فلیپینگ یک استراتژی سرمایه‌گذاری است (که عمدتاً توسط سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات رایج شده است) که در آن چیزی را با هدف فروش مجدد برای کسب سود در کوتاه مدت خریداری می‌شود. اگر بخواهیم ساده‌تر بگوییم، وقتی که یک دارایی از قبیل دارایی فیزیکی یا ارز دیجیتال را در یک بازه زمانی کوتاه خرید و فروش شود تا از تغییر قیمت آن در یک بازه‌ی زمانی کوتاه سودی حاصل شود، فلیپینگ انجام شده است. در ادامه این مقاله، مفهوم فیلیپینگ (Flipping) و ابعاد مختلف آن را بررسی خواهیم کرد.


فیلیپینگ چیست؟

در بازار ارز دیجیتال، وقتی یک ارز دیجیتال اصطلاحا راه‌اندازی (launch) می‌شود؛ پس از مدت کوتاهی در صرافی‌های غیرمتمرکز اضافه (List) می‌شود و کاربران و سرمایه‌گذاران آن‌را می‌توانند خریداری کنند. درحالیکه عده‌ی زیادی معمولا پس از وارد شدن این ارز به صرافی‌های بزرگ و مهم این کوین را خریداری می‌کنند. عده ای از تریدرها یا سرمایه‌گذاران پیش از list شدن، آن ارز را از صرافی‌های کوچکتر می‌خرند و پس از آن زمان list شدن در صرافی بزرگ یا کمی بعد از آن می‌فروشند و از این طریق به سود خیلی خوبی در مدت کوتاهی دست پیدا کنند.

فیلیپینگ چیست؟

این مفهوم در بازار ارز دیجیتال اهمیت نسبتا زیادی دارد و توانایی تولید سود خیلی خوبی برای تریدرها یا معامله‌گران دارد. البته که لازم به ذکر است که این مفهوم معمولا توسط تریدرهای نسبتا حرفه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد، زیرا درک دقیق این استراتژی برای معامله‌گران مبتدی همراه با ریسک بسیار زیادی است. اگر شما یک تریدر مبتدی هستید می‌توانید از استراتژی‌های دیگری استفاده کنید.
بیشتر بخوانید: استراتژی معاملاتی برای افراد مبتدی

اهمیت فیلیپینگ در بازار ارز دیجیتال

سوال مهمی که با توضیح مفهوم فیلیپینگ به وجود می‌آید، این است که دلیل افزایش قیمت در این دوره چیست. دلیل افزایش قیمت پس از عرضه شدن در صرافی‌های بزرگ به طور کلی دو بخش کلی دارد. اول این است که به محض اینکه یک توکن در صرافی مهمی مثل بایننس عرضه می‌شود؛ به سرعت به اعتبار آن افزوده می‌شود و احتمال اسکیم بودن آن تا حد خوبی از بین می‌رود. به عبارتی ارز دیجیتال پس از عرضه شدن در صرافی‌های مهم و بزرگ چنان اعتباری به دست می‌آورند که تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران و تریدرها اقدام به خرید آن می‌کنند. دلیل دیگر آن هم افزایش شهرت یک ارز دیجیتال است. یعنی زمانی که یک ارز دیجیتال در صرافی‌های بزرگ و مهم به نوعی تبلیغ برای کوین است که به شهرت آن در مدت کوتاهی می‌افزاید.

اهمیت فیلیپینگ در بازار ارز دیجیتال

در مجموع می‌توان گفت وقتی یک ارز دیجیتال در صرافی بزرگ عرضه می‌شود؛ افراد زیادی به آن علاقه پیدا می‌کنند و آن را خریداری می‌کنند. در این حالت تعادل عرضه و تقاضا کاملا از بین می‌رود و حباب قیمتی شکل می‌گیرد. حباب قیمتی زمانی شکل می‌گیرد که تقاضا به شدت از عرضه بیشتر باشد و بازار دچار کمبود ارز شود. در این شرایط قیمت ارز دیجیتال روندی صعودی در پیش می‌گیرد و قیمت یک ارز دیجیتال ممکن است دو برابر شود. در این شرایط وقتی یک سرمایه‌گذار، پیش از لیست شدن یک ارز دیجیتال در صرافی بزرگ آن را خریده باشد می‌تواند در ادامه آن را چند ساعت بعد در آن صرافی بزرگ بفروشد و سود خیلی خوبی کسب کند. همچنین با عرضه‌ی کوین خود به بازار، میزانی از تقاضای ایجاد شده را نیز رفع کند.

