کریپتو یکی از بازارهای مالی پرطرف‌دار است که راه‌های جدیدی را برای سرمایه‌گذاری پُرسود و انجام تراکنش‌های راحت‌تر ارائه می‌کند. این بازار جذاب فواید و مزایای زیادی را همچون سهولت استفاده، امنیت و تمرکز زدایی به‌همراه دارد. در عین حال، کریپتو با تمام نوآوری‌ها و مزایایش، با چالش‌های زیادی نیز مواجه است. یکی از این چالش‌های مهم این حوزه، فاد (FUD) محسوب می‌شود که مخفف ترس، عدم اطمینان و شک است.


از ابتدای پیدایش کریپتوکارنسی، مفهوم فاد همواره بخشی از بازار بوده؛ اما کاربران جدید درک درستی از آن ندارند و همین موضوع باعث می‌شود که در بروز چنین شرایطی، دچار وحشت شده و تصمیمات عجولانه‌ای بگیرند. در این مقاله از صرافی اکسبیتو، بررسی خواهیم کرد که فاد (FUD) چیست، چگونه ایجاد می‌شود و برای دوری از آن، چه راهکارهایی وجود دارند.


فاد (FUD) چیست؟

فاد (FUD) چیست؟

فاد (FUD) پدیده‌ای محسوب می‌شود که از زمان پیدایش ارزهای دیجیتال وجود داشته است. شاید این پدیده در کریپتو زیاد حس نشود؛ ولی سرمایه‌گذاران باید آن را به‌طور کامل درک کنند و یاد بگیرند که چه تفاوتی بین نگرانی‌های بی‌اساس و معتبر وجود دارد. زمانی که FUD بر بازار حاکم شود، یعنی بازار درحال گذر از یک حالت ترس است و سرمایه‌گذاران قصد ایجاد تغییرات را در سرمایه‌گذاری‌های خود دارند.


FUD ها می‌خواهند که سرمایه‌گذاران را به فروش دارایی‌های خود تشویق کنند و نظم بازار را به‌هم بریزند. در چنین شرایطی، کاربران دارایی‌های خود را از روی وحشت به فروش می‌رسانند و زمینه لازم را برای دست‌کاری قیمت ارزهای دیجیتال فراهم می‌کنند. فادها قدرت بسیار زیادی دارند و اگر در مواجهه با آن‌ها هوشیار نباشید، ممکن است که فرصت‌های زیادی را از دست دهید و دارایی‌های خود را به خطر بیندازید.


تاریخچه کلمه فاد (FUD) از کجا نشات گرفته است؟

بر اساس داده‌های موجود در ویکی‌پدیا، اصطلاح عمومی «ترس، عدم اطمینان و شک» به دهه 1920 برمی‌گردد. این پدیده که با عنوان FUD شناخته می‌شود، در سال 1975 و زمانی که یکی از مدیران IBM برای راه‌اندازی شرکت خود، IBM را ترک کرد آغاز شد. این فرد بیان کرد که FUD یک تکنیک موثر برای منصرف‌کردن مشتریان از ترک IBM است.


با گذشت زمان، استفاده از اصطلاح FUD افزایش یافت و شاهد گسترش آن در بازاریابی، فروش و روابط‌عمومی بودیم که دست‌کاری روانی را از طریق اطلاعات نادرست نشان می‌داد. به‌مرور، FUD وارد حوزه سرمایه‌گذاری شد و مفهوم گسترده‌تری به خود گرفت. امروزه، این اصطلاح در بازار کریپتو زیاد استفاده می‌شود و هدف از آن نشان‌دادن اضطراب، ترس و شک بیش از حد در بازار است و همین موضوع سبب می‌شود که کاربران رفتار خود را تغییر دهند.


مثال‌هایی از فاد (FUD) چیست؟

مثال‌هایی از فاد (FUD) چیست؟

فاد یک پدیده مخرب و منفی است که روی تصمیم‌گیری کاربران کریپتو تاثیر می‌گذارد. تاکنون، فاد های زیادی در بازار ارزهای دیجیتال رخ داده که تاثیرات مخرب شدیدی روی بازار گذاشته‌اند. برای اینکه مفهوم FUD را بهتر درک کنید، لازم است که چند نمونه شناخته‌شده از فاد را بشناسید. به همین منظور، در این بخش، مثال‌های مطرح فاد در کریپتو را برای شما بازگو می‌کنیم.



