الگوی سقف و کف ۲ قلو

الگوی سقف و کف ۲ قلو یکی از الگوهای ساده و در عین حال قدرتمندی است که با شناخت آن می‌توانید سود خوبی از بازار بگیرید. در این مطلب قصد داریم این الگوی کارآمد را به شیوه‌ای متفاوت و با دسته‌بندی‌های منحصربه‌فردی با اتکا بر تجربیات خود به شما آموزش دهیم. پس اگر شما هم به دنبال یادگیری عمیق تحلیل تکنیکال هستید و می‌خواهید بر روند حرکت قیمت اشراف کاملی داشته باشید، لطفاً ما را همراهی کنید.


آموزش ویدئویی الگوی سقف و کف ۲ قلو


الگوی سقف و کف ۲ قلو چیست؟

اگر قیمت داخل یک روند صعودی باشد، به یک سطح مقاومتی برخورد می‌کند. این مقاومت می‌تواند از قبل وجود داشته باشد، به طوری که قیمت چند بار نسبت به آن واکنش نشان داده و رو به پایین ریجکت شده باشد. همچنین می‌تواند مقاومتی دست‌نخورده، گره‌ای معاملاتی یا هر چیز دیگری باشد که قیمت نسبت به آن واکنش نشان می‌دهد. در این الگو قیمت به سمت بالا می‌آید، یک بار ریجکت می‌شود و دوباره تقریباً تا قله قبلی یا نزدیک به آن، رو به بالا حرکت می‌کند. زمانی که به سمت پایین حرکت می‌کند، کف قبلی خودش را که به آن خط گردن می‌گوییم، به سمت پایین می‌شکند یا کاملاً اینگلف می‌کند. بسیاری از افراد معامله فروش خود را زمانی باز می‌کنند که قیمت به خط حمایتی که در حال تبدیل شدن به خط مقاومت است، بازمی‌گردد.

الگوی سقف و کف ۲ قلو.png

الگوی سقف و کف ۲ قلو چه زمانی قابل تشخیص است؟

جالب است بدانید که می‌توانید پیش از شکسته شدن خط گردن نیز به تشکیل الگوی دو قله پی ببرید و معامله خود را زودتر باز کنید. زمانی که خط گردن شکسته می‌شود، نمودار قیمت در یک یا دو تایم فریم پایین‌تر معمولاً یک پولبک کوچک می‌زند. اگر قیمت پایین آمد و به این نواحی برخورد کرد، امکان ریجکت شدن آن به سمت پایین وجود دارد.

نکته‌ی مهمی که لازم است به آن توجه داشته باشید این است که این ریتریس (پولبک) هنگام برخورد قیمت با خط گردن به وجود نمی‌آید. پس بهتر است پیش از شکستن خط حمایت به دنبال چنین ریتریسی باشید. اگر پیش از شکسته شدن خط گردن موفق شدید کندلی با رنگ مخالف ببینید یا اینکه یک هیدن بیس (رفت و برگشت قیمتی) توجهتان را به خودش جلب کرد، بدانید که قیمت پیش از بالا آمدن کمی بازی می‌کند، به حمایت برخورد کرده و سپس به سمت پایین ریجکت می‌شود.

البته اگر پولبک یا ریتریس را در هنگام شکستن خط گردن مشاهده کردید نیز می‌توانید با تأییدیه‌هایی وارد معامله شوید.

چگونه پیش از تشکیل الگوی سقف و کف ۲ قلو از پولبک تأییدیه بگیریم؟

چگونه پیش از تشکیل الگوی سقف و کف ۲ قلو از پولبک تأییدیه بگیریم.png

آموزش الگوی سقف و کف ۲ قلو اکسبیتو

زمانی که قیمت روندی صعودی را رو به بالا آغاز کرده و به خط حمایت نزدیک می‌شود، معمولاً زمانی که هنوز به خط حمایت نرسیده است، یک سقف یا کف پایین‌تر، پیوت یا گره معاملاتی برای خودش تشکیل می‌دهد. این گره معاملاتی معمولا از سه عدد کندل در کنار یکدیگر و در نزدیکی خط مقاومتی که قیمت قرار است برای اولین بار به آن برخورد کند، تشکیل شده است. زمانی که قیمت می‌آید زیر این گره معاملاتی را می‌زند و سپس به سمت پایین ریجکت می‌شود، هنگام بازگشت یا پولبک زدن قیمت می‌توانید تقریباً این تأییدیه را بگیرید که قیمت در حال تشکیل الگوی سقف و کف ۲ قلو است. بنابراین در همین نواحی می‌توانید معامله خود را باز کنید.

