ترون اسکن (Tronscan) اولین اکسپلورر بلاک‌چینی مبتنی بر ترون است که کاربران با استفاده از آن می‌توانند به جستجو، تایید و اعتبارسنجی تراکنش‌ها بر روی بلاک‌چین ترون بپردازند. Tronscan نه تنها دارای ویژگی‌های اساسی یک اکسپلورر بلاک‌چینی مانند جستجوی تراکنش‌ها و اکانت‌هاست، بلکه ایجاد توکن، استقرار قرارداد هوشمند، رای‌گیری و تعدادی قابلیت‌های دیگر را نیز پشتیبانی می‌کند.

بلاک‌چین ترون دارای یک دفتر‌کل عمومی است که ترون اسکن از آنجا اطلاعات را بازیابی کرده و بر روی وبسایت به نمایش می‌گذارد. به این ترتیب، شفافیت لازم ایجاد می‌شود و همه تراکنش‌ها از طریق این سایت قابل‌پیگیری خواهند بود.

ترون اسکن Tronscan چه کاربرد‌هایی دارد؟


Tronscan کاربرد‌های زیادی دارد که در اینجا به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • پیگیری تراکنش‌ها بر روی بلاک‌چین ترون
  • ایجاد کیف پول ارسال و دریافت توکن
  • کسب انرژی و پهنای باند
  • ارسال و دریافت توکن
  • رای‌گیری

نحوه ایجاد کیف پول و ورود به کیف پول خود در ترون اسکن

در آخرین آپدیت سات ترون اسکن امکان ایجاد کیف پول ترون اسکن از آن حذف شده است و مراحل گفته شده مربوط به نسخه قدیمی است. در آپدیت جدید ترون اسکن می‌توانید کیف‌پول‌های لجر و ترون‌لینک خود را به این سایت وصل کنید. از آنجایی که بخش گاورننس (دولتی) شبکه ترون در این سایت قرار دارد، می‌توانید با اتصال ترون‌های داخل کیف‌پول خود به این سایت و فریز کردن (نگهداری) آن‌ها در رای‌گیری‌ها و ویژگی‌های دیگر این شبکه استفاده کنید.


برای ایجاد کیف پول خود باید ابتدا به وبسایت tronscan.org بروید.

نحوه ایجاد کیف پول و یا ورود به کیف پول خود در ترون اسکن.png


حال لازم است که رمز عبور خود را وارد کنید.

نحوه ایجاد کیف پول و یا ورود به کیف پول خود در ترون اسکن 2.png

سپس نوبت به دانلود کلید رمزگذاری‌شده می‌رسد. رمز عبور شما در اینجا کلید خصوصی را رمزگذاری می‌کند که هر دوی این‌ها برای دسترسی به کیف پول لازم هستند.

نحوه ایجاد کیف پول و یا ورود به کیف پول خود در ترون اسکن 3.png

در این مرحله باید کلید خصوصی خود را کپی کنید. بهتر است کلید خصوصی را بر روی یک تکه کاغذ یادداشت کرده و در جایی امن نگهداری کنید.

نحوه ایجاد کیف پول و یا ورود به کیف پول خود در ترون اسکن 4.png

اکنون نوبت به ثبت‌ نام و مدیریت اکانت می‌رسد. زمانی که ثبت‌ نام را با موفقیت انجام دادید، قادر به ورود به صفحه مدیریت اکانت خواهید بود.
نحوه ایجاد کیف پول و یا ورود به کیف پول خود در ترون اسکن 5.png


توجه داشته باشید که کلید خصوصی به معنی دسترسی به اکانت شماست، پس توصیه می‌شود که کلید خصوصی خود را به صورت ایمن نگه دارید تا کوین‌های خود را از دست ندهید. کلید عمومی یا همان آدرسی که برای انتقال‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، مشکلی ندارد و می‌توان آن را برای انتقال و دریافت توکن در اختیار عموم قرار داد.

نحوه ارسال توکن بر روی ترون اسکن

ابتدا باید وارد Tronscan شوید.

نحوه دریافت توکن بر روی ترون اسکن 0.png


در اینجا باید بر روی Account Address کلیک کرده و سپس گزینه Send را انتخاب کنید.

نحوه ارسال توکن بر روی ترون اسکن.png

حال باید اطلاعات مربوط به ارسال را وارد کنید.

نحوه ارسال توکن بر روی ترون اسکن 2.png

روی گزینه Send کلیک کرده و تراکنش را تایید کنید.

نحوه ارسال توکن بر روی ترون اسکن 3.png
در نهایت باید با پیام موفقیت‌آمیز بودن تراکنش مواجه شوید.