  • بیت کوین توسط فروشندگان مواد مخدر و برای انجام کارهای مجرمانه استفاده می‌شود.

  • توکن‌ها به‌راحتی گم می‌شوند.

  • کریپتو ثبات کافی ندارد و نمی‌توان آن را به‌عنوان دارایی قابل اعتماد در نظر گرفت.

  • شبکه بیت کوین کاملا کند است.

  • بیت کوین و سایر ارزهای POW تاثیر مخربی روی محیط‌زیست دارند.

فاد (FUD) چگونه خلق و استفاده می‌شود؟

فاد (FUD) چگونه خلق و استفاده می‌شود؟

فاد (FUD) بر اساس عوامل مختلفی خلق می‌شود و فضای بازار ارز دیجیتال را مسموم می‌کند. این پدیده می‌تواند هر زمان که قیمت دارایی‌ها کاهش می‌یابد و یا یک رویداد بزرگ رخ می‌دهد، اتفاق بیفتد و کاهش قیمت‌ها را شدیدتر کند. همچنین، FUD ممکن است که بر اثر یک منبع بزرگ، مثل بیماری همه‌گیر کرونا، بلایای طبیعی، جنگ و یا عوامل سیاسی گسترش پیدا کند.


در حالت کلی، هر چیزی که باعث ایجاد شک، افزایش عدم‌اطمینان درباره یک چیز مهم و ایجاد فاجعه باشد می‌تواند منجر به گسترش FUD شود. در اغلب اوقات، بازار کریپتو خیلی سریع به این اخبار منفی واکنش نشان می‌دهد و باعث می‌شود که کاربران تصمیمات عجولانه و اشتباهی بگیرند. زمانی که این اتفاق بیفتد، ترس شدیدی بر بازار ارزهای دیجیتال حاکم می‌شود و کاربران تحت‌تاثیر آن قرار می‌گیرند.

فاد (FUD) چگونه پراكنده می‌شود؟

همان‌طور که متوجه شدید، فاد (FUD) قدرت بسیار زیادی دارد و باعث می‌شود که معامله‌گران تصمیم‌های متفاوتی بگیرند. اخبار منفی خیلی زود پراکنده می‌شود و همین موضوع موجبات نگرانی و ایجاد ترس شدید را برای کاربران کریپتو فراهم می‌کند. رسانه اولین عاملی است که باعث گسترش و پراکندگی این اخبار می‌شود و به‌شدت اهمیت دارد.


منظور از رسانه همان تریبون‌های مختلف، شبکه‌های اجتماعی، اینفلوئنسرها و منابع کریپتویی هستند. این منابع باعث گسترش فاد می‌شوند و احساسات معامله‌گران را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند. با زیرنظر‌گرفتن این عوامل، می‌توانید از FUD ها باخبر شوید و در شرایط حساس بازار، تصمیمات احساسی نگیرید. توجه داشته باشید که فاد همیشه بد نیست و می‌تواند یک فرصت اید‌ئال برای سرمایه‌گذاران باشد.


چه هشدارهایی در مورد فاد (FUD) وجود دارد؟

چه هشدارهایی در مورد فاد (FUD) وجود دارد؟

اگر به‌صورت عمیق روی نوسانات قدیمی قیمت‌ها در بازار کریپتو تمرکز کنید، متوجه خواهید شد که همگی تحت‌تاثیر FUD بوده‌اند. زمانی که FUD گسترش پیدا کند، بازار را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد و باعث می‌شود که کاربران تصمیماتی هیجانی بگیرند. برای اینکه فاد (FUD) را تشخیص دهید، لازم است که علائم و هشدارهای مربوط به فاد را بشناسید. این هشدارها عبارت‌اند از:


  • کاهش سرعت خرید: زمانی که قیمت بیت کوین کاهش پیدا می‌کند، نشان‌دهنده فاز نزولی در بازار است. این موضوع باعث ایجاد FUD در بین سرمایه‌گذارانی می‌شود که روی آلت کوین‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

  • فشار نزولی بر قیمت ها: در صورتی که FUD شدید باشد، اعتماد کاربران به بازار کاهش یافته و باعث می‌شود که با افزایش فشار فروش، قیمت‌ها به‌شدت کاهش یابند.

