کوکوین (KuCoin) نامی شناخته شده در عرصه کریپتو است و توانسته جایگاه برجسته‌ای برای خودش بعنوان ارائه دهنده انواع کاملی از خدمات مرتبط با دنیای داد و ستد رمزارزها تثبیت کند. صرافی کوکوین که در سال ۲۰۱۷ راه اندازی شد با در بر گرفتن بیش از ۲۰۰ رمز ارز و ارائه بیش از ۴۰۰ بازار ارزهای دیجیتال بدل به یکی از بزرگترین و متنوع ترین صرافی‌های کریپتو شده است. مقر اصلی کوکوین در مجمع الجزایر سیشل (Seychelles) در شرق آفریقا است. شرکت مادر صرافی کوکوین شرکت Mek Global Limited است.


کوکوین بیش از ده میلیون کاربر جهانی دارد، مجموع تعداد تراکنش‌های آن حدود ۹۰۶ میلیون تراکنش و مجموع حجم معاملاتی اش بالغ بر ۱۰۰۰ میلیارد دلار بوده است. کوکوین توکن خاص خودش را هم دارد که نمادش KCS است و همچون بایننس اگر هولدر آن باشید می‌توانید با استفاده از آن در پرداخت کارمزدهای معاملات و برداشت از حساب در این صرافی از تخفیف هم برخوردار شوید. ضمناً کوکوین اپلیکیشن موبایلی هم دارد.


صرافی کوکوین KuCoin امنیت بالایی دارد، طراحی و رابط کاربری آن به گونه‌ای در نظر گرفته شده است که حتی افراد مبتدی هم بتوانند به راحتی با آن کار کنند و انواع گسترده‌ای از خدمات کریپتو را به کاربران ارائه می‌کند از جمله: معاملات مارجین و فیوچرز، تبادل مستقیم نظیر با نظیر (p2p)، امکان خرید ارز دیجیتال با کارت نقدی بانکی و یا با کارت‌های اعتباری، ارائه خدمات تبادل فوری رمزارزها (instant exchange)، امکان کسب سود کریپتویی با استیک کردن یا وام دادن کریپتوها و مشارکت در IEO کوکوین.

مختصری درباره صرافی کوکوین (KuCoin)

کوکوین یکی از کم کارمزدترین صرافی‌ها است (%0.1) و معمولاً رمزارزهایی که ارزش بازار یا مارکت کپ پایینی دارند اما پتانسیل رشد زیادی دارند را لیست می‌کند و معمولاً می‌توانید در آن، آن دسته از کریپتو‌ها که هنوز نام و آوازه چندانی ندارند را هم برای معامله پیدا کنید. در مجموع می‌توان گفت که صرافی کوکوین یک صرافی عالی برای سرمایه‌گذاران حوزه رمزارز است. نقدینگی نسبتا بالایی دارد، کاربران زیادی از آن استفاده می‌کنند، رمزارزهای گسترده‌ای را پشتیبانی می‌کند و خدمات متنوعی در زمینه داد و ستد رمزارزها به کاربران ارائه می‌کند. ضمن اینکه تا به اینجای کار، فرایند KYC یا همان احراز هویت را برای کاربران اجباری نکرده است که خبر خوبی برای کاربران ایرانی است.


نقاط قوت و ضعف صرافی کوکوین (KuCoin) در یک نگاه

هر صرافی ارز دیجیتالی در کنار نقاط مثبت نقاط منفی هم دارد، که در ادامه برای شما تعدادی از این نقاط مثبت و منفی را مثال می‌زنیم.


نقاط قوت

  • کارمزد کم در انجام معاملات و برداشت از حساب (withdrawal)
  • پشتیبانی از رمزارزهای متنوع و فراهم آوردن دایره انتخاب گسترده برای معاملات
  • پشتیبانی ۲۴ ساعته در تمامی روزهای هفته
  • امکان خرید رمزارز با فیات
  • عدم اجبار برای انجام فرایند احراز هویت (KYC)
  • امکان کسب سود کریپتویی با استیک کردن رمزارزها در استخرهای نقدینگی (liquidity providing pool)

نقاط ضعف

  • عدم پشتیبانی از معاملات فیات - رمزارز
نقاط قوت و ضعف صرافی کوکوین (KuCoin) در یک نگاه

راهنمای ثبت حساب کاربری در صرافی کوکوین (KuCoin)

ابتدا وارد سایت صرافی کوکوین (KuCoin) شوید.


1- بر روی دکمه سبز رنگ Sign Up کلیک کنید.

راهنمای ثبت حساب کاربری در صرافی کوکوین (KuCoin)

2- فرمی که باز می‌شود را با توجه به تصویر و توضیحات زیر پر کنید.