نحوه دریافت توکن بر روی ترون اسکن

در مرحله اول باید وارد Tronscan شوید.


نحوه دریافت توکن بر روی ترون اسکن.png

در صفحه ظاهر‌شده بر روی Account Address کلیک کرده و گزینه Receive را انتخاب کنید.

نحوه دریافت توکن بر روی ترون اسکن 2.png

آدرس خود را کپی کرده و یا اینکه کد کیو‌آر (QR) را ذخیره کنید. اکنون باید این آدرس و یا کد را به افرادی بفرستید که قصد ارسال توکن برای شما را دارند.

نحوه دریافت توکن بر روی ترون اسکن 3.png


نحوه کسب پهنای باند و انرژی در Tron scan

ابتدا وارد Tronscan شده و سپس از گوشه بالای سمت راست بر روی Connect Wallet کلیک کنید.

نحوه کسب پهنای باند و انرژی 1.png


زمانی که با موفقیت به کیف پول متصل شدید، بر روی آدرس کلیک کنید تا به صفحه دارایی‌ها بروید.

نحوه کسب پهنای باند و انرژی 2.png


در صفحه دارایی‌ها گزینه Obtain را انتخاب کنید و شروع به استیک توکن TRX برای دریافت انرژی و پهنای باند کنید.

نحوه کسب پهنای باند و انرژی 3.png

کاربران همچنین می‌توانند گزینه Tronlending را از هوم‌پیج انتخاب کنند و از این طریق انرژی خود را کرایه دهند.

نحوه کسب پهنای باند و انرژی 4.png

نحوه رای دادن به نماینده‌ها (Super Representatives) در ترون اسکن

ابتدا به Tronscan رفته و وارد اکانت خود شوید.

نحوه رای دادن به  نماینده‌ها (Super Representatives) در ترون اسکن.png

مطمئن شوید که حداقل یک ترون در اکانت خود داشته باشید. اگر ترونی در حساب خود ندارید، با استفاده از آدرس عمومی خود اقدام به شارژ آن کنید. موجودی خود را می‌توانید در جعبه قرمز سمت راست مشاهده کنید.

نحوه رای دادن به  نماینده‌ها (Super Representatives) در ترون اسکن 2.png


برای رای دادن به نماینده‌ها باید مطمئن شوید که TRX شما فریز شده است. این کار قدرت ایجاد می‌کند و امکان رای‌گیری را برای شما فراهم می‌کند. این کار هزینه‌ای برای شما ندارد و تنها ترون‌های شما را برای یک دوره سه روزه قفل خواهد کرد. شما در خلال این سه روز نمی‌توانید به ترید ترون‌های خود بپردازید.
بعد از طی این دوره می‌توانید ترون‌های خود را از حالت فریز خارج کرده و دوباره معامله کردن آن‌ها را از سر بگیرید. حال بر روی دکمه Freeze کلیک کنید تا ترون‌ها را فریز کرده و Tron Power کسب کنید.

نحوه رای دادن به  نماینده‌ها (Super Representatives) در ترون اسکن 3.png


در این مرحله باید تعداد توکن‌هایی را که می‌خواهید فریز کنید، وارد نمایید. شما باید تایید کنید که توکن‌های شما برای سه روز فریز خواهند شد. پس بر روی Freeze Balance کلیک کرده و مراحل را ادامه دهید.

نحوه رای دادن به  نماینده‌ها (Super Representatives) در ترون اسکن 4.png

در این مرحله شما مطلع می‌شوید که توکن‌هایتان به صورت موفقیت‌آمیز فریز شده‌اند.

نحوه رای دادن به  نماینده‌ها (Super Representatives) در ترون اسکن 5.png
شما همچنین می‌توانید در تب Tron Power توکن‌های بیشتری را فریز کنید و یا اینکه توکن‌ها را از حالت فریز خارج کرده و برای نماینده‌ها رای دهید. با کلیک بر روی Vote for Super Representative وارد صفحه رای‌گیری خواهید شد.
نحوه رای دادن به  نماینده‌ها (Super Representatives) در ترون اسکن 5-1.png

در این صفحه اطلاعاتی مانند زمان مانده تا دور بعدی رای‌گیری، تعداد کل رای‌ها و تیمی که بیشترین امتیاز را کسب کرده است، مشاهده می‌کنید. برای شروع فرآیند رای‌گیری بر روی کادر قرمزی که عبارت Click Here to Start Voting در آن نوشته شده است، کلیک کنید.

نحوه رای دادن به  نماینده‌ها (Super Representatives) در ترون اسکن 6.png

در اینجا باید نماینده‌ای را که می‌خواهید به او رای دهید، انتخاب نمایید. برای این کار باید بر روی علامت + سبزی که وجود دارد، کلیک کنید. شما می‌توانید تا آنجا که دوست دارید، نماینده‌ها را اضافه کنید. از دکمه منفی قرمز موجود نیز می‌توانید برای حذف کردن رای‌ها استفاده کنید.

