مولتی ورس ایکس (MultiversX) یک پلتفرم ارز دیجیتال و بلاک‌ چین محسوب می‌شود که برای مدیریت حجم بالایی از تراکنش‌ها طراحی شده است. توکن بومی این پلتفرم eGold یا EGLD نام دارد. الروند سابق یا مولتی ورس ایکس از پتانسیل مقیاس‌پذیری موفقیت‌آمیز محیط‌های بلاک چین بهره می‌برد تا امکان توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز برای موارد استفاده مختلف را فراهم کرده و یک اقتصاد اینترنتی جدید با دارایی‌های دیجیتال جدید ایجاد کند. MultiversX با قراردادهای هوشمند برای پشتیبانی از صدور دارایی‌های دیجیتال عمل می‌کند، درحالی‌که امکان تراکنش‌های سریع در دفترکل را نیز فراهم می‌‍‌آورد.


آشنایی با ارز دیجیتال مولتی ورس ایکس (EGLD)

آشنایی با ارز دیجیتال مولتی ورس ایکس (EGLD)

مولتی ورس ایکس که اغلب به‌عنوان بلاک‌ چین در مقیاس اینترنت شناخته می‌شود، یک بلاک‌ چین قرارداد هوشمند بوده که سریع، ایمن و بسیار مقیاس‌پذیر برای برنامه‌های کاربردی توزیع‌شده، موارد استفاده سازمانی و اقتصاد اینترنت است.


مولتی ورس ایکس بلاک چین دیگری به حساب می‌آید که تلاش می‌کند مشکلات مقیاس‌پذیری بیت‌ کوین و اتریوم را حل کند. برای متمایز کردن خود و دستیابی به مقیاس‌پذیری، از فناوری جدید مبتنی بر رویکرد شاردینگ وضعیت و مدل اثبات ایمن سهام استفاده بهره می‌برد. MultiversX برق و ضایعات محاسباتی را حذف کرده و تراکنش موازی را در مقایسه با اتریوم امکان‌پذیر می‌کند.


مولتی ورس ایکس بر اساس شاردینگ تطبیقی کار می‌کند، که در آن مزایای سه نوع مختلف شاردینگ، یعنی شاردینگ حالت، تراکنش و شبکه، در نظر گرفته می‌شود. شاردینگ فرایند تقسیم بلاک‌ چین به بخش‌هایی به نام خرده است. این فرایند شاردینگ تطبیقی ارتباطات بین خرده‌ها و مقیاس‌پذیری کلی بلاک‌ چین را بهبود می‌بخشد. علاوه‌بر این، بلاک‌ چین MultiversX روش اثبات سهام ایمن را نیز برای رسیدن به اجماع اتخاذ می‌کند.


این بلاک‌ چین شامل ماشین مجازی خود به نام ماشین مجازی مولتی ورس ایکس است که بر روی WASM ساخته شده و این اجازه را می‌دهد تا کد به زبان‌های C، ++C و Rust نوشته و در WASM کامپایل شود. علاوه‌بر این، مولتی ورس ایکس نقش‌های خاصی برای افراد شرکت‌کننده در بلاک چین دارد. اعتبارسنج‌ها به‌منظور پردازش تراکنش‌ها و ایمن‌سازی شبکه خدمت می‌کنند. ناظران رابط‌ها را می‌خوانند و رله کرده، درحالی‌که فیشرمن‌ها گره‌ها را بعد از ساخته شدن تایید می‌کنند.


پروژه مولتی ورس ایکس تمرکز خود را بر روی مقیاس‌پذیری و راه‌حل‌های بلاک چین قرار داده است. این پروژه با استفاده از فناوری‌های روز و پشتیبانی از 3 زبان برنامه‌نویسی، به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا نرم‌افزارهایی کاربردی را در سطح سازمانی ایجاد و مدیریت کنند.


مزایای مولتی ورس ایکس (MultiversX) کدام‌اند؟

مزایای مولتی ورس ایکس (MultiversX) کدام‌اند؟

مولتی ورس ایکس دارای قابلیت‌های مفیدی است که آن را به‌عنوان یک ارز دیجیتال درجه یک، از سایر رمز ارزها متمایز می‌کنند.


