افرادی که بیش از دو سال است در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کنند، هنوز هم رشد عجیب و بی‌سابقه شیبا اینو را به‌خاطر دارند. افزایش قیمت ناگهانی و به دور از منطق، یکی از ویژگی‌های میم‌کوین‌های محبوب است؛ اما هیچ‌کدام از آن‌ها به اندازه شیبا اینو رکورد نزده‌اند.


بازار ارزهای دیجیتال درحال‌حاضر به‌عنوان یکی از سودآورترین بازارهای سرمایه‌گذاری شناخته می‌شود؛ زیرا ارزش بازار ارزهای دیجیتال از سال ۲۰۲۰ (زمان شیوع ویروس کرونا) ۱۴۱ میلیارد دلار بود؛ اما اکنون در اکتبر ۲۰۲۳، ارزش بازار به ۱.۰۹ تریلیون دلار رسیده است. این یعنی بازار ارزهای دیجیتال در سه سال اخیر ۶۴۹ درصد رشد داشته است. ماجرا از جایی جالب می‌شود که شیبا اینو رشد ۶۴۹ درصدی خود را نه طی ۳ سال، بلکه تنها در یک روز تجربه کرد!


در این مقاله بررسی می‌کنیم که چرا شیبا اینو به ۰.۰۰۱ دلار نمی‌رسد و آیا احتمالی برای این میم کوین وجود دارد که اوج قیمت جدیدی را ثبت کند یا خیر.


شیبا اینو چیست؟

شیبا اینو چیست؟

شیبا اینو یک میم کوین مبتنی بر بلاک چین اتریوم (ERC-20) محسوب می‌شود که نام آن از سگ نژاد شیبا الگوبرداری شده است. در سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ که دوج کوین به محبوبیت رسید، میم کوین‌های بسیاری با لوگوی سگ در بازار ارزهای دیجیتال عرضه شدند. تعدادی از این میم کوین‌ها مانند شیبا، عملکرد موفقیت‌آمیزی داشتند و حتی به رقیبی برای دوج کوین تبدیل شدند.


شیبا اینو در سال ۲۰۲۱ افزایش قیمت نجومی را تجربه کرد که در قسمت‌های بعدی به آن می‌پردازیم. این ارز دیجیتال پرحاشیه داستان‌های بسیاری را پشت سر گذاشته است و اکنون جامعه طرفداران آن انتظار دارند شیبا اینو به قیمت ۰.۰۰۱ دلار برسد.


آیا شیبا اینو واقعا به ۰.۰۰۱ دلار می‌رسد؟

تعیین هدف ۰.۰۰۱ دلاری برای شیبا اینو به معنای انتظار رشد ۷۸۰۰ درصدی از این ارز دیجیتال است. در هر حال، ۰.۰۰۱ به‌عنوان یک هدف روانی برای شیبا اینو در نظر گرفته شده و طرفداران این میم کوین انتظار دارند به آن دست پیدا کنند. این هدف روانی از سال ۲۰۲۲ برای توکن شیبا اینو در نظر گرفته شده؛ اما تاکنون به واقعیت نزدیک نشده است.شما با خرید تتر و یا معادل ریالی آن میتوانید در صرافی اکسبیتو ارز شیبا را تهیه کنید.


شیبا اینو در اواسط ژوئن ۲۰۲۳ کف قیمت 0.0000065 دلاری را تجربه کرد؛ اما بعد از آن وارد روند افزایشی شد و تا 0.00001 دلار هم بالا رفت. البته این صعود چندان ادامه‌دار نبود و قیمت دوباره وارد روند نزولی شد. شیبا اینو در زمان نگارش این مقاله با قیمت 0.00000685 دلار خرید و فروش می‌شود.


بسیاری از میم کوین‌هایی که رشد قیمت تصاعدی را تجربه کرده‌اند، در کمتر از دو سال، بیش از ۹۰ درصد از ارزش خود را از دست داده‌اند. به نظر می‌رسد شیبا اینو نیز از این قاعده مستثنی نیست و حتی احتمال دارد تا ۹۹ درصد از ارزشی که در اوج قیمت تاریخی خود به دست آورده بود را از دست بدهد.


