بیت کوین (BTC) بزرگ‌ترین ارز دیجیتال دنیا است که روزانه در حجم بسیار بالایی معامله می‌شود. همچنین، افراد زیادی به استخراج این رمز ارز مشغول هستند. در واقع، این افراد با تأیید تراکنش‌های بیت کوین و ساخت بلوک‌های جدید، پاداش دریافت می‌کنند. ازاین‌طریق، توکن‌های جدید BTC وارد بازار کریپتو می‌شوند؛ اما آیا می‌دانستید که کل بیت کوین‌های قابل استخراج به 21 میلیون واحد محدود شده‌اند؟


این محدودیت را ساتوشی ناکاموتو، خالق بیت کوین، برای این رمز ارز در نظر گرفته و اهدافی را برای این تصمیم در سر داشته است. به‌این‌ترتیب، محدودیت عرضه BTC ویژگی‌هایی را برای این ارز دیجیتال به‌همراه می‌آورد. به همین خاطر، در این مقاله از اکسبیتو، قصد داریم که به علت محدودیت 21 میلیونی عرضه بیت کوین بپردازیم.


آشنایی با ارز دیجیتال بیت کوین

آشنایی با ارز دیجیتال بیت کوین

در سال 2008، فردی ناشناس، با نام مستعار «ساتوشی ناکاموتو» (Satoshi Nakamoto)، مقاله‌ای را درباره یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز و همتابه‌همتا منتشر کرد. بر اساس این مقاله، بیت کوین ارزی مجازی است که بدون نظارت دولت‌ها و بانک‌ها صادر می‌شود و بر اساس یک دفترکل توزیع‌شده کار می‌کند. یک سال بعد، یعنی در سال 2009، ناکاموتو با ساخت بلوک پیدایش، اولین واحدهای بیت کوین را استخراج کرد.


در ابتدا، بیت کوین ارزش چندانی نداشت؛ به‌طوری که در 22 مه 2010، فردی به نام «لازلو هانیچ» (Laszlo Hanyecz) به «جرمی استوردیوانت» (Jeremy Sturdivant) بابت دریافت دو عدد پیتزا، 10000 بیت کوین پرداخت. این اولین تراکنش رسمی BTC به حساب می‌آید که در تاریخ ثبت شده است. در سال‌های بعد، برخی از افراد تبهکار در فضای دارک‌وب، از بیت کوین برای خرید و فروش کالاهای غیرمجاز استفاده می‌کردند. بااین‌حال، با توسعه توکن‌های دیگر و صرافی‌های ارز دیجیتال، بیت کوین شهرت بسیار زیادی یافت و نه‌تنها در سال‌های اخیر، توانست به محدوده 60 هزار دلار برسد، بلکه به یکی از ستون‌های اصلی دنیای اقتصاد تبدیل شد. امروزه بسیاری از سرمایه‌گذاران به بیت کوین تمایل نشان می‌دهند و این رمز ارز را در سبد سرمایه خود می‌گنجانند. شما نیز می‌توانید از طریق صرافی کریپتو اکسبیتو، به‌راحتی و با کمترین قیمت، به خرید بیت کوین اقدام کنید. صرافی اکسبیتو امکان خرید آسان و ارزان بیت کوین، تتر، اتریوم و سایر رمز ارزها را برای شما فراهم کرده است.


چرا عرضه بیت کوین محدود به 21 میلیون واحد است؟

چرا عرضه بیت کوین محدود به 21 میلیون واحد است؟

ساتوشی ناکاموتو محدودیت 21 میلیون واحدی را به‌خاطر جلوگیری از تورم بیت کوین در نظر گرفت. پس از آن، بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگر نیز از این ویژگی الهام گرفتند؛ البته حداکثر مقدار عرضه رمز ارزها با یکدیگر متفاوت است. برای مثال، توکن XRP محدودیتی 100 میلیاردی دارد و ارز XMR تنها در حدود 18.9 میلیون واحد عرضه خواهد شد.


