ریپل (Ripple) یک شبکه بلاک چینی است که توسط بانک‌ها و بسیاری از مؤسسات مالی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع، ریپل در جهت ارائه بهتر و سریع‌تر خدمات مالی در جهان ایجاد شده‌ است. درحالی‌که سایر ارزهای دیجیتال، اهداف متفاوتی را دنبال می‌کنند و معمولاً در مقابل سیستم‌های مالی سنتی قرار می‌گیرند، ریپل شرکتی بوده که محصولات متنوعی دارد و یک ارز دیجیتال با نماد «XRP» را ارائه کرده است. قیمت XRP نیز مانند دیگر ارزهای دیجیتال، نوسانات بسیاری را تجربه می‌کند که می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. بنابراین، در این مطلب ضمن توضیح ماهیت ریپل، به بررسی عوامل مؤثر در قیمت این ارز دیجیتال خواهیم پرداخت. اگر برای سرمایه‌گذاری روی ریپل مردد هستید، این مطلب به شما کمک می‌کند تا دیدگاه بازتری نسبت به آن پیدا کنید.

ارز دیجیتال ریپل (XRP) چیست؟

ارز دیجیتال ریپل (XRP) چیست؟

ریپل (Ripple) یک شبکه و شرکت بلاک چینی است که با هدف انتقال برون‌مرزی پول به‌صورت سریع‌تر، ارزان‌تر و غیرمتمرکز‌تر شروع به کار کرد. شبکه ریپل یک تفاوت اساسی با سایر شبکه‌های بلاک چینی دارد؛ به‌طوری‌ که دیگر شبکه‌ها با هدف جایگزین شدن سیستم‌های مالی سنتی ایجاد شدند، اما ریپل با هدف کمک به سیستم‌های مالی سنتی مانند بانک‌ها شروع به فعالیت کرد. در وصف بیشتر ماهیت پروژه ریپل می‌توان گفت:


1) ریپل به‌عنوان یک نماینده قابل اعتماد بین دو طرف در یک معامله خدمت می‌کند؛ چراکه شبکه ریپل می‌تواند به‌سرعت مورد تایید قرار دهد که مبادله به‌درستی انجام شده است.


2) ریپل می‌تواند مبادلات مختلفی را برای انواع ارزهای فیات و ارزهای دیجیتال تسهیل کند.


3) معاملات در ریپل در عرض چهار تا پنج ثانیه تأیید می‌شوند.


4) ریپل به‌عنوان نسخه غیرمتمرکز شبکه سوئیفت (SWIFT) که یک شبکه پیشرو انتقال پول است، در نظر گرفته می‌شود.


5) ارز دیجیتال بومی و اختصاصی شبکه ریپل با نماد «XRP» در بازار کریپتوکارنسی‌ها ارائه شده است. کاربران می‌توانند این توکن را به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری خریداری کرده یا به‌عنوان یک ارز دیجیتال برای مبادله سایر رمز ارزها مورد استفاده قرار دهند. همچنین XRP راهی برای تأمین مالی معاملات در شبکه ریپل است.


6) هزینه استاندارد برای انجام معاملات در شبکه ریپل حدود 0.00001 XRP تعیین شده که در مقایسه با هزینه‌های بزرگی که توسط بانک‌ها برای انجام پرداخت‌های مرزی هزینه می‌شود، بسیار اندک است.


تاریخچه قیمتی ریپل (Ripple) چیست؟

تاریخچه قیمتی ریپل (Ripple) چیست؟

برحسب اطلاعات ثبت‌شده در وبسایت جامع کوین‌ مارکت‌کپ (Coinmarketcap) ارز دیجیتال XRP برای اولین‌بار در تاریخ 4 آگوست 2013 با قیمت حدود 0.005874 دلار در بازار کریپتوکارنسی‌ها لیست شد. ریپل در 19 سپتامبر 2013 به 0.01 دلار رسید؛ اما باز هم در روند نزولی، به 0.001 دلار سقوط کرد. کمترین قیمت ریپل به 7 جولای 2014 در نرخ 0.002802 دلار برمی‌گردد. ریپل تا اواخر مارس 2017 بیشتر بین 0.004 تا 0.009 دلار در نوسان بود و پس از آن وارد روند صعودی شد. ریپل در 7 می 2017 به 0.1 دلار رسید و در 22 دسامبر 2017 توانست مرز یک دلار را رد کند. ریپل در 4 ژانویه 2018 بالاترین قیمت تاریخی خود را در 3.8419 دلار ثبت کرد و پس از آن وارد روند نزولی شد.