راهنمای ثبت حساب کاربری در صرافی کوکوین (KuCoin)

الف) در این کادر آدرس ایمیلتان را وارد کنید.


ب) بر روی دکمه سبز رنگ send code کلیک کنید تا صرافی کوکوین کدی را برای تایید آدرس ایمیل شما ارسال کند.


ج) به صندوق دریافت ایمیل خودتان بروید و کدی که برایتان فرستاده شده است را در این کادر وارد کنید.


د) یک رمز عبور قوی برای حساب کاربری‌تان تعیین کنید که حداقل از 8 کاراکتر تشکیل شده باشد و دست کم در آن یک حرف انگلیسی بزرگ، یک حرف انگلیسی کوچک، چند عدد و نشانه‌هایی همچون @#$%& بکار رفته باشد. هر چه رمز عبور طول بیشتری داشته باشد، امنیت بالاتری خواهد داشت.


ه) نیازی نیست چیزی در کادر referral code وارد کنید؛ بر روی دکمه بزرگ سبز رنگ پایین فرم که روی آن نوشته شده است Sign Up کلیک کنید.


3- حساب شما در صرافی کوکوین (KuCoin) با موفقیت ثبت شده است و با مکث موس روی قسمت مشخص شده می‌توانید به تنظیمات مختلف مربوط به حساب کاربری‌تان دسترسی داشته باشید.

راهنمای ثبت حساب کاربری در صرافی کوکوین (KuCoin)

4- با کلیک بر روی آدرس ایمیلتان در منوی باز شونده‌ای که در تصویر قبل مشاهده کردید به صفحه پروفایل حساب کاربری‌تان در صرافی کوکوین (KuCoin) می‌روید.

راهنمای ثبت حساب کاربری در صرافی کوکوین (KuCoin)

5- تعیین رمز معاملات (Trading Password) در صرافی کوکوین (KuCoin) بسیار مهم است. دقت کنید که در صفحه پروفایل شما روی دکمه آبی با عنوان KYC Verification یا وضعیت احراز هویت حساب کاربری‌تان نوشته شده است Unverified که به معنی این است که حساب شما در کوکوین احراز هویت نشده است. با این حال کوکوین فعلا احراز هویت کاربران را اجباری نکرده است و شما با همین وضعیت قادرید در این صرافی معامله کنید و هر روز مجازید تا سقف 1 بیتکوین از حسابتان برداشت کنید.


برای انجام معاملات در صرافی کوکوین چند اقدام امنیتی دیگر نیز در نظر گرفته شده است که لازم است قبل از اینکه بتوانید معاملات را در این صرافی آغاز کنید به آنها بپردازید. یکی تعیین رمز عبور برای انجام معاملات یا برداشت از حساب است و دیگری هم فعال کردن اعتبارسنجی دومرحله‌ای (2-FA) با استفاده از Google Authenticator. ابتدا بر روی Trading Password کلیک کنید.

راهنمای ثبت حساب کاربری در صرافی کوکوین (KuCoin)

6- در پنجره‌ای که باز می‌شود به ترتیب ابتدا بر روی دکمه send code کلیک کنید تا باز کوکوین (KuCoin) کدی را به آدرس ایمیل شما بفرستد. سپس به صندوق دریافت ایمیل خود مراجعه کنید و کد ارسال شده را در کادر وارد کنید و نهایتا بر روی دکمه Next کلیک کنید.

راهنمای ثبت حساب کاربری در صرافی کوکوین (KuCoin)

7- در کادر اول، رمزی متشکل از 6 رقم برای انجام معاملات و برداشت از حساب در کوکوین تعیین کنید و عینا آن را در کادر دوم تکرار کنید و بر روی دکمه Confirm کلیک کنید.

راهنمای ثبت حساب کاربری در صرافی کوکوین (KuCoin)

8- حالا برای فعال کردن اعتبارسنجی دومرحله‌ای با استفاده از Google Authenticator بر روی دکمه configure که در مقابل این گزینه و در کادر قرمز رنگ مشخص شده است کلیک کنید. وجه داشته باشید که با فعال کردن اعتبارسنجی دومرحله‌ای با استفاده از Google Authenticator هر بار که بخواهید به حسابتان لاگین کنید یا بعبارتی وارد حسابتان شوید و هر بار که بخواهید از حسابتان در صرافی کوکوین برداشت انجام دهید باید کد تولید شده توسط Google Authenticator را هم وارد کنید.

راهنمای ثبت حساب کاربری در صرافی کوکوین (KuCoin)

9- دوباره مثل مرحله 6 باید کدی که کوکوین به ایمیلتان می‌فرستد را وارد کنید.