نحوه رای دادن به  نماینده‌ها (Super Representatives) در ترون اسکن 7.png

زمانی که تعداد رای‌های مورد نظر خود را انتخاب کردید، بر روی دکمه Submit votes کلیک کنید.

نحوه رای دادن به  نماینده‌ها (Super Representatives) در ترون اسکن 8.png

شما در اینجا از موفقیت‌آمیز بودن رای‌گیری خود مطلع خواهید شد. توجه داشته باشید که رای‌های شما زمانی تاثیر خواهند داشت که دور بعدی رای‌گیری شروع شود. شما ممکن است بتوانید قبل از شروع دور بعدی دوباره رای‌های خود را توزیع کنید.

نحوه رای دادن به  نماینده‌ها (Super Representatives) در ترون اسکن 9.png

موجودی شما در صفحه اکانت انعکاس‌دهنده تعداد ترون‌های قفل شده برای Tron Power است. تکرار می‌کنیم که این کار هزینه‌ای برای شما ندارد و فریز شدن ترون‌ها موقتی است.

نحوه رای دادن به  نماینده‌ها  در ترون اسکن 10.png

نحوه پیگیری تراکنش‌ها از طریق ترون اسکن

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که تراکنشی را بر روی بلاک‌چین ترون انجام داده باشید و بخواهید ببینید که وضعیت این تراکنش به کجا رسیده است. برای این کار می‌توانید به سایت tronscan.org وارد شده و از طریق هش تراکنش به بررسی وضعیت آن بپردازید. البته جستجو از طریق گزینه‌های دیگری هم مانند اکانت، قرارداد، بلاک و غیره امکان‌پذیر است.

نحوه پیگیری تراکنش‌ها از طریق ترون اسکن.png

آدرس ترون چیست و فرمت این آدرس‌ها چگونه است؟

منظور از آدرس ترون مجموعه‌ای از اعداد و کاراکتر است که به عنوان آدرس عمومی یک کیف پول تعیین می‌شود و با استفاده از آن می‌توان به انتقال دارایی‌ها پرداخت. آدرس عمومی ترون را می‌توان به شماره کارت بانکی تشبیه کرد. شما شماره کارت خود را به افراد مختلف می‌دهید تا برای شما پول ارسال کنند و با دادن این شماره کارت حساب شما هک نمی‌شود.
فرمت آدرس‌های ترون به صورت TBia4uHnb3oSSZm5isP284cA7Np1v15Vhi است. پس در تراکنش‌ها باید به این فرمت توجه کنید تا مرتکب اشتباه نشوید. توجه داشته باشید که آدرس ترون 34 کاراکتر طول دارد و با حرف T شروع می‌شود.

چگونه متوجه برگشت تراکنش ترون می‌شویم؟

در صورتی که تراکنشی را در بلاک‌چین ترون انجام داده‌اید و تراکنش شما بعد از سپری شدن مدت زیادی هنوز به مقصد نرسیده است، احتمالا ترون‌های شما به همان آدرس اول برگشته‌اند. برای مطمئن شدن در مورد این موضوع می‌توان از طریق ترون اسکن اقدام کرد. کافی است که آدرس کیف پولی که تراکنش را از آنجا شروع کرده‌اید داشته باشید و از طریق Tronscan موجودی آن را بگیرید. اگر ترون‌ها به کیف پول مبدا برگشته باشند، در موجودی قابل رویت خواهند بود.
توجه داشته باشید که این در صورتی است که اشتباهی در کار نبوده باشد. اگر شما ترون‌های خود را اشتباهی به یک آدرس دیگر بفرستید، دیگر برگشتی در کار نیست و هیچ روشی برای بازگشت ترون‌ها به کیف پول شما وجود ندارد. تراکنش‌های کریپتویی برگشت‌ناپذیر هستند و این قضیه نه تنها در مورد ترون، بلکه در مورد بقیه رمز ارز‌ها هم صدق می‌کند.

TVM در اکوسیستم ترون

TVM مخفف عبارت TRON Virtual Machine یعنی ماشین مجازی ترون است. این ماشین مجازی سبک و دارای تورینگ کامل برای اکوسیستم ترون طراحی شده است. هدف TVM این است که اکوسیستم این رمز ارز را کارآمد، کاربرپسند، پایدار، ایمن و بهینه کند و از این طریق توسعه‌دهنده‌های زیادی را به فضای این اکوسیستم جذب کند.

