دوج کوین یک ارز دیجیتال است که به‌منظور شوخی با تب داغ سوداگری در بازار ارزهای دیجیتال راه‌اندازی شد. سازندگان آن قصد داشتند توکنی بسازند که هیچ‌کس به‌طور جدی قصد سرمایه‌گذاری روی آن را نداشته باشد، اما دقیقاً عکس آن رخ داد.


از زمان راه‌اندازی این ارز دیجیتال، سرمایه‌گذاران بی‌شماری به آن روی آوردند؛ به‌طوری که در نیمه اول سال 2021 با افزایش بیش از 15000 درصدی، دوج کوین به بزرگ‌ترین میم کوین جهان تبدیل شد.


اگرچه تب آن به‌طور قابل توجهی فروکش کرده است، اما ارز دوج هنوز هم طرفداران خاص خود را دارد. چنانکه بسیاری به افزایش قیمت آن تا یک دلار امیدوارند؛‌ اما آیا رسیدن دوج کوین به یک دلار محتمل است؟ در این مقاله همراه ما باشید تا به جواب پی ببریم.


ارز دیجیتال دوج کوین (DOGE) چیست؟

ارز دیجیتال دوج کوین (DOGE) چیست؟

دوج کوین (Dogecoin) یک ارز دیجیتال است که از یک میم محبوب در شبکه‌های اجتماعی به نام دوج (Doge) الهام گرفته شده است؛ تصویری از یک سگ بامزه معروف که برای ساخت محتواهای طنز در اینترنت استفاده می‌شد.


دوج کوین یک شبکه همتابه‌همتا و متن‌باز بوده و بلاک چین آن از لایت کوین (Litecoin) مشتق یا فورک (Fork) شده و عرضه آن نیز نامحدود است.


این میم کوین در سال 2013 توسط دو مهندس نرم‌افزار به نام‌های «جکسون پالمر» و «بیلی مارکوس» راه‌اندازی شد. پالمر در ابتدا این ایده را به‌عنوان یک شوخی در توییتر مطرح کرد. سپس یک وب‌سایت ساخت و یادداشتی در آنجا گذاشت تا اگر کسی می‌خواهد این ایده را به یک ارز دیجیتال واقعی تبدیل کند، با او تماس بگیرد. مارکوس پس از اطلاع از این داستان، پیشنهاد پالمر را پذیرفت.


در سال 2015، هم پالمر و هم مارکوس این پروژه را ترک کردند و تیمی متشکل از چهار توسعه‌دهنده پاره‌وقت مسئولیت را بر عهده گرفتند. تا سال 2021 بود که محبوبیت دوج کوین به‌شدت افزایش یافت. ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت تسلا و اسپیس اکس پس از توییت در مورد این توکن، قیمت و ارزش بازار آن را چند برابر افزایش داد. او همچنین در یک برنامه تلویزیونی زنده به این میم کوین اشاره کرد.


درحالی‌که بسیاری انتظار داشتند که حضور ماسک در برنامه Saturday Night Live ارز دیجیتال دوج کوین را به قله‌های جدیدی برساند، اما نتیجه معکوس داشت. پس از نمایش او در این برنامه، قیمت ارز دیجیتال DOGE بیش از 75 درصد در کمتر از دو ماه کاهش یافت.


تاریخچه قیمت دوج کوین DOGE

تاریخچه قیمت دوج کوین DOGE

علی‌رغم محبوبیت دوج کوین در میان کاربران اولیه کریپتو، این توکن تنها دو جهش قیمتی بزرگ را در طول تقریباً چهار سال اول حضورش در بازار تجربه کرد. اولین مورد تقریباً بلافاصله پس از انتشار توکن اتفاق افتاد، زمانی که قیمت آن 1061 درصد در عرض 15 روز افزایش یافت و از 0.0002 دلار به 0.0023 دلار رسید. دومین جهش بزرگ آن در مارس 2017 صورت گرفت. قیمت Doge با 1494 درصد افزایش، خود را به قله 0.004 دلاری رساند.


درحالی‌که بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگر تا سه ماهه دوم سال 2017 به رشد خود ادامه دادند، قیمت دوج به زیر 0.001 دلار رسید. تا نوامبر 2017، زمانی که DOGE دوباره مورد حمایت سرمایه‌گذاران قرار گرفت و قیمت آن تا سقف 0.018 دلار بالا آمد.