چرا هدف ۰.۰۰۱ دلار برای شیبا اینو دور از انتظار است؟

چرا هدف ۰.۰۰۱ دلار برای شیبا اینو دور از انتظار است؟

اولین دلیل این است که بازار شیبا اینو تا کنون (اکتبر ۲۰۲۳) نیز بیش از ۴ میلیارد دلار ارزش دارد. تعداد محدودی از شرکت‌ها در سراسر جهان وجود دارند که سهام آن‌ها تا این اندازه ارزشمند باشد. این شرکت‌ها برای به دست آوردن این ارزش بازار، واقعا تلاش کرده‌اند. آن‌ها ده‌ها میلیارد دلار جریان نقدی ایجاد می‌کنند و همیشه به دنبال ایجاد نوآوری و ارائه خدمات بهتر هستند. درحالی‌که شیبا اینو بدون اینکه ارزش واقعی داشته باشد یا خدمات منحصربه‌فردی در بازار ارزهای دیجیتال ارائه کند، به ارزش بازار ۴ میلیارد دلاری رسیده است. شیبا اینو یک توکن ERC-20 است و هیچ مزیت رقابتی ارائه نمی‌دهد. پس احتمال اینکه با افزایش قیمت ارزش بازار بیشتری به دست آورد، زیاد نیست.


دلیل دیگر دور بودن هدف ۰.۰۰۱ دلاری از شیبا اینو این است که تعداد کسب و کارهایی که این توکن را به‌عنوان یک روش پرداختی می‌پذیرند، مدت‌هاست افزایش پیدا نکرده است. برآورد می‌شود که ۴۰ هزار فروشگاه، این توکن را به‌عنوان روش پرداختی پذیرفته‌اند؛ البته بسیاری از این فروشگاه‌ها هم نام و نشان و اعتباری ندارند. آمار نشان می‌دهد درحال‌حاضر بیش از ۵۸۹ تریلیون توکن شیبا اینو در گردش بازار وجود دارند. سرعت توکن‌سوزی این پروژه آنقدر زیاد نیست که از تورم ناشی از گردش این تعداد توکن در بازار، پیشگیری کند. هم‌اکنون، به ازای هر تقاضایی برای توکن‌های SHIBA، عرضه کافی وجود دارد؛ به همین دلیل افزایش ۷۸۰۰ درصدی قیمت، دور از انتظار است.


بیشتر بدانید: قیمت لحظه‌ای بیت کوین

عملکرد ۲۰۲۱ شیبا اینو دوباره تکرار نمی‌شود

عملکرد ۲۰۲۱ شیبا اینو دوباره تکرار نمی‌شود

آنچه SHIBA در سال ۲۰۲۱ ثبت کرد، یک واقعه تاریخی بود. سرمایه‌گذاران در اوایل ژانویه ۲۰۲۱ می‌توانستند هر توکن شیبا را با قیمت 0.000000000073 بخرند؛ اما کمتر از ۱۰ ماه بعد، در اکتبر ۲۰۲۱، قیمت شیبا اینو به 0.00008841 دلار رسید و اوج قیمت تاریخی خود را ثبت کرد. یعنی اگر شما در اوایل ژانویه تنها به اندازه یک دلار، شیبا اینو می‌خریدید، در اکتبر، سرمایه‌ای میلیون دلاری داشتید؛ زیرا یک دلار شما ۱۲۱ میلیون درصد رشد می‌کرد!


البته شیبا اینو سال ۲۰۲۱ را با روند نزولی به پایان رساند؛ بااین‌حال، این ارز دیجیتال از ابتدا تا انتهای ۲۰۲۱، حدود ۴۶ میلیون درصد رشد کرد؛ درحالی که بازار بورس در طی ۵۷ سال (از ۱۹۶۵ تا ۲۰۲۱) توانست این میزان رشد را تجربه کند.


