بسیاری از طرفداران ارزهای دیجیتال معتقدند که فناوری بلاک چین و ارزهای دیجیتال می‌توانند جایگزینی برای سیستم‌های مالی سنتی مانند نهادی مالی و بانک‌های کنونی باشند؛ اما از بین تمام پروژه‌های بلاک چینی که در این راستا فعالیت می‌کنند، بنیان‌گذاران و توسعه‌دهندگان شبکه ریپل (Ripple) نظر دیگری دارند. در واقع شبکه ریپل می‌خواهد به سیستم‌های مالی سنتی کمک کند تا خدمات بهتری را ارائه کنند. در این مطلب به بررسی تاریخچه و بنیان‌گذاران شبکه ریپل خواهیم پرداخت.
ریپل (XRP) چگونه رمز ارزی است؟

ریپل (XRP) چگونه رمز ارزی است؟

ریپل (Ripple) یک شبکه بلاک چینی است که با هدف بهبود پرداخت‌های بین‌المللی ایجاد شد. بانک‌ها و مؤسسات دولتی به کمک ریپل می‌توانند نقل‌و‌انتقالات سریع‌تر، ارزان‌تر و غیرمتمرکزتری داشته باشند. ریپل برخلاف سایر ارزهای دیجیتال که در مقابل سیستم‌های پرداخت سنتی قرار می‌گیرند، به کمک این سیستم‌ها آمده است. در وصف بیشتر ریپل می‌توان گفت:


1) ریپل که یک شبکه بلاک چینی بوده، خدمات بسیاری دارد و ارز دیجیتال XRP را ارائه کرده است.


2) ریپل به‌عنوان نسخه غیرمتمرکز شبکه سوئیفت (SWIFT) که یک شبکه پرداخت جهانی است، در نظر گرفته می‌شود.


3) سالانه بیش از ۱۵۵ تریلیون دلار پول به‌صورت برون‌مرزی در جهان جا‌به‌جا می‌شود. ریپل قصد دارد تا با عرضه محصولات بانکی غیرمتمرکز، مشکل نقل‌وانتقالات بین‌المللی پول را برای همیشه حل کند.


4) ریپل درحال‌حاضر در مجموعه ریپل‌نت (RippleNet) خود، سه محصول مختلف به‌نام‌های ایکس کارنت (xCurrent)، ایکس رپید (xRapid) و ایکس ویا (xVia) برای بانک‌ها و نهادهای مالی ارائه داده است که هرکدام جدا از دیگری عمل می‌کنند.


5) ارز دیجیتال XRP فقط در سرویس ایکس ریپد کاربرد دارد و سایر خدمات شبکه ریپل از این رمز ارز استفاده نمی‌کنند. بنابراین شبکه ریپل جدا از رمز ارز XRP عمل می‌کند؛ به‌طوری‌ که XRP فقط یک محصول برای شبکه ریپل است و یک ارز دیجیتال همه‌جانبه برای آن محسوب نمی‌شود.


تاریخچه ارز دیجیتال ریپل چیست؟

تاریخچه ارز دیجیتال ریپل چیست؟

شبکه ریپل تاریخچه طولانی‌تری نسبت به بازار کریپتو دارد. در واقع ریپل در ابتدا با نام ریپل‌پی (Ripplepay) به‌عنوان یک پروتکل پرداخت امن در سال 2004 توسط یک مهندس نرم‌افزار به‌نام رایان فوگر (Ryan Fugger) در ونکوور کانادا شروع به کار کرد. ریپل‌پی از همان ابتدا به‌عنوان یک روش پرداخت جذاب و امن شناخته شد، به همین خاطر بعدها از آن برای اهداف بالاتر استفاده کردند. تاریخچه شبکه ارز دیجیتال ریپل را می‌توان در سلسله مراتب زیر دنبال کرد:


1) در سال 2011، سه مهندس به نام‌های دیوید شوارتز (David Schwartz)، جد مک‌کالب (Jed McCaleb) و آرتور بریتو (Arthur Britto) ریپل‌پی را از رایان فوگر خریداری کرده و به توسعه پروژه‌ای به‌نام XRP Ledger پرداختند. آن‌ها با هدف ایجاد یک دارایی دیجیتالی که پایدارتر از بیت کوین باشد و به‌صورت خاص برای پرداخت مورد استفاده قرار بگیرد، شروع به کار کردند.


2) پروژه XRP Ledger یا XRPL برای اولین‌بار در ژوئن 2012 راه‌اندازی شد. اندکی پس از آن، کریس لارسن (Chris Larsen) به گروه سه نفره قبلی ملحق شد. این گروه در سپتامبر 2012 شرکت نیوکوین (NewCoin) را راه‌اندازی کردند که به‌سرعت به اوپن کوین (OpenCoin) تغییر نام داد.


