نهنگ ارز دیجیتال کیست؟ چگونه کیف پول نهنگ بیت کوین را رصد کنیم؟

نهنگ‌ها بزرگ‌ترین موجوداتی هستند که تا به‌حال روی این سیاره وجود داشته‌اند؛ آنها حتی بزرگ‌تر از دایناسورها هستند. نهنگ‌ها، بر اقیانوس‌ حکومت می‌کنند. دنیای کریپتو نیز موجودی به نام «نهنگ ارز دیجیتال» دارد که به‌دلیل اندازه بزرگ دارایی‌هایش، «نهنگ» نامیده می‌شود. اما سوال اینجاست که نهنگ بیت کوین چیست؟ اصطلاح نهنگ ارز دیجیتال یا نهنگ بیت کوین، برای نهادها، اشخاص یا کیف پولی استفاده می‌شود که دارای تعداد زیادی ارز دیجیتال است. تأثیر اقدامات نهنگ‌ها بر بازار کریپتو بسیار زیاد است.


در این‌جا، ما در مورد این‌که نهنگ ارز دیجیتال کیست، چرا نهنگ‌ها مهم هستند، در حال حاضر نهنگ‌ها چه کسانی هستند و نحوه مشاهده کیف پول نهنگ ها، صحبت می‌کنیم.


نهنگ ارز دیجیتال.png

نهنگ ارز دیجیتال به چه کسی گفته می‌شود؟

«نهنگ ارز دیجیتال» که به آن «نهنگ کریپتو» و « نهنگ بیت کوین» هم گفته می‌شود، یک سرمایه‌گذار بزرگ است که بخش قابل توجهی از کل عرضه ارزهای دیجیتال را در اختیار دارد و این قدرت را دارد که از طریق خرید و فروش ارز دیجیتال بر بازار تاثیر بگذارد.


از آنجایی که هویت نهنگ‌های کریپتو ناشناس است، آنها توسط کیف پول‌های ارزهای دیجیتال ردیابی می‌شوند. اکوسیستم کریپتوکارنسی را می‌توان به اقیانوسی با ماهی‌های کوچک، که همان سرمایه‌گذاران معمولی هستند و با آدرس‌های کیف پول با ارزش کریپتو کم یا متوسط شناسایی می‌شوند، و نهنگ‌ها، که سرمایه‌گذاران بزرگ هستند و با آدرس کیف پول با ارزش رمزنگاری بسیار زیاد شناخته می‌شوند، تشبیه کرد.


بسته به نوع ارز دیجیتال، پارامتر‌های مختلفی برای تشخیص نهنگ‌ها وجود دارد. اما اغلب، سرمایه‌گذاران، موسسات و آدرس‌های کیف پول رمزنگاری با بیش از 1000 بیت‌کوین به‌عنوان نهنگ شناخته می‌شوند. نهنگ‌های ارز دیجیتال معمولاً افراد یا سازمان‌های ثروتمندی هستند که مقادیر قابل‌توجهی از ارزهای دیجیتال را از یک آدرس، به آدرس دیگری که در اختیار دارند انتقال می‌دهند. بر اساس گزارش کوین‌مارکت‌کپ، 10 دارنده بیت‌کوین، 50 مالک برتر و 100 دارنده برتر، مجموعاً به‌ترتیب حدود 5.69٪، 11.04٪ و 13.92٪ از کل بیت کوین در گردش را تا نوامبر 2022 را در اختیار داشته‌اند. این آدرس‌ها مقدار قابل توجهی از کل بیت‌کوین در گردش را نگه می‌دارند و بر قیمت بیت‌کوین و جامعه کریپتو تأثیر می‌گذارند.

چرا نهنگ‌های ارز دیجیتال مهم هستند؟


چرا نهنگ‌های ارز دیجیتال مهم هستند؟

رفتار نهنگ های بیت کوین می‌تواند تأثیر عمده‌ای بر بازارهای ارزهای دیجیتال، از جمله قیمت‌های مجزای کریپتو و ارزش بازار داشته باشد. زمانی که نهنگ‌ها معامله انجام می‌دهند، اغلب ده‌ها یا حتی صدها میلیون دلار را جابجا می‌کنند. این سفارشات فروش یا خرید انبوه می‌تواند منجر به تغییرات ناگهانی و قابل توجه قیمت شود.


