دارایی‌های دیجیتال در ابتدا قرار بود مستقل و غیرمتمرکز باشند و توسط هیچ دولت یا نهادی کنترل نشوند. بعضی از این دارایی‌ها غیرمتمرکز باقی ماندند و به این هدف دست پیدا کردند، اما بعضی از ارزهای دیجیتال، مانند تتر ماهیت متمرکز پیدا کردند و دستیابی به این هدف برایشان در حد یک رویا باقی ماند. نظارت دولت‌ها و قانونگذاری‌ها پلتفرم‌های متمرکز فعال در حوزه ارز دیجیتال و بلاک چین را وادار کرد تا به کاربرانی که در مناطق تحت تحریم اقتصادی هستند، خدمات ارائه ندهند.


این چالش برای کاربران ایرانی جدید نیست؛ ایرانی‌ها مدت‌هاست با محدودیت‌های دریافت خدمات از پلتفرم‌های بین‌المللی همچون صرافی‌های ارز دیجیتال یا والت‌های دیجیتال مواجه هستند. در واقع، فعالیت کاربران ایرانی در بازار ارزهای دیجیتال غیرقانونی محسوب می‌شود و اگر مشخص شود که فردی از ایران در این پلتفرم‌ها فعالیت داشته، دارایی‌هایش بلوکه خواهد شد. در ماه‌های اخیر، اخباری مبتنی بر شدت گرفتن تحریم‌های آمریکا علیه ایران و بلوکه شدن تتر برای کاربران ایرانی به گوش رسیده است. در این مقاله بررسی می‌کنیم که این خبر تا چه اندازه صحت دارد و چطور می‌توان از بلوکه شدن تتر برای ایرانی‌ها پیشگیری کرد.


منظور از بلوکه شدن تتر چیست؟

منظور از بلوکه شدن تتر چیست؟

تتر یک ارز دیجیتال متمرکز است که بر بلاک چین اتریوم توسعه پیدا کرده. کدنویسی قرارداد هوشمند تتر از همان ابتدا به گونه‌ای بود که اختیار فریز یا بلوکه کردن هر تعداد توکن را به توسعه‌دهندگان می‌داد. شدت گرفتن تحریم‌ها، توسعه‌دهندگان این دارایی را وادار می‌کند که از قدرت اختیارشان در این زمینه بهره ببرند و دارایی‌های کاربران ساکن مناطق تحت تحریم را مسدود کنند.


البته تحریم تنها دلیل فریز شدن تتر نیست. به عنوان مثال در سال ۲۰۲۲، به دستور قانون‌گذاران چیزی حدود ۴۶ میلیون دلار USDT موجود در صرافی FTX بلوکه شد. به طور کلی بنیاد تتر می‌تواند روی تمام تراکنش‌ها و دارایی‌هایی که در قرارداد هوشمند تتر در بلاک چین اتریوم ثبت شده‌اند، کنترل داشته باشد و در آن‌ها دخل و تصرف کند.


آیا تتر برای ایرانی‌ها بلوکه می‌شود؟

آیا تتر برای ایرانی‌ها بلوکه می‌شود؟

در وب سایت‌تتر اینگونه نوشته شده است:


"تتر متعهد شده که رویه ایمن و شفاف داشته باشد و به تمام قوانین و مقررات دولتی عمل کند. این مسئله شامل رعایت مقررات شامل تحریم‌های اقتصادی هم می‌شود و انجام تراکنش برای ساکنین و افراد مرتبط با حوزه‌های قضایی پرخطر را ممنوع می‌کند.افراد مقیم کوبا، کره شمالی، ایران، پاکستان، سنگاپور، سوریه، ونزوئلا و شبه‌جزیره کریمه اجازه استفاده از پلتفرم Tether.io را ندارند."


تتر همچنین دسترسی به پلتفرم خود را برای ساکنین این مناطق محدود کرده است و کاربران تنها با استفاده از وی‌پی‌ان می‌توانند وارد شوند. با وجود اینکه اخبار تازه منتشر شده درباره تحریم‌های آمریکا، باعث دغدغه دارندگان تتر شده، نباید این نکته را فراموش کنید که تتر از ابتدا هم قابلیت بلوکه شدن را داشت. بنابراین فریز شدن این ارز دیجیتال برای کاربران ایرانی هنوز هم یک احتمال است و شاید هیچوقت اتفاق نیفتد.


آیا می‌توان تشخیص داد کدام یک دارندگان تتر ایرانی هستند؟

آیا می‌توان تشخیص داد کدام یک دارندگان تتر ایرانی هستند؟

بلاک چین یک اکوسیستم رمزنگاری شده است. بنابراین اطلاعات این اکوسیستم قابل خواندن نیستند و برای رمزگشایی آن‌ها باید هزینه و زمان زیادی صرف کرد. اما احتمال کمی وجود دارد که میزبان‌های خارجی معاملات ارز دیجیتال شما متوجه شوند که ایرانی هستید. به عنوان مثال اگر بدون وی‌پی‌ان ترید انجام دهید یا تراکنش‌هایتان از مبدأ یا به مقصد یک کیف پول ایرانی باشد، احتمال فاش شدن موقعیت مکانی شما وجود دارد.