ریپل تا فوریه 2021 بین 0.1 تا 0.5 دلار نوسان کرد تا اینکه در 9 آوریل 2021 توانست به بالای 1 دلار برگردد و پس از آن، رمز ارز XRP بین 0.3 تا 1.3 دلار نوسان می‌کرد. ارز دیجیتال XRP درحال‌حاضر (مارس 2024) با قیمت حدود 0.7 دلار در صرافی‌های ارز دیجیتال قابل معامله است.


عوامل تاثیر گذار در قیمت ریپل چیست؟

عوامل تاثیر گذار در قیمت ریپل چیست؟

عوامل بسیاری هستند که می‌توانند روی قیمت ارز دیجیتال ریپل و هر ارز دیجیتال دیگری تأثیر بگذارند. در اینجا عوامل مؤثر بر قیمت ریپل را بررسی می‌کنیم که عبارتند از:


عرضه و تقاضا (Supply and Demand)

یکی از اصلی‌ترین مواردی که قیمت ریپل یا هر ارز دیجیتال دیگری را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، عرضه و تقاضا است. وقتی تقاضا برای خرید ریپل در بازار بالا برود، قیمت ریپل نیز بالا خواهد رفت و برعکس؛ یعنی وقتی تقاضا برای خرید XRP کاهش پیدا می‌کند، قیمت آن نیز پایین‌تر خواهد آمد. سایر دلایلی که در اینجا بررسی می‌کنیم، بر مقدار عرضه و تقاضای ریپل تأثیر خواهند گذاشت.


استقبال از سوی نهادهای بانکی و مالی (Embracement by Banking and Financial Entities)

گفتیم که ریپل برخلاف دیگر پروژه‌های بلاک چینی، در جهت ارتقا خدمات سیستم‌های مالی کنونی فعالیت می‌کند. بنابراین بسیاری از نهادهای مالی و بانکی از ریپل استفاده خواهند کرد. هربار که نهاد مالی جدیدی با ریپل وارد همکاری می‌شود، قیمت توکن XRP ممکن است تحت‌تأثیر آن رشد کند. البته قیمت توکن XRP همیشه به قراردادهای مالی جدید شرکت ریپل وابسته نیست، اما در برخی موارد می‌تواند از آن تأثیر بگیرد.


محیط نظارتی (Regulatory Environment)

محیط نظارتی (Regulatory Environment)

ناشناس بودن و فقدان مقررات در بازار ارزهای دیجیتال مانع از اعتماد بخش زیادی از افراد جامعه نسبت به سرمایه‌گذاری در این بازار می‌شود. بااین‌وجود، وقتی دولت‌ها تلاش دارند تا محیط‌های نظارتی در مورد معاملات رمز ارزی ایجاد کنند، افراد بیشتری ترغیب می‌شوند تا به این بازار ورود کنند. گاهی مقررات نظارتی فقط برای یک ارز دیجیتال خاص در نظر گرفته می‌شوند. اگر این مورد برای ارز دیجیتال ریپل اتفاق بیفتد، قیمت آن را دچار نوسان خواهد کرد؛ چراکه سیاست‌های نظارتی باعث نوسانات در ارزهای دیجیتال شده و همچنین طمع سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال را کاهش می‌دهند. افزایش حمایت از سرمایه‌گذار یکی از اثرات بالقوه تغییرات نظارتی بر بازار ارزهای دیجیتال است. محیط نظارتی برای ارزهای دیجیتال به‌طور مداوم تغییر می‌کند؛ چراکه دولت‌ها به‌مرور قوانین رمز ارزی را مورد توجه قرار می‌دهند.


تصورات سرمایه گذاران (Investor Perceptions)

سرمایه‌گذاران با تحلیل و بررسی‌های خود، اقدامات متفاوتی در مورد ارزهای دیجیتال انجام می‌دهند. اگر تصور تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران نسبت به خرید ریپل مثبت باشد، طبیعتاً تقاضا برای خرید این ارز بالا می‌رود و به‌دنبال آن افزایش قیمت نیز رخ می‌دهد؛ اما اگر تصور سرمایه‌گذاران از سرمایه‌گذاری روی ریپل منفی باشد، کاهش تقاضا رخ داده و آن‌هایی که ریپل دارند نیز ریپل‌های خود را می‌فروشند و ازاین‌طریق، کاهش قیمت شدید اتفاق خواهد اُفتاد.


