شب گذشته (۲۲ خرداد ۱۴۰۱) یکی از بیشترین ریزش‌ها در بازار ارزهای دیجیتال اتفاق افتاد. سلسیوس که یکی از وام‌دهنده‌ها در دنیای رمزارزهاست، با انتشار بیانیه‌ای فوری اعلام کرد که تمام تراکنش‌ها، برداشت‌ها و انتقال رمزارزی مشتریان خود را متوقف می‌کند.


در پست بلاگی که سلسیوس منتشر کرده، آمده است: «ما این کار را برای بهبود سلسیوس و تعهدات برداشت انجام می‌دهیم.» همچنین این شرکت مقاله‌ای را در سایت مدیوم منتشر کرده و در آن نوشته است: «ما این اقدام ضروری را که به نفع کل جامعه‌ی ماست، با هدف تثبیت نقدینگی و بهبود عملیات اجرایی، به همراه اقداماتی برای حفاظت از دارایی‌ها انجام می‌دهیم. لازم به ذکر است که مشتریانمان مطابق تعهدی که به آن‌ها داده‌ایم در طول توقف نیز پاداش دریافت خواهند کرد.»


اگرچه شرکت سلسیوس که توکن CEL را راه‌اندازی کرده، از تعهداتش نسبت به کاربران خود حرف زده است، اما این توقف برداشت‌ها و تراکنش‌ها به ضرر آن تمام شده است. تنها در یک ساعت، قیمت توکن CEL، حدود ۷۰ درصد کاهش یافت. براساس داده‌های سایت کوین‌مارکت‌کپ (CoinMarketCap)، قیمت ارز دیجیتال CEL از ۰/۴۹ دلار به ۰/۱۵ دلار رسید. سرمایه‌گذاران رمزارزی در توییتر، این ریزش قیمت را با سقوط لونا مقایسه کردند و احتمال دادند توکن CEL هم یک پروژه کلاهبرداری‌ست.

کاهش 70 دصدی قیمت توکن سلسیوس

این کاهش قیمت در حالی اتفاق افتاد که دیگر ارزهای دیجیتال نیز شب ناآرامی را سپری می‌کردند. بیت‌کوین که اولین ارز دیجیتال بازار است و به نوعی نقش سرگروه را بازی می‌کند، دیشب ۹ درصد کاهش قیمت را تجربه کرد. اتریوم، بایننس کوین و دوج‌کوین نیز ۹٪ ریزش قیمت داشتند. همچنین رمزارزهای کاردانو و سولانا با ۱۱٪ و ۱۲٪ کاهش قیمت، شب سختی را پشت سر گذاشتند.

کاهش 9 درصدی اتریوم، بایننس کوین و دوج‌کوین نیز و 11 و 12 درصدی کاردانو و سولانا

سلسیوس سال ۲۰۱۷ راه‌اندازی شده و بازدهی بالایی برای سپرده‌های رمزارزی دارد. این شرکت به دیگر شرکت‌های رمزارزی وام می‌دهد و مدل کسب‌وکارش را با شرکت‌های بلاک‌فی (BlockFi) و نکسو (Nexo) به‌اشتراک می‌گذارد. در سال‌های اخیر قانون‌گذاران بسیاری محصولات مرتبط با وام‌دهی پربازده ارز دیجیتال را به‌عنوان عرضه ثبت‌نشده اوراق بهادار در نظر می‌گیرند. تا شهریور سال گذشته (سپتامبر ۲۰۲۱) نیز چهار ایالت در آمریکا دستور توقف سلسیوس را صادر کرده‌اند؛ این چهار ایالت، نیوجرسی، تگزاس، آلاباما و کنتاکی بودند. در همان زمان، سازمان بورس و اوراق بهادار آمریکا نیز کمیته‌ای را جهت رسیدگی به محصولات وام‌دهی ارز دیجیتال تشکیل داد.


با این حال، در ابتدای سال میلادی جاری، بلاک‌فی پس از پرداخت ۱۰۰ میلیون دلار توانست موافقت سازمان بورس و اوراق بهادار آمریکا و ۳۲ ایالت این کشور را به دست‌آورد. هرچند که سلسیوس و نکسو، تاکنون هیچ راهکاری را برای جلب رضایت قانون‌گذاران پیاده‌سازی نکرده‌اند. پس از ریزش ۷۰ درصدی قیمت توکن CEL، الکس مشینسکی (Alex Mashinsky) مدیرعامل سلسیوس هیچ واکنشی نسبت به این اتفاق و جنجال‌هایی که در توییتر به راه‌افتاده، نشان نداده است.