هنگامی که یک خرید انبوه انجام می‌شود، قیمت یک ارز دیجیتال خاص افزایش پیدا می‌کند، زیرا این سیگنال به بازار ارسال می‌شود که آن ارز دیجیتال، تقاضای بیشتری دارد.


در مقابل، هنگامی که نهنگ‌ها مقدار زیادی از یک ارز دیجیتال را می‌فروشند، قیمت دقیقاً در جهت مخالف حرکت می‌کند، زیرا سیگنال مخالف به بازار ارسال می‌شود و به‌نظر می‌رسد که آن ارز دیجیتال خاص در معرض خطر است و به همین دلیل دارندگان آن در حال خلاص شدن از شر آن هستند.


چرا نهنگ‌های ارز دیجیتال مهم هستند؟.png

اساساً، زمانی که نهنگ‌ها خرید یا فروش عمده‌ای را انجام می‌دهند، می‌توانند بر بازار تأثیر بگذارند که این تاثیر شامل افزایش و کاهش قیمت‌ها است.
تخمین زده می‌شود که تقریباً 40٪ از کل بیت‌ کوین‌ها توسط تقریباً 1000 نفر نگهداری می‌شود. بنابراین با توجه به درصد بالایی از ارز دیجیتال که در اختیار آنها قرار دارد، هر خرید یا فروش قابل توجه از طرف این سرمایه‌گذاران غول‌پیکر، می‌تواند بازار بیت کوین را در هر دو جهت هدایت کند.



حتی اگر فقط چند نهنگ برای ایجاد یک سفارش فروشِ گسترده با هم تبانی کنند، می‌توانند قیمت یک ارز دیجیتال خاص را به‌طور چشمگیری کاهش دهند. سپس، همه آنها می‌توانند با قیمت کاهش یافته دوباره خرید کنند و ارزهای دیجیتال را از ماهی‌های کوچک با قیمت کم بخرند.

اگرچه تحلیل‌های مختلفی در مورد واقعی بودن نقش نهنگ‌های ارز دیجیتال وجود دارد، اما نمی‌توان انکار کرد که بازارهای ارزهای دیجیتال از چرخه‌های رونق و رکود شدیدی عبور می‌کنند. در واقع، نوسانات قیمت در ارزهای رمزنگاری شده آن‌قدر شدید است که ارزهای دیجیتال را به یکی از بی‌ثبات‌ترین دارایی‌ها در کل جهان تبدیل می‌کند و بنابراین، یکی از پرخطرترین موارد برای تجارت هستند.

کیف پول نهنگ‌های بیت کوین

سوال جذابی که ذهن خیلی از فعالان بازار ارزهای دیجیتال را به خود مشغول کرده این است که بزرگترین نهنگ های ارز دیجیتال چه کسانی هستند؟ اگرچه ساز و کار ارز دیجیتال به گونه‌ای است که صاحبان آن می‌توانند تا حد زیادی هویت خود را پنهان کنند، اما برخی از مطالعات و بررسی‌ها هویت آنها را آشکار می‌کند. به‌طور کلی نهنگ‌های بیت کوین که از طریق کیف پول آنها شناسایی شده‌اند افراد زیر هستند:



1-ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto)

ساتوشی ناکاموتو پدر بیت کوین و اولین کسی است که بلوک‌های تراکنش را به شبکه بیت کوین اضافه کرد و بیت کوین جدید استخراج کرد. بر اساس داده‌های River Financial، ساتوشی از ژانویه 2009 تا زمانی که این پروژه را در سال 2011 ترک کرد، تقریباً 22000 بلوک از تراکنش‌های بیت کوین را استخراج کرده است.