در چه صورت شیبا اینو به ۰.۰۰۱ دلار خواهد رسید؟

بیایید کمی از تحلیل واقعیت‌ها فاصله بگیریم و تصور کنیم که هدف روانی ۰.۰۰۱ دلار قابل دستیابی است. با این تصور شیرین برای طرفداران میم کوین SHIBA، به سراغ بررسی ۳ عاملی می‌رویم که با وجود آن‌ها، شیبا اینوی ۰.۰۰۱ دلاری از رویا به واقعیت تبدیل می‌شود.


راه‌اندازی شیباریوم (Shibarium)، اولین و مهم‌ترین عامل برای رشد قیمت شیبا اینو به شمار می‌آید. شیباریوم یک راهکار لایه دو بوده که برای کاهش هزینه تراکنش‌های مبتنی بر اتریوم طراحی شده است. کاهش هزینه‌های تراکنش شیبا اینو، تریدرها را برای خرید و فروش بیشتر این ارز دیجیتال ترغیب می‌کند. شیباریوم همچنین قرار است با پشتیبانی از NFTها، خرید و فروش توکن‌های غیرقابل تعویض بازی‌های کریپتویی را ساده‌‌‌تر کند. شیباریوم فعالیت خود را به‌تازگی آغاز کرده؛ اما هنوز به پذیرش و کاربرد گسترده در بازار ارزهای دیجیتال نرسیده است.


در چه صورت شیبا اینو به ۰.۰۰۱ دلار خواهد رسید؟

دومین عامل مورد نیاز برای رسیدن شیبا اینو به ۰.۰۰۱ دلار، سوزاندن حجم زیادی از توکن‌های در گردش است. توکن‌سوزی، تعداد سکه‌های در گردش را کاهش می‌دهد، در نتیجه قیمت هر توکن افزایش پیدا می‌کند. ویتالیک بوترین، در سال ۲۰۲۱ بیش از ۴۱۰ تریلیون توکن شیبا (۴۱ درصد از حجم‌ توکن‌های در گردش بازار) را به یک حساب غیرقابل دسترسی در بلاک چین ارسال کرد و به عبارتی این حجم توکن را سوزاند. او با این کار در کاهش تورم شیبا اینو و افزایش قیمت توکن‌های آن نقش موثری ایفا کرد.


سومین عامل محرکه‌ای که می‌تواند معجزه شیبا اینوی ۰.۰۰۱ دلاری را رقم بزند، قدرت جامعه کاربران است. علت اصلی رکورد تاریخی شیبا اینو در ۲۰۲۱، استقبال کاربران ارزهای دیجیتال از این توکن بود. اگر موج دیگری در شبکه‌های اجتماعی و بازار ارزهای دیجیتال به راه افتد و کاربران را به خرید شیبا اینو ترغیب کند، افزایش چند هزار درصدی قیمت این ارز دیجیتال، ممکن می‌شود.


کلام آخر


هدف ۰.۰۰۱ دلاری برای شیبا اینو به‌عنوان یک محتوای زرد برای شبکه‌های اجتماعی مناسب است؛ اما برای تریدرهای حرفه‌ای بازار ارزهای دیجیتال، یک شوخی به نظر می‌رسد؛ مگر اینکه جزء جامعه طرفداران شیبا اینو باشند! این پروژه هیچ مزیت رقابتی‌ای را ارائه نمی‌دهد، دچار تورم شده و میم کوینی بوده که برای سرگرمی توسعه پیدا کرده است. به همین دلیل تحلیل و بررسی منطقی شیبا اینو ثابت می‌کند انتظار این حجم رشد قیمت برای آن منطقی نیست. مگر اینکه معجزه‌ای که در ۲۰۲۱ اتفاق افتاد، بار دیگر تکرار شود. درحال‌حاضر، جامعه کاربران، قدرتمندترین اهرم شیبا اینو برای رسیدن به ۰.۰۰۱ دلار هستند و اگر موجی برای خرید توکن‌های این پروژه به راه بیندازند، احتمال دستیابی به هدف و شکل‌گیری واقعه تاریخی دیگری در بازار ارزهای دیجیتال، وجود دارد.