یکی از داغ‌ترین بحث‌های بازار کریپتوکارنسی، انتخاب یک ارز دیجیتال برای سرمایه‌گذاری است. تقریباً رایج‌ترین سوالی که همه از حرفه‌ای‌ها می‌پرسند، این است که روی چه ارزی سرمایه‌گذاری کنند. در این میان بازار ارزهای معتبر و معروف داغ‌تر است و اغلب سرمایه‌گذاران دوست دارند که چنین ارزهایی را انتخاب کنند. ارزهای دوج کوین (Dogecoin) و شیبا اینو (Shiba Inu) هم به‌عنوان دو ارز معتبر و شناخته‌شده همیشه توسط سرمایه‌گذاران رصد می‌شوند. بحث و گفتگو پیرامون این دو ارز، در سال‌های اخیر بسیار زیاد بوده است.


انتخاب یکی از دو ارز دوج کوین یا شیبا اینو برای سرمایه‌گذاری در سال 2023 نیز یکی از بحث‌های مهم در محافل کریپتوکارنسی است. به همین خاطر در این مقاله می‌خواهیم صفر تا صد دوج کوین و شیبا را بررسی کنیم و ضمن پیش‌بینی سرنوشت دوج کوین و آینده ارز شیبا، به مسائلی مانند نمودار دوج کوین، قیمت دوج کوین در آینده، اخبار شیبا، پیش‌بینی قیمت شیبا در سال 2030، قیمت دوج کوین در سال 2030 و ... بپردازیم. این اطلاعات به شما کمک می‌کند که بهترین گزینه‌ی سرمایه‌گذاری در سال 2023 را تشخیص دهید.


دوج کوین چیست و چگونه کار می‌کند؟.png

دوج کوین چیست و چگونه کار می‌کند؟

دوج کوین (Dogecoin) با علامت اختصاری DOGE یک ارز دیجیتال منبع‌باز است و برای مبادلات مالی همتابه‌همتا (P2P) به‌کار می‌رود. در سال 2013 دوج کوین بر اساس یک شوخی بین دو بنیان‌گذار این ارز، یعنی بیلی مارکوس (Billy Marcus) و جکسون پالمر (Jackson Palmer) راه‌اندازی شد. بیلی مارکوس، برنامه‌نویس شرکت IBM و جکسون پالمر از اعضای شرکت آدوبی (Adobe) هرگز یکدیگر را ندیده بودند. آن‌ها تصمیم گرفتند که بر اساس شوخی یک ارز را ایجاد کنند. در نتیجه دوج کوین با غلط‌نویسی کلمه‌ی سگ (Dog) و نماد سگی از نژاد «شیبا اینو» راه‌اندازی شد.


برخلاف توقع این دو نفر، نمودار دوج کوین استقبال فعالان کریپتو را از این ارز نشان داد و در مدت کوتاهی بسیار معروف شد. بنابراین بنیان‌گذاران این ارز به فکر آینده دوج کوین افتادند و آن را گسترش دادند. مارکوس و پالمر حتی پلتفرم بلاکچین دوج چین (Dogechain) را نیز برای گسترش این ارز راه‌اندازی کردند. از اهداف اصلی گسترش دوج کوین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:


  • برخلاف بیت کوین (Bitcoin) که برای کمیاب بودن طراحی شده، دوج کوین محدودیتی ندارد و امکان عرضه‌ی 10 هزار واحد آن در دقیقه وجود دارد.

  • تعداد کل واحدهای دوج کوین نامحدود است.

  • سرعت تراکنش‌های دوج کوین نسبت به بیت کوین بسیار بالاتر است.

  • در دسترس همگان بوده و استفاده از آن بسیار آسان است.

مزایا و معایب دوج کوین کدام‌اند؟.png

مزایا و معایب دوج کوین کدام‌اند؟

ارزهای دیجیتال گوناگون با توجه به فناوری‌ها و اهداف ایجاد‌شان، مزایا و معایب مختلفی را برای کاربران به‌همراه دارند. به همین خاطر در این بخش به مزایا و معایب دوج کوین می‌پردازیم تا با این ارز دیجیتال بهتر آشنا شوید.