⚠️نکته مهم دیگری که بعضی از تریدرها به آن توجه نمی‌کنند، آی‌پی متغیر وی‌پی‌ان‌های رایگان است. این دسته از وی‌پی‌ان‌ها در هر بار اتصال، از سرورهای یک کشور متفاوت استفاده می‌کنند. سیستم‌های میزبان ممکن است به این تغییر آی‌پی‌های ناگهانی مشکوک شوند و شما را به عنوان ربات شناسایی کنند. در این صورت، سیستم متوجه ایرانی بودن شما نخواهد شد، اما احتمال مسدود شدن دارایی‌هایتان وجود دارد.

چطور از بلوکه شدن تتر پیشگیری کنیم؟

چطور از بلوکه شدن تتر پیشگیری کنیم؟

دارایی‌های دیجیتال تنها در دو صورت قابل بلوکه شدن هستند:


  • خودشان متمرکز باشند.

  • در یک پلتفرم متمرکز نگهداری شوند.

پس برای پیشگیری از بلوکه شدن، باید این دو شرط را از بین ببرید. تتر یک توکن متمرکز است و قابلیت بلوکه شدن را دارد. اما استیبل‌ کوین‌هایی مثل DAI یا دلار بایننس یا سایر ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین یا اتر، غیرمتمرکز هستند و نمی‌توان آن‌ها را بلوکه کرد. پس اولین توصیه این است به جای تتر، استیبل‌ کوین‌ها یا توکن‌های غیرمتمرکز نگهداری کنید.


دومین راه پیشگیری از بلوکه شدن تتر برای ایرانی‌ها، عدم استفاده از صرافی‌ها و کیف پول‌های متمرکز خارجی است. به عنوان مثال بایننس یک صرافی ارز دیجیتال متمرکز است که به صورت کامل بر حساب کاربری کاربران خود اشراف دارد و به راحتی می‌تواند هر حسابی را با تمام موجودی آن مسدود کند. پس نگهداری تتر در حساب کاربری صرافی بایننس، احتمال فریز شدن را افزایش می‌دهد. صرافی‌های خارجی، حتی اگر از تحریم‌ها پیروی نکنند و به ایرانی‌ها خدمات ارائه دهند، باز هم ریسک بالایی دارند. زیرا ممکن است طی یک قرارداد، مجبور به رعایت الزامات قانونی دولت‌ها شوند و به یکباره کاربران ایرانی را در لیست تحریم قرار دهند! در این صورت بازیابی حساب کاربری یا انتقال دارایی‌ها به حساب دیگر، غیرممکن خواهد بود.


امن‌ترین روش برای خرید و فروش ارزهای دیجیتالی چون تتر، استفاده از یک صرافی ایرانی معتبر است. صرافی اکسبیتو، استراتژی‌هایی برای عبور از تحریم‌های پلتفرم‌های ارز دیجیتال و مخفی کردن آدرس کاربران خود چیده است. بنابراین کاربران بدون دغدغه افشای آی‌پی ایرانی و بلوکه شدن دارایی‌ها، می‌توانند با دنیای بین‌المللی ارز دیجیتال ارتباط داشته باشند، مبادله انجام دهند و دارایی‌هایشان را ذخیره کنند.


سخن پایانی؛ پیشگیری از بلوکه شدن تتر تنها راه محافظت از دارایی‌های شماست

سخن پایانی؛ پیشگیری از بلوکه شدن تتر تنها راه محافظت از دارایی‌های شماست


مسدود شدن تتر احتمالی است که هنوز به واقعیت تبدیل نشده است. شاید هیچوقت تترهای کاربران ایرانی مسدود نشود، شاید هم در آینده‌ای نه چندان دور، کاربران دارایی‌هایی که در کیف پول‌ها یا صرافی‌های خارجی ذخیره کرده‌اند را از دست بدهند. در این مقاله علت‌های احتمالی فریز شدن تترهای کاربران ایرانی را بررسی کردیم و راهکارهایی برای حل این مشکل ارائه دادیم. به یاد داشته باشید که اگر بعد از مسدود شدن دارایی‌هایتان به سراغ راهکارهای این مقاله بروید، نوشدارو بعد از مرگ سهراب خواهد بود و نمی‌توانید آنچه از دست داده‌اید را برگردانید. پس بهتر است اگر هنوز هم در صرافی‌های خارجی ترید انجام می‌دهید، دارایی‌هایتان را به صرافی معتبر داخلی اکسبیتو انتقال دهید تا از امنیت تراکنش‌های دیجیتال خود اطمینان داشته باشید.


صرافی ارز دیجیتال اکسبیتو لیست معاملاتی گسترده‌ای دارد و امکان خرید و فروش بسیاری از دارایی‌های دیجیتال را فراهم کرده است. شما به راحتی می‌توانید انواع ارزهای دیجیتال را با استفاده از تتر یا ریال ایران بخرید و آن‌ها را به موجودی خود اضافه کنید. همچنین اکسبیتو، کیف پول اختصاصی هم به کاربران ارائه می‌دهد تا فضایی امن برای ذخیره توکن‌هایشان داشته باشند.