حتماً تابه‌حال اسم رمزارز و ارز دیجیتال به گوشتان خورده است. شاید از اطرافیانتان شنیده‌اید که پولشان را روی رمزارزهایی مثل بیت‌کوین سرمایه‌گذاری کرده و به سود مطلوبی رسیده‌اند. همین موضوع ممکن است شما را مشتاق کرده باشد تا روی این ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کنید و بدین‌وسیله به سود زیادی برسید؛ اما متأسفانه اطلاعات چندانی در این زمینه نداشتید، لذا ریسک نکردید و دست روی دست گذاشتید. حتما می‌دانید بازار رمزارزها و ارزهای دیجیتال از تنوع بالایی برخوردار است و وارد شدن به آن مستلزم داشتن شناخت کافی در این زمینه است. ما اینجاییم تا کمکتان کنیم و نحوه ماهی‌گیری را به شما یاد دهیم. در آغاز یک‌سری اطلاعات کلی در زمینه رمزارزها بیان می‌کنیم و سپس به‌طور اختصاصی، نحوه خرید و فروش و رهگیری تراکنش تتر را به همراه تصویر آموزش می‌دهیم. با ما همراه شوید.


رمزارز چیست؟

رمزارز، رمز پول یا ارز رمزنگاری‌شده همان‌طور که از نامش پیداست، یکی از گونه‌های ارز دیجیتال و در حقیقت نوعی پول دیجیتال است که در طراحی‌اش از رمزنگاری استفاده شده است. همچنین می‌توان گفت این فناوری رمزنگاری است که امنیت ارز را تضمین و آن را کنترل می‌کند.


رمزارز چیست؟

در ایران بسیاری از مردم گمان می‌کنند که رمزارز همان ارز دیجیتال است اما بین این دو تفاوت‌های جزئی وجود دارد و در واقع رمزارز نوعی ارز دیجیتال است که الزاماً از الگوریتم‌های رمزگذاری شده در طراحی‌ آن استفاده شده است. درحالی‌که ممکن است همه ارزهای دیجیتال از این الگوریتم پیروی نکنند.


تاریخچه شکل‌گیری اولین رمزارز به نام ای-کش (eCash) به دهه 1980 میلادی برمی‌گردد. بیت کوین جزو اولین رمزارزهایی است که ایجاد و به بازار عرضه شد و از آن زمان به بعد بود که رمزارزهای متعددی طراحی و روانه بازار شد. ارزهای دیجیتال و به‌ تبع آن رمزارزها، مستقل از یک بانک مرکزی کار می‌کنند. بنابراین برخلاف دستگاه‌های نظام بانکداری سنتی غیرمتمرکز هستند و هیچ ارگان دولتی و شخصی نمی‌تواند به آن دسترسی داشته باشد. امروزه رمزارزهای زیادی طراحی و عرضه شده‌اند که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به بیت کوین، تتر و اتریوم اشاره کرد. این ارزها برای انتقال پول بین افراد مختلف استفاده می‌شوند و به‌طورکلی کاربردی شبیه ارزهای فیزیکی مثل دلار دارند. از آن‌ها می‌توان برای خریدن کالا و نیز پرداخت هزینه استفاده کرد.


اگر بخواهیم گفته‌هایمان را در یک جمله خلاصه کنیم، در حقیقت رمزارز یک سامانه پول الکترونیکی است که برای خرید و فروش آنلاین استفاده می‌شود و نیازی به وجود یک بانک مرکزی ندارد.


ما در این مقاله سعی داریم راهی جهت رهگیری تراکنش تتر را به شما یاد دهیم. قبل از آن بد نیست که به‌طور کلی با این رمزارز آشنا شوید. رمزارز تتر یکی از رایج‌ترین رمزارزهای امروز دنیا است. این رمزارز که نوعی استیبل‌کوین است، نوسان قیمت چندانی ندارد و ارزشش به ارزش دلار وابسته است و با افزایش و کاهش ارزش دلار، تغییر می‌کند. هر تتر معادل یک دلار است و با نماد USDT نمایش داده می‌شود. افراد با روحیه ریسک‌پذیری پایین جهت سهولت کارشان معمولاً به خرید و فروش تتر می‌پردازند.