مزایای ارز دیجیتال دوج کوین چیست؟

برای درک بهتر اهمیت دوج کوین باید به مزایای آن توجه کنیم. برخی از مهم‌ترین مزیت‌های این ارز عبارت‌اند از:


  • امنیت: دوج کوین برای افزایش امنیت و ثبت تراکنش‌ها از الگوریتم اثبات کار (PoW) استفاده می‌کند. این الگوریتم یکی از مطمئن‌ترین روش‌های ذخیره‌ی اطلاعات است و امکان هک‌شدن را تقریباً به صفر می‌رساند.

  • هزینه‌ی پایین: کارمزدهای پایین و عرضه‌ی بالای دوج کوین، این ارز را به جایگزین مناسبی برای پول‌های رایج در مبادلات مالی تبدیل می‌کند.

  • سرعت بالای تراکنش‌ها: تشکیل هر بلوک دوج کوین تنها یک دقیقه و نیم طول می‌کشد. این مسئله، دوج کوین را به یکی از سریع‌ترین ارزهای دیجیتال بدل کرده است.

معایب ارز دیجیتال دوج کوین چیست؟

از سوی دیگر توجه به معایب دوج کوین برای افرادی که می‌خواهند روی این ارز سرمایه‌گذاری کنند اهمیت دارد. برخی از مهم‌ترین معایب دوج کوین عبارت‌اند از:


  • عدم پاسخ‌گویی مناسب: دوج کوین تیم پشتیبانی خوبی ندارد و اگر این شبکه هک شود و یا ارزهای شما به سرقت برود، کسی پاسخ‌گو نخواهد بود.

  • خطر تقلب: از آنجایی که دوج کوین توسط هیچ شرکت و نهادی نظارت نمی‌شود، دستکاری در قیمت و نمودار دوج کوین امکان‌پذیر است. بنابراین در هنگام سرمایه‌گذاری با دقت بیشتری سرنوشت دوج کوین را رصد کنید.

شیبا اینو چیست و چگونه کار می‌کند؟.png

شیبا اینو چیست و چگونه کار می‌کند؟

شیبا اینو (Shiba Inu) با علامت اختصاری SHIB، ارز دیجیتالی مبتنی بر بلاکچین اتریوم (ERC-20) است. ارز شیبا که نامش را از یک نژاد ژاپنی سگ شکاری گرفته است، در سال 2020 توسط فردی ناشناس، ملقب به ریوشی (Ryoshi) راه‌اندازی شد. یکی از اهداف ایجاد شیبا، ارائه‌ی جایگزینی برای دوج کوین بود و طرفداران شیبا، آن را «قاتل دوج کوین» می‌نامند. ریوشی، بنیان‌گذار شیبا، معتقد است که هدف اصلی راه‌اندازی شیبا، پاسخ به این سوال بوده است: «اگر صفر تا صد یک ارز توسط جامعه‌ی آن اداره شود، چه می‌شود؟»


بنابراین در آینده ارز شیبا قصد دارد که جامعه‌ای غیرمتمرکز را از دارندگان این ارز تشکیل دهد. از طرفی، ریوشی در وایت‌پیپر این ارز، که در سایت رسمی شیبا اینو منتشر شده است، دلیل استفاده از شبکه‌ اتریوم را این‌گونه بیان می‌کند: «به این دلیل اتریوم را انتخاب کردم که امنیت این شبکه از قبل به همه ثابت شده بود و شبکه‌ی اتریوم به پروژه‌ی شیبا اجازه می‌دهد که غیرمتمرکز بماند.»

یکی دیگر از برنامه‌های بنیان‌گذار شیبا اینو برای رسیدن به آینده درخشان شیبا، تأسیس شیبا سواپ بود. شیبا سواپ (Shiba Swap) یک صرافی غیرمتمرکز است. این صرافی به کاربران اجازه می‌دهد که به خرید، فروش و سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال اقدام کنند.


مزایا و معایب شیبا اینو کدام‌اند؟.png

مزایا و معایب شیبا اینو کدام‌اند؟

ارز شیبا نیز مانند همه‌ی ارزهای دیجیتال مزایا و معایبی دارد. شناخت این موارد به شما کمک می‌کند که درمورد سرمایه‌گذاری روی این ارز بهتر تصمیم بگیرید.