بیش از سه سال طول کشید تا ارز دیجیتال دوج کوین دوباره به آن سطح برسد. حمایت ایلان ماسک، مدیر عامل تسلا و سایر چهره‌های مشهور در آغاز سال 2021 باعث شد که قیمت Doge از رکورد قبلی خود عبور کند. قیمت این میم کوین بین ژانویه تا مه، ۹۸۸۴ درصد افزایش داشت. در پایان این رالی صعودی، Doge به سقف قیمت جدید خود یعنی 0.74 دلار رسید.


از سال ۲۰۲۱ به بعد دوج کوین وارد یک روند نزولی طولانی مدت شد و امروز (۱۰ بهمن ۱۴۰۲) با قیمت ۰.۰۸۱ دلار معامله می‌شود.


چرا جهش قیمت دوج کوین دوباره رخ نداده است؟

چرا جهش قیمت دوج کوین دوباره رخ نداده است؟

بسیاری از کاربران بازار رمز ارزها امید دارند که دوج کوین بتواند دوباره توجهات را به خود جلب کند و حتی به رقم چشم‌گیر 1 دلار دست یابد. در ادامه، سه دلیل کلیدی را درباره اینکه افزایش دوج کوین تا یک دلار احتمالاً دست‌نیافتنی است، بررسی خواهیم کرد.


1- عرضه نامحدود


در تلاش برای درک پتانسیل دوج کوین برای رسیدن به 1 دلار، یکی از جنبه‌های حیاتی که باید در نظر گرفت، عرضه نامحدود آن است. برخلاف سایر رمز ارزها، مانند بیت کوین که عرضه محدودی دارند، انتشار نامحدود توکن DOGE چالش مهمی برای حفظ ثبات قیمت آن در بلندمدت ایجاد می‌کند.


اصل عرضه و تقاضا تأثیر زیادی بر ارزش‌گذاری ارزهای دیجیتال دارد. اگر تقاضا نتواند با عرضه مداوم کوین‌های جدید مطابقت داشته باشد، کاهش تدریجی قیمت پیامد اجتناب‌ناپذیری است. این موضوع به‌ویژه در Dogecoin صدق می‌کند، زیرا هر سال نزدیک به 5 میلیارد DOGE جدید وارد گردش می‌شوند. بنابراین، برای اینکه رمز ارز دوج کوین به 1 دلار برسد، باید بر چالش‌های عرضه و تقاضا غلبه کند.


2- عدم کاربرد


یکی دیگر از موانع بین دوج کوین و هدف 1 دلاری، عدم کاربرد آن محسوب می‌شود. درحالی‌که برخی از توکن‌‌ها دارای موارد استفاده مختلف هستند، دوج کوین از این نظر دارای نقص جدی است. بر خلاف همتایان خود که در حوزه‌های مختلف مانند NFT، برنامه‌های غیرمتمرکز و اهداف دیگر استفاده می‌شوند، تنها عملکرد DOGE به پرداخت‌ها محدود شده است.


متأسفانه، این ویژگی نمی‌تواند آن را از سایر ارزهای دیجیتال متمایز کند. فقدان کاربردهای متنوع به‌طور قابل توجهی بر جذابیت دوج‌کوین تأثیر می‌گذارد . با این اوصاف، تقاضا برای توکن Dogecoin احتمالاً کم خواهد بود و نمی‌تواند از عرضه نامحدود آن پیشی بگیرد.


مسئله عرضه و تقاضا

3- مسئله عرضه و تقاضا


به محبوبیت اولیه دوج کوین در سال 2021 نگاه نکنید؛ یعنی زمانی که قیمت آن به 0.74 دلار رسید و در کمتر از شش ماه نزدیک به 16000 درصد افزایش یافت. این دوره شش ماهه تنها یک نقطه از تاریخ دوج کوین است که تقاضا از عرضه پیشی گرفت. بااین‌حال، این حرکت صعودی مستقیماً با هیاهوی رسانه‌های اجتماعی و سوداگری معامله‌گران مرتبط است؛ نه ویژگی‌ها یا کاربردهای این توکن. از آن زمان به بعد، دوج کوین یک روند نزولی طولانی‌مدت را تجربه کرده و فقط چند صعود کوتاه‌مدت را شاهد بودیم؛ آن هم به لطف تلاش‌های ایلان ماسک که در توییتر (که اکنون با نام X شناخته می‌شود) از این میم کوین حمایت کرد.


