بازار ارزهای دیجیتال شبیه دریایی پرتلاطم است که نوسانات بی‌شمارش کاربران را در معرض خطرات زیادی قرار می‌دهند. این نوسانات موجب نگرانی و دغدغه‌ سرمایه‌گذاران بودند، تااینکه تتر (USDT) پدیدار شد. تتر به‌عنوان اولین استیبل کوین بازار کریپتو، با اتصال قیمتش به دلار آمریکا، سعی کرد که سرمایه‌گذاران را از این دریای طوفانی نجات دهد و آن‌ها را به ساحل امن برساند.


این نوآوری در دنیای ارزهای دیجیتال با حمایت گسترده کاربران مواجه شد؛ به‌طوری که پس از تتر، استیبل کوین‌های دیگری نیز با این رویکرد به بازار آمدند. یکی از همین استیبل کوین‌ها، میکر دائو (DAI) است. ازآنجایی‌که دای نیز به قیمت دلار آمریکا متصل شده، معمولاً به‌عنوان رقیبی برای تتر در نظر گرفته می‌شود. بااین‌حال، این دو استیبل کوین، خصوصاً از نظر پشتوانه، دارای تفاوت‌هایی بنیادین هستند. ازاین‌رو، سرمایه‌گذاران و کاربرانی که قصد خرید آن‌ها را دارند، باید از این تفاوت‌ها آگاه باشند تا سرمایه‌شان را در مسیری مطمئن‌تر هزینه کنند. به همین خاطر، در این مقاله از اکسبیتو، قصد داریم که به مقایسه تتر و میکر دائو بپردازیم.


استیبل کوین میکر دائو (DAI) چیست؟

استیبل کوین میکر دائو (DAI) چیست؟

میکر دائو (MakerDAO) اولین‌بار در سال 2015، توسط «رون کریستنسن» (Rune Christensen) به بازار آمد و پروتکل میکر (Maker Protocol) نیز که زیرساخت این استیبل کوین محسوب می‌شود، در سال 2017 پایه‌گذاری شد. دای با اغلب استیبل کوین‌های بازار، تفاوت‌هایی بنیادین دارد. این رمز ارز، به‌جای ارزهای فیات، با استفاده از ارزهای دیجیتالی، مانند اتریوم (ETH)، بیسیک اتنشن توکن (BAT)، یو اس دی کوین (USDC)، ورپد بیت کوین (wBTC) و... پشتیبانی می‌شود. این مسئله درجه بالایی از تمرکززدایی را برای میکر دائو به ارمغان می‌آورد. برخلاف استیبل کوین‌هایی، مانند USDT و USDC، که به مقداری ارز فیات برای صدور آن‌ها لازم است، کاربران میکر پروتکل با قفل کردن ارزهای دیجیتال در قراردادهای هوشمند، دای (DAI) را صادر می‌کنند. در واقع، این رمز ارزها، به‌عنوان وثیقه‌ای برای دریافت وام، به میکر پروتکل ارائه شده و ازاین‌طریق، کاربران وام‌هایی را با استیبل کوین دای دریافت می‌کنند. البته متقاضیان وام باید وثیقه بیشتری را نسبت به وامِ دریافتی به پروتکل ارائه دهند تا در صورت کاهش ارزش وثیقه، این استقراض منحل نشود.


استیبل کوین DAI یک توکن مبتنی بر استاندارد ERC-20 به حساب می‌آید که بر روی بلاک چین اتریوم راه‌اندازی شده است. یکی از ویژگی‌های بارز دای، ارائه سود به دارندگان این استیبل کوین بوده؛ به‌طوری که سرمایه‌گذارانی که این رمز ارز را پس‌انداز می‌کنند، به‌عنوان حامیان پروتکل میکر شناسایی شده و بابت این اقدام، سهمی از بهره وام‌ها را دریافت خواهند کرد.


مهمترین ویژگی‌های دای (DAI) کدامند؟

مهمترین ویژگی‌های دای (DAI) کدامند؟

دیدیم که دای (DAI) استیبل کوینی با وثیقه ارزهای دیجیتال است که قیمتی برابر دلار داشته و در زمینه وام‌های کریپتویی کاربرد دارد. اگرچه در بخش قبل، با برخی از ویژگی‌های دای آشنا شدید، اما ویژگی‌های این استیبل کوین به همین موارد ختم نمی‌شوند. به همین خاطر، در این بخش، به سایر نکات ممتاز مربوط به این پروژه اشاره خواهیم کرد.


