گاهی اخبار فاندامنتالی و معیارهای تکنیکال دست به دست یکدیگر می‌دهند و بازار را نزولی می‌کنند. در این شرایط احساسات سرمایه‌گذاران نسبت به بازار منفی شده و میزان فروش بالا می‌رود. زمانی که بازار نزولی می‌شود، در نظر گرفتن نکات و استراتژی‌هایی که به فرار کردن از ضررهای بازار و کسب سود کمک خواهد کرد، مفید خواهد بود.


اولین اصل این است که وقتی با بازار نزولی مواجه شدید آرامش خود را حفظ کنید و حرکت عجولانه‌ای انجام ندهید. اینکه یاد بگیرید در بازار نزولی چگونه رفتار کنید به شما در بیرون کشیدن پورتفولیویتان از دل طوفان نزولی کمک می‌کند. اگر منطقی به بازارهای مالی نگاه کنید بازار خرسی (نزولی) فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاری است. همه چیز به این بستگی دارد که با استراتژی درستی رفتار کنید یا خیر. در این مقاله می‌خواهیم بهترین استراتژی‌ها برای بازار نزولی را بررسی کنیم.


نکات طلایی برای معامله در بازار نزولی.png

نکات طلایی برای معامله در بازار نزولی

بیایید پیش از ارائه نکات روند نزولی ابتدا آن را از نظر معنا و مفهوم بررسی کنیم. برخلاف زمستان کریپتوکارنسی که هنوز مفهوم آن خیلی مشخص نشده، بازار خرسی یک تعریف درست و مشخص دارد. روند نزولی زمانی است که قیمت بیش از 20 درصد از آخرین اوجی که لمس کرده پایین‌تر بیاید و برای مدتی طولانی در این سطح بماند. بنابراین تعریف، بسیاری از اوقات که حتی قیمت‌ها چند روز متوالی منفی هستند ما هنوز از نظر تکنیکالی در بازار نزولی قرار نگرفته‌ایم تا زمانی که این ریزش بیشتر از 20 درصد از بالاترین قیمت باشد و در پایین آن باقی بماند. بازار نزولی اگرچه برای سرمایه‌گذاران خوشحال کننده نیست اما بخشی طبیعی از یک بازار مالی سالم است. با داشتن دانش کافی درباره سرمایه‌گذاری در کریپتوکارنسی بازار نزولی نه تنها ترسناک نیست، بلکه به عنوان یک فرصت معاملاتی خوب مورد استفاده قرار خواهد گرفت.


1_ بر اهداف بلندمدت تمرکز کنید

تنها شما می‌دانید که اولین بار با چه هدفی سرمایه‌گذاری در کریپتوکارنسی را آغاز کرده‌اید. آیا وقتی که در این بازار سرمایه‌گذاری کردید باور داشتید که کریپتو بازاری آینده‌دار است و در حوزه مالی و تکنولوژی گام مثبتی بر خواهد داشت؟ یا این که صرفا خواستید یک آزمایش کوتاه مدت انجام دهید؟ همانطور که بالاتر اشاره کردیم در یک بازار مالی سالم وجود موج‌های صعودی و نزولی طبیعی است، پس اگر با نگاه مثبت به کریپتوکارنسی و دیدگاه بلندمدت در این بازار سرمایه‌گذاری کرده‌اید این چالش‌ها نباید نگاه شما را تغییر دهند.


وقتی روند، نزولی می‌شود دلایلی که برای سرمایه‌گذاری در آن داشتید را به یاد بیاورید. این کار باعث آرامش ذهنی شما و پیشگیری از انجام اعمال اشتباه و عجولانه می‌شود. کسی که با نگاه بلندمدت سرمایه‌گذاری می‌کند به این بازار اعتماد دارد و معتقد است کریپتوکارنسی در آینده جهان موثر خواهد بود پس وقتی این بازار را سالم می‌داند باید انتظار ریزش بازار و نزول را نیز داشته باشد.


نکات طلایی برای معامله در بازار نزولی (2).png

در کنار این موضوع این نکته را نیز به یاد داشته باشید که هیچ سرمایه‌گذاری بدون ریسکی وجود ندارد. به همین دلیل است که وقتی تصمیم به سرمایه‌گذاری در کریپتوکارنسی می‌گیرید باید پولی را وارد این بازار کنید که مطمئن هستید به آن نیازی ندارید. شاید برای کسب سود از این بازار مجبور شوید مدت‌ها در ضرر بمانید پس قبل از هر سرمایه‌گذاری این نکته را در نظر بگیرید.