تا ماه 8 سال 2021، ساتوشی 1.1 میلیون بیت کوین، در حدود 22000 آدرس کیف پول بیت کوین ذخیره کرده است. طبق گزارش‌ها، این کوین‌ها هرگز برای هیچ معامله‌ای به غیر از آزمایش‌های شبکه استفاده نشده‌اند. ساتوشی ناکاموتو یک نهنگ ارز دیجیتال قابل توجه است.


ساتوشی ناکاموتو.png

2- برادران وینکلووس (The Winklevoss Brothers)

تایلر و کامرون وینکلووس دیگر نهنگ‌های محبوب بیت‌کوین هستند که طبق گزارش فوربس، دارایی‌هایشان بالغ بر 70000 بیت کوین است. این برادران همچنین در ارزهای دیجیتال دیگری مانند اتریوم و مشاغل مرتبط با رمزنگاری مانند صرافی خصوصی Gemini سرمایه‌گذاری کرده‌اند. این صرافی امروزه یکی از معتبرترین صرافی‌های ارزهای دیجیتال برای خرید، فروش و ذخیره بیت‌کوین و سایر دارایی‌های دیجیتال است.


برادران وینکلووس The Winklevoss Brothers.png

3-مایکل سایلر (Michael Saylor)


مایکل سایلر یک نهنگ ارز دیجیتال مشهور بیت کوین است که انتشارات مختلفی از پست‌های صعودی بیت کوین در توییتر دارد. این تاجر، همچنین به‌دلیل مشارکت‌هایش در صنعت کریپتو، از طریق شرکت خود (MicroStrategy)، که یک شرکت هوش تجاری، نرم‌افزار تلفن همراه و ارائه‌دهنده خدمات مبتنی بر رایانش ابری (Cloud computing) در ایالات متحده است، به‌خوبی شناخته شده است. شرکت او همچنین یک شرکت سرمایه گذاری نهادی بیت کوین با 130 هزار بیت کوین هلدینگ است؛ اما خود سیلر شخصاً مالک بیش از 17000 بیت کوین است. او این اطلاعات را در مصاحبه‌ای در سال 2021 فاش کرد.


مایکل سایلر Michael Saylor.png

4-بری سیلبرت (Barry Silbert)

بری سیلبرت نام بزرگی در فضای رمزنگاری است و یک نهنگ ارز دیجیتال مشهور محسوب می‌شود. او میلیاردر و بنیانگذار گروه ارز دیجیتال (DCG) که مجموعه‌ای متشکل از پنج شرکت متمرکز بر رمزنگاری از جمله Genesis و Grayscale است، می‌باشد. سیلبرت و گروه شرکت‌هایش از شرکت‌های بیت‌کوین و بلاک چین با سرمایه‌گذاری‌های مالی و تامین مالی حمایت می‌کنند، و DCG امروز در بیش از ۱۶۰ شرکت بلاک چین و رمزارز سرمایه‌گذاری کرده است.


بری سیلبرت Barry Silbert.png

5- تیم دریپر (Tim Draper)

تیم دریپر یکی دیگر از سرمایه‌گذاران خطرپذیر است که از طریق سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال به ثروت زیادی دست یافته است. او نیز یک نهنگ ارز دیجیتال محسوب می‌شود. دریپر یکی از اولین سرمایه‌گذاران اسکایپ و تسلا و یکی از اولین سرمایه‌گذاران سنگین بیت کوین در سال 2012 بود. در سال 2014، دریپر 29000 بیت کوین به دارایی‌های خود اضافه کرد.


تیم دریپر Tim Draper.png

6- برایان آرمسترانگ (Brian Armstrong)

آرمسترانگ مدیر عامل Coinbase است؛ یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های ارزهای دیجیتال در سطح جهان که روزانه حدود ۲.۲۱ میلیارد پوند مبادلات تجاری انجام می‌دهد. این مرد 38 ساله پس از کار در Deloitte و AirBnB در سال 2012 این صرافی را تاسیس کرد. اکنون کوین‌بیس بزرگ‌ترین و با ارزش‌ترین تجارت ارزهای دیجیتال در ایالات متحده را انجام می‌دهد. آرمسترانگ با داشتن 20 درصد سهام مالکیت، یک نهنگ ارز دیجیتال محسوب می‌شود.


