در سال‌های اخیر، بازی‌های مبتنی بر بلاک چین محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند. کاربران این بازی‌ها در کنار سرگرم‌شدن، از بازی‌کردن درآمد کسب می‌کنند و همین مسئله باعث شهرت چنین بازی‌هایی شده است. هرکدام از این بازی‌ها یک توکن اختصاصی دارند و گیمرها می‌توانند با پشت‌سر گذاشتن مراحل بازی، این توکن‌ها را به دست بیاورند. علاوه‌بر آن، در برخی از این بازی‌ها، توکن‌های غیرقابل‌تعویضی (NFTs) وجود دارند و کاربران می‌توانند این توکن‌ها را خریدوفروش کنند. یکی از همین بازی‌های مبتنی بر بلاک چین که محبوبیت زیادی کسب کرده، اکسی اینفینیتی (Axie Infinity) است.


از طرفی، بسیاری از معامله‌گران و سرمایه‌گذاران بازار کریپتوکارنسی به خرید توکن‌های بازی‌هایی مانند اکسی اینفینیتی، علاقه‌مند شده‌اند. بسیاری از افراد این توکن‌ها را خریداری می‌کنند تا با رشد بازی و افزایش قیمت توکن آن، سود خوبی را کسب کنند. بااین‌حال، سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال به تمرکز و بررسی کامل این ارزها نیاز دارد. یکی از روش‌های خوب تحلیل ارزهای دیجیتال، مطالعه و بررسی وایت پیپر (Whitepaper) آن‌ها است. وایت پیپر، سپیدنامه یا برگه‌ی سفید متنی است که توسط بنیان‌گذاران یک پروژه‌ی کریپتو ارائه می‌شود و تمام جنبه‌های مختلف آن را توضیح می‌دهد. به‌خاطر همین، در این مقاله، می‌خواهیم وایت پیپر ارز دیجیتال و بازی اکسی اینفینیتی را بررسی کنیم تا با این پروژه‌ی کریپتو بیشتر آشنا شوید.


جهان اکسی اینفینیتی (Axie Infinity)

جهان اکسی اینفینیتی (Axie Infinity) اکسی اینفینیتی (Axie Infinity) جهانی پر از موجودات خشن و کلکسیونی است که به آن‌ها «اکسی‌ها» (Axies) گفته می‌شود. اقتصاد جهان اکسی توسط بازیکنان اداره می‌شود و این کاربران مالکیت کامل دارایی‌های دیجیتال خود را بر عهده دارند و می‌توانند این دارایی‌ها را مانند کارت‌های اعتباری، خریدوفروش و مبادله کنند.


جهان Axie از طریق بازی‌کردن و کسب تجربیات جدید، به‌طور مداوم گسترش پیدا می‌کند. همچنین، بازیکنان می‌توانند با کسب تجربه، استراتژی‌ها و تاکتیک‌های پیچیده‌تری را به کار ببرند و با سایر بازیکنان رقابت کنند. از این طریق، هر بازیکنی که به رتبه‌های بالاتری برسد، پاداش بیشتری را هم کسب می‌کند.


تعداد موجودات این جهان یا همان اکسی‌ها (Axies) نامحدود است و هرکدام از آن‌ها بر اساس یک کد ژنتیکی منحصربه‌فرد ساخته می‌شوند. این ژن‌ها بخش‌های مختلفی دارند که هر بخش مخصوص به یک عضو از بدن Axie است. هر بخش از این ژن‌ها، یعنی هر عضو بدن اکسی‌ها، تفسیر جداگانه‌ای دارند که در مراحل بازی به کار می‌آیند؛ مثلاً نسل اول اکسی‌ها می‌توانستند با کارت‌ها بازی کنند و یا با توجه به خصوصیات بدنشان در رقابت‌ها شرکت داشته باشند.