تراکنش‌های سریع و مقیاس‌پذیری بهینه

اگر از انتظار برای سرعت پایین تراکنش جهت دستیابی به ویژگی‌های سبک زندگی سریع خود خسته شده‌اید، مطمئنا سرعت تراکنش سریع مولتی ورس ایکس (egld) شما را تحت‌تأثیر قرار خواهد داد. پروتکل انتقال ارزش مولتی ورس ایکس با زمان تایید تراکنش تنها 6 ثانیه و توانایی پردازش تا 15000 تراکنش در ثانیه برای سرعت و کارایی طراحی شده است. یکی از راه‌هایی که مولتی ورس ایکس به چنین سرعت‌های چشمگیری دست می‌یابد استفاده از سیستم مدیریت ازدحام شبکه می‌باشد. مولتی ورس ایکس این قابلیت را دارد که با استفاده از شاردینگ حالت تطبیقی و مکانیزم‌های اجماع اثبات سهام، به‌صورت پویا منابع شبکه خود را بر اساس تقاضا تنظیم کند. این امر اجازه می‌دهد تا پردازش سریع‌تر در طول دوره‌های اوج استفاده اتفاق افتد؛ درحالی‌که همچنان امنیت و قابلیت اطمینان را حفظ می‌کند.


بنابراین چه درحال خرید سریع، چه انتقال مقادیر زیادی ارز باشید، مولتی ورس ایکس سرعت تراکنش‌های بسیار سریعی را ارائه می‌دهد که وقت شما را هدر نخواهد داد.


این شبکه یکی از مقیاس‌پذیرترین معماری‌های بلاک‌ چین در سطح جهان است که با شاردینگ امکان مقیاس‌پذیری بالقوه فراتر از 100 هزار TPS را فراهم می‌کند. این شبکه همچنین دارای بیش از 3200 گره مستقل است که در سرتاسر جهان توزیع شده‌اند و از تمرکززدایی و امنیت بالا اطمینان حاصل می‌کنند.


حداکثر ایمنی

حداکثر ایمنی

MultiversX علاوه‌بر سرعت و مقیاس‌پذیری، امنیت شبکه بالایی را با الگوریتم اجماع ایمن اثبات سهام (SPoS) تضمین می‌کند. در اینجا، گره‌ها باید توکن‌های EGLD خود (توکن بومی بلاک چین مولتی ورس ایکس) را برای مشارکت در فرایند اعتبارسنجی قرار دهند. به هر اعتبارسنج بر اساس فعالیت گذشته خود یک امتیاز رتبه‌بندی داده می‌شود. ازآنجایی‌که اعتبارسنج‌ها به‌صورت تصادفی انتخاب خواهند شد، نمی‌توان آنها را بر اساس دور قبلی اعتبارسنجی پیش‌بینی و یا اصلاح کرد. علاوه‌بر این، گره‌ها با استفاده از چند امضای اصلاح‌شده Boneh-Lynn-Sacham یا (BLS) ارتباط برقرار می‌کنند که حفاظت رمزنگاری قوی را تضمین می‌کند.


حداقل هزینه‌های تراکنش

در سال‌های اخیر، افزایش کارمزد تراکنش‌ها به منبع ناامیدی در میان کاربران اتریوم تبدیل شده است. بسیاری از آنها مجبور بودند صدها دلار کارمزد تراکنش بپردازند. در‌عین‌حال، شبکه شلوغ بیت کوین باعث شده است تا کاربران از سرعت تراکنش کمتر از متوسط شکایت کنند. مولتی ورس ایکس هر دوی این مشکلات را به‌طور موثر حل کرده است. مولتی ورس ایکس در نظر دارد با ارائه یک بستر کارآمد و امن برای انجام معاملات به این مسائل رسیدگی کند.


قراردادهای هوشمند قابل تطبیق

رویکرد تطبیقی شاردینگ حالت MultiversX، تراکنش‌ها را با سرعتی بی‌سابقه تسهیل کرده و راه را برای محصولات و خدمات پیچیده‌تر با استفاده از فناوری بلاک چین و قراردادهای هوشمند هموار می‌کند. وقتی استفاده فعال افزایش می‌یابد و توان عملیاتی شروع به مسدود شدن می‌کند، می‌تواند با افزودن خرده‌های اضافی برای تعادل بار به طور موثر مقیاس شود. برای اجرای 263000 TPS در یک محیط عمومی با 1500 گره، از 29 کشور که در 50 خرده گروه‌بندی شده‌اند آزمایش صورت گرفت. شاردینگ همچنین امکان تسهیل چندین تراکنش را فراهم می‌کند.