برایان آرمسترانگ Brian Armstrong.png

7- سم بنکمن فراید (Sam Bankman-Fried)

Bankman-Fried به‌طور قابل توجهی در این لیست در جایگاه بالایی قرار داشت. او دارایی‌های عظیم ۱.۸۴ میلیارد پوندی را از طریق شرکت تجارت ارزهای دیجیتال Alameda Research اداره می‌کند.
Bankman-Fried که قبلا یک معامله گر ETF وال استریت بود، FTX را در سال 2019 راه‌اندازی کرده است و بیشتر دارایی خود را در سهام و توکن‌های مشتقه نگهداری می‌کند که به عنوان FTT معامله می‌شوند. در حال حاضر این میلیاردر جوان ورشکست شده و احتمالا از رده بندی دارندگان بیت کوین خارج شود.


سم بنکمن فراید Sam Bankman-Fried.png

8-کریس لارسن (Chris Larsen)

لارسن یکی از بنیانگذاران وام دهنده اعتبار آنلاین ELoan در سال 1997 بود که هشت سال بعد پلتفرم وام‌دهی همتا‌به‌همتا Prosper را به‌دنبال داشت. در سال 2012، لارسن Ripple را با کمک «جد مک‌کالب» راه‌اندازی کرد، که او هم یک نهنگ ارز دیجیتال است. ریپل یک شبکه فناوری بلاک‌چین است که امکان تراکنش‌های بانکی فرامرزی از طریق توکن‌های XRP را فراهم می کند.

کریس لارسن Chris Larsen.png

چگونه کیف پول نهنگ بیت کوین را رصد کنیم؟

«رصد کردن معاملات رمز ارز» به‌معنای ردیابی تراکنش‌های انجام شده در یک بلاک چین عمومی است. این رصد کردن را می‌توان برای هر آدرس کیف پولی انجام داد، اما عمدتاً برای آدرس‌ نهنگ‌ها انجام می‌شود. معامله‌گران و سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال، معاملات نهنگ‌ها را زیر نظر می‌گیرند تا بتوانند بر اساس آن عمل کنند. هنگامی که یک تراکنش توسط آدرس یک کیف پول انجام می‎شود، ابزارهای API آن را روی یک بلاک‌چین اسکن می‌کنند. API تراکنش را در زمان واقعی پیدا می‌کند و به کاربر اطلاع می‌دهد. کاربران می‌توانند روند خرید و فروش نهنگ‌ها را با استفاده از این ردیابی بررسی کنند تا معاملات بزرگ‌تر از یک آستانه مشخص را پیدا کنند. این APIها به حساب‌های توییتر و سایر برنامه‌های کاربردی وب مرتبط هستند. در حساب‌های توییتر، ربات‌هایی وجود دارند که می‌توانند وقتی این نهنگ‌ها تراکنش‌هایی را انجام می‌دهند، یک توییت خودکار ایجاد کرده و این اقدام را گزارش کنند. از آنجایی که بیشتر بلاک چین‌های رمزنگاری عمومی هستند، مانده‌ها و تراکنش‌ها برای همه قابل مشاهده هستند و حساب‌هایی که بزرگ‌ترین ارز دیجیتال را در اختیار دارند می‌توانند به‌صورت عمومی مشاهده و ردیابی شوند.

Watcher.guru نمونه‌ای از وب‌سایت‌هایی است که تراکنش‌های 1000 دارنده برتر اکثر ارزهای دیجیتال را رصد می‌کند. ربات‌های توییتر خودکار مانند @Whale_alert و @WatcherGuru تراکنش‌های توییتی انجام شده توسط نهنگ‌های ارز دیجیتال را گزارش می‌دهند.

Maryam  Blog and Coins Pics  1600900 (11).png

با استفاده از این سایت، هر آدرس‌ کیف پول ارز دیجیتال دیگری را نیز می‌توان ردیابی کرد و هنگامی که تراکشنی انجام می‌شود، نوتیفیکیشن دریافت کرد. حتی برخی سایت‌ها نمودار نهنگ های بیت کوین را بر اساس کیف پول‌ها نمایش می‌دهند.


رصد کیف پول نهنگ‌های ارز دیجیتال، احساسات و رفتار نهنگ‌ها را نشان می‌دهد که می‌توان از آن برای شناخت روند بازار و اقداماتی که لازم است انجام شود، استفاده کرد.

پنج ابزار برتر برای ردیابی نهنگ های ارز دیجیتال و مشاهده کیف پول نهنگ ها به شرح زیر هستند:

1-کاوشگران بلاک چین (Blockchain Explorers)

کاوشگرهای بلاک چین مانند موتورهای جستجوی کیف پول عمل می‌کند تا ببیند کیف پول مورد نظر چقدر ارز دیجیتال دارد و تاریخچه تراکنش‌ها را اعلام می‌کند. با این حال، این ابزار فقط می‌تواند کیف پول‌های محبوب قابل جستجو را ردیابی کند.

2-هشدار نهنگ (Whale Alert)

با بیش از 1.2 میلیون دنبال کننده، Whale Alert یک پلتفرم اجتماعی محبوب است که به روز رسانی‌ها و هشدارهای زنده را در مورد حرکات و تراکنش‌های نهنگ ارز دیجیتال ارائه می‌دهد. هشدارها در فیدهای توییتر و تلگرام به اشتراک گذاشته می‌شوند.

هشدار نهنگ (Whale Alert).png


3-ClankApp


ClankApp تراکنش‌های بلادرنگ نهنگ‌ها را در رسانه‌های اجتماعی مانند تلگرام و توییتر ردیابی می‌کند. استفاده از این ابزار رایگان است و به کاربران اجازه می دهد 24 بلاک چین را بدون هیچ هزینه‌ای ردیابی کنند. این ردیاب بهترین گزینه برای مبتدیان است.

ClankApp.png

4-نقشه نهنگ (Whalemap)

Whalemap یک برنامه رایگان است اما برخلاف ClankApp، دارای مطالب خواندنی جامع، نمودارها و داده‌ها است. همچنین دوره‌های آموزشی رایگان بلاک‌چین دارد که راه بسیار خوبی برای مبتدیان برای شروع تجارت کریپتو است.

نقشه نهنگ (Whalemap).png


5-مراقبان نهنگ (Whale Watchers)

این ابزار، یکی از بهترین ابزارها برای ردیابی فعالیت‌های NFT است. Whale Watchers هم نسخه رایگان و هم نسخه پولی "Captain Club" دارد.


سخن آخر



سرمایه‌گذاران باتجربه می‌دانند که نهنگ‌های بیت کوین در اکوسیستم کریپتو حیاتی هستند. آنها به‌ حفظ نقدینگی کمک می‌کنند. نهنگ‌های‌ ارز دیجیتال افراد و نهادهای ثروتمندی هستند که می‌توانند کل بازار کریپتو را با تراکنش‌هایی با حجم بالا دستکاری کنند. به‌دلیل نفوذ بالا، فعالیت‌های نهنگ ارز دیجیتال می‌تواند منجر به سود یا ضرر برای سایر سرمایه‌گذاران رمزنگاری شود. سرمایه‌گذاران خرد می‌توانند فعالیت‌های نهنگ‌ها را زیر نظر بگیرند تا از سرمایه‌گذاری‌های خود نهایت استفاده را ببرند. با این حال، اگرچه رصد نهنگ ارز دیجیتال می‌تواند یک تصمیم عاقلانه باشد، سرمایه‌گذاران باید برنامه‌های تجاری مخصوص به خود را داشته باشند و به چیزهایی غیر از حرکت نهنگ‌ها هم تکیه کنند، زیرا خیلی مواقع نهنگ‌ها این نقل و انتقالات را برای گمراه کردن معامله‌گران خرد انجام می‌دهند.



به‌نظر شما دیگر نهنگ های ارز دیجیتال چه کسانی هستند که اسمشان در این لیست نیامده؟