نحوه کسب سود از فیلیپینگ

مانند سایر استراتژی‌های معاملاتی، برای پیادهسازی استراتژی معاملاتی فلیپینگ نیز نیاز دارید تا مراحلی را برای شروع و رسیدن به هدف خود انجام دهید. این مراحل می تواند شامل موارد زیر باشد:


نحوه کسب سود از فیلیپینگ ارز دیجیتال

  • دارایی دیجیتالی را بخرید که قرار است با اضافه‌ شدن آن به یک صرافی ارز دیجیتال قابل اعتماد آن را معامله کنید.
  • با وارد کردن تمام اطلاعات لازم برای شروع معامله، یک حساب کاربری در یک صرافی معتبر رمزنگاری ایجاد کنید و اگر برای برداشت سرمایه نیاز به احراز هویت دارد، آن مراحل را انجام دهید و از دسترسی‌های خود اطمینان حاصل کنید.
  • پس از ساختن حساب کاربری، باید منتظر بمانید تا ارز دیجیتال مد نظر به صرافی اضافه شود، سپس دارایی خود را از کیف پول و یا صرافی که در آن ارز دیجیتال خود را نگه‌داری می‌کنید به این صرافی منتقل کنید و در اوج قیمت اقدام به فروش این ارز دیجیتال و تبدیل آن به دیگر ارزها بکنید.

فلیپینگ بیت‌کوین

این اتفاق زمانی می‌افتد که یک فعال بازار مقدار معینی از بیت‌کوین را با قیمتی خریداری می‌کند، به این امید که بتواند در مدت زمان کوتاهی آن را به قیمت بالاتر بفروشد. استراتژی فلیپینگ بیت کوین می‌تواند به ویژه در زمانی که بیت‌کوین صعودی است و جهش قیمت دارد مفید باشد، زیرا سود بردن از بازار ارزهای دیجیتال هنگامی که شور و هیجان زیدی بازار را فرا گرفته آسان‌تر می‌شود. استفاده از این روش تجربه و توانایی بسیار زیادی لازم دارد، زیرا زمان‌بندی اشتباه در این عمل و طمع بیش از حد می‌تواند ضرر بسیار زیادی را به خریدار بیت‌کوین وارد کند.

نکات مهم در مورد فیلیپینگ

  • برای کسب سود از این روش باید با مفهوم و کانسپت این روش آشنا باشید.
  • کسب سود واقعی و کم‌ریسک در این روش بدون استفاده از هوش‌مصنوعی تقریبا غیر ممکن است.
    فیلیپینگ بیت کوین

  • استفاده از این روش نیاز به شناخت دقیق بازار و آن دارایی مدنظر دارد.
  • این روش فقط برای بیت‌کوین کاربرد ندارد و از تمام ارزهای دیجیتال با این روش می‌شود سود کسب کرد.
  • اگر از روش فلیپینگ با عرضه اولیه استفاده می‌کنید، شما باید در صرافی که قرار است رمزارز مدنظر را اضافه کند حساب کاربری باز کرده باشید و آماده انتقال ارز دیجیتال به این صرافی فروش آن باشید، زیرا در بسیار از مواقع با گذشت مدت زمان کوتاهی شانس کسب سود از ارز دیجیتال اضافه شده را از دست می‌دهید.

کلام آخر
روش فلیپینگ (Flipping) با اینکه استراتژی بسیار سودآوری است ولی مانند تمام استراتژي‌های معاملاتی بازار ارزهای دیجیتال باید به درستی پیاده سازی شود تا به نتیجه مد نظر و کسب سود برسد. این روش در زمان صعودی بودن بازار و هنگامی که هیجانات و خوش‌بینی زیادی در بازار وجود دارد کارکرد دارد و در بازار نزولی و زمستان کریپتویی نمی‌شود از این استراتژی کسب سود کرد، به‌علاوه پیاده سازی اشتباه این روش و طمع برای کسب سود بیشتر در این روش احتمالا باعث از ضرر کردن فرد معامله‌گر می‌شود.