محدودیت عرضه BTC یک مزیت بزرگ برای آن به حساب می‌آید؛ چراکه کمیاب بودن این توکن، ارزش آن را افزایش می‌دهد. در واقع، هرچه یک دارایی کمیاب‌تر باشد، ارزش آن هم بیشتر خواهد بود. ازاین‌رو، عرضه محدود بیت کوین تضمین می‌کند که نه‌تنها قیمت این رمز ارز با گذشت زمان افت چندانی نداشته باشد، بلکه با نزدیک شدن به پایان عرضه، با رشد قیمتی هم مواجه شود. همین کمیاب بودن باعث شده است که بسیاری از افراد به بیت کوین، «طلای دیجیتال» بگویند؛ زیرا طلا نیز به مقدار محدودی در طبیعت یافت می‌شود. برای مثال، اگر شما به نمودار قیمت طلا نگاه کنید، می‌بینید که این فلز گران‌بها همیشه روندی صعودی داشته و هیچ‌وقت دچار افت قیمتی زیادی نشده است.


در اینجا، ما به مفهومی از تورم توجه داریم که از نامحدود بودن یک دارایی ایجاد می‌شود. برای جلوگیری از چنین تورمی، ناکاموتو محدودیت عرضه را در کدهای منبع بیت کوین تعریف کرد. از طرفی، عرضه کوین‌های این ارز دیجیتال هم با نرخ مشخصی انجام می‌شود. همچنین، هر چهار سال یکبار، پاداش ایجاد هر بلوک به نصف کاهش می‌یابد. تمام این سیاست‌های ناکاموتو در راستای کنترل تورم بوده‌اند؛ زیرا هیچ‌وقت تعداد ارزهای BTC در گردش بازار، بیش از نیاز کاربران نخواهند بود. پس با افزایش تقاضا نسبت عرضه، قیمت بیت کوین رشد خوبی را تجربه می‌کند.


چرا تورم برای بیت کوین مشکل‌زا است؟

چرا تورم برای بیت کوین مشکل‌زا است؟

عوامل مختلفی وجود دارند که باعث ایجاد تورم در یک جامعه می‌شوند. اغلب کارشناسان اقتصادی درباره این مفهوم توافق دارند که تورم پایدار زمانی اتفاق می‌افتد که عرضه ارز فیات افزایش یابد و پول در گردش با اقتصاد آن کشور مطابقت نداشته باشد. این مفهوم در مورد قیمت ارز دیجیتال بیت کوین و بازار کریپتو نیز صدق می‌کند.


در سال‌های اخیر، تورم در نقاط مختلف جهان روبه‌افزایش بوده است؛ خصوصاً به‌خاطر اینکه بحران‌های مختلفی مانند شیوع بیماری، جنگ، کم‌آبی و... مدام درحال رخ دادن هستند. وقتی کشوری دچار تورم باشد، مردم آن کشور به‌سراغ دارایی‌هایی می‌روند تا بتوانند ارزش سرمایه خود را حفظ کنند. از طرفی، قیمت‌های کالاها نیز در هنگام بروز تورم اقتصادی، با رشد سرسام‌آوری مواجه می‌شوند. رشد قیمت کالاها قدرت خرید طبقات متوسط و ضعیف جامعه را کاهش می‌دهد.


حالا تصور کنید که یک دارایی دیجیتالی، مانند بیت کوین، هیچ‌وقت دچار تورم نمی‌شود؛ ازاین‌رو، می‌تواند ارزش خود را در درازمدت حفظ کند. درصورتی‌که این دارایی در دسترس کشورهای دچار تورم قرار بگیرد، ساکنان این مناطق به‌راحتی می‌توانند با سرمایه‌گذاری روی آن، ارزش سرمایه‌های خود را حفظ کنند. از طرفی، تمام این ویژگی‌ها در بیت کوین فراهم شده‌اند. ازآنجایی‌که در کشور ما نیز تورم اقتصادی وجود دارد، شما به‌راحتی می‌توانید از طریق صرافی ارز دیجیتال اکسبیتو، به خرید بیت کوین و سرمایه‌گذاری روی این ارز ضدتورمی اقدام کنید.