جامعه و اقتصاد اکسی اینفینیتی (Axie Infinity)

جامعه و اقتصاد اکسی اینفینیتی (Axie Infinity) تمام دارایی‌های هنری و داده‌های ژنتیکی اکسی‌ها (Axies) در دسترس همه‌ی کاربران قرار دارند و از این طریق، توسعه‌دهندگان جامعه‌ی اکسی می‌توانند ابزارهای موردعلاقه‌ی خود را در جهان اکسی بسازند. با اینکه اکسی اینفینیتی (Axie Infinity) یک بازی نوظهور است؛ اما توانسته در رتبه‌ی اول روزانه، هفتگی و ماهانه‌ی بازی‌های مبتنی بر بلاک چین اتریوم (Ethereum) قرار بگیرد و بازیکنان این بازی نزدیک به 1 میلیون اتریوم را در اکسی اینفینیتی خرج کرده‌اند.


از طرفی، اکسی اینفینیتی به‌عنوان یک بازی سرگرم‌کننده معرفی شده است؛ اما خصوصیات یک شبکه‌ی اجتماعی و پلتفرم کسب درآمد را هم دارد. در نتیجه، کاربران این بازی با تشکیل یک جامعه‌ی قدرتمند و به‌دست‌آوردن منابع درون بازی، می‌توانند کسب درآمد داشته باشند. از سوی دیگر، تفاوت اساسی اکسی اینفینیتی با بازی‌های سنتی استفاده از فناوری بلاک چین است. این فناوری به اکسی اینفینیتی اجازه می‌دهد که اقتصاد پیچیده‌ای مبتنی بر بازیکنان داشته باشد و هر کاربری که به سطوح بالاتری راه پیدا کند، پاداش بیشتری را از این بازی بگیرد. علاوه‌بر اینکه بازیکنان در این بازی سرگرم می‌شوند، به‌طور هم‌زمان منابع درون بازی را به دست می‌آورند و برای رسیدن به اهداف بلندپروازانه‌ی خود تلاش می‌کنند.


ازآنجایی‌که کاربران و متقاضیان زیادی به‌دنبال منابع بازی اکسی اینفینیتی هستند، این منابع ارزشی معادل با پول واقعی پیدا می‌کنند. در حال حاضر، کاربران این بازی می‌توانند از روش‌های زیر استفاده کنند و پاداش بیشتری را به دست بیاورند:


  • رقابت در نبردها برای به‌دست‌آوردن جوایز تابلوی امتیازات و همچنین دریافت توکن "Smooth Love Potion" یا SLP (یک توکن کاربردی بازی اکسی اینفینیتی است که با استاندارد ERC20 ایجاد شده.)

  • تولیدمثل اکسی (Breeding Axies) برای ایجاد آیتم‌های جدید به‌وسیله‌ی ترکیب‌کردن اعضای مختلف بدن

  • جمع‌آوری و نگهداری اکسی‌های کمیاب و خاص

  • تولید محتوا و آثار هنری

  • ورود افراد جدید به اکسی اینفینیتی

ماموریت مدیران اکسی اینفینیتی (Axie Infinity)

ماموریت مدیران اکسی اینفینیتی (Axie Infinity)

بنیان‌گذاران اکسی اینفینیتی (Axie Infinity) می‌خواهند اکوسیستمی را با استفاده از تجربیات شگفت‌انگیز کاربران ایجاد کنند. در واقع، بازیکنان این بازی، عنصرهای اصلی آن هستند و نقش مهمی را در توسعه‌ی اکسی اینفینیتی بر عهده دارند. از این طریق، حق مالکیت و مدیریت این اکوسیستم به تمام کاربران آن واگذار شده است.