حاکمیت غیرمتمرکز (Decentralized Governance)

همان‌طور که از نام بنیاد آن نیز پیداست، میکر دائو (DAI) به‌صورت یک دائو یا سازمان مستقل غیرمتمرکز راه‌اندازی شده و اداره می‌شود. در واقع، قراردادهای هوشمند این اکوسیستم، پروتکل میکر را تشکیل می‌دهند و کل فرایندهای آن را مدیریت می‌کنند. این پروژه، علاوه‌بر دای، یک توکن بومی با نام MKR دارد و کاربرانی که این رمز ارز را در اختیار داشته باشند، می‌توانند در تصمیمات حاکمیتی میکر دائو مشارکت کنند. این تصمیمات از طریق فرایند رأی‌گیری به تصویب می‌رسند.


آزادی مالی (Financial Freedom)

دریافت دای (DAI) از میکر پروتکل بسیار ساده است. برای این کار، فقط باید وثیقه مورد نیاز را فراهم کرده و این استیبل کوین را دریافت کنید. همچنین، امکان خرید DAI از طریق صرافی‌های رمز ارزی نیز فراهم شده است. به همین منظور، شما می‌توانید این استیبل کوین را با کمترین قیمت و کارمزد از صرافی ارز دیجیتال اکسبیتو خریداری کنید. ازآنجایی‌که دای همیشه قیمتی برابر با دلار آمریکا دارد، نیاز شما به ارزهای فیات را برطرف کرده و درجه بالایی از آزادی مالی را برایتان فراهم می‌کند.


ایجاد جریان درآمد (Income Generation)

گفتیم که میکر پروتکل به دارندگان استیبل کوین دای درآمدی ثابت پرداخت می‌کند. برای رسیدن به این هدف، باید دای را در قراردادهای هوشمند اکوسیستم میکر پروتکل قفل کرده و بابت این کار پاداش دریافت کنید. فرایند قفل کردن میکر دائو شباهت زیادی به استیکینگ یا سهام‌گذاری ارز دیجیتال دارد و شما به‌طور دائمی می‌توانید از این راه درآمد غیرفعال به دست آورید.


استیبل کوین تتر (USDT) چیست؟

استیبل کوین تتر (USDT) چیست؟

تتر (Tether)، با نماد اختصاری USDT، اولین استیبل کوین بازار است که در سال 2014، با هدف ایجاد رمز ارزی پایدار و قابل اعتماد راه‌اندازی شد. در ابتدا، این استیبل کوین «ریل کوین» (Real Coin) نام داشت و در نوامبر همان سال، به تتر تغییر نام داد. اولین پلتفرمی که به بستری برای خرید و فروش تتر تبدیل شد، لایه اومنی بلاک چین بیت کوین بود. بااین‌حال، روزبه‌روز بر شهرت USDT افزوده شد و کاربران بیشتری از این استیبل کوین استفاده کردند؛ به‌طوری که امروزه تتر در زمینه استیکینگ، بازی‌ برای کسب درآمد، وام‌دهی، جفت‌ارزهای معاملاتی، سرمایه‌گذاری و... کاربرد دارد؛ ازاین‌رو، بنیان‌گذاران تتر این استیبل کوین را بر روی شبکه‌های گوناگونی راه‌اندازی کردند. درحال‌حاضر، USDT با بلاک چین‌هایی مانند اتریوم، پالیگان، الگوراند، زنجیره هوشمند بایننس و... ادغام شده است.