2_ به سبدتان تنوع ببخشید

در هر بازار خرسی بعضی از سهام‌ها یا ارزها بیشتر از بقیه افت قیمت پیدا می‌کنند. حرفه‌ای‌ها معتقدند یک پورتفولیوی متنوع به کمتر آسیب دیدن در بازارهای نزولی کمک می‌کند و فرصت خوبی برای بازار صعودی در اختیارتان قرار دهد. در دنیای کریپتوکارنسی این موضوع به معنای سرمایه‌گذاری در ارزهایی است که مارکت‌کپ‌های بزرگتر دارند و رهبران بازار هستند. پروژه‌های جدید با سرعت رشد و سقوط زیاد که معمولا در حوزه دیفای قرار دارند اگرچه فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاری هستند ولی در بازارهای نزولی بسیار آسیب‌پذیرند.


نکات طلایی برای معامله در بازار نزولی (3).png

مشاوران سرمایه‌گذاری بر این باورند که باید در سبد پورتفولیو با توجه به استراتژی سرمایه‌گذاری، ارزهای مختلف وجود داشته باشد چرا که برخی ارزها در طی بازار نزولی ریزش کمتری خواهند داشت. این مورد از جمله نکاتی است که باید هنگام سرمایه‌گذاری و پیش از افتادن در دام روند نزولی رعایت کنید تا در طول بازار خرسی دچار آسیب نشوید. یکی از تکنیک‌هایی که می‌توانید استفاده کنید بررسی حجم معاملات و مارکت‌کپ ارزها در دوره‌های نزولی گذشته است. ارزهایی که مارکت‌کپ کوچکتری دارند و در عین حال حجم معاملات آن‌ها بالاست در بازارهای نزولی بیشتر افت قیمت پیدا می‌کنند. پس بررسی این موضوع می‌تواند به انتخاب کوین‌های مقاوم‌تر به بازار نزولی کمک کند.


3_ از استراتژی مارتینگل کمک بگیرید

یکی از اصل‌های مهم مدیریت سرمایه، استراتژی مارتینگل یا همان خرید پله‌ای است. کاربرد اصلی این استراتژی زمانی است که روند نزولی می‌شود. در این روش تریدر با استفاده از روش خرید مرحله‌ای، در هر فاز اندازه معاملات خود را دو برابر می‌کند تا وقتی که تغییرات قیمتی رخ داد، سود بیشتری کسب کند. این استراتژی دارای ریسک است و استفاده از آن به همه معامله‌گران توصیه نمی‌شود. برای این که استراتژی مارتینگل سودآور باشد خرید باید در زمان‌های درست و با شناسایی دقیق حمایت‌ها و مقاومت‌ها انجام شود.


با قبول ریسک این استراتژی، تریدر می‌داند که با اولین رشد قیمتی ضررهایی که بازار به او تحمیل کرده است جبران خواهد شد و سود راضی کننده‌ای نیز عاید او می‌شود. نکته مهم درباره این استراتژی این است که باید کاملا به آن مسلط شوید و بعد به سراغ استفاده از آن بروید چرا که خیلی‌ها با استفاده اشتباه از این استراتژی دچار ضرر می‌شوند.


4_ از فروش کوتاه یا شورتینگ استفاده کنید

یکی از روش‌های مفیدی که معامله‌گران حرفه‌ای در بازار نزولی استفاده می‌کنند شورتینگ یا فروش کوتاه مدت است. در این روش آن‌ها ارز را در قیمت بالا می‌فروشند و در قیمت پایین‌تر می‌خرند. با استفاده از روش شورتینگ معامله‌گران سود بسیار خوبی از بازار کسب می‌کنند. البته باید پیش از انجام چنین روشی یک تحلیل درست از بازار و نقاط برگشتی در دست داشت تا فروش و خریدها در بهترین نقاط انجام شود. وقتی قیمت شروع به ریزش می‌کند فرصت فروش به موقع دارایی از خیلی‌ها گرفته می‌شود چرا که این ریزش‌ها به خصوص در بازار کریپتو گاهی انقدر سریع اتفاق می‌افتند که قیمت بسیاری از سفارشات (orders) را انجام نشده پشت سر می‌گذارد. پس برای این که بتوانید به موقع ارزهایتان را بفروشید باید بسیار هوشیار باشید. در این میان آنچه ممکن است تازه‌کارها را با خطر مواجه کند تله‌های نزولی است.