راهنمای ثبت حساب کاربری در صرافی کوکوین (KuCoin)

10- حالا باید برنامه اندرویدی Google Authenticator را دانلود و نصب کنید و کلیدی که در کادر زیر ایجاد شده را در آن وارد یا ثبت کنید. می‌توانید با استفاده از اسکنر برنامه آتنتیکیتور موبایل به جای تایپ، QR code آن را اسکن کنید. اما قبل از آن حتما به نکته زیر توجه کنید.


توجه: قبل از اینکه این کلید را وارد برنامه Google Authenticator کنید حتما آن را در دفتری یادداشت کنید و در جای مناسبی نگه دارید چرا که در صورتی که به هر دلیلی دسترسی به گوشی‌تان را از دست بدهید دیگر قادر به بدست آوردن این کلید نخواهید بود و به تبع، دسترسی به حساب کاربری‌تان در کوکوین (KuCoin) و برداشت از حسابتان را از دست خواهید داد.


بعد از ورود این کلید در برنامه Google Authenticator این برنامه به صورت مرتب هر دقیقه یکبار یک کد ایجاد می‌کند که باید آن را در کادر خالی 2-FA Code زیر وارد کنید و سپس بر روی Activate کلیک کنید.

راهنمای ثبت حساب کاربری در صرافی کوکوین (KuCoin)

کار تمام است و حالا می‌توانید معاملاتتان را در صرافی کوکوین آغاز کنید.


آیا صرافی کوکوین (KuCoin) برای کاربران ایرانی امن است؟

پاسخ به این پرسش خیلی ساده نیست چرا که همانطور که می‌دانید کشور ما در لیست تحریم‌های آمریکا و نهادهای پولی و مالی دنیا قرار دارد و صرافی کوکوین هم از قوانین و مقررات آنها تبعیت می‌کند و سرویس و خدماتش را برای کاربران ایرانی ممنوع اعلام کرده است و در صورتیکه کاربران ایرانی به هنگام ورود به حساب کاربری شان در کوکوین احتیاط لازم را نداشته باشند و از یک سرویس VPN با IP ثابت استفاده نکنند ممکن است به مشکل بر بخورند و سرمایه شان توسط کوکوین مسدود یا فریز شود.


ضمن اینکه صرافی کوکوین فعلا فرایند KYC یا احراز هویت را اجباری نکرده است ولی هیچ تضمینی وجود ندارد که فردا آن را اجباری اعلام نکند. اخیرا هم دیده شده بعد از مدت‌ها که کاربران احراز هویت نشده که قادر به برداشت تا سقف 5 بیتکوین در هر روز بودند حالا فقط می‌توانند تا 1 بیتکوین در هر روز برداشت کنند که نشانه چندان خوبی نیست. پس در نهایت تصمیم با شما است که بخواهید این ریسک را به جان بخرید که سرمایه‌تان را در کوکوین قرار دهید و یا خیر.


یکی از مجموعه‌های خوش نام و حرفه‌ای ایرانی که بعنوان راه حل جایگزین می‌توانید در نظر داشته باشید صرافی آنلاین اکسبیتو به آدرس exbito.com است که ضمن ارائه انواعی از بازارهای معاملات رمزارز، نگرانی شما نسبت به از دست دادن سرمایه‌تان در صرافی‌های خارجی را به کلی از بین می‌برد. برای احراز هویت در صرافی اکسبیتو بر روی لینک KYC یا احراز هویت کلیک نمایید.


چگونه در صرافی کوکوین (KuCoin) احراز هویت کنیم؟

همانطور که قبلا گفتیم صرافی کوکوین خدماتش برای کاربران ایرانی را ممنوع اعلام کرده است و در نتیجه اگر متوجه شود که شما ایرانی هستید نه تنها احراز هویت شما را تایید نمی‌کند بلکه حسابتان را هم می‌بندد و اگر سرمایه‌ای هم در آن قرار داده باشید آن را مسدود می‌کند.


اما به هر نحو اگر تماما با مسئولیت خودتان تصمیم گرفتید که ریسک کنید و با استفاده از آشنایانتان در دیگر کشورها که در لیست تحریم‌های این صرافی نیستند و مدارک شناسایی آنها حسابی در صرافی کوکوین (KuCoin) ثبت کنید و با بهره‌گیری از یک سرویس VPN با IP ثابت مربوط به همان کشور و محلی که آشنایتان در آن زندگی می‌کند به حسابتان لاگین کنید، مراحل کار احراز هویت به صورت زیر است.


