در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی، نسبت به گذشته، بسیار فراگیر شده است. یکی از دلایل اصلی آن شیوع بیماری بود. این مسئله باعث شد، که بسیاری از کسب‌و‌کارها تعطیل شوند و مردم به سرمایه‌گذاری شخصی در بازارهای مالی مشتاق شوند. به هر حال افراد با دلایل شخصی، دارایی‌شان را سرمایه‌گذاری می‌کنند؛ اما همه‌ی آن‌ها از ظرافت‌های سرمایه‌گذاری پرسود آگاه نیستند. بنابراین هر شخصی که می‌خواهد از بازارهای مالی سود کند، باید دانش کافی را نسبت به آن داشته باشد. پس از دانستن اینکه سرمایه‌گذاری چیست، یکی از مهم‌ترین مواردی که سرمایه‌گذاران باید در موردش اطلاعات داشته باشند، مشکلات و موانعی است، که به‌عنوان دشمن سرمایه‌گذاری شناخته می‌شوند. ما در این مقاله می‌خواهیم دشمنان اصلی شما در مسیر سرمایه‌گذاری شخصی را نام برده و به‌طور مفصل توضیح دهیم، تا با اجتناب از این اشتباهات روش‌های سرمایه‌گذاری خودتان را اصلاح کنید.


عدم درک سرمایه‌گذاری.png

عدم درک سرمایه‌گذاری

انواع سرمایه‌گذاری در جهان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل توسعه و رشد اقتصادی، در کنار فناوری، باعث رشد و پیشرفت جوامع بشری شد. با این حال عدم درک و شناخت کافی از سرمایه‌گذاری پرسود، یکی از مهم‌ترین مشکلاتی است، که سرمایه‌گذاران را به چالش می‌کشد. اولین چیزی که باید دربارۀ سرمایه‌گذاری شخصی بدانید، این است، که سرمایه‌گذاری به‌عنوان فرایندی پیچیده و چند بعدی، نیاز به کسب دانش دارد. همان‌طور که وارن بافت، سرمایه‌گذار معروف می‌گوید: «ریسک، یعنی آگاهی نداشتن از کاری که می‌کنید.»

پس برای سرمایه‌گذاری پرسود نیاز به آگاهی دارید و علم روش‌های سرمایه‌گذاری شامل موارد زیر است:


  • تحقیق دربارۀ بازارهای مالی

  • تحلیل و بررسی روندها و مسائل بنیادین بازارها

  • عوامل تأثیر‌گذار بر اقتصاد

و ...


اگر دانش کافی در موارد فوق را داشته باشید، می‌توانید به‌صورت علمی بازارهای مختلف را مورد بررسی قرار دهید؛ و پس از تحلیل تصمیم بگیرید، که در چه بازاری و به چه‌شکلی می‌خواهید بهترین سرمایه‌گذاری شخصی را داشته باشید. نداشتن دانش کافی برای سرمایه‌گذاری و عدم درک آن به‌طور کلی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:


  • عدم شناخت صحیح انواع بازارهای مالی

  • نداشتن اطلاع از شیوه‌های سرمایه‌گذاری

  • مطلع‌نبودن از میزان سرمایه‌گذاری

  • عدم شناخت محدودیت‌های موجود

  • دسترسی نداشتن به ابزارهای مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری و نشناختن آن‌ها

و ...


برای افزایش دانش دربارۀ سرمایه‌گذاری و شیوه‌های آن، باید مطالب و منابع مرتبط را به‌صورت تحلیلی مطالعه و بررسی کنید. همچنین می‌توانید در این مسیر با مشاوران و مدرسان حوزۀ سرمایه‌گذاری مشورت کنید و از دانش آن‌ها بهره ببرید.


رصد کردن بازار به‌طور مداوم.png

رصد کردن بازار به‌طور مداوم

یکی از موانع بزرگ سرمایه‌گذاری پرسود، رصد کردن مداوم بازار است. رصد کردن مداوم، یعنی بررسی و پیگیری مداوم اخبار و روندهای بازار و این مشکل می‌تواند روی سرمایه‌گذاری شخصی و سودآوری شما تاثیر بگذارد. مطلع‌بودن از اخبار و حواشی بازارهای مالی برای حرفه‌ای‌ها و تازه‌کاران تقریباً به یک اندازه اهمیت دارد؛ اما روی آن‌ها به‌طور یکسانی تأثیر نمی‌گذارد.