احساسات کلی بازار کریپتو (Overall Crypto Market Sentiment)

احساسات کلی بازار کریپتو (Overall Crypto Market Sentiment)

وقتی بازار ارزهای دیجیتال وارد دوران صعود می‌شود، بیشتر ارزهای دیجیتال افزایش قیمت پیدا می‌کنند. در نتیجه احساسات کلی بازار به‌سمت خرید تمایل پیدا کرده و افزایش قیمت بیشتری رخ می‌هد. هر ارز دیجیتال از احساسات کلی بازار تأثیر می‌گیرد و ریپل نیز از این قاعده مستثنا نیست. برعکس این حالت نیز صدق می‌کند؛ یعنی وقتی بازار ارزهای دیجیتال وارد دوران رکود می‌شود و بیشتر رمز ارزها روند نزولی در پیش می‌گیرند، کاهش تقاضا برای ارزهای دیجیتال رخ داده و کاهش قیمت رخ می‌دهد. اگرچه استثناهایی در این مورد می‌توانند وجود داشته باشند، اما معمولاًً کاهش قیمت در دوران رکود و افزایش قیمت در دوران صعود، امری بدیهی برای بسیاری از رمز ارزها است.


اخبار (News)

هنگامی‌ که خبر ورود ریپل به فهرست 5000 شرکت سریع‌الرشد جهان توسط مجله Inc منتشر شد، قیمت XRP/USD پاسخ مثبت داد. هربار که خبر جدید و مثبتی در مورد ریپل در مجلات مالی منتشر می‌شود، قیمت این ارز دیجیتال افزاش پیدا می‌کند. جدا از خبرهای اختصاصی مربوط به ریپل، اخبار کلی بازار ارزهای دیجیتال و صنعت نیز بر قیمت XRP تأثیر دارند. برای مثال وقتی استفاده در صنعت از ارزهای دیجیتال پایه در قوانین ایالات متحده تصویب می‌شود، قیمت سایر ارزهای دیجیتال مانند ریپل نیز افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین اخبار بد در مورد ارزهای دیجیتال یا در مورد خود پروژه ریپل نیز می‌تواند موجب کاهش قیمت XRP در بازار شود.


به‌روزرسانی خدمات (Service updates)

به‌روزرسانی خدمات (Service updates)

ریپل قصد دارد شرکت استاندارد کاستودی اند تراست کمپانی (Standard Custody and Trust Company) یک شرکت مستقر در نیویورک و متخصص در خدمات دارایی دیجیتال را بخرد تا مجوزهای نظارتی خود را تقویت کند. این خرید ریپل را به تنها مالک این شرکت تبدیل کرده و مجوزهای نظارتی آن، از جمله مجوزهای اعتباری مهم و مجوزهای انتقال پول را افزایش می‌دهد. مجوزهای شرکت استاندارد کاستودی برای دستیابی به این هدف کلیدی هستند و ریپل را قادر می‌سازد تا یک بسته خدمات جامع ارائه دهد. این اتفاق می‌تواند استفاده از شبکه ریپل را افزایش داده و به دنبال آن باعث افزایش قیمت XRP شود. وقتی خدمات کلی شرکت ریپل و به‌دنبال آن، استفاده از رمز ارز XRP به‌روز‌رسانی می‌شود، اعتماد بازار به ریپل بالاتر رفته و روی قیمت XRP تأثیر می‌گذارد.