  • کاهش نقدینگی و حجم معاملات: FUD روی میزان نقدینگی و حجم معاملات کریپتو نیز تاثیر می‌گذارد. این موضوع باعث می‌شود که خریدوفروش دارایی‌ها برای سرمایه‌گذاران سخت‌تر شود.

  • افزایش نوسانات بازار: FUD باعث افزایش نوسانات بازار نیز می‌شود؛ چراکه سرمایه‌گذاران، بر اساس اخبار منفی و شایعات، شروع به تصمیم‌گیری می‌کنند و همین موضوع باعث ایجاد نوسان شدید در قیمت ارزهای دیجیتال می‌شود.

چه چیزی باعث می شود FUD بر قیمت‌ها تأثیر بگذارد؟

چه چیزی باعث می شود FUD بر قیمت‌ها تأثیر بگذارد؟

فاد (FUD) یک سیگنال منفی می‌‌‌فرستد و این‌گونه وانمود می‌کند که چیزی در بازار درست نیست و تعداد قابل توجهی از کاربران درحال فروش دارایی‌های خود هستند. این موضوع باعث می‌شود که کاربران دچار ترس شدید شده و دارایی‌های خود را بفروشند. در اغلب مواقع، افت قیمت ناگهانی در کریپتو، به‌دلیل FUD اتفاق می‌افتد؛ اما برعکس آن نیز صادق است و افت قیمت نیز می‌تواند باعث ایجاد FUD شود.


بازار نزولی باعث وحشت سرمایه‌گذاران شده و به‌دنبال آن، افراد رمزارزهای خود را می‌فروشند تا متحمل ضرر نشوند. به‌عنوان مثال، ممنوعیت ایکو چین (China’s ICO) نشان داد که شهروندان چینی، به‌دلیل وضع قوانین جدید، درحال فروش دارایی‌های رمزنگاری خود هستند و همین موضوع باعث شد که قیمت بیت کوین در کوتاه‌مدت کاهشی 20 درصدی را تجربه کند.


چگونه با فاد (FUD) برخورد کنیم؟

چگونه با فاد (FUD) برخورد کنیم؟

وجود احساس ترس، عدم‌اطمینان و شک در سرمایه‌گذاران کاملا طبیعی است؛ اما اگر این احساسات شدید باشند، باعث می‌شوند که شما در تصمیم‌گیری‌های مالی دچار مشکل شوید و سرمایه خود را به خطر بیندازید. در این بخش، راهکارهایی را به شما معرفی می‌کنیم که به کمک آن‌ها، می‌توانید با FUD مبارزه کنید:


ترس (Fear)

مشکل: احساس ترس شدید باعث می‌شود که تصمیمات عجولانه و نادرستی بگیرید و در آینده، از تصمیماتی که گرفته‌اید پشیمان شوید.


برخی از سرمایه‌گذاران زمانی که قیمت‌ها کاهش می‌یابد، دارایی‌های خود را می‌فروشند تا از ضرر بیشتر جلوگیری کنند. این تکنیک همیشه جواب نمی‌دهد، چراکه ممکن است بازار پولبک بزند و سرمایه‌گذاران فرصت لازم را برای جبران ضررهای خود نداشته باشند. در برخی از موارد نیز سرمایه‌گذاران به دلیل «ترس ازدست‌دادن» (Fomo) دست به خرید ناگهانی می‌زنند.


چگونه با مشکل ترس برخورد کنیم: اگر در مورد سبد دارایی‌های خود مطمئن نیستید و احساس نگرانی می‌کنید، بهتر است که از یک مشاور مالی خوب کمک بگیرید. سرمایه‌گذاران بلندمدت در برابر نوسانات قیمتی صبورتر هستند؛ چراکه نیاز به نقد کردن دارایی‌های خود ندارند. بنابراین، شما نیز می‌توانید با هولد یک دارایی، ترس خود را کنار بگذارید و از سود جذاب حاصل از آن در بلندمدت، استفاده کنید.