تاریخچه ارز دیجیتال ریپل چیست؟

3) اوپن کوین از همان روزهای اولیه فعالیت خود تصمیم گرفت تا سیستم مالی جهانی را متحول کند. (با وجود تحولات بسیاری که ارزهای دیجیتال در جهان ایجاد می‌کردند، لارسن هرگز فکر نمی‌کرد که فناوری بلاک چین باید برای سرنگونی سیستم مالی موجود مورد استفاده قرار گیرد. وی معتقد بود که دگرگون‌کننده‌ترین نوآوری‌های تاریخ همیشه بر ایده‌های بزرگی که پیش از آن‌ها آمده است تکیه کرده‌اند، نه‌اینکه آن‌ها را جابه‌جا کنند یا از بین ببرند. برخی دیگر از اعضای ریپل نیز همین نظر را داشتند.)


4) در نهایت، اوپن کوین در سال 2013 به ریپل لبز (Ripple Labs) تغییر نام پیدا کرده و کد شبکه آن منبع‌باز شد. سپس ریپل لبز در سال 2016 در پی یک تغییر نام دیگر به ریپل (Ripple) کوتاه شد تا به‌عنوان یک شبکه پرداخت کارآمد در اختیار سیستم‌های مالی موجود قرار بگیرد.


5) ریپل دارای مجوز «BitLicense» از وزارت خدمات مالی ایالت نیویورک است. این مجوز به XRP اجازه می‌دهد با ارزهای دیجیتال دیگر معامله شود.


6) ریپل در سال 2015 توسط بانک‌ها و شرکت‌های زیادی مورد آزمایش قرار گرفت و از سال 2017 بسیاری از بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ مانند بانک اسپانیایی بیلبائو (BBVA) و غول بانکی ژاپنی میتسوبیشی یو‌اف‌جی (Mitsubishi UFJ) با آن وارد همکاری شدند.


چه کسی ریپل را تأسیس کرد؟

چه کسی ریپل را تأسیس کرد؟

در بررسی تاریخچه ریپل، به اسامی بنیان‌گذاران این پروژه به‌عنوان یک سیستم پرداخت مالی غیرمتمرکز اشاره کردیم؛ اما در اینجا به‌صورت اختصاصی‌تر به بررسی بنیان‌گذاران این پروژه و سابقه کاری آن‌ها خواهیم پرداخت. در بررسی پروژه ریپل، افراد زیر به‌عنوان مؤسس و توسعه‌دهنده دیده می‌شوند:


دیوید شوارتز (David Schwartz)

دیوید شوارتز مدیر ارشد فناوری ریپل است. وی یکی از معماران اصلی XRP Ledger بود. شوارتز قبل از پیوستن به Ripple، مدیر فنی شرکت فناوری‌محور «WebMaster Incorporated» و یک توسعه‌دهنده نرم‌افزار بوده است. وی ذخیره‌سازی ابری غیرمتمرکز و سیستم‌های پیام سازمانی را برای سازمان‌هایی همچون CNN و آژانس امنیت ملی (NSA) توسعه داد. او که با نام جوئل کاتز (JoelKatz) نیز شناخته می‌شود، یک فرد قابل احترام در جامعه ارزهای دیجیتال است.


جد مک‌کالب (Jed McCaleb)

جد مک‌کالب یک برنامه‌نویس، کارآفرین و بشردوست آمریکایی است. وی به‌عنوان بنیانگذار و مدیرعامل استارتاپ هوافضا «Vast» و یکی از بنیانگذاران و مدیر ارشد فناوری استلار (Stellar) شناخته می‌شود. مک‌کالب تا سال 2013 به‌عنوان مدیر ارشد فناوری شرکت ریپل خدمت کرد و سپس به‌دلیل اختلاف با بنیان‌گذاران دیگر ریپل، این پروژه را ترک کرد. مک‌کالب قبل از ریپل، در سال 2010 اولین صرافی بزرگ بیت کوین به‌نام «Mt. Gox» را ایجاد کرد که یک سال بعد (قبل از هک شدن) آن را فروخت. بیشتر ثروت مک‌کالب از فروش 9 میلیارد XRP اصلی او به‌عنوان یکی از بنیان‌گذاران ریپل به دست می‌آید.


آرتور بریتو (Arthur Britto)

آرتور بریتو، یک کارآفرین و توسعه‌دهنده آمریکایی و یکی از بنیانگذاران ریپل است؛ اما قبلاً حضور وی در ریپل بسیار مرموز بود. زمانی‌ که مک‌کالب و دیوید شوارتز در سال 2011 شروع به توسعه مفهوم ریپل کردند، به توسعه‌دهنده سومی نیاز داشتند که در نهایت آرتور بریتو به آن‌ها پیوست. در واقع این بریتو بود که توانست پایگاه کد پروژه ریپل را بهبود بخشد، اما او همچنان تا سال 2019 یک سمت مشاور در ریپل داشت. آرتور بریتو در تأسیس ریپل به دیگر افراد نامبرده تا به اینجا کمک کرده است، اما هویت او برای سال‌های متمادی ناشناس باقی مانده بود.