اکسی (Axie) یک کشور مجازی است که در آن، کاربران از نقاط مختلف جهان گردهم می‌آیند و بازی می‌کنند و ارتباطی مادام‌العمر دارند. برای رسیدن به این هدف، بنیان‌گذاران این بازی، سؤالات زیر را مطرح کرده‌اند:


  • چه می‌شود اگر بازی‌ای بسازیم که جهان را به وب 3 (نسل جدید اینترنت مبتنی بر بلاک چین) منتقل کند؟

  • چگونه می‌توانیم ارز دیجیتال را نوستالژیک، آموزشی و همه‌جانبه کنیم؟

  • چه می‌شود اگر یک بازی به‌طور کامل توسط بازیکنانش توسعه داده شود؟

بازی اکسی اینفینیتی (Axie Infinity) چیست؟

بازی اکسی اینفینیتی (Axie Infinity) چیست؟

اکسی اینفینیتی (Axie Infinity) به‌عنوان دنیای حیوانات خانگی دیجیتالی با پایانی باز ساخته شده است. از طرفی، توکن‌های غیرقابل‌تعویض (NFTs) اکسی به‌صورت بلیت‌هایی برای دسترسی به تمام امکانات این بازی هستند. در نتیجه، اکسی اینفینیتی لایه‌ی پایه‌ای است که امکان دسترسی به امکانات این بازی را فراهم می‌کند.


از سوی دیگر، تیم توسعه‌دهنده‌ی این بازی هم‌زمان با گسترش جهان اکسی، قابلیت‌هایی را هم برای دارایی‌های درون بازی تعریف می‌کند. با اینکه امکان خریدوفروش این دارایی‌ها فراهم شده است؛ اما در اکسی اینفینیتی سرگرمی حرف اول را می‌زند؛ بنابراین، فقط در صورت سرگرم‌کننده بودن این بازی، امکان گردهمایی بازیکنان از نقاط مختلف دنیا فراهم می‌شود.


بازی‌ها و رقابت‌ها در اکسی اینفینیتی (Axie Infinity)

در اکتبر 2018، اولین سیستم رقابتی توسط تیم مدیریتی اکسی اینفینیتی راه‌اندازی شد. این سیستم جنگی یا رقابتی که «نبرد بیهوده» (idle battle) نام داشت، با الهام از بازی‌هایی، مانند "Final Fantasy Tactics" و "Idle Heroes" شکل گرفت. در دسامبر 2019، سیستم «کلاسیک» (Classic) نیز به رقابت‌های درون بازی افزوده شد. این رقابت به‌سرعت طرف‌داران خود را پیدا کرد و جامعه‌ی اکسی را از حدود صد نفر مبلغ به میلیون‌ها بازیکن تبدیل کرد. بازی کلاسیک به‌صورت یک بازی کارتی طراحی شده و بازیکنان، با ایجاد تیم‌هایی، می‌توانند با یکدیگر رقابت کنند. در بازی کلاسیک، اکسی‌ها (Axies) کارت‌ها را بر اساس اعضای بدنشان انتخاب می‌کنند و رقابت شما و سایر بازیکنان را شکل می‌دهند. کلاسیک اولین بازی‌ در محیط اکسی اینفینیتی بود که توکن‌های ERC20 را بین کاربران توزیع می‌کرد. در آوریل 2022، بازی «اوریجینز» (Origins) به لیست بازی‌های اکسی اینفینیتی اضافه شد. اوریجینز نوعی تکامل‌یافته از کارت‌بازی تاکتیکی بود. از طرفی، انتظار می‌رود که اکسی اینفینیتی، مانند بازی پوکمون، مدام گسترش پیدا کند و سیستم‌های کارت‌بازی پیشرفته‌تری را در اختیار کاربران بگذارد.


مسابقات و ورزش‌های الکترونیکی

با توجه به ماهیت رقابتی مبتنی بر مهارت اکسی اینفینیتی (Axie Infinity)، سیستم‌های مختلف این بازی برای مسابقات و ورزش‌های الکترونیکی مناسب هستند. رقابت بین بازیکنان، یکی از جنبه‌های حیاتی پیشرفت این بازی است و پرداخت پاداش باعث می‌شود که بازیکنان به‌طور جدی‌تری درگیر رقابت‌ها شوند. همین مسئله باعث شده است که بازیکنان این بازی بتوانند هزاران دلار ارز دیجیتال را به دست بیاورند.