مزایای ارز دیجیتال شیبا اینو چیست؟

دانستن مزایای ارز شیبا برای افرادی که به سرمایه‌گذاری روی این ارز تمایل دارند بسیار مهم است. برخی از مهم‌ترین مزایای شیبا اینو عبارت‌اند از:


  • قیمت پایین: قیمت واحدهای شیبا اینو نسبت به اغلب ارزهای معروف دیگر، بسیار ارزان‌تر است. این مسئله به شما کمک می‌کند که بتوانید تعداد زیادی از این ارز را بخرید و در صورت صعود ارز شیبا، به‌خوبی از آن سود کنید.

  • رشد سریع: ارز شیبا در مدتی کوتاه توانسته است که جایگاه خوبی را در بین ارزهای دیجیتال پیدا کند و این مسئله نشان‌دهنده‌ی ارزش این ارز است.

  • قراردادهای هوشمند: ارز شیبا اینو طوری طراحی شده است که می‌تواند با قراردادهای هوشمند اتریوم ارتباط برقرار کند. از آنجایی که اتریوم مهم‌ترین شبکه در زمینه‌ی قراردادهای هوشمند است، این مسئله بر قیمت ارز شیبا در آینده اثر می‌گذارد.

معایب ارز دیجیتال شیبا اینو چیست؟

دانستن معایب ارز شیبا باعث می‌شود که در هنگام سرمایه‌گذاری روی این ارز بیشتر دقت کنید. برخی از معایب شیبا اینو عبارت‌اند از:


  • میم ‌کوین تکراری: ارز شیبا یک میم کوین (Meme Coin) محسوب می‌شود. میم کوین‌ها توکن‌هایی هستند که بر اساس شوخی ایجاد شده‌اند. در این زمینه دوج کوین پیشتاز بوده و در واقع شیبا ایده‌ی جدیدی را برای میم کوین‌ها ارائه نکرده است.

  • فقدان شبکه‌ی مستقل: گفتیم که شیبا از شبکه‌ی اتریوم استفاده می‌کند. این مسئله و عدم وجود تیمی که قصد تقویت زیرساخت‌های شیبا اینو را داشته باشد، ممکن است که بر آینده ارز شیبا تاثیر منفی بگذارد.

  • نداشتن نوآوری: شیبا اینو فقط یک ارز دیجیتال برای مبادله است و کمکی به گسترش فناوری بلاکچین نمی‌کند. این مسئله ممکن است که علت سقوط ارز شیبا در آینده‌ی کریپتو باشد.

تفاوت‌های اصلی دوج کوین و شیبا چیست؟.png

تفاوت‌های اصلی دوج کوین و شیبا چیست؟

ارزهای دوج کوین و شیبا اینو با هم تفاوت‌هایی دارند که از نوع فناوری و شکل‌گیری آن‌ها سرچشمه می‌گیرد. درک تفاوت این دو ارز باعث افزایش شناخت شما از هر یک می‌شود. تفاوت‌های اصلی دوج کوین و شیبا عبارت‌اند از:


  • دوج کوین، بیت کوین نسل چهارم محسوب شده و از الگوریتم اثبات کار (PoW) استفاده می‌کند، اما شیبا اینو ارزی بر پایه‌ی بلاکچین اتریوم است و از الگوریتم اثبات سهام (PoS) سود می‌برد.

  • دوج کوین شبکه‌‌ بلاک چین اختصاصی خود را دارد، ولی شیبا از اتریوم استفاده می‌کند.

  • امکان استخراج (Mining) دوج کوین وجود دارد. در عوض ارز شیبا را می‌توان استیک کرد (Staking). این مسئله باعث می‌شود که سرمایه‌گذاران شیبا بتوانند در کنار سرمایه‌گذاری، پاداش استیکینگ را هم دریافت کنند.

  • دوج کوین سابقه‌ی بیشتری در بازار ارزهای دیجیتال دارد و به همین خاطر حجم معاملات آن نیز بالاتر است.

  • تعداد واحدهای دوج کوین بی‌نهایت بوده، اما برای شیبا سقف تعداد توکن در نظر گرفته شده است.