مراحل کار احراز هویت کاربران در صرافی کوکوین (KuCoin)

1- وارد حساب کاربری‌تان شوید و با مکث موس روی آواتار حسابتان در منویی که باز می‌شود بر روی گزینه KYC Verification کلیک کنید.

مراحل کار احراز هویت کاربران در صرافی کوکوین (KuCoin)

2- در صفحه‌ای که باز می‌شود بر روی Start Verification کلیک کنید.

مراحل کار احراز هویت کاربران در صرافی کوکوین (KuCoin)

3- پر کردن فرمی که باز می‌شود به منزله یک احراز هویت ابتدایی (Basic Verification) در صرافی کوکوین است. دقت کنید که با توجه به تصویر و توضیحات زیر فرم را پر کنید.

مراحل کار احراز هویت کاربران در صرافی کوکوین (KuCoin)

الف) در این کادر از بین کشورهایی که آمده، کشور مدنظر خودتان که مدارک شناسایی‌تان مربوط به آن کشور است را انتخاب کنید. ب) دو کادر First Name و Last Name که در این قسمت آمده به ترتیب نام و نام خانوادگی هستند که بایستی عینا مطابق با آنچه در مدرک شناسایی آمده پر شوند. ج) در این قسمت نوع مدرک شناسایی که می‌خواهید ارائه دهید را انتخاب می‌کنید. سه امکان وجود دارد: Passport یا همان گذرنامه، ID Card یا کارت شناسایی و Driver license یا همان گواهینامه رانندگی. د) شماره شناسایی یا ID‌تان را در این قسمت وارد کنید. ه) حالا بر روی Submit کلیک کنید تا اطلاعاتتان جهت احراز هویت ابتدایی (KYC1) در کوکوین مورد بررسی قرار بگیرد.


4- احراز هویت تکمیلی (KYC2) در صرافی کوکوین. پس از اینکه احراز هویت ابتدایی‌تان در صرافی کوکوین (KuCoin) تایید شد کار را ادامه دهید تا احراز هویت تکمیلی (KYC2) هم انجام دهید. با انجام احراز هویت تکمیلی هم می‌توانید با کارت‌های اعتباری یا کارت‌های نقدی (غیر ایرانی) تتر خریداری کنید ( به میزان 100 هزار تتر در هر شبانه‌روز) و هم در هر شبانه‌روز تا 200 بیتکوین برداشت انجام دهید و اگر معاملات فیوچرز انجام می‌دهید لوریج یا اهرم معاملاتتان را تا 100 برابر افزایش دهید.


بر روی Continue to Get More Benefits کلیک کنید.

مراحل کار احراز هویت کاربران در صرافی کوکوین (KuCoin)

5- در صفحه‌ای که باز می‌شود از شما خواسته می‌شود تا تصویر پشت و روی مدرک شناسایی‌تان را آپلود کنید. ضمنا باید یک عکس سلفی هم از خودتان بگیرید و آپلود کنید. قبل از شروع کار به نکات زیر توجه کنید.

مراحل کار احراز هویت کاربران در صرافی کوکوین (KuCoin)

نکته ها:


  • تصویر سلفی باید به این صورت باشد که کارت یا مدرک شناسایی‌تان و دستنوشته‌ای که حاوی نام و نام خانوادگی تان، تاریخ و یک کد پویا است که در صفحه احراز هویت سایت به شما نشان داده می‌شود و به صورت روزانه تغییر می‌کند در مقابل سینه‌تان نگاه می‌دارید.
مراحل کار احراز هویت کاربران در صرافی کوکوین (KuCoin)

  • تاریخ به صورت میلادی و از چپ به راست به ترتیب و فرمت سال، ماه و روز باشد.
  • تصویر شما در عکس سلفی باید با تصویر روی مدرک شناسایی مطابقت داشته باشد.
  • مدرک شناسایی باید تمیز و واضح و نامخدوش باشد و به راحتی قابل تشخیص باشد.
مراحل کار احراز هویت کاربران در صرافی کوکوین (KuCoin)

  • مدرک شناسایی‌تان باید معتبر باشد.
  • سن متقاضی حداقل باید ۱۸ سال باشد.
  • دستنوشته باید اصل و به دست خط خودتان باشد و نسخه‌های کپی و چاپ شده قبول نمی‌شوند.
  • هر مدرک شناسایی حداکثر می‌تواند در احراز هویت 3 حساب کاربری در صرافی کوکوین (KuCoin) مورد استفاده قرار بگیرد.
  • فرمت تصاویری که آپلود می‌شوند باید JPG یا PNG باشند و حجم آنها کمتر از 4 مگابایت باشد.