براساس گزارشی که کراکن اینتلیجنس‌ (Kraken Intelligence) به تازگی منتشر کرده، توکن‌های متاورسی سالانه حدود ۴۰۰ درصد رشد داشته‌اند. با وجود این‌که آلت‌‌کوین‌ها در یک سال اخیر روندی نزولی داشته‌اند و شاهد یک بازار خرسی بوده‌ایم، ارزهای دنیای متاورس روندی صعودی را طی کرده‌اند.

طبق داده‌های «کراکن اینتلیجنس‌» و کوین‌گکو (CoinGecko) از بازار ارزهای دیجیتال در آخر ماه می، توکن‌های متاورسی از ۴۰ تا ۷۰۰ درصد رشد کرده‌اند. این داده‌ها نشان می‌دهند که ارز مانا (MANA) بیش از ۴۱ درصد، ارز سند (SAND) بیش از ۴۷۰ درصد، توکن اکسی (AXS) بیش از ۵۱۱ درصد و استپن (GMT) بیش از ۷۵۶ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند.

تمامی این ارزهای دیجیتال دنیای متاورس، از زمان راه‌اندازی‌شان توجه علاقه‌مندان تکنولوژی را به خود جلب کرده و همچنان باعث شگفت‌زدگی مردم جهان می‌شوند.

بازی‌های متاورسی مانند اکسی اینفینیتی (Axie Infinity) یا برنامه‌ی کسب درآمد از طریق پیاده‌روی استپن نمونه‌های موفقی از این جهان فراواقعی‌ست. لازم به ذکر است که توکن‌های متاورسی را می‌توان برای خرید زمین و پرداخت هزینه‌ها استفاده کرد.

رشد ۴۰۰ درصدی توکن‌های متاورسی

علاوه بر توکن‌های متاورسی، ارزهای دیجیتال صرافی‌ها نیز رشد داشته‌اند. توکن‌هایی مانند بایننس‌کوین (BNB)، اف‌تی‌ایکس توکن (FTX Token) و کوکوین توکن (KuCoin Token) که ارز دیجیتال صرافی‌ها هستند، در مجموع ۶ درصد رشد داشته‌اند. با این حال بقیه‌ی ارزهای دیجیتال در یک سال اخیر، وضعیتی یکنواخت یا نزولی را تجربه کرده‌اند.

رشد ۴۰۰ درصدی توکن‌های متاورسی

بازی‌هایی که برپایه بلاکچین ساخته شده‌اند و از توکن‌های غیرقابل تعویض و پلتفرم‌های متاورسی استفاده می‌کنند، در سال ۲۰۲۲ محبوبیت زیادی دارند و هنوز شدت علاقه کاربران به این بازی‌ها زیاد است. داده‌های دپ‌رادار‌(DappRadar) نشان می‌دهد که با وجود کاهش قیمت رمزارزهای بازار و حتی روند نزولی برخی از توکن‌های بازی، رکورد یک میلیون کاربر در روز برای این بازی‌ها ثابت مانده است.

البته گزارش صرافی کراکن در اردیبهشت ماه حاکی از این بود که حجم معاملات روزانه توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) تا حدودی کاهش یافته است. این داده‌ها در بازه‌های زمانی ۳۰ روزه و ۹۰ روزه نیز بررسی شده‌اند. در هر کدام از این بازه‌‌های زمانی، بیت‌کوین و اتریوم کمترین کاهش قیمت را نسبت به دیگر ارزهای دیجیتال داشته‌اند.