امنیتی را ارائه می‌دهند و تضمین می‌کنند که هیچ‌کس به‌جز شما نمی‌تواند به پول شما دسترسی داشته باشد.

پرچم‌دار مدل T یک دستگاه مدیریت دارایی دیجیتالی تمام‌عیار است که برای استفاده روزمره و دسترسی ساده به ارزها و داده‌های شما طراحی شده است. مدل One پایه و اساس امنیت ارزهای دیجیتال شما است. این کیف پول تمام چیزی است که شما برای کنترل ارزهای دیجیتال خود به آن نیاز دارید. این کیف پول برای کاربرانی با بودجه کمتر که به تمام ویژگی‌های پیشرفته مدل T نیازی ندارند یا به‌عنوان یک دستگاه پشتیبان برای کسانی که مدل T دارند یک کیف پول سخت‌افزاری ایده آل محسوب می‌شود.