یعنی لازم نیست برای تشکیل کامل الگوی سقف و کف ۲ قلو منتظر بمانیم؟

خوشبختانه خیر. در بخشی که رفت و برگشت رخ داده است، می‌توانید یک کف معاملاتی (لو مینور) را نیز مشاهده کنید که به مسیر صعودی خود ادامه داده و سقف بالاتری را زده است. در ادامه روند نزولی می‌توانید گره معاملاتی را مشاهده کنید که نقطه تصمیم‌گیری برای شکستن کف قبلی قیمت است.
با دیدن این نقطه دیگر نیازی نیست صبر کنید تا قیمت بیاید و خط گردن را بشکند، دوباره صعود کند و سقف دو قلوی خود را تشکیل دهد. بنابراین لازم نیست که تا بعد از شکسته شدن خط گردن و بازگشت مجدد قیمت به سمت بالا صبر کنید تا در پولبک تأییدیه بگیرید و بخواهید معامله فروش خود را باز کنید! چون این‌گونه یا از معامله جا می‌مانید یا استاپ‌هایتان می‌خورد و نمی‌توانید معامله موفقی را به سرانجام برسانید.

پس چه زمانی بهتر است وارد معامله شویم؟

پس چه زمانی بهتر است وارد معامله شویم.png

نقطه ورود به معامله با الگوی سقف و کف ۲ قلو

به جای اینکه بخواهید روی خط گردن وارد معامله شوید و استاپتان را پشت آخرین پیوت قرار دهید، می‌توانید زمانی که قیمت کف کوچکی می‌زند و دوباره بازمی‌گردد و سقف قبلی خود را می‌شکند، برای ایجاد الگوی سقف و کف ۲ قلو تأییدیه بگیرید. این‌گونه می‌توانید با سود بیشتر از معامله خود خارج شوید و تا تشکیل شدن کامل این الگو منتظر نمانید.

حرکت فشرده قیمت پیش از تشکیل الگوی سقف و کف ۲ قلو قابل اعتماد است؟

گاهی شرایطی پیش می‌آید که قیمت پیش از تشکیل سقف دوم الگوی سقف و کف ۲ قلو با فشردگی حرکت می‌کند. به این معنا که بالا رفته و بازمی‌گردد و به نوعی لِگ قبلی خود را کاملاً تسویه می‌کند و سفارشی را جا نمی‌گذارد. اگر این نوع از فشردگی را در هنگام بازگشت قیمت مشاهده کردید، این را نوعی تأییدیه دوم برای خودتان در نظر بگیرید.
در چنین شرایطی لازم است قبل از کفی که باعث شده قیمت بالاتر زده شود، یک گره معاملاتی را نیز مشاهده کنید. زیرا در این صورت قیمت می‌تواند با برخورد به این گره معاملاتی، به سمت پایین ریجکت کند.

الگوی کف دوقلو.jpg

نقش مومنتوم در قابل اعتماد بودن الگوی سقف و کف ۲ قلو چیست؟

زمانی که قیمت قصد دارد لِگ و سقف دوم از الگوی سقف و کف ۲ قلو را تشکیل دهد، بسیار خوب است که با مومنتوم بالا حرکت نکند. بنابراین اگر قیمت هنگام تشکیل سقف دوم با شیب زیادی رو به بالا حرکت کرد، لازم است کمی شک کنید. زیرا ممکن است سقف را رد کند و رو به بالا به راه خودش ادامه دهد، استاپتان را بزند یا اینکه اصلاً این الگو را تشکیل ندهد. پس اگر در چنین شرایطی می‌خواهید وارد معامله شوید، بهتر است منتظر شرایطی باشید که سقف دوم شکل بگیرد و ترجیحاً پایین‌تر از سقف اولی نیز باشد.

کدام الگوها از نوع الگوی سقف و کف ۲ قلو محسوب نمی‌شوند؟

کدام الگوها از نوع الگوی سقف و کف ۲ قلو محسوب نمی‌شوند.png

الگوی سقف و کف ۲ قلو از نوع غلط

در این الگو بهتر است گام حرکتی سقف اول و دوم تقریباً به یک اندازه باشند. اگر لِگ صعودی بعدی با فاصله زیاد یا کمی تشکیل شود و به سقف اولی برسد، این الگو چندان مورد اعتماد نیست. ضمناً تمامی آموزش‌هایی که برای تشکیل الگو در روند نزولی ارائه کردیم، برای زمانی که روند قیمت صعودی است نیز کاملاً صادق است.
سخن پایانی

الگوی سقف و کف ۲ قلو یکی از الگوهای منطقی و سودآوری است که در معاملات به کمکتان می‌شتابد. کافی است از این الگو روی چارت قیمتی بک‌تست بگیرید، تأییدیه‌ها را بسنجید و پس از حرفه‌ای شدن در تشخیص این الگو، از آن در معاملات خود استفاده کنید. موفق و پُرسود باشید.