تتر استیبل کوینی با وثیقه ارزهای فیات محسوب می‌شود؛ یعنی مدیران این شرکت ادعا می‌کنند که به‌ازای هر واحد USDT، یک واحد دلار آمریکا را در خزانه این شرکت سپرده‌گذاری می‌کنند. در سال‌های گذشته گمانه‌زنی‌های فراوانی درباره پشتوانه تتر مطرح شده و عدم شفافیت وثیقه این استیبل کوین، بسیاری از کاربران را نسبت به USDT بدبین کرده است. بااین‌حال، تتر همچنان به‌عنوان برترین ارز پایدار، در رتبه سوم بازار کریپتو، پس از خرید و فروش بیت کوین و اتریوم، قرار گرفته و بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داده است. همچنین، مدیرعامل جدید شرکت تتر رویکرد شفاف‌سازی را در پیش گرفته تا خیال کاربران بابت سرمایه‌هایشان راحت باشد.


مهمترین ویژگی‌های تتر (USDT) کدامند؟

مهمترین ویژگی‌های تتر (USDT) کدامند؟

تتر (USDT) جایگاه خود را در بازار کریپتو تثبیت کرده و در حجم بسیار بالایی معامله می‌شود. در اینجا این سوال پیش می‌آید که چه ویژگی‌هایی تتر را به بهترین استیبل کوین دنیا تبدیل کرده‌اند. ازاین‌رو، در این بخش، قصد داریم که مهمترین ویژگی‌های تتر را مورد بررسی قرار دهیم.


سابقه حضور در بازار (Time in the Market)

تتر (USDT) اولین استیبل کوین دنیای کریپتو است و از سال 2014، در این بازار، حضوری فعال دارد. این پیشینه‌ی گسترده اعتماد کاربران را جلب کرده و ایمنی بالای این استیبل کوین را به نمایش گذاشته است. همچنین، در تمام این سال‌ها، تتر اتصال خود را به دلار حفظ کرده و این نکته برای کاربران اهمیت بسیاری دارد.


قابلیت تبدیل (Convertibility)

تتر (USDT) رمز ارزی است که به دلار آمریکا متصل شده و به‌صورت 1 به 1 ارزش این ارز فیات را در دنیای کریپتو بازآفرینی می‌کند. ازاین‌رو، معمولاً کاربران این استیبل کوین را به‌عنوان دلار دیجیتالی در نظر گرفته و نیازهای خود به ارز فیات را با USDT برطرف می‌کنند. به همین خاطر، امکان معاوضه تتر با ارزهای فیات، در انواع صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز، فراهم شده است.


در همین راستا، برای تبدیل تتر، کاربران ایرانی به یک صرافی ارز دیجیتال معتبر نیاز دارند که از امکان خرید و فروش ریالی USDT نیز پشتیبانی کند. به همین منظور، صرافی ارز دیجیتال اکسبیتو معامله تتر را با کمترین قیمت و کارمزد برای شما امکان‌پذیر کرده است. اکسبیتو به‌طور هم‌زمان پلتفرمی همتابه‌همتا و صرافی‌ای فروشگاهی محسوب می‌شود؛ در نتیجه، شما هم می‌توانید با روش «خرید و فروش محدود»، توکن‌های خود را با سایر کاربران مبادله کنید و هم قادر خواهید بود که با استفاده از گزینه «خرید و فروش فوری» تترهای خود را به‌صورت آنی به فروش برسانید.


کارمزدهای پایین (Low Fees)

گفتیم که تتر (USDT) بر روی انواع شبکه‌های بلاک چین حضور دارد. هرکدام از این شبکه‌ها برای انتقال تتر کارمزد متفاوتی را دریافت می‌کنند. دراین‌بین، برخی از بلاک چین‌ها، مانند ترون و زنجیره هوشمند بایننس، کارمزد بسیار پایینی دارند. به‌این‌ترتیب، شما به‌راحتی می‌توانید تتر را بین کیف پول‌ها و پلتفرم‌های گوناگونی جابه‌جا کنید. در ضمن، صرافی اکسبیتو نیز برای برداشت تتر کمترین کارمزد بازار را در نظر گرفته و انتقال USDT به اکسبیتو هم کاملاً رایگان است.