سرمایه‌گذاران حرفه‌ای، معمولاً با آگاهی از روش‌های سرمایه‌گذاری به‌عنوان کارشناسان بازارهای مالی شناخته می‌شوند. آن‌ها به‌صورت مداوم اخبار و رویدادهای مهم را پی‌گیری می‌کنند. این مسئله باعث می‌شود که اطلاعات خود را به‌روز نگه دارند و بتوانند به دیگران هم مشاوره بدهند. اما رصد کردن بازار به‌طور مداوم، ممکن است برای تازه‌کارها چالش‌برانگیز باشد.


در اغلب موارد، تازه‌کارها به‌خاطر نگرانی و ناآشنا بودن با بازار، مدام پیگیر اخبار، روندها و حواشی مربوط به آن هستند. این مسئله برای آن‌ها مشکلاتی را در پی خواهد داشت:


  • آن‌ها نمی‌توانند به‌درستی تشخیص بدهند که کدام اخبار و عوامل، واقعاً روی بازار تأثیر می‌گذارند.

  • ممکن است تأثیر رویدادها را اشتباه متوجه شوند و اقدامی در جهت عکس بازار انجام دهند.

  • در اغلب موارد تازه‌کارها نمی‌توانند اخبار صحیح و دروغین را از هم تشخیص دهند.

این اشتباهات می‌تواند باعث تصمیم‌گیری اشتباه در سرمایه‌گذاری شخصی شود. به همین خاطر به سرمایه‌گذاران تازه‌کار توصیه می‌شود، که در پیگیری اخبار و روندهای بازارهای مالی دقت داشته باشند و با مشاوران و کارشناسان این زمینه مشورت کنند. همچنین همیشه باید مطمئن شوند که از منابع مطمئنی برای دریافت اطلاعات استفاده می‌کنند. استفاده از مطالب سایت‌های رسمی و افراد قابل‌اعتماد و کارشناس در بازارهای مالی به شما کمک می‌کند، تا صحت اطلاعات را در مورد بازارهای مالی بسنجید.


علاوه بر این به سرمایه‌گذاران تازه‌کار توصیه می‌شود، که برای مقابله با مشکل رصد مداوم بازار، استراتژی معاملاتی خود را مشخص کنند و به آن پایبند باشند. این مسئله به شما کمک می‌کند، تا خونسردی خودتان را حفظ کنید و تنها به‌دنبال اخبار درستی باشید، که واقعاً روی بازار تأثیر می‌گذارند.


به تعویق انداختن سرمایه‌گذاری.png

به تعویق انداختن سرمایه‌گذاری

یکی دیگر از مشکلاتی که به‌عنوان دشمن سرمایه‌گذاری پرسود در نظر گرفته می‌شود، به تعویق انداختن سرمایه‌گذاری شخصی است. این مشکل از عدم مطالعه و تحلیل درست و به‌موقع بازار ناشی می‌شود. سرمایه‌گذاران ممکن است، صبر کنند تا بهترین تصمیم را بگیرند، اما به‌اشتباه به‌خاطر نشناختن انواع روش‌های سرمایه‌گذاری و یا عدم توانایی در تجزیه و تحلیل، سرمایه‌گذاری را به تعویق بیندازند. این تردیدها بیشتر ناشی از موارد زیر است:


  • ناتوانی در شناخت وضعیت بازار


  • عدم اطمینان از صحت تحلیل‌ها

این‌ها موانعی هستند، که باعث می‌شوند، شما سرمایه‌گذاری شخصی را به تعویق بیندازید. به همین خاطر تردید ممکن است، باعث از دست رفتن فرصت‌های سودآور شود. برای مثال من در اواخر سال 2020 در مورد خرید بیت کوین تردید داشتم. به همین خاطر صبر کردم تا از خرید این ارز مطمئن شوم. اما در مدت کوتاهی پس از آغاز سال 2021 بیتکوین رشد بسیار قابل‌توجهی داشت و عملاً این فرصت سرمایه‌گذاری پرسود برای من از دست رفت. برای پیشگیری از مشکل به تعویق انداختن سرمایه‌گذاری شخصی می‌توانید از دو روش زیر استفاده کنید:


  • اول اینکه با استفاده از منابع رسمی و اطلاعات دقیق، بازارهای مالی را تحلیل و بررسی کنید و به‌خوبی از وضعیت اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جامعه آگاه باشید.

  • روش دوم این است، که برای خودتان یک استراتژی سرمایه‌گذاری تعیین کنید. با استفاده از این استراتژی و زمانی که از صحت تحلیل‌های خود مطمئنید، می‌توانید سرمایه‌گذاری کنید. بنابراین نه‌تنها از فرصت‌های پرسود استفاده می‌کنید، بلکه با داشتن برنامه‌ریزی دقیق ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش می‌دهید.