 اکوسیستم مولتی ورس ایکس

اکوسیستم مولتی ورس ایکس

هدف اصلی MultiversX ایجاد بستری برای یک اکوسیستم مالی با پهنای باند بالا، تاخیر کم و شفاف است که غیرمتمرکز و قابل دسترسی برای هر کسی و در هر کجا باشد. فناوری بلاک چین تضمین می‌کند که ویژگی‌های کلیدی با اتخاذ دو عنصر بسیار مهم در دسترس قرار می‌گیرد: شاردینگ حالت تطبیقی و مکانیزم اجماع جدید اثبات ایمن سهام (SPoS).


علاوه‌بر این، الروند سابق یا MultiversX صرفا یک پروتکل بلاک چین نیست که کارکرد بالا را تسهیل می‌کند، بلکه می‌تواند به‌عنوان یک فین‌تک، اینترنت اشیا، دیفای (مالی غیرمتمرکز) و اکوسیستم داده‌ای که یک پلتفرم امن و مقیاس‌پذیر برای توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز ارائه کرده نیز در نظر گرفته شود.


مولتی ورس ایکس به‌لطف فناوری بالای خود و تیمی مجرب، تمام اعتبار لازم برای تبدیل شدن به یک نقطه مرجع در دنیای دیفای و اتوماسیون را دارد. در ادامه تعدادی از محبوب‌ترین پروژه‌هایی که در حال حاضر بر روی مولتی ورس ایکس ساخته شده‌اند را مشاهده می‌کنید.


اکوسیستم مولتی ورس ایکس

نرم‌افزار Maiar: تاکنون موفق‌ترین مورد استفاده از اکوسیستم MultiversX بوده است. Maiar App که در ژانویه 2021 راه‌اندازی شد، یک کیف پول دیجیتال و برنامه پرداخت جهانی است که به کاربران اجازه می‌دهد تا پول خود را مبادله کرده و به‌طور امن در تلفن همراه خود ذخیره کنند.


صرافی Maiar: اولین صرافی غیرمتمرکز (DEX) در بلاک چین مولتی ورس ایکس است. Maiar Exchange یک DEX کلاسیک با ویژگی‌های بازارسازان خودکار بوده که به کاربران اجازه می‌دهد تعداد معینی توکن را با مقدار محاسبه‌شده خودکار دارایی دیگری مبادله نمایند. کاربران همچنین می‌توانند در ازای دریافت پاداش، نقدینگی را در پلتفرم ارائه کنند، که به‌نوبه خود می‌تواند برای کسب درآمد اضافی در MEX، که توکن صرافی ارز دیجیتال است، سهام‌گذاری شود.


لانچ‌پد Maiar: یک انکوباتور غیرمتمرکز که توسط Elrond برای برنامه‌ها و شرکت‌های توزیع‌شده توسعه یافته است. Maiar Launchpad قصد دارد نوعی موتور رشد برای استارت‌آپ‌ها باشد که فرصت برقراری ارتباط با جامعه جهانی Elrond و شرکا و سرمایه‌گذاران خود را خواهند داشت. این شرکت‌ها به‌دلیل پشتیبانی از فناوری، می‌توانند در بلاک چین سرمایه و حمایت خود را تامین کنند. همه اینها Maiar Launchpad را به‌نوعی ترکیبی بین انکوباتورهای سنتی و جمع‌آوری سرمایه غیرمتمرکز تبدیل خواهند کرد.


بهینه برای توسعه‌دهندگان نرم افزار

بهینه برای توسعه‌دهندگان نرم افزار

الروند سابق یا مولتی ورس ایکس به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا قراردادهای هوشمند، پروتکل‌ها و dApps را روی پلتفرم مستقر کنند. این به شرکت‌کنندگان کمک خواهد کرد تا هرگونه اقدام شبکه را انجام دهند. مولتی ورس ایکس از طریق جوایز استیکینگ و اعتبارسنجی و همچنین هزینه‌های تراکنش، شبکه خود را تقویت می‌کند. به‌علاوه، مولتی ورس ایکس دارای عملکرد یک توکن حاکمیتی است، بنابراین دارندگان آن می‌توانند در مورد تصمیمات شبکه رای دهند.


 معایب مولتی ورس ایکس کدام‌اند؟

معایب مولتی ورس ایکس کدام‌اند؟

قطعا ارز الروند سابق یا مولتی ورس ایکس در کنار تمام مزایایش، یک‌سری معایب هم دارد که بهتر است قبل از سرمایه‌گذاری بر روی آن، این موارد را حتما در نظر داشته باشید.