عدم اطمینان (Uncertainty)

مشکل: در بازارهای مالی، هیچ‌چیز قطعی و تضمینی نیست. تقریبا همه دارایی‌های موجود در پرتفوی شما، دارای ریسک سرمایه‌گذاری هستند. بااین‌حال، نباید نگران این موضوع باشید؛ چون میزان ریسکی که به جان می‌خرید، رابطه مستقیمی با سود شما دارد.


چگونه مشکل عدم اطمینان را مدیریت کنیم: بازار ارزهای دیجیتال و سهام فردی ریسک سرمایه‌گذاری زیادی به‌همراه دارند و سرشار از نوسانات مثبت و منفی هستند. برای اینکه بتوانید برنامه سرمایه‌گذاری بهتری داشته باشید، باید هدف، میزان تحمل و سودی را که می‌خواهید از دارایی مورد نظر به دست آورید، مشخص کنید. این کار به شما کمک می‌کند که بتوانید نوسانات را راحت‌تر بپذیرید. همچنین، برای راحتی کار خود، می‌توانید سرمایه‌گذاری‌هایتان را به یک شرکت سرمایه‌گذاری معتبر واگذار کنید.


شک (Doubt)

مشکل: اصلاح دیدگاه، بر اساس اطلاعات جدید، هیچ ایرادی ندارد؛ ولی اگر تنها با توجه به آن تصمیم بگیرید، ممکن است که به ضرر شما تمام شود. کاهش موقت قیمت یک دارایی، اطلاعات زیادی را درباره اینکه در طول 5 یا 10 سال، وضعیت دارایی چگونه خواهد بود، به ما نمی‌دهد.


چگونه مشکل شک را برطرف کنیم: به‌جای اینکه به چارت قیمت دارایی خیره شوید، بهتر است که تحلیل‌های خود را به‌خوبی مرور کنید تا مطمئن شوید که استدلال انجام‌شده هنوز پابرجاست یا نه. اگر اتفاقی افتاده است که تحلیل شما را دچار مشکل کرده، باید آن را دوباره ارزیابی کنید. اگر تحلیل کلی شما تغییر نکرده است، نیاز نیست نگران باشید و احساس شک به خودتان راه بدهید. طبق نظرسنجی صورت‌گرفته توسط Gemini، حدود 80 درصد از کاربران کریپتو، دارایی‌های خود را با دید بلندمدت خریداری می‌کنند. پس، شما هم می‌توانید با تحلیل درست و صبوربودن، نتیجه دل‌خواه را از سرمایه‌گذاری‌های خود به دست آورید.


چگونه از فاد (FUD) دوری کنیم؟

چگونه از فاد (FUD) دوری کنیم؟

برخی از اوقات، فاد (FUD) می‌تواند طاقت‌فرسا باشد و شما را به دردسر بیندازد؛ اما این موضوع کاملاً طبیعی است؛ چراکه شما نمی‌خواهید پولی را که با زحمت به دست آورده‌اید، به خطر بیندازید. در این بخش، چند نکته و استراتژی مهم را به شما معرفی می‌کنیم تا بتوانید از FUD دوری کنید و تصمیمات هیجانی و اشتباهی نگیرید.


اهداف معاملاتی خود را تعیین کنید (Set trading objectives)

اولین تکنیک برای دوری از فاد (FUD) این است که اهداف معاملاتی خود را تعیین کنید. شما باید تصمیم بگیرید که می‌خواهید روی چه نوع ارزهایی سرمایه‌گذاری کنید، یک معامله‌گر روزانه هستید و یا می‌خواهید هولدر باشید. تعیین این اهداف به شما کمک می‌کند که در مواجهه با احساس ترس شدید، خودتان را گم نکنید و تصمیم‌های بهتری بگیرید. در واقع، شما هنگام قرارگرفتن در معرض اطلاعات FUD یا FOMO، باید بررسی کنید که آیا این اخبار شما را از هدفتان دور می‌کنند و یا به آن نزدیک می‌شوید. در چنین شرایطی، شما کمتر تحت‌تاثیر احساسات بازار قرار خواهید گرفت و می‌توانید روی هدف خود متمرکز بمانید.


