رمز ارز فلوکی اینو (FLOKI) از جمله رمز ارزهایی است که با عنوان میم کوین (Meme Coin) شناخته می‌شوند؛ زیرا نام‌گذاری این رمز ارزها بر اساس اسامی افراد معروف، شخصیت‌های کارتونی، حیوانات، کارهای هنری یا هر چیزی صورت می‌گیرد که قابل تقلید باشد. به همین دلیل، این رمز ارزها بیشتر توسط علاقه‌مندان آن موضوع اصلی پشتیبانی می‌شوند و عموما هدف از طراحی آن‌ها سرگرمی است. بنابراین، سرمایه‌گذاری در این نوع رمز ارزها دارای ریسک بالایی بوده و سکه‌های این نوع رمز ارزها دارای ارزش ذاتی کمی هستند و حتی ممکن است بی‌ارزش باشند. در ادامه به معرفی این میم کوین معروف می‌پردازیم که بنا به گزارش CoinMarket یکی از ۵ میم کوین برتر بازار بر حسب سرمایه است.


فلوکی اینو (FLOKI) چگونه رمز ارزی است؟

فلوکی اینو (FLOKI) چگونه رمز ارزی است؟

در ژانویه ۲۰۲۱ ایلان ماسک با یک توییت نام سگ جدید خود را Floki اعلام کرد. توییتی که موجب نام‌گذاری میم کوین جدید به نام فلوکی اینو شد.


ایلان ماسک

این نام‌گذاری الهام‌بخش تولد رمز ارز جدیدی به نام فلوکی اینو (Floki Inu) بود که بیشتر با نام فلوکی (Floki) شناخته می‌شود. این رمز ارز نیز بر پایهٔ فناوری بلاک چین ساخته شده و یک پایگاه داده توزیع‌شده برای ردیابی دارایی‌های دیجیتالی شامل رمز ارزها و توکن‌های غیرمثلی یا غیرقابل تعویض (NFT) دارد.


فلوکی اینو اولین گام‌های خود را برای ایجاد یک ابزار سودمند و حتی خیریه برای اکوسیستم خود برداشته است. سازندگان این پروژه از آن به عنوان یک حرکت و نه‌تنها یک سکه رمز ارزی یاد می‌کنند. نگاه فلوکی اینو به آینده شامل ساختن مدارس در کشورهای کمتر توسعه‌یافته بوده که تا کنون منجر به ساخت چندین مدرسه در لائوس و نیجریه شده است. علاوه‌بر این، فلوکی اینو مرتبا برای گسترش اکوسیستم خود و توسعهٔ تأثیرگذاری خود تلاش می‌کند تا برترین میم کوین شود.


فلوکی اینو همزمان هم بر شبکه اتریوم و نیز بلاک چین BSC به اجرا درمی‌آید و کاربران می‌توانند به‌سادگی یک مبادلهٔ فردبه‌فرد یا پایاپای فلوکی اینو را بین این دو زنجیره از طریق صرافی‌هایی مثل Bybit انجام دهند. فلوکی اینو دارای تورم زیادی بوده و یک مکانیزم تولید خودکار دارد. نقدینگی آن هم در بلاک چین اتریوم و هم BSC به‌مدت ۲۶۵ سال قفل شده و حداکثر تعداد سکه فلوکی اینو ۱۰ میلیارد توکن است. بااین‌حال، ۵.۱ میلیارد سکه راکد در فوریه ۲۰۲۳ با بسته شدن پل بین دو زنجیره برای جلوگیری از حملات DeFi سوزانده شد. جالب است که بدانید به خرید و فروش فلوکی اینو مالیات تعلق می‌گیرد؛ زیرا این مالیات به پل‌زنی (Bridging) بین دو شبکه اعمال شده و بنا به ادعای سازندگان مالیات به خزانه فلوکی اینو منتقل می‌شود.


پروژهٔ فلوکی اینو دارای چند بخش مهم است:


والهالا (Valhalla)

  • والهالا (Valhalla): اولین پروژهٔ فلوکی اینو یک بازی NFT متاورس بود که Valhalla نام داشت. این بازی در سال ۲۰۲۱ ساخته شد و یک بازی با سبک «بازی کن و درآمد کسب کن» بود که پاداش‌ها بر اساس مشارکت پرداخت می‌شد و گیمرها مالکیت کامل سکه‌های کسب‌شده در بازی را به دست می‌آوردند.