تراکنش رمزارزی چگونه انجام می‌شود؟

قبل از این‌که بخواهیم با نحوه انجام تراکنش و رهگیری تراکنش تتر آشنا شویم، بهتر است مفهوم کلی تراکنش را بدانیم. تراکنش، انتقال ارزش ارز دیجیتال در فضایی به نام بلاکچین است. البته باید بگوییم که برای انجام این تراکنش‌ها از کامپیوتر و یا کیف پول‌های الکترونیکی متصل به اینترنت استفاده می‌شود. بد نیست بدانید که تبادل رمزارزها از طریق صرافی‌هایی مثل Binance, MXC، اکسبیتو و ... هم انجام می‌شود و این راه ارزان‌ترین و راحت‌ترین روش برای انتقال رمزارزهاست که ما فعلاً در اینجا کاری به آن نداریم.


تراکنش رمزارزی چگونه انجام می‌شود؟

تا اینجا حتماً این سؤال در ذهنتان مطرح‌شده که بلاک چین اصلاً چیست؟ بلاک چین یک دفتر کل غیرمتمرکز است که همه اطلاعات ارزهای دیجیتال و رمزارزها در آن ثبت و ذخیره می‌شود. درواقع هر تراکنشی که شما با استفاده از رمزارزها انجام دهید در بلاک چین دیده می‌شود. بلاک چین از امنیت بسیار بالایی برخوردار است و هیچ کشور و ارگانی به اطلاعات آن دسترسی ندارد.


بهتر است به حاشیه نرویم و به مبحث اصلی بپردازیم. برای این‌که بهتر مفهوم تراکنش رمزارز را متوجه شوید، یک مثال ساده می‌زنیم. فرض کنید شخصی به نام علی مقدار مشخصی از ارز دیجیتالش را به دوستش به نام حسن انتقال می‌دهد. در این صورت تراکنش انجام‌شده و ارز دیجیتال از کیف پول یک نفر به کیف پول شخص دیگری منتقل شده است.


هر فرد برای این‌که بتواند ارزی را انتقال دهد به دو جفت کلید محصول نیاز دارد، یکی عمومی است که می‌تواند آن را به بقیه هم بدهد و دیگری خصوصی است و نباید آن را در اختیار کسی قرارداد. فرد به‌وسیله همین کلیدهای رمزنگاری‌شده ارزهای کیف پول خود را مدیریت و خرید و فروش می‌کند.


هر تراکنشی از ارزهای دیجیتال سه بخش دارد:

  • ورودی: ارزی است که فرد می‌خواهد آن را ارسال کند.
  • خروجی: همان کلید عمومی گیرنده ارز است که در بالا به آن اشاره کردیم.
  • مقدار: مقدار ارزی است که فرد می‌خواهد انتقال دهد.

هر تراکنش می‌تواند چندین ورودی و خروجی داشته باشد. این تراکنش تا زمانی که ورودی آن از خروجی‌اش بیشتر باشد، اعتبار دارد. در غیر این صورت اعتبار تراکنش زیر سؤال می‌رود. زمان نقل و انتقالات ارزهای دیجیتال معمولاً کوتاه است و این ویژگی جزو مزیت‌هایش محسوب می‌شود؛ اما عواملی مانند مقدار ارز انتقالی و ورودی و خروجی می‌تواند زمان این تبادل را از چند ثانیه تا چند ساعت طولانی‌تر کند.


باید توجه کنید که برای انجام تراکنش رمزارز، کیف پول هر دو نفر یعنی ارسال‌کننده و دریافت‌کننده باید از شبکه انتقال مورد نظرپشتیبانی کند. حتی اگر یکی از کیف پول‌ها از رمزارز انتقالی پشتیبانی نکند، سرمایه از بین می‌رود و جیب شما خالی می‌ماند.


برای انجام تراکنش تتر و سپس رهگیری تراکنش تتر، اول از همه به یک کیف پول احتیاج دارید. پس ابتدا در یک کیف پول ثبت‌ نام کنید. سپس برای این‌که بتوانیم تراکنش انجام دهیم بایستی آدرس کلید عمومی گیرنده را هم داشته باشیم.


