هر بلاک‌چین برای ایجاد و عرضه توکن‌ها، استاندارهای ویژه‌ای را دنبال می‌کند. شناخت این استانداردها اهمیت ویژه‌ای برای کاربران شبکه دارد. بلاک‌چین بایننس نیز به عنوان یکی از بلاک‌چین‌های مهم در بازار ارز دیجیتال، استانداردهای ویژه‌ای برای ایجاد و عرضه توکن دارد. در این مقاله قصد داریم دو استاندارد BEP2 و BEP-20 را به طور کامل بررسی و مقایسه کنیم.


استاندارد BEP2 چیست؟

برای توضیح کامل اینکه استاندارد BEP2 چیست، باید ابتدا درباره بلاک‌چین بایننس توضیح دهیم. این بلاک‌چین، توکن‌های زیادی دارد که در اکوسیستم آن فعالیت می‌کنند. BEP2 استانداردی است که صدور و عرضه توکن‌ها بر اساس آن انجام می‌شوند. این استاندارد در واقع مجموعه‌ای از قوانین است که توکن‌ها برای ادامه بقای خود در بلاک‌چین بایننس موظفند از آن پیروی کنند.

شبکه BEP2

BEP-2 یک نرم افزار نیست، بلکه مجموعه‌ای از مشخصات فنی است. این مشخصات تضمین می‌کنند که توکن‌ها در اکوسیستم زنجیره بایننس بتوانند به طور یکپارچه با یکدیگر تعامل داشته باشند. توکن‌های BEP-2 طیف وسیعی از دارایی‌های دیجیتال و کالاهای قابل مبادله را شامل می‌شود. این استاندارد تضمین می‌کند که همه آن‌ها می‌توانند به راحتی با یکدیگر و اکوسیستم اطراف ادغام شوند.


استاندارد BEP-2 همچنین بعضی از اساسی‌ترین ویژگی‌های توکن‌های صادر شده در زنجیره بایننس را تعریف می‌کند. کما اینکه استاندارد BEP-2، قوانین را تعریف می‌کند، توکن‌های مختلف همچنان برای موارد استفاده خاصی که برای آن ایجاد شده‌اند، پیاده‌سازی‌های متفاوتی خواهند داشت. در واقع وجود این استاندارد از این جهت اهمیت دارد که زحمت توسعه دهندگان را برای تعریف کردن پروتکل و استاندارد کم می‌کند.


این استاندارد کمک می‌کند توسعه‌دهندگان برای ایجاد برنامه‌های دیفای یا دی‌اپ (d-app)، بر اساس استانداردها و مشخصات فعالیت کنند و نیازی به بررسی چندین باره‌ی هر برنامه نداشته باشند. اگر به عنوان یک برنامه‌نویس قصد دارید از بلاک‌چین بایننس به عنوان بستر استفاده کنید، باید به خوبی با این استاندارد آشنا شوید.


استاندارد BEP-20 چیست؟

BEP-20 یک استاندارد توکن در بلاک‌چین بایننس است که به منظور توسعه‌ی ERC-20، رایج‌ترین استاندارد توکن اتریوم، ایجاد شده است. می‌توانید آن را به‌عنوان الگویی برای توکن‌ها در نظر بگیرید که نوع خرج کردن آن‌ها، صاحب آن‌ها و قوانین دیگر برای استفاده از آن‌ را تعریف می‌کند. به دلیل شباهت آن به BEP-2 بایننس چین و ERC-20 اتریوم، با هر دو سازگار است.

شبکه BEP-20


BEP-20 به عنوان یک مشخصات فنی برای بلاک‌چین بایننس، با هدف ارائه قالبی انعطاف پذیر برای توسعه‌دهندگان برای ایجاد طیف وسیعی از توکن‌ها در نظر گرفته شد. این‌ توکن‌ها می توانند هر چیزی را از سهام یک تجارت گرفته، تا دلارهای ذخیره شده در صندوق بانکی (یعنی یک استیبل کوین) شامل شوند. البته، می‌توان یک دارایی بومی را به‌عنوان توکن BEP-20 یا حتی توکن‌هایی از دیگر بلاک‌چین‌ها ایجاد کرد تا آن‌ها را در زنجیره هوشمند بایننس قابل استفاده کند. این همان کاری است که با سکه‌های Peggy انجام می‌شود، که اساساً نسخه‌های BEP-20 سایر دارایی‌های رمزنگاری (مانند LINK یا XRP) هستند.