دوره قفل زمانی

یکی از شکایات رایج در مورد استیکینگ، دوره قفل زمانی است که بسیاری از پروتکل‌ها دارند. این دوره حداقل تعداد روزها، هفته‌ها و ماه‌هایی (یا یک نقطه عطف) بوده که برای محاسبه و توزیع پاداش استیکینگ باید به آن‌ها رسید.


برای دارندگان EGLD حداقل زمانی برای به اشتراک‌گذاری توکن مشخص نشده، اما زمانی که شما قصد دارید توکن‌های خود را پس بگیرید، باید یک دوره 10 روزه منتظر باشید. در این فرایند، جوایز هر روز محاسبه و توزیع می‌شوند، اما به‌محض اینکه EGLD شما استیک شد، واجد شرایط دریافت پاداش است.


مراحل اولیه توسعه

درحال‌حاضر، اکوسیستم فاقد پروژه‌های قوی و محبوب است و این مسئله یکی از معایب اصلی آن به حساب می‌آید.


تاخیرهای اولیه

تاخیرهای اولیه

برای مدت طولانی، کتابخانه‌های کمکی برای توسعه‌دهندگان منتشر نشد، که به‌طور قابل توجهی مانعی برای توسعه اکوسیستم به حساب می‌آمد.


اندازه نسبتا کوچک

در ماه مه 2023، ارزش کل قفل‌شده بر روی پلتفرم حدود 97 میلیون دلار بود؛ درحالی‌که سایر پلتفرم‌ها با عملکردهای مشابه بسیار بزرگتر هستند. برای مثال، اتریوم با تقریبا 28 میلیارد دلار یا Algorand با 184 میلیون دلار و غیره پروژه‌های عظیم‌تری به حساب می‌آیند.


 ارزش مولتی ورس ایکس از چه‌چیزی ناشی می‌شود؟

ارزش مولتی ورس ایکس از چه‌چیزی ناشی می‌شود؟

الروند سابق یا مولتی ورس ایکس به‌طور کلی ارزش خود را از پتانسیل فنی‌اش، فناوری پشت پروژه، توانایی آن در افزایش مقیاس‌پذیری، ارائه راه‌حل‌های درجه یک سازمانی برای dApps و دارایی‌های دیجیتال، و موارد استفاده از آن می‌گیرد. همه این عناصر ارزش ذاتی الروند را به‌عنوان یک پروژه تعیین می‌کنند. ارزش ذاتی اغلب با ارزش EGLD در بازار مطابقت ندارد؛ به همین دلیل است که EGLD در بسیاری از موارد می‌تواند با ارزش بازار متغیری دیده شود.


ارزش بازار الروند سابق یا مولتی ورس ایکس از طریق تغییر قیمت بازار آن که مستعد تغییرات مکرر و معکوس روند است بیان می‌شود. ارزش بازار الروند تحت‌تأثیر نوسانات است و همچنین توسط بسیاری از عوامل خاص تعریف می‌شود که می‌توانند قیمت ارز دیجیتال را بالا برده یا آن را پایین بیاورند. در نهایت، MultiversX به‌اندازه سطح استفاده از آن ارزشمند است؛ بنابراین تعداد کاربران فعال نیز نشان‌دهنده این خواهد بود که مولتی ورس ایکس به‌عنوان یک پروژه بلاک چین با یک ابزار ویژه چقدر ارزشمند به حساب می‌آید.


سخن پایانی مزایا و معایب ارز دیجیتال مولتی ورس ایکس

سخن پایانی


الروند سابق یا مولتی ورس ایکس مقیاس‌پذیری و سرعت بالای تراکنش را به‌عنوان منابع اصلی ارزش ذاتی پروژه ترویج کرده و طبق گزارش‌ها، شبکه می‌تواند تا 15000 تراکنش را در یک ثانیه پردازش کند. سرعت بالای تراکنش، مقیاس‌پذیری، تمرکززدایی و نگهداری کامل وجوه کاربران، عناصری هستند که مولتی ورس ایکس را به یک اکوسیستم بسیار کاربردی تبدیل کرده‌اند. با ادامه توسعه پروژه، مولتی ورس ایکس قصد دارد به مدلی از اقتصاد جدید اینترنتی تبدیل شود. این پروژه سرعت‌ها و ابزارهای رقابتی تراکنش را برای توسعه dApps و استقرار برنامه‌های کاربردی برای موارد استفاده عمومی و سازمانی ارائه می‌دهد.