چه عواملی دوج کوین را به 1 دلار می‌رسانند؟

چه عواملی دوج کوین را به 1 دلار می‌رسانند؟

اگرچه رسیدن دوج کوین به ۱ دلار حداقل در کوتاه‌مدت دور از ذهن است؛ ‌اما عوامل خاصی وجود دارند که می‌توانند به چنین رشد عظیمی دامن بزنند:


حمایت مستمر ایلان ماسک

ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا و توییتر آشکارا از دوج کوین به‌عنوان یکی از دارایی‌های دیجیتال مورد علاقه‌اش یاد می‌کند. جای تعجب نیست که قیمت DOGE اغلب در واکنش به توییت‌ها و اظهارات او دچار نوسانات شدید می‌شود.


اگر ایلان ماسک به حمایت صریح از دوج کوین ادامه دهد، می‌تواند احتمالاً رسیدن این رمز ارز به یک دلار را رقم بزند.


افزایش علاقه نهادی

افزایش علاقه موسسات مالی بزرگ به سرمایه‌گذاری در توکن DOGE می‌تواند به افزایش قیمت این رمز ارز کمک کند. در واقع، سرمایه‌گذاران نهادی به افزایش قیمت DOGE در اوایل سال 2021 کمک به‌سزایی کرده بودند و این امر می‌تواند در آینده نیز تکرار شود.


پذیرش و استفاده گسترده

پذیرش و استفاده گسترده

اگر افراد بیشتری شروع به خرید دوج‌کوین کنند، همانطور که در سه ماه منتهی به ماه می سال ۲۰۲۳ نزدیک به ۳۴۰ هزار هولدر جدید به این توکن اضافه شدند، می‌تواند به افزایش قیمت DOGE بینجامد.


چیزی که می‌تواند به استفاده گسترده‌تر از DOGE کمک کند، این است که کسب‌وکارها آن را به‌عنوان یک وسیله پرداخت ‌بپذیرند.


تغییر موضع رگلاتورها

حمایت قانون‌گذاران و دولت‌ها از رمز ارزها اهمیت بسیار زیادی دارد و می‌تواند پذیرش DOGE را برای کسب‌وکارها به‌عنوان روش پرداخت آسان‌تر کند. اگر این امر واقعاً اتفاق بیفتد، می‌تواند تقاضا برای دوج کوین را نیز افزایش دهد.


نوآوری تکنولوژیکی

در نهایت، اگر تیم توسعه دوج کوین پیشرفت‌های تکنولوژیکی قابل‌توجهی در اکوسیستم خود انجام دهد، مانند افزایش امنیت یا مقیاس‌پذیری آن، این دارایی می‌تواند برای سرمایه‌گذاران و کاربران جذاب‌تر شود و در نتیجه قیمت آن نیز رشد کند.


چه زمانی دوج کوین می‌تواند به 1 دلار برسد؟

چه زمانی دوج کوین می‌تواند به 1 دلار برسد؟

به گزارش Cryptonews،‌ دوج کوین در 8 مه 2021 به بالاترین قیمت خود (ATH) در 0.73 دلار رسید؛ یعنی این رمز ارز معروف می‌تواند دوباره به قیمت 1 دلار نزدیک شود. بااین‌حال، رسیدن دوباره به 0.73 دلار به افزایش حدود ۱۰۰۰ درصدی برای سطح 1 دلار نیاز دارد؛ البته این غیرممکن نیست.


Dogecoin ممکن است به این زودی‌ها به اوج قیمتی یا ATH جدید نرسد، اما عوامل خارجی (و داخلی) مانند توییت‌های ایلان ماسک و سایر تحولات مثبت می‌توانند بر افزایش قیمت آن تأثیر بگذارند و احتمالاً حتی باعث شوند که در چند سال آتی به مرز 1 دلار برسد.