مزایا و معایب دای (DAI) چیست؟

در بخش معرفی دای (DAI) برخی از ویژگی‌های این استیبل کوین را برای شما شرح دادیم؛ اما اگر می‌خواهید با این رمز ارز بیشتر آشنا شوید، باید معایب آن را نیز بدانید. ازآنجایی‌که فناوری بلاک چین هنوز درحال توسعه است، اغلب رمز ارزها دارای معایبی نیز هستند و میکر دائو نیز از این قضیه مستثنا نیست. ازاین‌رو، در جدول زیر، مزایا و معایب دای را برایتان توضیح می‌دهیم:


مزایا و معایب دای (DAI) چیست؟

مزایا و معایب تتر (USDT) چیست؟

تتر (USDT) محبوب‌ترین استیبل کوین دنیا است؛ اما در مورد این رمز ارز نیز حرف‌و‌حدیث‌های فراوانی وجود دارند. اگرچه USDT در طول سالیان متمادی قدرتمند ظاهر شده، ولی این مسئله باعث نمی‌شود که ما از معایب آن چشم‌پوشی کنیم. به همین خاطر، در جدول زیر، مزایا و معایب تتر را برای شما شرح خواهیم داد:


مزایا و معایب تتر (USDT) چیست؟

عملکرد درونی تتر USDT و DAI به چه صورت است؟

تتر (USDT) و دای (DAI) استیبل کوین‌هایی هستند که به قیمت دلار آمریکا متصل شده‌اند؛ بااین‌حال، سیستم‌های ارائه‌دهنده این دو رمز ارز عملکردی متفاوت دارند. به همین خاطر، در این بخش، عملکرد درونی تتر و دای را بررسی می‌کنیم.


عملکرد درونی تتر USDT

تتر (Tether) یک شرکت خصوصی و انتفاعی است که استیبل کوین USDT را صادر می‌کند. این USDTها به‌ازای وثیقه دلاری ارائه‌شده صادر می‌شوند و در اختیار کاربران قرار می‌گیرند. همچنین، دارندگان این ارز پایدار می‌توانند USDTهای خود را به شرکت تتر بفروشند و وثیقه خود را پس بگیرند. البته معمولاً صدور تتر با ارائه وثیقه مختص به سازمان‌ها است و کاربرانی که قصد خرید جزئی USDT را دارند، از طریق صرافی‌هایی، مانند اکسبیتو، اقدام می‌کنند.


شرکت تتر مدعی است که وثیقه‌های دریافتی را در خزانه شرکت نگهداری می‌کند تا با ایجاد پشتوانه‌ای برای USDT، همیشه قیمت این استیبل کوین به ارزش دلار آمریکا متصل بماند.


عملکرد درونی دای DAI

عملکرد درونی دای DAI

دای (DAI)، به‌عنوان یک استیبل کوین، رویکرد کاملاً متفاوتی نسبت به تتر دارد. این رمز ارز که توکنی ERC-20 بوده و بر بستر بلاک چین اتریوم راه‌اندازی شده، توسط شرکت میکر دائو (MakerDAO) اداره می‌شود. اگرچه میکر دائو نیز نهادی خصوصی و انتفاعی است، اما به‌صورت یک سازمان مستقل غیرمتمرکز (DAO) بنا شده و کاربران نقشی حیاتی در اداره آن دارند.


استیبل کوین دای با ارائه وثیقه رمز ارزی به پروتکل میکر دائو صادر می‌شود؛ یعنی متقاضیان وام با ارائه ارزهای دیجیتال، وامی را با ارز DAI دریافت می‌کنند. البته کاربران برای برخورداری از چنین وامی، باید وثیقه‌ای 150 درصدی را ارائه دهند؛ برای مثال، اگر شما به 100 DAI نیاز داشته باشید، باید ارزهای دیجیتالی را با ارزش 150 دلار در قرارداد هوشمند این پلتفرم قفل کنید. این وثیقه‌های مضاعف باعث می‌شوند که در صورت کاهش ارزش رمز ارزهای ارائه‌شده، وام‌های کاربران منحل نشوند.


دارایی‌هایی که به‌عنوان وثیقه به میکر پروتکل ارائه شده‌اند، در قرارداد هوشمندی به نام «موقعیت بدهی وثیقه» (Collateralized Debt Position) یا CDP نگهداری می‌شوند. درصورتی‌که قیمت این دارایی‌ها کاهش چشمگیری داشته باشد و موقعیت وام به خطر بیفتد، میکر پروتکل آن‌ها را نقد خواهد کرد. همچنین، وام‌گیرندگان می‌توانند با بازپرداخت استیبل کوین دای، ارزهای دیجیتال خود را پس بگیرند.