افزایش فعالیت نهنگ (Increased Whale Activity)

افزایش فعالیت نهنگ (Increased Whale Activity)

نهنگ‌ها افرادی هستند که مقادیر زیادی ارز دیجیتال را برای کسب سودهای عمیق از نوسانات قیمت دارایی‌ها در اختیار دارند. آمارها نشان می‌دهند که سرمایه‌گذاران بزرگ بین 1 تا 10 میلیون سکه XRP را در اختیار دارند و این به‌نوبه خود در شرایط خاص قیمت XRP را به‌سمت بالا افزایش داده است. نهنگ‌ها همیشه نقش مهمی در تغییرات قیمت XRP در نمودارها ایفا کرده‌اند. بر اساس یک گزارش، اکثر نهنگ‌های ریپل در کره جنوبی و مالت مستقر هستند. وقتی نهنگ‌های ریپل به‌صورت دسته‌جمعی برای خرید یا فروش XRP اقدام کنند، این حرکت باعث نوسان شدید در قیمت این رمز ارز خواهد شد. بنابراین حرکت نهنگ‌ها تأثیر زیادی روی قیمت XRP دارد.


پذیرش: فروش ریپل در خارج از بورس (Adoption: OTC XRP Sales)

ارز دیجیتال XRP قرار است به‌عنوان یک دارایی کمکی برای سرویس نقدینگی درخواستی (ODL) ریپل عمل کند. ODL به مؤسسات مالی و شرکت‌های پرداخت کمک خواهد کرد تا انتقال‌های بین‌مرزی را بسیار سریع‌تر از روش معمول پردازش کنند. گزارش‌های سه ماهه ریپل به روند روبه‌افزایشی در پذیرش ODL اشاره می‌کنند. به‌عنوان مثال، در سه ماهه دوم 2020، فروش سازمانی XRP در خارج از بورس (OTC) در مقایسه با سه ماهه اول 2020، 1700 درصد افزایش یافت؛ این بدان معناست که شرکت‌های تجاری XRP بیشتری برای پردازش تراکنش‌های پولی جهانی خود خریداری کردند. این یکی از اهداف اصلی ریپل به‌عنوان یک شرکت است. حتی اگر این امر به تغییرات قیمت قابل توجهی برای توکن ریپل کمک نمی‌کرد، اعتماد بازار را نسبت به XRP بالا برد.


آیا ریپل سرمایه‌گذاری خوبی است؟

آیا ریپل سرمایه‌گذاری خوبی است؟

شبکه ریپل سه محصول متفاوت به‌نام‌های ایکس کارنت (xCurrent)، ایکس رپید (xRapid) و ایکس ویا (xVia) دارد که بیشتر شرکت‌های طرف قرارداد با ریپل از ایکس کارنت استفاده می‌کنند. این درحالی است که ارز دیجیتال XRP فقط روی سیستم ایکس ریپد این شبکه کارایی دارد؛ بنابراین وقتی می‌شنوید که ریپل با یک نهاد جدید وارد همکاری شده، به معنی استفاده بیشتر از رمز ارز XRP نیست. آگاهی از این موضوع به شما کمک می‌کند تا دیدگاه واضح‌تری نسبت به سرمایه‌گذاری در ریپل داشته باشید. با وجود این موضوع، رمز ارز XRP انتخاب برخی از سرمایه‌گذاران برای خرید است. بنابراین شما نیز می‌توانید با انجام تحقیقات و تحلیل‌های بیشتر، برحسب نظر و شرایط شخصی خود، در مورد سرمایه‌گذاری روی XRP تصمیم‌گیری کنید.


سخن پایانی

سخن پایانی


ریپل یک شرکت بلاک چینی بوده که به‌جای قرار گرفتن در مقابل سیستم‌های بانکی و مالی حاضر، در صدد کمک کردن به آن‌ها برآمده است. بنابراین ریپل برخلاف سایر ارزهای دیجیتال که مخالفت‌ سیستم‌های مالی سنتی را برمی‌انگیزند، از حمایت آن‌ها بهره می‌برد. همه این‌ها باعث تمایز ریپل می‌شوند؛ بنابراین دلایل نوسان قیمت ریپل می‌تواند تا حدودی متفاوت از دلایل نوسان سایر ارزهای دیجیتال باشند. در این مطلب برخی از مهم‌ترین دلایلی که روی قیمت XRP تأثیر می‌گذارند را بررسی کردیم. شما می‌توانید از این دلایل برای بررسی بازار سرمایه‌گذاری روی ریپل استفاده کنید. طبیعتاً دلایل بیشتری برای نوسان قیمت ریپل وجود دارند که می‌توانید در بررسی‌های بیشتر از آن‌ها آگاه شوید؛ اما آیا تا به اینجا تصمیم دارید روی ریپل سرمایه گذاری کنید یا خیر؟