عدم صبر.png

عدم صبر

یکی از چالش‌هایی که در مسیر سرمایه‌گذاری وجود دارد، صبر نکردن است. عدم صبر به این معنی است، که بسیاری از سرمایه‌گذارن دوست دارند که میزان سود خود را در کوتاه‌مدت ببینند یا از آن استفاده کنند. این افراد در واقع میزان سودی را که قرار است در بلندمدت دریافت کنند، نادیده می‌گیرند. این عجله داشتن برای دریافت سود، ممکن است باعث تصمیمات نادرستی در مسیر سرمایه‌گذاری شخصی شود. برای مثال ممکن است فردی که یک سرمایه‌گذاری پرسود بلندمدت را انجام داده است، با مشاهدۀ مقدار اندکی سود، ترغیب شود که سهام یا ارز خود را بفروشد، اما پس از مدتی ببیند که اگر از سرمایه‌گذاری کنار نمی‌کشید، سود بسیار زیادتری به‌ دست می‌آورد. یکی دیگر از دلایل اصلی کنار کشیدن سرمایه‌گذاران از بازارهای مالی این است، که تحمل نوسانات بازار را ندارند. افراد تازه‌کار ممکن است با مشاهدۀ پایین و بالا رفتن قیمت، بترسند و از سرمایه‌گذاری شخصی کنار بکشند. این مسئله یک مشکل اساسی در مسیر سرمایه‌گذاری پرسود است. بنابراین اگر می‌خواهید که سرمایه‌گذاری سودآوری داشته باشید، باید با این مشکل مبارزه کرده و صبور باشید. داشتن اطلاعات کافی و استراتژی مناسب معاملاتی به صبوربودن شما بسیار کمک می‌کند.


پیروی کردن از ترندهای بازار

یکی دیگر از دشمنان اصلی سرمایه‌گذاری، پیروی از ترندهای بازار است. در واقع بسیاری از سرمایه‌گذاران به‌دنبال این مسئله هستند، که با پیروی از تحلیل‌های بازار و پیش‌بینی‌های مختلف، سرمایه‌گذاری پرسودی داشته باشند. این کار دو عیب اساسی دارد:


  • مشکل اصلی این است، که ترندهای بازار همیشه روند ثابتی ندارند و پایدار نیستند. گذشت زمان ممکن است، باعث کم‌شدن اهمیت آن‌ها و شکست سرمایه‌گذاری شما بشود. در نتیجه اگر ترندهای بازار را دنبال کنید، ممکن است که پس از مدتی سرمایۀ شما ارزش خود را از دست بدهد.

  • از طرفی بسیاری از سرمایه‌گذاران در بخش‌هایی از بازار سرمایه‌گذاری شخصی می‌کنند، که در آن رشد بیشتری را می‌بینند. این افراد عواملی اقتصادی، اجتماعی و سیاسی تأثیر‌گذار بر بازار را نادیده می‌گیرند. بنابراین آن‌ها نمی‌دانند که چه عواملی باعث رشد آن بخش از بازار شده است. پس ممکن است، به‌زودی شرایط تغییر کند و سرمایه‌گذاری شما شکست بخورد.

  • از طرفی پیروی از ترندهای بازار ممکن است برای شما محدودیت ایجاد کند. از آنجایی که شما منتظر می‌مانید، تا بخشی از بازار مورد توجه قرار بگیرد، پس ممکن است فرصت‌های مناسب دیگری را که برایتان وجود دارد، نادیده بگیرید.

بنابراین به‌دنبال ترندهای بازار نباشید و فقط با داشتن یک استراتژی معاملاتی مناسب وارد بازارهای مالی شوید و در تمام مراحل از کسب دانش غافل نشوید.


گردش مالی (Turn over) بیش از حد سرمایه‌گذاری.png

گردش مالی (Turn over) بیش از حد سرمایه‌گذاری

منظور از گردش مالی بیش از حد سرمایه‌گذاری، این است که سرمایه‌گذار بیش از حد، در بخش‌های مختلف بازار سرمایه‌گذاری کند و تنوع سبد سرمایه‌اش بسیار زیاد باشد. زمانی که یک فرد گمان می‌کند، که با سرمایه‌گذاری در بخش‌های بسیار زیادی سود بهتری به‎‌دست می‌آورد، این مشکل پیش می‌آید. این مسئله مشکلات زیر را در پی دارد:


  • نمی‌توانید روی همۀ بخش‌ها نظارت کنید.