21 میلیون واحد بیت کوین تا چه زمانی عرضه می‌شوند؟

21 میلیون واحد بیت کوین تا چه زمانی عرضه می‌شوند؟

عرضه بیت کوین از طریق فرایند استخراج انجام می‌شود؛ یعنی هر ماینری که بلوکی جدید را به زنجیره اضافه کند، پاداش این فعالیت خود را دریافت خواهد کرد. این پاداش‌ها همان ارزهایی هستند که به BTCهای در گردش اضافه می‌شوند. بر اساس کدهای نوشته‌شده توسط ساتوشی ناکاموتو، پاداش بلوک از 50 BTC آغاز شده و هر چهار سال یکبار نصف می‌شود که این رویداد را با نام «هاوینگ» (Halving) می‌شناسیم.


از طرفی، ساخت هر بلوک بیت کوین تقریباً 10 دقیقه طول می‌کشد. اگر شرایط شبکه و تعداد ماینرها طوری باشند که این زمان تغییر کند، شبکه بیت کوین سختی استخراج را به‌گونه‌ای تنظیم خواهد کرد تا مجدداً استخراج هر بلوک 10 دقیقه طول بکشد. ازآنجایی‌که آخرین هاوینگ در سال 2020 رخ داد و رویداد بعدی در سال 2024 است، انتظار می‌رود که کل واحدهای بیت کوین تا سال 2140 عرضه شوند.


پس از استخراج 21 میلیون بیت کوین چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

پس از استخراج 21 میلیون بیت کوین چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

تا کنون (سال 2023) حدود 19 میلیون واحد بیت کوین استخراج شده‌اند. 2 میلیون BTC باقی‌مانده به‌خاطر کاهش پاداش بلوک، عرضه طولانی‌تری خواهند داشت. بااین‌حال، تأثیر پایان عرضه بیت کوین بر ماینرها و سرمایه‌گذاران قابل توجه است و باید مورد بررسی قرار بگیرد.


با پایان عرضه، دیگر بلوکی تشکیل نخواهد شد و ماینرها فقط به تأیید تراکنش‌ها می‌پردازند. از طرفی، توقف عرضه و افزایش تقاضا، باعث ایجاد «فومو» (Fomo) یا «ترس از دست دادن» در سرمایه‌گذاران می‌شود؛ یعنی آن‌ها از ترس از دست دادن یک فرصت ناب سرمایه‌گذاری، برای خرید بیت کوین هجوم می‌آورند. این تقاضای زیاد می‌تواند باعث رشد چشمگیری در قیمت BTC شود. بالا رفتن قیمت بیت کوین نیز کمبود پاداش بلوک را برای ماینرها جبران می‌کند.


از سوی دیگر، با تمام شدن عرضه بیت کوین، ما به 21 میلیون BTC دسترسی نخواهیم داشت؛ زیرا برخی از این توکن‌ها در اثر تراکنش‌های اشتباه از بین رفته‌اند و بعضی دیگر نیز در کیف پول‌های نهنگ‌های بازار قرار دارند. همه این موارد می‌توانند به رشد تصاعدی قیمت بیت کوین کمک کنند.


سخن پایانی


بیت کوین بزرگ‌ترین ارز دیجیتال دنیا است که انقلابی در اقتصاد جهان ایجاد کرد. این رمز ارز خاصیتی ضدتورمی دارد و با عرضه محدود 21 میلیونی خود، جلوی افزایش بی‌رویه کوین‌های در گردش را می‌گیرد. ازاین‌طریق، همیشه عرضه بیت کوین کمتر از تقاضا خواهد بود. این مسئله می‌تواند باعث رشد صعودی قیمت BTC در درازمدت شود؛ به‌طوری که با پایان عرضه، بیت کوین‌های موجود با تقاضای زیادی مواجه می‌شوند و این رمز ارز ارزش بسیار بالاتری پیدا می‌کند. این خاصیت ضدتورمی را خالق بیت کوین، ساتوشی ناکاموتو، تعریف کرده است تا BTC بتواند با پول‌های سنتی رایج به رقابت بپردازد.