TVM در اکوسیستم ترون.png

علاوه بر این، TVM کاملا با اتریوم سازگار خواهد بود که این دستاورد بسیار بزرگی است. این موضوع باعث می‌شود که سرعت افزایش پیدا کند و از طرف دیگر، هزینه‌ها نیز کاهش پیدا کند. به این ترتیب توسعه‌دهنده‌ها می‌توانند به آسانی برنامه‌های غیرمتمرکز خود را بر روی شبکه ترون توسعه دهند و برای این کار از ابزار‌های رایج توسعه مانند Remix و Truffle استفاده کنند. راه‌اندازی TVM به ثبات و امنیت بیشتر شبکه ترون کمک می‌کند. قطعا اکوسیستم ترون با استفاده از این اختراع عملکرد بهتری خواهد داشت و فعالیت توسعه‌دهنده‌ها در آن آسان‌تر خواهد بود. اتریوم اکوسیستم بزرگی است و امروزه اکثر استعداد‌ها و سرمایه‌های فضای کریپتو در این اکوسیستم قرار دارد. پس سازگاری با اتریوم می‌تواند آینده پروژه ترون را تحت تاثیر قرار داده و پیشرفت بیشتری را برای آن به همراه داشته باشد.

انواع اکانت در ترون اسکن

به طور کلی می‌توان گفت که سه نوع اکانت در Tronscan وجود دارد:

1- اکانت‌های عادی (Regular Accounts) که برای تراکنش‌های استاندارد مورد استفاده قرار می‌گیرند.

2- اکانت‌های توکن (Token Accounts) که برای ذخیره توکن‌های TRC10 مورد استفاده قرار می‌گیرند.

3- اکانت‌های قرارداد (Contract Accounts) که اکانت‌های قرارداد هوشمند هستند و توسط اکانت‌های معمولی ساخته شده‌اند. این اکانت‌های نوع سوم را می‌توان با استفاده از اکانت‌های عادی نیز راه‌اندازی کرد.

تراکنش بر روی بلاک‌چین ترون

بسیاری از رمز ارز‌ها دارای سیستم‌های کیف پول غیرمتمرکز برای مدیریت و استیکینگ دارایی‌ها هستند. ترون نیز در این راستا یک سیستم نرم‌افزاری-سخت‌افزاری را برای خود طراحی کرده است و آن همان ابزار لجر ترون اسکن است.
همان طور که گفته شد، Tronscan اکسپلورر رسمی بلاک‌چین قرارداد هوشمند عمومی ترون است. این اکسپلورر هم مانند همتا‌های خود کیف پولی را برای مدیریت دارایی‌ها و برنامه‌هایی غیرمتمرکز را برای فعالیت در شبکه ارائه می‌دهد. این اکسپلورر همچنین قرارداد‌های هوشمند را بر روی بلاک‌چین ترون مدیریت می‌کند.
بلاک‌چین ترون همچنین به TronWallet متصل است که می‌تواند چندین توکن دیگر را مدیریت کند. بنابراین کاربرانی که در هر دوی این پلتفرم‌ها اکانت دارند، امکان لذت بردن از سرویس‌هایی متوازن را خواهند داشت.
تراکنش‌ها بر روی ترون اسکن با استفاده از کیف پول لجر بسیار ایمن‌تر خواهند بود زیرا همچنان که می‌دانید کیف پول‌های سخت‌افزاری ایمن‌ترین گزینه موجود هستند. لجر سخت‌افزاری است که به اکانت Tronscan شما متصل می‌شود و امنیت را به شیوه‌ای باورنکردنی ارتقا می‌دهد.
استفاده از لجر باعث اقدامات بیشتری برای تایید تراکنش‌ها می‌شود و این به معنی بالا رفتن امنیت است. فراموش نکنید که امنیت در فضای بلاک‌چین بسیار مهم است و حتما باید آن را لحاظ کرد زیرا این خود ما هستیم که در این فضای غیرمتمرکز باید امنیت دارایی‌های خود را حفظ کنیم.


کلام آخر

ترون اسکن اکسپلورر رسمی بلاک‌چین ترون است که کاربرد‌های زیادی مانند پیگیری تراکنش‌ها دارد. این اکسپلورر نیز مانند همتا‌های خود دارای کیف پول است و از آن برای مدیریت دارایی‌ها استفاده می‌شود. ساخت ماشین مجازی ترون تحولی عظیم در این اکوسیستم پدید آورد زیرا سازگاری با اتریوم از این طریق ممکن می‌شود و اتریوم نیز اکنون به قدری بزرگ شده است که بسیاری از منابع و استعداد‌های فضای کریپتو را به خود اختصاص داده است.

منابع

منبع۱


منبع۲


منبع۳


منبع۴