انتقال توکن BEP-20 هم مثل توکن‌های BEP-2 در زنجیره بایننس با BNB تامین می‌شود. این انگیزه‌ای را برای اعتبارسنجی‌ها فراهم می‌کند تا تراکنش‌ها را در بلاک چین بگنجانند، زیرا آن‌ها BNB را به عنوان هزینه‌ی خدمات خود دریافت می‌کنند. شاید بدانید که زنجیره هوشمند بایننس به عنوان چیزی شبیه به زنجیره بایننس پیش‌بینی شده بود. زنجیره هوشمند بایننس به کمک معماری زنجیره‌ی دوگانه(dual chain architecture)، برنامه‌های غیرمتمرکز را بدون شلوغی چین (زنجیره) اصلی که برای معاملات فوق سریع بهینه شده است، تامین می‌کند.


کارمزدها

هر دو شبکه BEP2 و BEP20، گس فی یا هزینه تراکنش بسیار پایینی دارند؛ به ویژه در مقایسه با هزینه تراکنش در شبکه اتریوم. در سال 2022، کارمزد تراکنش برای توکن‌های ERC-20 در بلاک چین اتریوم در حدود 50 دلار به ازای هر تراکنش بود و گاهی در مواقع ازدحام شبکه، به صدها دلار در هر تراکنش افزایش می‌یافت؛ اگر علاقه دارید بیشتر درباره هزینه تراکنش شبکه اتریوم بدانید؛


بیشتر بخوانید: هزینه تراکنش شبکه اتریوم


این در حالی است که هزینه تراکنش برای توکن‌های BEP20 معمولاً چند سنت است. از ژوئن 2022، این مبلغ کمتر شد و به کسری از سنت رسید. به عنوان مثال، در ژوئن 2022، میانگین هزینه تراکنش برای توکن های BEP20 در زنجیره هوشمند BNB کمی بیشتر از 7 Gwei یا حدود 0.00001788 دلار بود. برای درک بهتر این مبلغ می‌توان گفت، در این دوره، هزینه تراکنش اتریوم نیز کاهش یافت و از ژوئن 2022 بین 1 تا 2 دلار در نوسان بود.


این مسئله از این جهت اهمیت بسیار زیادی دارد که بسیاری از افراد اهمیت بسیار زیادی به هزینه تراکنش می‌دهند و آن را یک فاکتور بسیار موثر برای استفاده از یک بلاک‌چین برای انجام تراکنش می‌دانند. کارمزد شبکه بایننس BEP 20 و BEP2 بسیار مناسب است و نظر بسیاری از افراد را به خود جلب می‌کند.


توکن‌ها

این شبکه‌ها هر یک میزبان چندین توکن هستند. توکن‌هایی که به شبکه‌ها و بلاک‌چین‌های مختلفی مرتبطند و هر یک ساز و کاری متفاوت دارند. در ادامه به بررسی توکن‌های موجود روی شبکه‌های BEP-20 و BEP2 خواهیم پرداخت.


توکن ها

توکن‌های شبکه BEP2

شبکه BEP2 میزبان توکن‌های زیادی است که توسعه‌دهندگان در بلاک‌چین بایننس ایجاد کرده‌اند. در ادامه به بعضی از این توکن‌ها اشاره خواهیم کرد.


  • بایننس کوین (BNB)
    کوین بایننس، ارز دیجیتال شبکه بایننس است و اولین توکنی که بر بستر BEP2 ایجاد شد.

  • USDD
    این توکن، استیبل کوین بومی بلاک‌چین ترون است که توسط دلار آمریکا پشتیبانی می‌شود. شبکه‌های حامی این ارز دیجیتال، TRX و بیت‌کوین هستند.

  • تور چین (THORChain)
    این توکن، توکن اصلی تورچین است که در واقع به عنوان یک پروتکل نقدینگی غیرمتمرکز عمل می‌کند. این شبکه به کاربران اجازه می‌دهد دارایی‌های لایه اول، مثل بیت کوین، را با امنیت شبکه کازماس (Cosmos-SDK) و تندرمینت (Tendermint) معامله کنند.

  • پنکیک سوآپ (PancakeSwap)
    این توکن روی اسمارت چین بایننس ایجاد و عرضه شده و یک صرافی غیرمتمرکز است که عملکردی مشابه یونی سوآپ و سوشی سوآپ دارد.

توکن‌های شبکه BEP-20

همانند شبکه BEP2 ، شبکه‌ی BEP-20 نیز بستر مناسبی برای بسیاری از کوین‌هاست که در ادامه به بعضی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.


  • توکن اتریوم (Binance-Peg Ethereum)
    توکن اتریوم که بر بستر اسمارت چین بایننس ایجاد شده است.

  • توکن کاردانو (Binance-Peg ADA)
    توکن کاردانو که بر بستر اسمارت چین بایننس ایجاد شده است.

  • توکن دای (Binance-Peg DAI)
    توکن دای که بر بستر اسمارت چین بایننس ایجاد شده؛ دای بزرگترین استیبل کوین از لحاظ ارزش بازار است. این توکن در اکوسیستم MakerDAO تولید می‌شود. توکن دای نیز همان دای است که بر بستر اسمارت چین بایننس قرار گرفته است.

  • توکن پولکادات (Binance-Peg Polkadot)
    توکن پولکادات، ارز دیجیتال شبکه پولکادات است و توکن این ارز دیجیتال در اسمارت چین بایننس نیز وجود دارد.

کیف پول‌های شبکه BEP-20 و BEP2

در این بخش به بررسی بهترین کیف‌پول‌های شبکه‌های BEP-20 و BEP2 خواهیم پرداخت و میزان تطبیق‌پذیری آن‌ها را با این شبکه‌ها در اسمارت چین بایننس بررسی خواهیم کرد. لازم است بدانید این توکن‌ها با بسیاری از کیف پول‌های ارز دیجیتال مثل متا مسک سازگار نیستند؛ برای همین باید چند کیف پول را بشناسید که با شبکه‌های BEP-20 و BEP2 سازگار باشند.


Mahdieh  Blog and Coins Pics  1600900 (13).png

کیف پول‌های شبکه BEP2

این کیف پول‌ها همگی با شبکه BEP2 سازگارند و شما می‌توانید از آن‌ها برای نگه‌داری توکن‌های خود استفاده کنید. نکته حائز اهمیت درباره این کیف‌پول‌ها این است که همگی با شبکه BEP-20 نیز سازگارند.


کیف پول شبکه BEP2

  • کیف پول بایننس چین
    براساس بیانیه بایننس، "کیف‌پول زنجیره‌ای بایننس، کیف پول رسمی ارز دیجیتال بایننس برای دسترسی به زنجیره هوشمند بایننس، زنجیره بایننس و اتریوم است." این کیف‌پول با توکن‌های شبکه BEP2، BEP-20 و ERC-20 سازگار است و یک اپلیکیشن موبایلی با رابط کاربری خوب هم دارد.

  • تراست ولت(Trust Wallet)
    این کیف‌پول، یک کیف پول محبوب است که هم برنامه دسکتاپ دارد و هم موبایل. این کیف پول با بیش از 4.5 میلیون سکه و توکن سازگار است و به همین دلیل، یکی از همه‌کاره‌ترین کیف‌پول‌های امروزی در بازار است. علاوه بر پشتیبانی از توکن‌های BEP2 و BEP20، تراست ولت به شما این امکان را می‌دهد تا توکن‌های BEP2 خود را با توکن‌های BEP-20 تعویض کنید.