  • فلوکی فای (FlokiFi): فلوکی فای اولین سرویس DeFi فلوکی بود. پیشنهاد افتتاحیهٔ این سرویس برای محصولات تأمین مالی مناسب ارائه شد و به کاربران اجازه می‌داد با قفسه فلوکی فای (FlokiFi Locker) به‌طور امن به قفل کردن توکن‌ها و NFT های خود بپردازند.

  • NFTهای فلوکی: فلوکی دارای سه مجموعه NFT است: Flokitars ،Diamon Hands Genesis و Floki Gemstone که ویژگی‌های متفاوتی با هم دارند و در بازی والهالا (Valhalla) نیز استفاده ‌می‌شوند.

  • مکان‌های فلوکی (FlokiPlaces): با گسترش NFT تلاش فلوکی بر گسترش خود به فراتر از بازی والهالا و ایجاد یک بازار تجارت NFT متمرکز شد. این بازارها علاوه‌بر خرید و فروش NFT به دیگر محصولات مرتبط با فلوکی هم توجه دارند.

  • کارت‌های پیش‌پرداخت فلوکی: کارت پیش‌پرداخت فلوکی یک کارت ویزا یا مسترکارت قرض‌الحسنه است که به دارندگان فلوکی قابلیت بارگذاری توکن‌های فلوکی اینو و دیگر رمز ارزهای محبوب در کارت را می‌دهد.

  • دانشگاه فلوکی: فلوکی اینو همچنین در تلاش است تا به مخاطبین درحال رشد خود از طریق دانشگاه اختصاصی‌اش در دنیای متاورس آموزش دهد و به آگاهی از اکوسیستم خود سرعت ببخشد.

تاریخچه قیمت فلوکی اینو FLOKI

تاریخچه قیمت فلوکی اینو FLOKI

اولین نرخ مبادله فلوکی اینو برابر ۰.۰۰۰۰۶۵۶ دلار و بالاترین نرخ آن ۰.۰۰۰۳۱۱۵ دلار بوده است. در اولین سال قیمت فلوکی اینو به ۰.۰۰۰۰۱۰۲۸ دلار رسید که معادل ۱۵۶.۵۴ درصد بالاتر از قیمت افتتاحیه بود. بهترین سال برای قیمت ارز دیجیتال فلوکی ۲۰۲۳ به ثبت رسیده که قیمت میانگین آن ۰.۰۰۰۰۲۷۸ دلار بود و پس از رسیدن به حداکثر ۰.۰۰۰۰۶۶۱ دلار در حدود ۰.۰۰۰۰۳۵۱ دلار بسته شد.


در این نمودار بنا به گزارش coinlore.com تاریخچهٔ کاهش و افزایش قیمت فلوکی اینو را از ابتدا تا ژانویه ۲۰۲۴ می‌توانید ملاحظه کنید.


نمودار بنا به گزارش coinlore.com تاریخچهٔ کاهش و افزایش قیمت فلوکی اینو

از طرفی بنا به گزارش CoinPedia سودآوری سرمایه‌گذاری در فلوکی بسیار قابل توجه است. در این زمینه به نمودار زیر توجه کنید:


نمودار فلوکی اینو

چه عواملی بر قیمت فلوکی اینو تاثیر می‌گذارند؟

عوامل مختلفی که بر کاهش و افزایش قیمت فلوکی اینو تأثیر دارند در ادامه آورده شده‌اند.


احساس بازار

احساس بازار

با توجه به این که فلوکی یک میم کوین است و توسط جامعهٔ هواداران پشتیبانی شده، به‌طور طبیعی احساس بازار نسبت به آن موجب تغییرات شدید قیمت در آن می‌شود. این ماهیت معمول رمز ارزها است؛ ولی در مورد میم کوین‌ها شدت بیشتری دارد.


سهام‌گذاری

فعالان بازار با سهام‌گذاری توکن فلوکی خود می‌توانند جایزه بگیرند. وقتی توکن‌های فلوکی خود را سهام‌گذاری کنید، توکن خواهر فلوکی یعنی TokenFi جایزه می‌گیرید. TokenFi یک پلتفرم توکن‌گذاری است که برای ارزش ۱۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۳۰ میلادی خیز برداشته است. این فرایند یک مشوق بزرگ برای قیمت فلوکی به حساب می‌آید.