شباهت‌های دوج کوین و شیبا چیست؟.png

شباهت‌های دوج کوین و شیبا چیست؟

معمولاً نام‌ ارزهای دوج کوین و شیبا اینو در کنار یکدیگر به‌کار می‌رود. دلیل این مسئله شباهت‌های این دو ارز است. از طرفی طرفداران شیبا، آن را قاتل دوج کوین می‌دانند و همه‌ی این موارد نشان می‌دهد که این دو ارز باید شباهت‌هایی داشته باشند، که همیشه با هم مقایسه می‌شوند. برخی از مهم‌ترین شباهت‌های دوج کوین و شیبا عبارت‌اند از:


  • هر دو میم کوین هستند و بر اساس شوخی ایجاد شده‌اند.

  • نماد هر دوی آن‌ها سگی از نژاد شیبا اینو است.

  • این دو ارز، گزینه‌های خوبی برای مبادله‌ی همتا‌به‌همتا محسوب می‌شوند.

  • هردو ارز طرفداران متعصب دارند.

این دو ارز، بارها توسط افراد مشهور معرفی شده‌اند. حتماً بارها اطلاعاتی را درباره‌ی آخرین اخبار دوج کوین و ایلان ماسک، آینده دوج کوین از نظر ایلان ماسک، آخرین توییت ایلان ماسک درمورد شیبا و ... شنیده‌اید.


مقایسه تاریخچه قیمتی دوج کوین و شیبا چگونه است؟

بررسی روند قیمتی ارزهای دیجیتال، یکی از مهم‌ترین اطلاعاتی است که به تصمیم شما درباره‌ی سرمایه‌گذاری روی یک ارز کمک می‌کند. به همین خاطر در این بخش به بررسی تاریخچه‌ی قیمتی دوج کوین و شیبا اینو می‌پردازیم:


  • دوج کوین: با بررسی نمودار دوج کوین می‌بینیم که این ارز تا ژانویه‌ی 2021 تقریبا بازاری خنثی را با قیمتی کمتر از 0.005 دلار تجربه می‌کند. از این‌جا به بعد سرنوشت دوج کوین تغییر می‌کند و با یک جهش صعودی در عرض 4 ماه به 0.7 دلار می‌رسد. در ماه مه 2021 و با فروکش کردن هیجان بازار، نمودار دوج کوین کاهش قیمتی را تا حدود 0.3 دلار نشان می‌دهد. دوج کوین تا نوامبر 2021 در همان حوالی نوسان می‌کند و سپس با ریزش کل بازار ارزهای دیجیتال، در ژانویه‌ی 2022 به حدود 0.5 دلار نیز می‌رسد. از آن زمان تا آوریل 2023 دوج کوین بین 0.5 و 0.15 دلار در نوسان بوده است.

  • شیبا اینو: نمودار شیبا اینو نشان می‌دهد که پس از عرضه‌ی اولیه، قیمت این ارز در نُهم سپتامبر 2021 با یک جهش ناگهانی از 0.000007 به 0.00008 دلار می‌رسد و صعود ارز شیبا را شاهدیم. اما در روزهای بعد به قیمت قبلی برمی‌گردد و تا اکتبر 2021 در همان حوالی نوسان می‌کند. در این ماه خبرهای ارز شیبا صعود دوباره به محدوده‌ی 0.00008 دلار را نشان می‌دهد. پس از آن تا آوریل 2022 بین قیمت‌های 0.00005 و 0.000001 نوسان می‌کند. سپس با یک روند نزولی تا ژانویه 2022 به نزدیکی قیمت اولیه‌ی خود بازمی‌گردد. در نهایت تا سال 2023 قیمتی را بالاتر از 0.00001 دلار نمی‌تواند لمس کند.

Your (27).png

متخصصان در مورد دوج کوین و شیبا اینو چه نظری دارند؟

درمورد پیش‌بینی قیمت آینده‌ی ارزهای دیجیتال، هیچکس نمی‌تواند به‌طور قطع صحبت کند. اما کارشناسان این حوزه برای دوج کوین و شیبا اینو پیش‌بینی‌هایی انجام داده‌اند، که در جدول زیر ارائه می‌شد. این قیمت‌ها بر اساس دلار ارائه شده و شامل قیمت هر سال تا پیش‌بینی قیمت دوج کوین در سال 2030 و پیش‌بینی قیمت شیبا در سال 2030 می‌شود.