موارد استفاده تتر (USDT) و دای (DAI) چیست؟

موارد استفاده تتر (USDT) و دای (DAI) چیست؟

کاربردهای فراوانی برای تتر (USDT) و دای (DAI)، در بازار کریپتو، در نظر گرفته شده‌اند. ازآنجایی‌که هر دوی این رمز ارزها، استیبل کوین‌هایی با قیمت 1 دلار آمریکا هستند، کاربردهای مشترک زیادی نیز دارند. اصولاً این ارزهای دیجیتال در موارد زیر به کار می‌روند:


  • این استیبل کوین‌ها ارزشی پایدار دارند و به کاربران کمک می‌کنند که تراکنش‌های مد نظرشان را با رمز ارزهایی کم‌نوسان و مطمئن انجام دهند.

  • دای و تتر، در بسیاری از صرافی‌ها، به‌عنوان جفت‌های معاملاتی در نظر گرفته‌ شده‌اند و با استفاده از آن‌ها، می‌توان در انواع معاملات کریپتو شرکت کرد.

  • بازرگانان نیز می‌توانند، با بهره‌گیری از DAI و USDT، پرداخت‌هایی بین‌المللی را انجام دهند. پایداری این استیبل کوین‌ها به تاجران کمک می‌کند که ارزش سرمایه خود را در طول زمان حفظ کنند.

  • بسیاری از پلتفرم‌ها و نرم‌افزارهای امور مالی غیرمتمرکز (Defi) از این دو رمز ارز پشتیبانی کرده و امکان استفاده از وام‌دهی و استقراض کریپتویی را برای کاربران فراهم می‌کنند.

  • دارندگان دای و تتر قادر هستند که با وام‌دهی این ارزها، درآمد غیرفعال به دست آورند.

  • کاربران می‌توانند دای را در قرارداد هوشمند میکر پروتکل قفل کرده و سود 1 درصدی را از دارایی‌شان دریافت کنند.

تفاوت تتر (USDT) و دای (DAI) چیست؟

تفاوت تتر (USDT) و دای (DAI) چیست؟

در توضیح موارد استفاده تتر (USDT) و میکر دائو (DAI)، دیدیم که این استیبل کوین‌ها کاربردهای مشترک بسیاری دارند. بااین‌حال، این دو ارز پایدار کاملاً شبیه به یکدیگر نیستند و کاربران باید تفاوت‌ آن‌ها را بدانند تا با دید کامل، به خرید این رمز ارزها اقدام کنند. به همین خاطر، در این بخش، تفاوت‌های تتر و دای را بررسی می‌کنیم.


مکانیزم اتصال به دلار (Pegging mechanism)

تتر (USDT) با استفاده از دارایی‌های مالی سنتی، مانند پول نقد و اوراق بهادار، وثیقه می‌شود. در سوی مقابل، دای از پشتوانه ارزهای دیجیتالی، مثل اتریوم، یو اس دی کوین، رپد بیت کوین و... بهره می‌برد. این تفاوت وثیقه بر روی نحوه صدور توکن‌های جدید و ایجاد نقدینگی در پلتفرم هرکدام از این استیبل کوین‌ها تأثیر می‌گذارد.


در حالت کلی، اطلاعات خاصی درباره روش صدور تتر وجود ندارند؛ اما دای توسط قراردادهای هوشمند میکر دائو منتشر شده و در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.


وضعیت ذخایر (State of reserves)

از سال 2015، شبهات زیادی درباره میزان وثیقه تتر (USDT) مطرح شده‌اند. این عدم شفافیت بسیاری از کاربران را نسبت به USDT بدبین کرده بود، تا اینکه اخیراً مدیرعامل جدید این شرکت، رویکرد شفاف‌سازی را پیش گرفت و گزارش کاملی را از ذخایر USDT ارائه داد. ازاین‌طریق، خیال سرمایه‌گذاران نسبت به پشتوانه تترهایشان راحت شد.