نکات طلایی برای معامله در بازار نزولی (4).png

گاهی نهنگ‌های بازار برای جمع کردن نقدینگی نمودارها را طوری پیش می‌برند که تازه‌کارها فکر کنند بازار در حال ریزش است و دارایی‌هایشان را بفروشند ولی بلافاصله بعد از این که نهنگ‌های ارز دیجیتال نقدینگی مورد نظرشان را جمع آوری کردند، قیمت‌ها دوباره سر جای خود باز می‌گردند و معامله‌گران آماتور با ضرر مواجه می‌شوند.


5_ ارتباطات خود را گسترش دهید

داشتن دایره ارتباطاتی قوی شانس موفقیت شما را در این صنعت افزایش می‌دهد. با تیم‌هایی که تریدرهای حرفه‌ای در آن‌ها حضور دارند ارتباط برقرار کنید. همفکری در شرایط نزولی به شما کمک می‌کند استراتژی‌های مناسبی برای فرار از ضررهای روند نزولی پیدا کنید. گسترش ارتباط با معامله‌گران حرفه‌ای احتمال دریافت پیشنهادهای بهتر برای ضرر نکردن در روند نزولی را افزایش می‌دهد. در کل برخلاف تصور برخی افراد که معتقدند تنهایی ترید کردن بهتر است، ترید کردن به صورت تیمی یا دریافت پیشنهادات از افراد حرفه‌ای‌تر راه‌های بهتری پیش روی تریدر می‌گذارد. یکی از روش‌های مفید برای تقویت ارتباطات در این زمینه تقویت پروفایل لینکدین است.


6_ از بازار خرسی نترسید و آرامشتان را از دست ندهید

یکی از دلایلی که باعث می‌شود بسیاری از تریدرها در بازارهای نزولی ضررهای غیرمنطقی کنند وحشت و ترسی است که هنگام ریزش بازار به آن دچار می‌شوند. اگر واقعا می‌خواهید به عنوان یک سرمایه‌گذار در بازار حضور داشته باشید باید بدانید که بازار خرسی و نزولی بخشی از یک بازار طبیعی است، پس لازم نیست با اولین اخبار منفی و ریزش بازار آرامشتان را از دست بدهید و برنامه‌های خود را نادیده بگیرید.


نکات طلایی برای معامله در بازار نزولی (5).png

سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی ملزوماتی دارد که رعایت آن ها ضروری است. به عنوان مثال به هیچ عنوان نباید با پول وام، قرض یا فروش کالا به این بازار ورود کنید چرا که استرس بالای سرمایه‌گذاری با این پول‌ها باعث تصمیم‌گیری‌های اشتباه خواهد شد. اتفاقات بازار طبق میل ما پیش نمی‌روند و راه خود را طی می‌کنند. نکاتی که بالا ذکر کردیم زمانی جواب می‌دهد که شما این قاعده‌های سرمایه‌گذاری را رعایت کرده باشید.


برای این که بتوانید آرامش ذهنی خود را در روزهای ریزش بازار حفظ کنید از معاملات اهرمی اجتناب کنید، دیدتان را به بازار تغییر دهید و به جای نگاه کردن به نمودار به شبکه‌های اجتماعی بروید و نظرات کاربران را بخوانید.


سخن پایانی

داشتن صبر و تخصص مهم‌ترین موضوع برای سود کردن در بازارهای مالی است. حتما این جمله معروف که به وارن بافت منسوب است را شنیده‌اید: «بازار مالی جایی است که پول را از آدم‌های عجول به افراد صبور می‌دهد». با در نظر گرفتن نکاتی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم بازارهای نزولی نه تنها ترسناک نیستند بلکه می‌توانند فرصتی برای یادگیری، سرمایه‌گذاری و نهایتا سود کردن باشند. این به شما بستگی دارد که با چه حد از مهارت و چه نوع نگاهی در این بازار حضور داشته باشید.