پرورش اکسی‌ها (Axies)

شما می‌توانید اکسی‌ها (Axies) را مانند حیوانات خانگی پرورش دهید. از طرفی، برای جلوگیری از تورم اکسی‌ها، محدودیت‌هایی برای ایجاد حیوانات جدید در نظر گرفته شده است. در نتیجه، برای پرورش اکسی جدید به ارز دیجیتال اکسی اینفینیتی (AXS) و توکن SLP نیاز دارید. میزان AXS برای ایجاد یک اکسی متغیر است و بستگی به نوع اکسی و شرایط زمان ایجاد آن دارد.


ژنتیک اکسی‌ها (Axies)

هر اکسی دارای 6 قسمت بدن و همچنین شکل کلی بدن است. در هر بخش از بدن یک اکسی، 3 ژن مختلف وجود دارد:


  • ژن غالب (D): 37.5 درصد شانس انتقال به فرزندان

  • ژن مغلوب (R1): 9.375 درصد شانس انتقال به فرزندان

  • ژن مغلوب جزئی (R2): 3.125 درصد شانس انتقال به فرزندان

  • ژن غالب شکل کلی بدن یک اکسی را تعیین می‌کند. از طرفی، شما می‌توانید از ماشین‌حساب اکسی اینفینیتی برای محاسبه شانس پرورش یک اکسی جدید استفاده کنید.

اقتصاد اکسی و پایداری بلندمدت

اکسی اینفینیتی (Axie Infinity) نوع جدیدی از بازی است که در ازای تلاش بازیکنان و توسعه‌ی اکوسیستم، به آن‌ها پاداش پرداخت می‌کند؛ بنابراین، اقتصاد اکسی کاملاً بر پایه‌ی ارز دیجیتال و فعالیت بازیکنان بنا شده است. توسعه‌دهندگان این پلتفرم به‌جای فروش آیتم‌های درون بازی، بر بازیکنان و فعالیت‌های آن‌ها تمرکز کرده‌اند. در نتیجه، کارمزدهای پرداختی به حساب اکسی اینفینیتی واریز شده و توسط دارندگان AXS مدیریت می‌شوند.


توسعه‌دهندگان اکسی از طریق مالکیت توکن‌ها AXS کسب درآمد می‌کنند. از طرفی، اکسی‌ها با استفاده از توکن‌های AXS و SLP ایجاد شده و به بازیکنان دیگر فروخته می‌شوند. اگر این بازی را به‌صورت یک کشور در نظر بگیرید، دارندگان AXS دولتی را تشکیل می‌دهند که از دیگران مالیات دریافت می‌کند. از سوی دیگر، سازندگان این بازی 20 درصد از کل توکن‌های AXS را در اختیار دارند. منابع و دارایی‌های درون بازی هم توکنیزه می‌شوند و به‌خاطر همین، امکان خریدوفروش آن‌ها وجود دارد. علاوه‌بر آن، رشد جمعیت اکسی، در گسترش این اکوسیستم حیاتی است.


زمین‌های بازی اکسی اینفینیتی (Axie Infinity)

کشور اکسی (Axie) لوناسیا (Lunacia) نام دارد. این کشور از قطعات زمین‌های به‌هم‌چسبیده ساخته شده است. اکسی‌ها در لوناسیا حضور دارند و با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. مالکان این زمین‌ها می‌توانند توکن‌ها AXS را در زمین خود پیدا کرده و یا از نقشه‌ی زمین‌ها برای کشف زوایای این بازی استفاده کنند. از سوی دیگر، هیولاهای "Chimera" آماده‌ی حمله به لوناسیا هستند و اکسی‌ها باید با آن‌ها مبارزه کنند.


ارز دیجیتال AXS چیست؟

ارز دیجیتال AXS چیست؟

ارز AXS یک توکن حاکمیتی ERC20 است که در جهان اکسی کاربرد دارد. دارندگان AXS با اشتراک‌گذاری این توکن، می‌توانند در بازی شرکت کنند و درمورد مسائل حاکمیتی تصمیم بگیرند. از طرفی، بازیکنان می‌توانند با شرکت در بازی‌هایی که سایر کاربران ایجاد کرده‌اند، AXS پاداش بگیرند.