در سوی مقابل، دای (DAI) توسط ارزهای دیجیتال قفل‌شده در قرارداد هوشمند میکر پروتکل پشتیبانی می‌شود. این رویکرد شفافیت بسیار بالایی دارد؛ بااین‌حال، تصمیمات میکر دائو در مورد ارزهایی که به‌عنوان وثیقه می‌پذیرد، حرف‌و‌حدیث‌های فراوانی را ایجاد کرده است. ازآنجایی‌که بعضی از این دارایی‌ها اعتبار چندانی ندارند و می‌توانند وثیقه دای را با خطر مواجه کنند.


ارزش بازار (Market capitalization)

تتر (USDT) نه‌تنها بزرگ‌ترین استیبل کوین از نظر ارزش بازار است، بلکه در میان کل رمز ارزها، در رتبه سوم، پس از بیت کوین و اتریوم، قرار دارد. در عوض، دای (DAI) جایگاه چهارم استیبل کوین‌ها را در اختیار گرفته است. ارزش بالای تتر نشان می‌دهد که USDT نقش بسیار پررنگ‌تری در بازار کریپتو داشته و حجم معاملات بالاتری دارد. جالب است که تتر، در سال 2023، بیشترین حجم معاملات را در میان کل دارایی‌های رمزنگاری‌شده، به خود اختصاص داد.


بااین‌حال، دای استیبل کوینی نوآورانه است و فرصت‌های جدیدی را در دنیای دیفای برای کاربران فراهم می‌کند.


برنامه‌های آتی تتر USDT و استیبل کوین دای DAI چیست؟

برنامه‌های آتی تتر USDT و استیبل کوین دای DAI چیست؟

تا مدتی پیش، تتر (USDT) آینده نامشخصی داشت؛ چراکه عدم حسابرسی باعث بدبینی کاربران شده بود و کم‌کم محبوبیت این استیبل کوین روبه‌افول می‌رفت. بااین‌حال، رویکرد جدید تتر در زمینه شفاف‌سازی، ما را به آینده این ارز پایدار امیدوار می‌کند. البته باید دید که آیا USDT می‌تواند از برنامه‌های نظارتی ایالات متحده نیز سربلند بیرون بیاید و یا اینکه با چالش‌های جدیدی مواجه خواهد شد.


از سوی دیگر، دای (DAI) در سال‌های اخیر دستخوش تغییرات فراوانی شده است. برای مثال، کریستینسن، بنیان‌گذار دای، اعلام کرد که قصد دارد وابستگی این استیبل کوین را به یو اس دی کوین (USDC) کاهش دهد؛ چراکه درحال‌حاضر، 40 درصد از وثیقه دای را USDC تشکیل داده است.


همچنین، میکر دائو تنوع بسیاری را برای وثیقه‌های خود در نظر گرفته؛ به‌طوری که اوراق بهادار و دارایی‌های دنیای واقعی را نیز به‌عنوان وثیقه می‌پذیرد. علاوه‌بر آن، کریستینسن اعلام کرده است که در آینده، دای از دلار جدا می‌شود و احتمال دارد که به دارایی‌های رمزنگاری‌شده‌ای، مانند اتریوم، متصل گردد. در این زمینه، منتقدان اعتقاد دارند که کریستینسن با در اختیار داشتن مقادیر زیادی از توکن بومی این پلتفرم، در این تصمیم‌گیری اعمال نفوذ کرده است و چنین رویکردی می‌تواند آینده دای را به خطر بیندازد.


سخن پایانی


تتر (USDT) و دای (DAI) دو استیبل کوین معروف بازار کریپتو هستند که قیمتی برابر با 1 دلار آمریکا دارند. هر دوی این ارزهای پایدار کاربردهای فراوانی داشته و در زمینه‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگرچه این استیبل کوین‌ها کاربردهای مشترکی دارند، اما به‌طور کامل به یکدیگر شبیه نیستند. ازاین‌رو، شناخت تتر و دای برای کاربران ضروری به نظر می‌رسد. در نتیجه، با درک تفاوت‌های این رمز ارزها، شما نیز می‌توانید، با توجه به نیازتان، به‌راحتی و با کمترین قیمت، USDT و DAI را از صرافی ارز دیجیتال اکسبیتو خریداری کنید.