کریس لارسن (Chris Larsen)

کریس لارسن (Chris Larsen)

کریس لارسن در سال 2012 برای تسهیل پرداخت‌های بین‌المللی برای بانک‌ها با استفاده از فناوری بلاک چین به پروژه ریپل پیوست. لارسن در دسامبر 2016 از سمت مدیرعاملی ریپل کنار رفت، اما همچنان به‌عنوان رئیس اجرایی در این شرکت فعالیت می‌کند. وی قبل از ریپل، از سال 1996 در حوزه‌های مربوط به تکنولوژی فعالیت داشته است. در آوریل 2019، لارسن و بنیادش 25 میلیون دلار، عمدتاً به‌صورت XRP، به دانشگاه ایالتی سانفرانسیسکو اهدا کردند.


براد گارلینگ هاوس (Brad Garlinghouse)

براد مدیرعامل کنونی ریپل و یکی از اعضای هیئت‌مدیره است. وی قبل از ریپل به‌عنوان مدیرعامل سرویس همکاری فایل هایتیل (Hytale) خدمت می‌کرد. گارلینگ هاوس از سال 2009 تا 2012 رئیس بخش برنامه‌های کاربردی مصرف‌کننده در شرکت سرویس‌دهنده اینترنتی آمریکایی (AOL) بود و قبل از آن سمت‌های اجرایی مختلفی در یاهو داشت.


اریک وان میلتنبرگ (Eric Van Miltenburg)

اریک ون میلتنبورگ، مدیر ارشد بازرگانی ریپل است. وی 20 سال تجربه رهبری در توسعه کسب‌و‌کار، برنامه‌ریزی استراتژیک، عملیات تجاری و توسعه شرکت دارد. اریک قبل از پیوستن به ریپل، سمت‌های ارشدی را شرکت‌هایی همچون ادوبی (Adobe)، یاهو (Yahoo)، هایتیل (Hightail)، ردسوش (RedSwoosh) و... داشت. او به‌دلیل تجربه گسترده خود در حل مشکلات پیچیده تجاری و اجرای استراتژی‌هایی که به شرکت‌های فناوری کمک می‌کند تا به‌طور سیستماتیک رشد را تسریع کنند، شناخته شده است.


ریپل نسبت به سایر ارزهای دیجیتال چه برتری دارد؟

ریپل نسبت به سایر ارزهای دیجیتال چه برتری دارد؟

نمی‌توان گفت که ریپل به‌نسبت سایر ارزهای دیجیتال برتری دارد، بلکه فقط می‌توان گفت با آن‌ها متفاوت است. ریپل علاوه‌بر اینکه به‌عنوان یک شبکه بلاک چینی با ارز دیجیتال XRP در جامعه کریپتو شناخته می‌شود، یک شرکت قابل اعتماد برای بانک‌های بزرگ و سیستم‌های مالی سنتی است. در واقع ریپل با سرویس‌های مختلف خود به بهبود خدمات سرویس‌های مالی سنتی کمک می‌کند. استفاده از ریپل سبب شده تا بانک‌ها و مؤسسات مالی با سرعت بیشتر و هزینه پایین‌تر برای نقل‌وانتقالات بین‌المللی پول اقدام کنند.


بنابراین با توجه به اینکه درحال‌حاضر سیستم‌های پرداخت سنتی هنوز هم در اوج قرار دارند و سیستم‌های مبتنی بر بلاک چین نتوانسته‌اند جایگزین آن‌ها شوند، ریپل جایگاه ویژه‌ای در هر دو صنعت کریپتو و امور مالی سنتی و متمرکز دارد. این درحالی است که سایر ارزهای دیجیتال به‌صورت یکجا در برابر سیستم‌های مالی سنتی قرار می‌گیرند و کمکی برای آن‌ها محسوب نمی‌شوند.


سخن پایانی


در این مطلب تاریخچه و بنیان‌گذاران ریپل را بررسی کردیم. ریپل پروژه‌ای بوده که قبل از بیت کوین هم وجود داشته، اما به‌مرور زمان تمایل پیدا کرده و به یک پروژه گسترده تبدیل شده است. ریپل در طول زمان توسعه خود بارها تغییر نام پیدا کرده و خدمات جدیدی را ارائه می‌دهد. ریپل هم‌اکنون در سیستم‌های مالی سنتی مانند بانک‌ها به فعالیت پرداخته و احتمال دارد در آینده‌ای که متعلق به ارزهای دیجیتال و پروژه‌های دیفای است، به‌عنوان یک پروژه غیرمتمرکز حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد. به نظر شما ریپل در آینده چه مسیری را در پیش می‌گیرد؟