طبق تحلیل وب‌سایت analyticsinsight.net، در کوتاه‌مدت، رسیدن دوج کوین به یک دلار محتمل به نظر نمی‌رسد. رسیدن به 1 دلار یک نقطه عطف روانی قابل توجه برای هر ارز دیجیتال، از جمله دوج کوین است. درحالی‌که جامعه دوج‌کوین به این رشد قیمتی امید دارد، مشخص نیست که آیا این میم کوین به این زودی به آن نقطه خواهد رسید یا خیر. شرایط بازار، تقاضا و تعداد زیادی از عوامل دیگر به این عدم قطعیت دامن می‌زنند. علاوه‌بر این، برای اینکه قیمت Dogecoin تا 1 دلار افزایش یابد، ارزش بازار آن باید به‌شدت رشد کند، که حداقل امسال بعید به نظر می‌رسد.


اما طبق تحلیل وب‌سایت primexbt.com، هر سال، تیم دوج کوین تقریباً 5 میلیارد توکن DOGE را استخراج (عرضه) می‌کند.


به‌این‌ترتیب، تخمین زده می‌شود که 10 سال برای استخراج در مجموع 180 میلیارد DOGE نیاز باشد و ازآنجایی‌که قیمت کنونی DOGE حتی به 50 درصد ATH آن نیز نمی‌رسد، ممکن است برای رسیدن دوج کوین به یک دلار تا سال 2032 زمان نیاز باشد.


 آیا دوج کوین سرمایه‌گذاری خوبی است؟

آیا دوج کوین سرمایه‌گذاری خوبی است؟

طبق گفته تحلیلگران، دوج کوین هنوز ارزش خرید دارد. سرمایه‌گذارانی که معتقدند ارزش میم کوین DOGE دوباره در آینده افزایش خواهد یافت، می‌توانند اکنون با قیمت بسیار پایین‌تری نسبت به ATH آن، اقدام به خرید این رمز ارز نمایند.


مدیرعامل بانفوذ تسلا، ایلان ماسک، هنوز هم از دوج کوین به‌شدت حمایت می‌کند. به نظر می‌رسد که DOGE ممکن است به‌عنوان نوعی پرداخت در پلتفرم توییتر (اکس) استفاده شود. علاوه‌بر این، برندهای بزرگی مانند گوچی (Gucci) و ایر بی‌ان‌بی (Airbnb) اکنون DOGE را به‌عنوان پرداخت می‌پذیرند.


اگرچه ارزش بازار آن کمتر از گذشته است، اما دوج کوین هنوز یکی از بهترین ارزهای دیجیتال بازار محسوب می‌شود. شما می‌توانید به‌سادگی این توکن را از صرافی ارز دیجیتال اکسبیتو خریداری کنید. از مزایای خرید دوج کوین از اکسبیتو می‌توان به راحتی و سهولت استفاده، ثبت‌‌نام سریع و بدون معطلی، امنیت بالای کیف‌ پول، استفاده از رمز عبور دومرحله‌ای و سرعت بالای انتقال در این پلتفرم اشاره کرد. شما همچنین می‌توانید دوج کوین را هم با ریال و هم با تتر (USDT) در اکسبیتو خریداری کرده و در صورت نیاز دارایی‌های خود را به‌صورت آنی برداشت کنید.


سخن پایانی

سخن پایانی


اگرچه دوج کوین به‌عنوان یک شوخی آغاز به کار کرد، اما خیلی زود به یکی از برترین ارزهای دیجیتال در بازار تبدیل شد. این میم کوین محبوب در سال 2021 حدود ۵ هزار درصد افزایش را به ثبت رساند و مورد استقبال افراد مشهوری از جمله ایلان ماسک قرار گرفت و قیمت آن سر به فلک کشید.


دوج کوین به‌عنوان یک ارز دیجیتال سرگرم‌کننده و کاربرپسند ایجاد شد که امکان پرداخت فوری و تراکنش‌های مقرون‌به‌صرفه را فراهم می‌سازد. این توکن اکنون یک جامعه فوق‌العاده قوی و پرشور ایجاد کرده است که همگی Dogecoin را به‌دلیل کاربرد ساده و صریح آن تحسین می‌کنند.