اگر حضور در بازارهای مالی با استراتژی همراه نباشد سرمایه‌گذار به احتمال زیاد دچار شکست می‌شود و حتی ممکن است برای همیشه بازار معاملات را کنار بگذارد. برای خوب معامله کردن باید ابتدا یاد بگیرید که در حالت‌های مختلف بازار چگونه رفتار کنید. بازارهای مالی در زمان‌های مختلف رفتار یکسانی ندارند، گاهی صعودی و گاهی نزولی هستند و در طول این صعود و نزول روزهای کم‌نوسان هم دارند.


یک معامله‌گر خوب کسی است که بتواند برای هرکدام از این حالت‌های بازار یک برنامه یا استراتژی معاملاتی دقیق داشته باشد. یکی از حالت‌های بازار، صعود است. شاید از دور اینطور به نظر برسد که در یک بازار صعودی همه خوشحال و در حال سود کردن هستند اما در واقع اینطور نیست بسیاری از معامله‌گران با رفتار اشتباه در بازار صعودی یا از سود حداقلی که کرده‌اند ناراضی هستند یا اینکه دچار ضرر شده‌اند. در این مقاله چگونگی رفتار درست در بازار صعودی را با گفتن 5 نکته ساده و کلیدی بررسی می‌کنیم.


نکات طلایی برای معامله در بازار صعودی.png

نکات طلایی برای معامله در بازار صعودی

پیش از آنکه نکات بازار صعودی بررسی کنیم بیایید ابتدا مفهوم آن را مورد بررسی قرار دهیم. برخی حرکت‌های بازار مالی باعث شکل‌گیری روند صعودی می‌شوند. وقتی روند صعودی می‌شود ممکن است همه جوانب بازار مالی مثبت باشند. روند صعودی برای بسیاری از افراد خوشایند است و از آن سود کسب می‌کنند. با این حال، یک نکته مهم درباره بازارهای مالی چه در روند صعودی و چه در روند نزولی صادق است: «همه معامله گران سود نمی‌کنند». بله درست است حتی در شرایط صعودی همه تریدرها قرار نیست سود کنند و بسیاری از افراد با خرید در نقطه‌های اشتباه و استفاده از استراتژی‌های نادرست متحمل ضرر می‌شوند. اگر می‌خواهید جزو سود کننده‌های بازار صعودی باشید باید به نکات زیر توجه کنید:


پیشگویی بازار ممکن نیست.png

1. پیشگویی بازار ممکن نیست

اولین نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که نه شما و نه بهترین تحلیل‌گرهای دنیا نمی‌توانید اوج یا کف یک بازار را «پیشگویی» کنید پس اگر مقداری زودتر از اوج بازار از آن خارج شده‌اید خود را سرزنش نکنید چرا که «سرزنش و حسرت خوردن» سرآغاز ضررهای آینده خواهد بود. پیشگویی با تحلیل متفاوت است. وقتی بازار را تحلیل می کنید، در واقع احتمالات مختلفی را درباره آینده بازار با بررسی اطلاعات موجود در نظر می‌گیرید. اگر می‌خواهید تارگت‌های خود را در بهترین نقاط ممکن قرار دهید نباید تنها به تحلیل یک مدل اطلاعات بسنده کنید بلکه باید احساسات بازار، اطلاعات چرخه بازار، تحلیل‌های تکنیکال، گذشته بازار و... را در نظر بگیرید. معامله‌گران حرفه‌ای همواره در حال ورود و خروج از بازار هستند. آن‌ها روش‌های مختلفی برای مدیریت ریسک دارند و همه آن‌ها لزوما فروش را بهترین راه برای جبران ریسک کاهش قیمت‌ها نمی‌دانند.

خارج کردن سرمایه اصلی از بازار.png

2. خارج کردن سرمایه اصلی از بازار

اولین استراتژی که هر معامله‌گری با آن آشنا می‌شود ذخیره سود از معاملات یا همان «سیو سود» است. ذخیره سود در سطوح قیمتی مختلف شما را برای هر اتفاقی در بازار آماده می‌کند. اگر در یک سطح ذخیره سود انجام دادید و بعد بازار بالاتر رفت حسرت این را نمی‌خورید که می‌توانستید باز هم در بازار حضور داشته باشید. در عین حال اگر از همان نقطه بازار شروع به ریزش کرد شما با مقداری سود آن را ترک کرده‌اید و بازار صعودی برایتان سودمند بوده است. اسکات ملکر (یکی از تحلیل گران مطرح با لقب The Wolf of All Streets) در این زمینه می گوید:


«من کاملا معتقدم وقتی سرمایه‌تان دو برابر شد باید نصف آن را از بازار خارج کنید تا در صورت شکست ریسکی شما را تهدید نکند.»

این حرف آقای ملکر منطقی به نظر می‌رسد چرا که وقتی تنها با پولی که از بازار به دست آورده‌اید معامله می‌کنید دیگر نگران بسیاری از موضوعات نخواهید بود و با آرامش ذهنی بیشتری معامله خواهید کرد. این کار در واقع فشار را از تصمیمات آینده شما کم می‌کند و باعث اتخاذ تصمیمات بهتر در مواجهه با شرایط مختلف بازار می‌شود.


نکته‌ای که درباره موضوع ذخیره سود باید ذکر کنیم، استراتژی‌های مختلف ذخیره سود هستند. اگر می‌خواهید یک ارز مثلا بیت‌کوین را چند سال نگه دارید و برای آن برنامه بلند‌مدت دارید اهمیت روندهای نزولی و صعودی برای شما کمرنگ‌تر می‌شود و باید از استراتژی‌های ذخیره سود مخصوص هولدهای بلند مدت استفاده کنید.

استفاده از شاخص‌ها.png

3. استفاده از شاخص‌ها

پیشتر گفتیم که نگاه به یک نوع اطلاعات خاص در بازار ارزهای دیجیتال تضمینی برای انجام رفتار درست در بازار صعودی نیست. پس وقتی در مورد استفاده از شاخص‌ها صحبت می‌کنیم در نظر داشته باشید که این آمار و ارقام اولین و آخرین موردی نیست که باید برای تشخیص وضعیت بازار صعودی در نظر بگیرید. صدها هزار شاخص مختلف در بازار وجود دارد که معامله‌گران با توجه به استراتژی‌های خودشان از آن‌ها استفاده می‌کنند. در میان این شاخص‌ها سه مورد برای تشخیص وضعیت بازار صعودی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.


اولین شاخص MVRV است که میزان سود تمام سرمایه‌گذاران بیت‌کوین را نشان می‌دهد. این شاخص زمانی به سطح بالایی می‌رسد که بیشتر دارندگان بیت‌کوین نسبت به قیمت خریدشان در سود باشند. در این شرایط احتمال تغییر روند بازار وجود دارد و شاید سرمایه‌گذاران شروع به فروش دارایی‌های خود کنند.


شاخص دیگر Peull Multiple است. این شاخص نشان می‌دهد که ماینرها نسبت به گذشته از استخراج بیت‌کوین چقدر سود به دست آورده‌اند. تاثیرگذاری ماینرها در بازار بر کسی پوشیده نیست. این شاخص نشان می‌دهد که چه مقدار از بیت‌کوین ذخیره شده در کیف پول ماینرها به صورت روزانه منتشر می‌شود.


شاخص دیگری که می‌تواند در تشخیص وضعیت بازار صعودی به شما کمک کند 1yr HODL wave است. این شاخص درون زنجیره‌ای نشان می‌دهد در حال حاضر چه مقدار بیت‌کوین حداقل به مدت یک سال در کیف پول هولدرها نگهداری شده است. وقتی بازار صعودی می‌شود و هولدرها به سود می‌رسند، شروع به فروختن ارزها از جمله بیت‌کوین می‌کنند که نتیجه آن کاهش موج نگهداری بیت‌کوین در کیف پول است. با دیدن این موج کاهشی می‌توان حدس زد که روند بازار از حالت صعودی تغییر خواهد کرد.


خرید هوشمندانه.png

4. خرید هوشمندانه

این که در بازار صعودی سراغ خرید چه ارزهایی بروید بسیار مهم است. ممکن است شما از ابتدا تا انتهای بازار صعودی هم حضور داشته باشید ولی به خاطر خرید ارز اشتباه سود زیادی نکنید. پس هوشمندانه خرید کردن نیز اصلی مهم در بازارهای صعودی است. اولین راز خرید هوشمندانه رفتن به سراغ ارزهای مختلف به جای خریدن چند ارز خاص است. وقتی ارزهای بیشتری داشته باشید احتمال این که سود بیشتری کسب کنید را بیشتر خواهد بود در عین حال در صورت رخ دادن اتفاقات غیرمترقبه و انتشار اخبار منفی ضرر کمتری هم خواهید کرد.


مورد دوم که برای داشتن خرید هوشمندانه باید در نظر بگیرید خرید ارزهایی است که ارزش ذاتی دارند. یعنی توانسته‌اند مشکلی را حل کنند، ارزش افزوده به وجود بیاورند، تیم قدرتمندی دارند و در آخر سابقه خوبی از خود به جا گذاشته‌اند. این ارزها ارزشمند و کاربردی هستند و در بازارهای صعودی هم رشد خوبی را تجربه خواهند کرد.


سومین مورد توجه به حجم معاملات و مارکت کپ ارزی است که خریداری می‌کنید. هنگام خرید یک ارز سابقه مارکت‌کپ و حجم معاملات آن را در بازارهای صعودی گذشته بررسی کنید. مارکت کپ کوچکتر و حجم معاملات بیشتر در بازارهای صعودی به سرمایه‌گذاران یک ارز نسبت به ارزهای دیگر سود بیشتری خواهد داد. البته سرمایه‌گذاری در کوین‌هایی که مارکت کپ کوچکی دارند ریسک هم دارد که باید مدیریت سرمایه را درباره این مسئله در نظر گرفت.


ورود و خروج مرحله‎ای.png

5. ورود و خروج مرحله‎ای

یکی از راه‌هایی که ریسک حضور در بازارهای صعودی را بسیار کاهش می‌دهد ورود و خروج مرحله به مرحله است. وقتی از بازار صعودی جا ماندید یا به هر دلیلی می‌خواهید بعد از شروع آن ارز خریداری کنید، باید این خرید را در فازهایی از بازار انجام دهید که دچار ضرر نشوید. به جای این که همه سرمایه خود را یکجا وارد بازار نمایید با استراتژی مدیریت سرمایه خودتان آن را به چند بخش تقسیم و مرحله به مرحله وارد بازار کنید. از طرفی، برای خروج از بازار نیز می‌توانید از همین قاعده استفاده کنید.


به جای این که همه سرمایه را یکجا خارج کنید با درصد‌های مشخصی در فازهای مختلف این کار را انجام دهید. آموزش‌های بسیاری درباره ورود و خروج مرحله به مرحله و استراتژی‌های مختلف این کار در سطح اینترنت وجود دارد که با مشاهده آن‌ها به این تکنیک مسلط می‌شوید. این استراتژی‌های کوچک مرز میان معامله‌گران حرفه‌ای، آماتور، سودکنندگان و ضررکنندگان در بازار را مشخص می‌کنند.


سخن پایانی


برای گرفتن تصمیمات درست در هرکدام از حالت‌های بازار اول از همه باید با پولی وارد سرمایه‌گذاری شوید که تا مدتها به آن نیاز نخواهید داشت. اهمیت این موضوع در آن است که باعث می‌شود تصمیمات بهتری در شرایط مختلف بازار اتخاذ کنید. آرامش ذهنی تاثیر زیادی در داشتن یک معامله خوب دارد. بسیاری از استراتژی‌هایی که درباره معامله در بازارهای مالی مطرح می‌شوند زمانی سودآور خواهند بود که شما بتوانید آرامش ذهنی خود را هنگام معامله حفظ کنید و با هر حرکت بازار دچار هیجان نشوید.


در این مقاله به بررسی نکاتی پرداختیم که در بازار صعودی برایتان مفید خواهند بود، به کارگیری این نکات باید با رعایت مدیریت سرمایه و در نظر گرفتن استراتژی‌های معاملاتی شما همراه باشد.