قوانین و مقررات رمز ارز

اعضای تیم پشتیبان فلوکی ناشناس هستند و این مسئله در مورد مسئولیت بروز مشکلات در پروژه تردید ایجاد می‌کند. سازمان تنظیم مقررات تبلیغاتی انگلستان (ASA) تبلیغ توکن فلوکی را به‌علت غیرمسئولانه بودن آن ممنوع اعلام کرد. چنین مشکلاتی قطعا بر قیمت فلوکی تأثیر می‌گذارند.


تأمین توکن

زنجیره تأمین توکن‌های فلوکی به‌شدت فعال است و موجب بسیار پایین ماندن قیمت هر توکن می‌شود.


آیا افزایش قیمت فلوکی اینو ادامه خواهد یافت؟

آیا افزایش قیمت فلوکی اینو ادامه خواهد یافت؟

بنا به تحلیل‌های Coinpedia پیش‌بینی می‌شود قیمت فلوکی در سال ۲۰۲۴ میلادی به‌طور میانگین ۰.۰۰۰۰۴۰۳۵ دلار و در کمترین قیمت ۰.۰۰۰۰۱۲ دلار و بالاترین قیمت آن ۰.۰۰۰۰۶۸۷ دلار باشد. تحلیل‌های کارشناسی نشان از افزایش قیمت فلوکی تا پایان ۲۰۳۰ میلادی با وجود نوسانات بازار دارند.


 آیا فلوکی اینو سرمایه‌گذاری خوبی است؟

آیا فلوکی اینو سرمایه‌گذاری خوبی است؟

معامله‌گران ماهر در بازار درک می‌کنند که میم کوین‌ها بسیار درحال تغییر قیمت هستند؛ زیرا این سکه‌ها توسط جامعه هواداران به کار برده می‌شوند و کاربردهای واقعی ندارند. در نتیجه ارزش آن‌ها با کم شدن استقبال جامعه هواداران هیچ خواهد شد. بااین‌حال فلوکی با گسترش کاربردهای خود در اکوسیستم و حتی جهان واقعی، خود را به‌عنوان چیزی بیش از تنها یک میم کوین ثابت کرده است.


علاوه‌بر این، جامعه هواداران آن نیز درحال رشد بوده و فلوکی مرتبا درحال ساخت ابزار و روش‌های مشارکت است. شرکای آن شامل دو غول امنیتی بلاک چین یعنی CertiK و بازارساز بزرگ رمز ارز یعنی Wintermute هستند. این مجموعه به تبلیغات تلویزیونی در آمریکا و ترکیه و حتی مسابقات فرمول ۱ پرداخته و در معرض نمایش برای میلیون‌ها کاربر قرار گرفته است. فلوکی با چنین استراتژی‌های بازاریابی و برندینگ، دارای این پتانسیل بوده که به سرمایه‌گذاری خیلی بهتر از دیگر میم کوین‌ها پاسخ دهد.


با اینکه نوسانات بازار عاملی است که هنوز حضور دارد، سازمان مجری فلوکی به سرمایه‌گذاران نوید رشد بیشتر و پایداری در بازار می‌دهد. بااین‌حال، توصیهٔ همیشگی به سرمایه‌گذاران این است که قبل از هرگونه سرمایه‌گذاری، به تحقیقات کافی در مورد وضعیت بازار بپردازید.


سخن پایانی

سخن پایانی


میم کوین فلوکی از عرضه اولیه در سال ۲۰۲۱ تا کنون رشد قابل توجهی داشته؛ بااین‌حال، سرمایه‌گذاری در این رمز ارز به‌علت ریسک بالای سرمایه‌گذاری نیازمند تحلیل دقیق و هوشمندانه است. با اینکه تیم پشتیبان این رمز ارز تلاش دارند آن را به ابزارهای جدیدی مجهز کنند و نوید به‌روزرسانی‌های مهمی در ۲۰۲۴ داده‌اند، نمی‌توان به‌طور قطعی از آیندهٔ این رمز ارز جذاب مطمئن بود.