هدف از ایجاد توکن AXS، ایجاد انگیزه در بازیکنان و توسعه‌ی بازی با روش‌هایی نوین بوده است. در نتیجه، توکن AXS دو کاربرد اساسی دارد:


  • تشویق کاربران به شرکت در بازی‌ها و کسب پاداش‌های آن

  • غیرمتمرکز کردن بازی با استفاده از ارز دیجیتال و فناوری بلاک چین

عرضه‌ی ارز AXS

ارز AXS در یک برنامه‌ی مشخص 65ماهه عرضه می‌شود. عرضه‌ی اولیه‌ی این ارز 59،985،000 واحد بود که 22.22 درصد از عرضه‌ی نهایی را تشکیل می‌داد. در نهایت، عرضه‌ی کل واحدهای AXS 270 میلیون توکن خواهد بود.


بازی و کسب درآمد

انجام بازی و کسب پاداش 20 درصد از کل عرضه‌ی AXS را شامل می‌شود. هدف از این پاداش‌ها جذب کاربران و ایجاد انگیزه در آن‌ها برای شرکت در بازی و توسعه‌ی اکوسیستم اکسی است. در نتیجه، توکن AXS کاربردهای زیر را در محیط بازی خواهد داشت:


شرکت در مسابقات و کسب امتیاز


پیروزی در رقابت‌ها


استفاده از ابزارهای درون بازی


پرورش اکسی‌ها


استفاده از محصولات احتمالی آینده

در واقع، تخصیص 20 درصد از توکن‌های AXS به پاداش‌های درون بازی، نوعی بازاریابی برای جذب مخاطبان محسوب می‌شود. ازآنجایی‌که یک بازی به بازیکنان خود محتاج است، با پرداخت پاداش به کاربران و افزایش تعداد آن‌ها، زمینه‌های توسعه‌ی جهان اکسی اینفینیتی هم فراهم می‌شود. بازی اکسی اینفینیتی مانند یک موجود زنده است که نفس می‌کشد و به‌مرور رشد خواهد کرد؛ بااین‌حال، این موجود زنده هنوز کودک است و برای رشد خود به مبلغانی نیاز دارد. مبلغان این بازی همان بازیکنانی هستند که به‌خاطر کسب درآمد، جهان اکسی را گسترش می‌دهند. در این مسیر، توکن AXS مانند هورمون رشدی عمل می‌کند که شرایط رشد این کودک نوپا را فراهم خواهد کرد.


استیک کردن و کسب پاداش

کاربرانی که ارز AXS را در اختیار خود شبکه قرار می‌دهند، یا اصطلاحاً استیک (Staking) می‌کنند، در اعتبارسنجی تراکنش‌های اکسی اینفینیتی مشارکت خواهند داشت. کاربرانی که AXS را استیک کنند، بابت این کار پاداشی را دریافت می‌کنند. استیکینگ AXS نوعی سرمایه‌گذاری بلندمدت محسوب می‌شود و برای کاربرانی که به بازی‌کردن علاقه‌ای ندارند، بسیار مناسب است.


سخن پایانی


اکسی اینفینیتی (Axie Infinity) یک بازی مبتنی بر بلاک چین است که علاوه‌بر سرگرمی، امکان کسب درآمد را هم برای کاربران فراهم کرده است. اکسی اینفینیتی به‌صورت کاملاً غیرمتمرکز راه‌اندازی شده و توسعه‌ی آن بر عهده‌ی خود بازیکنان است. این مزایا باعث شهرت بازی اکسی اینفینیتی شده و افراد زیادی از این بازی استقبال کرده‌اند. بااین‌حال، اکسی هنوز در حال‌ توسعه است و انتظار می‌رود که با گسترش استفاده از آن، اهمیت این بازی و توکن اختصاصی آن، یعنی AXS، بیشتر شود.