حالا فرض می‌کنیم که می‌خواهیم برای فردی ارز دیجیتال بفرستیم. به ترتیب کارهای زیر را انجام می‌دهیم:

  1. وارد کیف پولمان می‌شویم و درخواست انتقال ارز را روی شبکه می‌گذاریم.
  2. سپس پلتفرم بررسی می‌کند که آیا مقدار رمزارزی که می‌خواهیم انتقال دهیم کافی است یا خیر؟(موجودی کیف پولمان را چک می‌کند) و شبکه بررسی می‌کند که بر اساس کلید عمومی گیرنده‌ای که وارد کردیم، ارز برای شخص دیگری ارسال نشود و اطلاعات صحیح باشد.
  3. بعد از بررسی شبکه، تراکنش تأیید و یا رد می‌شود. اگر تأیید شود، آن را داخل بک بلاک قرار می‌دهد و به بلاک چین اضافه می‌کند (در این مرحله ما هیچ کاری نمی‌توانیم انجام دهیم و دست‌کاری تراکنش امکان‌پذیر نیست، چون تراکنش توسط شبکه قفل‌ شده است و پس از آن فقط می‌توانید رهگیری تراکنش تتر را انجام دهید.)

چرا رهگیری تراکنش تتر مهم است؟

بسیاری اوقات، ساعت‌ها پای سیستم می‌نشینیم و منتظر تأیید و یا تکمیل تراکنش هستیم، اما خبری نیست که نیست! گاهی حتی پیش‌آمده که ارزی را برای کسی فرستاده‌ایم، اما فرد دریافتش نکرده و پول از حساب ما کسر شده است. اینجاست که حسابی نگران می‌شویم و به اهمیت رهگیری تراکنش پی می‌بریم. این پیگیری می‌تواند خیال ما را راحت کند. به همین علت پیدا کردن راهی برای رهگیری تراکنش تتر یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های کاربرانی است که تراکنش آن‌ها با اختلال مواجه شده است؛ اما راه‌حل چیست؟ بهتر است ادامه مطلب را بخوانید تا بتوانید به‌راحتی همه تراکنش‌هایتان را پیگیری کنید.


برای خرید و فروش تتر با بهترین قیمت از بازار معاملاتی کلیک کنید.

هش تراکنش یا TXID چیست؟

در قسمت قبل، از لزوم رهگیری تراکنش گفتیم. حال به بیان راه رهگیری تراکنش، TXID می‌پردازیم. TXID یا شناسه تراکنش یا آی‌دی تراکنش درواقع رشته‌ای از اعداد و حروف انگلیسی است که بر خلاف ظاهرش که معنا و مفهوم خاصی ندارد، بسیار حائز اهمیت است. این رشته اعداد و حروف منحصربه‌فرد برای پیگیری وضعیت تراکنش در بلاک چین و شناسایی تراکنش از بین سایر تراکنش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. به بیان ساده‌تر، هر تراکنشی در دنیای بلاک چین یک شناسه دارد. ما به‌وسیله همین شناسه می‌توانیم در مورد وضعیت تراکنش و مبدأ و مقصد اطلاعاتی کسب کنیم و رهگیری تراکنش تتر را انجام دهیم.


TXID چیست؟

برای پیدا کردن TXID مربوط به تراکنش باید به تاریخچه تراکنش در قسمت کیف پولمان مراجعه کنیم. (در تصویر زیر یک شناسه تراکنش مشاهده می‌کنید. دور آن خط قرمز کشیده شده است. نام دیگر شناسه تراکنش هش تراکنش است).


فراموش نکنید که ما با در دست داشتن TXID می‌توانیم به اطلاعات تراکنش سایر کاربران هم دسترسی داشته باشیم. مثلاً دوستمان یک تراکنش انجام داده اما موفقیت‌آمیز نبوده است. شناسه تراکنش را به ما می‌دهد و ما با واردکردن آن کد، تراکنش را پیگیری می‌کنیم.

آموزش پیگیری واریز و برداشت رمزارز تتر و رهگیری تراکنش USDT

در این قسمت می‌خواهیم نحوه واریز و برداشت ارز دیجیتال و پیگیری آن را یاد بگیریم. اول از همه نحوه ارسال و دریافت رمزارز را به شما یاد می‌دهیم. اگر قرار است برای دوستتان ارز تتر بفرستید، ابتدا وارد کیف پولتان شوید، آدرس عمومی دریافت‌کننده را وارد و مقدار ارسالی را مشخص کنید (به هر تراکنشی کارمزدی تعلق می‌گیرد که در این مرحله از حسابتان کم می‌شود). در انتها روی دکمه send بزنید تا تراکنش بررسی و وارد بلاکچین شود. در صورت صحت اطلاعات، تراکنش انجام و ارز به‌حساب دوستتان واریز می‌شود.