استراتژی معاملاتی تعیین کنید (Develop a trading plan)

اغلب افرادی که دچار فاد (FUD) می‌شوند، هیچ‌گونه استراتژی معاملاتی‌ای ندارند و بدون هدف سرمایه‌گذاری می‌کنند. برای اینکه در بازار کریپتو موفق باشید، لازم است که یک استراتژی معاملاتی دقیق را شامل حد سود، توقف ضرر، نقطه ورود، میزان سرمایه و مواردی از این قبیل تنظیم کنید. زمانی که با استراتژی وارد معاملات شوید، دیگر ترسی برای ازدست‌دادن دارایی نخواهید داشت؛ چون می‌دانید که احتمال موفقیت شما، با داشتن استراتژی دقیق، به‌شدت افزایش خواهد یافت و می‌توانید سود قابل توجهی را از طریق این بازار پر نوسان، به دست آورید.


آموزش ببینید و همیشه منابع را بررسی کنید (Be educated and always check your sources)

برای موفقیت در بازارهای مالی، باید همیشه دانش خود را به‌روز نگه دارید. مطمئن شوید منابعی که دنبال می‌کنید، معتبر باشند تا شما را به اشتباه نیندازند. اگر احساس می‌کنید که موضوعی مشکوک یا نادرست است، منابع دیگری را نیز بررسی کنید تا به صحت موضوع پی ببرید. در صورتی که دانش و مهارت کافی داشته باشید، می‌توانید بر فاد (FUD) غلبه کنید و موفقیت بیشتری در بازار ارزهای دیجیتال به دست آورید.


چگونه از فاد (FUD) دوری کنیم؟ (2)

نشان دهید که چقدر صبور هستید (Continually show patience)

بازار کریپتو یکی از پر نوسان‌ترین بازارهای مالی است که در بلندمدت، شما را به سودهای فوق‌العاده می‌رساند. بنابراین، بهتر است که از سودهای سریع و کوتاه‌مدت صرف‌نظر کنید و به‌دنبال دارایی‌هایی با پتانسیل رشد بالا باشید. اگر صبور بوده و روی هدف خود تمرکز کنید، تصمیماتی آگاهانه می‌گیرید و سودی که انتظارش را دارید، برای شما محقق خواهد شد.


فرضیات را کنار بگذارید (Discard presumptions)

در بازارهای مالی، هیچ تضمینی وجود ندارد و شما نمی‌توانید به‌صورت قطعی، از آینده یک دارایی مطمئن شوید؛ اما نباید خودتان را زیاد درگیر فرضیات کنید، چون در چنین شرایطی، احساسات بر شما غلبه کرده و نمی‌توانید تصمیم‌گیری درستی داشته باشید. در صورتی که به بازار مسلط باشید و تحلیل‌های خوبی انجام دهید، هیچ افت قیمت، فرضیه و یا مانعی سد راه رسیدن شما به هدفتان نخواهد شد. پس، بهتر است که فرضیات نادرست را کنار بگذارید و به‌صورت هوشمندانه تصمیم بگیرید تا نتیجه آن را به‌چشم خود ببینید.


سخن پایانی


فاد (FUD) یکی از اصطلاحات پرکاربرد موجود در بازارهای مالی محسوب می‌شود که از همان ابتدا همراه کریپتو بوده است. فاد مخفف ترس، عدم اطمینان و شک بوده و زمانی که به اوج خود برسد، بر احساسات کاربران تأثیر گذاشته و آن‌ها را وادار به فروش دارایی‌های خود می‌کند. فاد همیشه بد نیست و می‌تواند به‌عنوان یک موقعیت ایدئال برای شکار فرصت‌های جذاب سرمایه‌گذاری تلقی شود. بنابراین، شما باید هوشیار باشید تا در دام اخبار منفی غیرواقعی نیفتید و دارایی‌های خود را به خطر نیندازید.