آیا شیبا واقعا می‌تواند یک قاتل دوج باشد؟

یکی از اهداف راه‌اندازی ارز شیبا، حذف‌کردن دوج از بازار و گرفتن جای آن بود. شیبا می‌خواست که به رقیبی برای دوج کوین تبدیل شود و اجازه ندهد که قیمت واحدهای این ارز، حتی یک سِنت هم افزایش داشته باشند. با این حال با نگاهی به نمودار دوج کوین می‌بینیم که در سال‌های اخیر دوج کوین روند خوبی را سپری کرده و استفاده از آن در بین اهالی کریپتو رایج‌تر شده‌است. بنابراین با اینکه شیبا اینو با هدف تغییر سرنوشت دوج کوین ایجاد شد، اما با گذشت چندسال از راه‌اندازی آن، موفقیتی در این زمینه کسب نکرده است.


دوج کوین در مقابل شیبا اینو کدام سرمایه‌گذاری بهتر است؟.png

دوج کوین در مقابل شیبا اینو: کدام سرمایه‌گذاری بهتر است؟

زمانی‌که نوبت به سرمایه‌گذاری می‌رسد، مقایسه‌ی شیبا اینو و دوج کوین دشوار است؛ به‌خاطر اینکه هر دو، ارزهایی مبتنی بر جامعه هستند و احساسات کاربران باعث نوسانات شدید قیمت آن‌ها می‌شود. این دو ارز در سال 2021 اوج قیمتی خود را تجربه کردند و پس از آن کل بازار کریپتو در روندی نزولی قرار گرفت. بنابراین توقع اینکه به‌زودی به قیمت سابق برگردند، زیاد منطقی به‌نظر نمی‌رسد. به هر حال کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که بازار ارزهای دیجیتال در سال 2023 جانی دوباره می‌گیرد و شما می‌توانید از قیمت پایین فعلی این ارزها برای سرمایه‌گذاری استفاده کنید.


شیبا اینو و دوج کوین میم کوین‌هایی هستند که کمکی به پیشرفت فناوری بلاکچین نمی‌کنند. بنابراین فقط برای خرید و فروش مناسب هستند. اگرچه تاریخ نشان داده است که افزایش قیمت ارزها، زیاد به کارایی آن‌ها بستگی ندارد، اما در آینده دوج کوین و شیبا بی‌تأثیر هم نخواهد بود. از طرفی هیجاناتی که در سال‌های گذشته باعث صعود ارز شیبا و مشاهده‌ی افزایش قیمت در نمودار دوج کوین شد، حالا فروکش کرده است. در نتیجه نمی‌توانید توقع چنین رشد‌هایی ناگهانی‌ را از این دو ارز داشته باشید.


در حالت کلی، امکان پیش‌بینی دقیق برای هیچ ارزی وجود ندارد و تصمیم به سرمایه‌گذاری به عوامل متعددی مرتبط است اما گفتنی است که کارشناسان شیبا اینو را به دلیل موارد زیر امید‌بخش می‌دانند:


1_ اگرچه تعداد عرضه‌ی نهایی شیبا اینو بسیار زیاد است، اما مانند دوج کوین نامحدود نیست. بنابراین این محدودیت باعث می‌شود که با نزدیک‌شدن به اتمام عرضه‌ی شیبا اینو، توکن‌های آن با تورم مواجه شده و صعود ارز شیبا را شاهد خواهیم بود.


2_ اکوسیستم معاملاتی شیبا سواپ توانسته است که برای شیبا اینو کارایی‌هایی را تعریف کند. این مسئله باعث می‌شود که شیبا اینو صرفاً ارزی برای خرید و فروش نباشد و در آینده ارز شیبا ارزش بیشتری پیدا کند.


3_ امکان استیکینگ شیبا اینو یکی دیگر از مزیت‌های این ارز دیجیتال است. در نتیجه سرمایه‌گذاران می‌توانند همزمان از افزایش قیمت و پاداش استیک کردن شیبا سود کسب کنند.


سخن پایانی


با گسترش بازار رمز ارزها، افراد بیشتری به سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال ترغیب می‌شوند. هرکسی که می‌خواهد در بازار کریپتو سرمایه‌گذاری کند، باید با چشمانی باز وارد این عرصه شود. به همین خاطر در این مقاله به دو ارز محبوب دوج کوین و شیبا اینو پرداختیم تا با اطلاع از همه‌ی جوانب سرمایه‌گذاری روی این دو ارز، بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید.