اگرچه به لطف صرافی‌های کریپتوکارنسی، امروزه برخی ارزهای دیجیتال مستقیما با ارزهای فیات قابل معامله هستند، اما برای این که بتوانید در بازار فیوچرز و مارجین معامله کنید و علاوه بر آن سرعت معاملات خود را بالا ببرید حتما به استیبل‌کوین‌ها نیاز دارید. استیبل‌کوین‌ها، ارزهایی هستند که ارزش آن‌ها به یک دارایی خارج از ارزهای دیجیتال وابسته است. پرکاربردترین استیبل کوین بازار ارزهای دیجیتال، Tether نام دارد که در این مطلب قرار است راجع به کاربردها، مزایا و معایب و استراتژی‌های استفاده از آن توضیحاتی ارائه دهیم.


کریپتوکارنسی تتر (USDT) چیست؟.png

کریپتوکارنسی تتر (USDT) چیست؟

محبوب‌ترین استیبل‌کوین بازار کریپتوکارنسی، تتر است. این رمزارز که با پشتوانه چند پول کاغذی قدرتمند دنیا به وجود آمده در بازار ارزهای دیجیتال حکم پول نقد را دارد. پشتوانه USDT، دلار آمریکا بوده و قیمت هر یک واحد آن معادل 1 دلار آمریکا است. برای تبدیل ارز فیات به تتر، هم می‌توان مستقیما از سایت تتر اقدام به این کار کرد و هم از صرافی‌های مختلف ارز دیجیتال آن خریداری کرد. به دلیل وجود تحریم‌ها، امکان خرید تتر مستقیم از سایت شرکت ارائه دهنده برای معامله‌گران ایرانی فراهم نیست و خرید این ارز برای ما تنها از صرافی‌های داخلی امکان پذیر است، مگر کسانی که در خارج از ایران هم حساب بانکی داشته باشند.


⚠️ یکی از ویژگی‌های مهم تتر این است که توسط بانک مرکزی آمریکا یا یک نهاد دولتی متمرکز اداره نمی‌شود و یک تشکیلات مستقل به نام تترلیمیتد (Tether Limited) صادر کننده آن است. نکته‌ای که درباره تتر وجود دارد این است که پشتوانه کل تتر‌های در گردش، دلار آمریکا نیست و این مقدار تتر، کمی بیشتر از دارایی دلاری شرکت تتر لیمیتد است. همین موضوع یکی از دلایل اختلاف قیمت تتر با دلار است. قیمت تتر گاهی از یک دلار فراتر و گاهی از آن پایین‌تر می‌آید. البته این تفاوت قیمت اکثر اوقات زیاد نیست و از چند سنت فراتر نمی‌رود.

چه کسانی از Tether استفاده می‌کنند؟.png

چه کسانی از Tether استفاده می‌کنند؟

تتر برای معامله‌گران دو کاربرد اساسی دارد و افرادی که می‌خواهند از این دو کاربرد بهره ببرند از تتر استفاده می‌کنند:


  • اولین کاربرد تتر کمک به معامله‌گران برای دور ماندن از نوسانات بازار است. زمانی که قیمت بیت کوین شروع به ریزش می‌کند، معامله‌گران با تبدیل بیت کوین‌ و دیگر ارزهای دیجیتال خود به تتر از کم شدن ارزش سرمایه‌هایشان جلوگیری می‌کنند. از آنجایی که معامله جفت ارز BTC-USDT در اکثر صرافی‌ها چه برای معاملات مارجین و چه برای معاملات اسپات پشتیبانی می‌شود و از طرفی حجم معاملات بالایی هم دارد، تریدرها به راحتی و در کمترین زمان ممکن بیت کوین‌های خود را تبدیل به USDT می‌کنند و از ریزش قیمت در امان می‌مانند.

  • یکی دیگر از موارد استفاده از تتر، انتقال آسان آن، میان کیف پول‌های ارز دیجیتال و صرافی‌های کریپتوکارنسی است. اگر بخواهید در یک کیف پول غیرمتمرکز دلار یا یورو نگهداری کنید و در زمان مناسب آن را به صرافی منتقل نمایید، این کار را باید از طریق تتر انجام دهید.

چه کسانی از Tether استفاده می‌کنند؟.png

مزایا و معایب معامله تتر چیست؟

رمز ارز تتر دارای مزایا و معایبی است که این استیبل‌کوین را از مابقی ارزهای دیجیتال از جمله استیبل‌کوین‌های دیگر متمایز می‌کند. در ادامه به شرح این مزایا و معایب می‌پردازیم.


مزایای معامله تتر

  • آسان بودن دسترسی به تتر، مهم‌ترین مزیت آن است. هرکسی می‌تواند به راحتی با مراجعه به سایت تتر، پول خود را به تتر تبدیل کند. از طرفی تقریبا همه صرافی‌ها از این ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کنند و می‌توان از آن‌ها نیز این ارز را خریداری کرد.

  • مزیت دیگر تتر، سهولت انتقال آن است. این مسئله برای کسانی که می‌خواهند به جای دلار از این ارز به عنوان پول استفاده کنند، مفید می‌باشد. برای انتقال تتر، دردسرهای بانکی، کارمزد بالا، خطرات حمل پول نقد و... وجود ندارد.

  • از آنجایی که حجم بازار این ارز بالاست اکثر صرافی‌ها از مبادله ارزها با تتر پشتیبانی می‌کنند. در بازار معاملات فیوچرز و مارجین به راحتی می‌توان با استفاده از رمز ارز تتر، حساب‌ها را شارژ کرد و به مبادله ارزها پرداخت.

  • تتر بهترین گزینه برای کسانی است که می‌خواهند سرمایه خود را از نوسانات بازار حفظ کنند. استقبال نسبت به تتر به حدی بالاست که زمانی که بیت کوین با ریزش شدید مواجه می‌شود، قیمت تتر افزایش خفیفی پیدا می‌کند.

  • استیک کردن تتر یکی از راه‌های کسب سود از بازار ارزهای دیجیتال است. با استیک کردن ارزهای دیگر، این احتمال وجود دارد که با ریزش قیمت ارز، سرمایه‌گذار دچار زیان شود ولی از آن جایی که قیمت تتر همیشه ثابت است، با استیک کردن آن احتمال رخ دادن این زیان، به صفر می‌رسد.

معایب معامله تتر

  • اگرچه تاکنون مشکل خاصی برای تتر پیش نیامده، ولی این که تتر نتواند برابر بودن قیمت خود با پول کاغذی را همیشه حفظ کند درباره این استیبل‌کوین نگران کننده است.

  • یکی از عیوب این استیبل‌کوین ماهیت متمرکز آن است. از آنجایی که کاربران ارز دیجیتال به دنبال بودن در فضایی غیرمتمرکز هستند، این مسئله برای آن‌ها نگران کننده است.

استراتژی معاملاتی رمز ارز تتر کدامند؟.png

استراتژی معاملاتی رمز ارز تتر کدامند؟

معامله کردن بر اساس حدس و گمان، چیزی جز ضرر به همراه ندارد، به خصوص وقتی منتظر تغییر روند بازار هستید. استراتژی معاملاتی ارز دیجیتال تتر در واقع به شما بینشی دقیق درباره تغییر روند بازار ارائه می‌کند تا با استفاده از آن بتوانید به موقع ارز‌های دیجیتال یا پول فیات خود را به تتر تبدیل کنید. در ادامه به صورت گام به گام این استراتژی را برای شما شرح می‌دهیم:


گام اول: تا زمان تثبیت نمودار تتر صبر کنید

وقتی یک ترند نزولی قدرتمند تمام می‌شود، بازار شروع به تثبیت دادن با ایجاد نمودار رنج می‌کند. در این زمان قیمت بالا و پایین می‌شود اما هیچ جهت خاصی را دنبال نمی‌کند. برای این که بتوانیم از برگشت قیمت مطمئن باشیم باید حتما بعد از ریزش، نمودار رنج را ببینیم. وقتی این حالت پیش می‌آید، کسانی که سرمایه‌های بزرگی در بازار دارند، پولشان را انباشت می‌کنند. به یاد داشته باشید معمولا پیش از این که بازار دچار تغییر روند شود، نهنگ‌ها خرده فروشان را با یک ریزش ناگهانی فریب می‌دهند. به این صورت که ارزهای خود را می‌فروشند تا خرده فروشان فکر کنند قیمت بیش از این دچار ریزش خواهد شد، در عین حال قیمت ناگهان به سمت بالا حرکت و خرده فروشان را غافلگیر می‌کند. این موضوع در نمودار بیت کوین تا حدود زیادی مشهود است.


گام دوم: منتظر بمانید تا سطح حمایتی با قدرت بشکند

درست پیش از این که بازار وارد تغییر روند شود، شکست دروغین سطح حمایتی رخ می‌دهد. هدف از انجام این کار که به اصطلاح Stop Hunting نامیده می‌شود، خارج کردن بسیاری از خرده معامله‌گران از بازار است. این افراد احتمالا دوباره ارز را خریداری می‌کنند و در نتیجه به افزایش قیمت کمک خواهند کرد.


گام سوم: قیمت باید با یک کندل قدرتمند به بالا برگردد

اصلی‌ترین تاییدی که نمودار به ما می‌دهد، برگشت دوباره قیمت به سمت بالا به طور سریع است. در واقع شکست دروغین سطح حمایتی یک بازگشت سریع قیمت به سمت بالا را در پی دارد که نتیجه آن به نمودار ظاهر V شکل می‌بخشد.


استراتژی معاملاتی رمز ارز تتر کدامند؟ (2).png

گام چهارم: یک خرید در اولین کلوز کندل بالای سطح حمایتی و یک خرید بعد از تثبیت قیمت بالای سطح رنج انجام دهید

می‌توانید ارز را زمانی که قیمت بالای سطح حمایتی باقی ماند خریداری کنید. برای اولین خرید یک سرمایه کوچک و برای خرید دوم سرمایه بیشتری در نظر بگیرید. البته این که در این زمان چگونه معامله کنید، به مدیریت ریسک و استایل معاملاتی شما بستگی دارد. این را در ذهن داشته باشید که برگشت قیمت تنها در صورتی کامل شده است که قیمت بالای بخش رنج شده، کاملا تثبیت شود.


این شرایط فرصت‌های مختلفی در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهد. برخی از تریدرها خود را برای نوسان گرفتن آماده می‌کنند و برخی نیز یک خرید بلند مدت انجام می‌دهند. حتی برخی با استراتژی‌های معاملاتی خود در این شرایط، معامله‌های ریسک-فری بوجود می‌آورند.


گام پنجم: حد ضرر اول خود را زیر شکل V و حد ضرر دوم خود را پایین بخش رنج نمودار قرار دهید

بهترین قیمت برای قرار دادن حد ضرر در چنین معاملاتی، زیر شکل V است. بعد از این که قیمت بالای رنج تثبیت داد خیالتان راحت خواهد شد. در این حالت می‌توانید حد ضرر معامله اول خود را نیز تغییر داده و بالاتر بیاورید. اگر بالای بخش رنج نمودار به معامله ورود کردید، بهتر است حد ضرر خود را زیر همین بخش رنج قرار دهید.


گام ششم: قیمت می تواند دو برابر بخش رنج، بالا برود

در این مرحله به یکی از استراتژی‌های ساده در عین حال پویا برای کسب سود می‌رسیم. بخش رنج را با ابزار Measure اندازه بگیرید و آن را در دو ضرب کنید. حال آن عدد را در بالای بخش رنج در نظر بگیرید تا مشخص شود کجا باید ارز خریداری شده را بفروشید. راه ساده‌تر این است که بخش رنج را با Box مشخص کنید و آن را در بالای این بخش دو بار کپی پیست کنید تا نقاط فروش را به دست بیاورید.


سخن پایانی


با استفاده از استراتژی معاملاتی تتر می‌توانید زمان مناسب ورود و خروج به بازار را به دست بیاورید. استفاده از رمز ارز تتر برای انجام معاملات چه در بخش اسپات و چه در بخش فیوچرز یک گزینه عالی به حساب می‌آید. هم اکنون خرید تتر در بسیاری از صرافی‌های ایرانی از جمله اکسبیتو امکان‌پذیر است و می‌توانید با قیمت مقرون به صرفه آن را خریداری کنید.