حال فرض می‌کنیم که بخواهید از دوستتان تتر بگیرید. دیگر لازم نیست هیچ اقدامی کنید، فقط کافی است آدرس عمومی کیف پولتان را برای او بفرستید و منتظر دریافت پول باشید.


حالا تراکنش‌تان انجام‌شده است. شما ممکن است به هر دلیلی بخواهید رهگیری تراکنش تتر را انجام دهید. برای این کار به یک موتور جستجوگر نیاز دارید. موتور جستجوگرهایی مثل گوگل کروم، به درد دنیای ارز دیجیتال نمی‌خورند. برای جستجو در دنیا رمزارزها موتور جستجوهای غیرمتمرکزی وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانیم در مورد تراکنش‌ها جستجو کرده و آن‌ها را مدیریت کنیم.


در حقیقت موتور جستجوگر ارز دیجیتال (موتور جستجوگر بلاک چین) محیطی است که ما با واردکردن TXID یا شناسه در مورد تراکنشمان، آدرس کیف پول‌ها، مقدار دارایی، نقل و انتقالات انجام‌شده و زمان انجام این جابه‌جایی‌ها اطلاعاتی کسب می‌کنیم.


کافی است در گوگل جستجو کنید تا با لیست بلندبالایی از این موتورها مثل بلاک چین دات کام، بلاک سایفر و ... مواجه شوید. ما در اینجا چون به‌صورت ویژه به رهگیری تراکنش تتر می‌پردازیم چندین موتور جستجوگر مربوط به آن را معرفی می‌کنیم. جهت رهگیری تراکنش تتر بسته به شبکه انتقال، می‌توانید از Etherscan و Tronscan استفاده کنید.


آموزش تصویری رهگیری تراکنش تتری

در ادامه با ما همراه باشید تا نحوه رهگیری تراکنش تتر را به همراه تصویر به شما آموزش دهیم.


اگر ارسال‌کننده ارز تتر هستید و می‌خواهید واریز ارزتان را بررسی کنید، مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

  1. وارد کیف پولتان شوید، به قسمت تاریخچه تراکنش مراجعه کنید.
  2. آیدی TX (TXID) مربوط به تراکنش را یادداشت کنید.
  3. وارد یک موتور جستجوگر بلاک چین مثل Tronscan شده و با واردکردن شناسه تراکنش اطلاعات لازم درزمینه تراکنش را دریافت کنید.

اگر دریافت‌کننده ارز دیجیتال هستید و به هر علتی هنوز ارزتان را دریافت نکرده‌اید و یا ارزتان به‌موقع ارسال نشده است، برای پیگیری فقط شناسه تراکنش را از ارسال‌کننده گرفته و مرحله 3 ذکرشده در بالا را انجام دهید. به این روش از جزئیات باخبر می‌شوید در تصاویر ارائه‌شده در زیر نحوه رهگیری تراکنش تتر را در موتور جستجوگر TRONSCAN مشاهده می‌کنید.


نحوه رهگیری تراکنش تتر

در پایان
امروزه تبادل ارز دیجیتال و رمزارزهایی مثل بیت کوین و تتر رواج بسیاری پیدا کرده است. بعید نیست که در آینده‌ای نه‌چندان دور به‌طورکلی این رمزارزها جایگزین ارزهای فیزیکی مثل دلار شود و خرید و فروش کالا فقط از این طریق انجام گیرد. پس ضروری است که خیلی خوب با آن‌ها آشنا شویم، روش تبادل و مدیریتشان را یاد بگیریم و اطلاعاتمان درزمینه ارز دیجیتال را افزایش دهیم. ما در اینجا سعی کردیم اطلاعات‌پایه و اساسی را به زبانی ساده بیان کرده و نحوه رهگیری تراکنش تتر را به شما بیاموزیم. امیدواریم این اطلاعات راهگشا کار شما باشد و بتواند به موفقیتتان در این زمینه کمک کند.