کیف پول‌های شبکه BEP-20

کیف‌پول‌هایی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، کیف‌پول‌هایی هستند که با هر دو شبکه BEP-20 و BEP2 سازگارند ولی کیف‌پول‌هایی که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد فقط با BEP-20 سازگارند.


کیف پول شبکه BEP20

  • متا مسک (MetaMask)

    متامسک محبوب ترین کیف پول رمزنگاری نان‌کاستدیال در جهان است که به طور میانگین بیش از 30 میلیون کاربر فعال ماهانه دارد. کیف پول MetaMask با بیش از 400/000 توکن سازگار است و شبکه‌های BNB Smart Chain، Ethereum و چندین لایه برجسته Ethereum Layer-2 از جمله Polygon، Arbitrum و Optimism را نیز پشتیبانی می‌کند.

  • لجر نانو ایکس (Ledger Nano X)
    یکی از محبوب‌ترین کیف پول‌های سخت‌افزاری در جهان است و برخلاف بسیاری از کیف‌پول‌ها، با لینوکس (علاوه بر ویندوز با مک، اندروید و iOS) سازگار است. قیمت کیف پول لجر نانو از 149 دلار شروع می‌شود. این کیف پول از بیش از 1800 سکه و توکن، از جمله توکن های BEP-20 و توکن‌های Ethereum ERC-20 و همچنین XRP و Monero پشتیبانی می‌کند. Ledger همچنین یک کیف پول سخت‌افزاری ارزان‌تر اما مشابه به نام Ledger Nano S را ارائه می‌کند که قیمت آن از ۷۹ دلار شروع می‌شود. هر دو کیف پول از طریق USB به کامپیوتر متصل می‌شوند و دارای صفحه نمایش لمسی خوانا هستند.

تفاوت BEP-20 و BEP2

شبکه‌های BEP-20 و BEP2، دو استاندارد مختلف برای انجام دو فعالیت مختلف هستند و کما اینکه از خیلی جهات با یکدیگر تشابه دارند، از خیلی جهات نیز متفاوت هستند. در ادامه به بررسی دو مورد از مهمترین تفاوت‌های این دو استاندارد خواهیم پرداخت.


سازگاری با قرارداد هوشمند

کارکرد استاندارد BEP2 به صورت مشخصی فقط با شبکه بایننس سازگار است و با قراردادهای هوشمند سازگاری ندارد. این در حالی است که BEP-20 علاوه بر بلاک‌چین بایننس، از قراردادهای هوشمند نیز پشتیبانی می‌کند. در واقع می‌توان به زبان ساده‌تر گفت شبکه BEP2، استانداردی برای شبکه بایننس چین است، درحالیکه استاندارد BEP-20 برای شبکه اسمارت چین بایننس ایجاد شده است.


عملکرد استانداردها

توسعه دهندگان از BEP2 برای ایجاد برنامه بر بستر بلاک چین بایننس استفاده می‌کنند. این در حالی است که از استاندارد BEP-20 به منظور ایجاد و عرضه توکن در شبکه اسمارت چین بایننس استفاده می‌شود. البته لازم به ذکر است که در نهایت کارمزد هر دو شبکه به وسیله بایننس کوین پرداخت می‌شود.


آدرس کیف پول

آدرس شبکه‌ها از یکدیگر متفاوت است و همین یک نکته مهم در تفاوت این دو شبکه است. آدرس شبکه‌ی BEP2 با عبارت bnb شروع می‌شود. برای مثال:

Bnb136ns6lfw4zs5hg4n85vdthaad7hq5m4gtkgf23


این در حالی است که آدرس شبکه BEP-20 با 0x شروع می‌شود.

0xs5hg4n85vdthaad7hq5m4gtkgf2xgbj34


کلام آخر
در این مقاله به بررسی شبکه‌های BEP-20 و BEP2 پرداختیم و این دو شبکه را به صورت کامل بررسی کردیم. در ادامه به تفاوت‌های این دو شبکه پرداختیم. اگر درباره شبکه اسمارت چین بایننس یا بلاک‌چین بایننس پرسشی دارید، در کامنت‌ها از ما بپرسید.