  • ممکن است برخی از آن‌ها سودآور نباشند و با مشکل نقدینگی مواجه شوید.

  • بازگشت سرمایه به‌موقع اتفاق نیفتد و نتوانید بدهی‌هایتان را پرداخت کنید.

و ...


پس بهتر است که به‌جای ایجاد تنوع بیش از حد، چند نمونه را با تحلیل انتخاب کنید و روی آن کنترل داشته باشید.


اعتماد بیش از حد به رسانه‌های اجتماعی

بعضی از افراد برای سرمایه‌گذاری شخصی، اعتماد بیش از حدی به رسانه‌های اجتماعی دارند. در حالی که بسیاری از اشخاصی که در شبکه‌های اجتماعی در مورد سرمایه‌گذاری پرسود و بازارهای مالی صحبت می‌کنند، دانش کافی را در این زمینه ندارند. بنابراین با پیروی از صحبت‌های این افراد ممکن است، که تصمیمات نادرستی بگیرید. همیشه در تصمیم‌گیری‌های مالی فقط به افرادی اطمینان کنید، که دانش کافی در این زمینه را دارند و می‌توانند مشاورۀ مفیدی را به شما ارائه کنند.


شکست در تنوع‌دادن به سبد سرمایه‌گذاری.png

شکست در تنوع‌ دادن به سبد سرمایه‌گذاری

منظور از سبد سرمایه‌گذاری مجموعه‌ای از سرمایه‌گذاری‌های شما در بازارهای مالی مختلف است. با اختصاص دادن سرمایه‌تان به بازارهای مختلف می‌توانید، ریسک این بازارها را کنترل کنید. اگر یک استراتژی مناسب داشته باشید، این سرمایه‌گذاری‌های مختلف یکدیگر را پوشش می‌دهند و زیان‌های یکدیگر را خنثی می‌کنند. برای اینکه در تنوع‌دادن به سبد سرمایه موفق باشید، حتماً سبدگردانی را به‌خوبی یاد بگیرید و اگر خودتان امکان یادگیری آن را ندارید از یک مدیر سبدگردان با تجربه بخواهید که بهترین سرمایه‌گذاری شخصی را برایتان انجام دهد.


چیره‌شدن احساسات در سرمایه‌گذاری

ممکن است که با پیگیری اخبار و روندهای بازار احساسات بر منطق شما غلبه کند. این مسئله باعث می‌شود، که در زمان نامناسبی وارد بازار شوید و یا پیش از موعد مقرر دارایی‌تان را از آن خارج کنید. معایب این تصمیمات را پیش‌تر برای شما توضیح دادیم. بنابراین برای اینکه احساسی تصمیم نگیرید، در ابتدا یک استراتژی معاملاتی قوی و اصولی را انتخاب کنید و تا آخر به آن پایبند بمانید.


سرمایه‌گذاری با پولی که به آن احتیاج دارید.png

سرمایه‌گذاری با پولی که به آن احتیاج دارید

یکی از اشتباهات مهمی که سرمایه‌گذاران انجام می‌دهند، این است که با پول موردنیازشان سرمایه‌گذاری می‌کنند. برای مثال ممکن است، که یک فرصت سرمایه‌گذاری پرسود را شناسایی کنید، اما سرمایۀ کافی را نداشته باشید. آن‌وقت اگر تصمیم بگیرید، با پولی که به آن نیاز دارید سرمایه‌گذاری کنید، اشتباه بزرگی مرتکب شده‌اید. با اینکه ممکن است فکر کنید، که به زودی آن پول برمی‌گردد، اما سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی نیاز به صبر و ریسک‌پذیری دارد. به همین خاطر ممکن است، زمانی که هنوز سرمایۀ شما به سوددهی نرسیده؛ مجبور باشید که پولتان را پس بگیرید و ضرر کنید.


نداشتن هدف سرمایه‌گذاری مشخص

هر شخصی که در بازارهای مالی سرمایه‌گذاری می‌کند، باید هدف مشخصی داشته باشد. هدف شما، استراتژی معاملاتی‌تان را مشخص می‌کند. بنابراین باید حتما موارد زیر را در هدف‌گذاری در نظر داشته باشید:


  • برای چه می‌خواهید سرمایه‌گذاری کنید؟

  • چه‌مقدار سود مد نظر شماست؟

  • چه مدت‌زمانی را برای سرمایه‌گذاری مشخص کرده‌اید؟

  • چه درصدی از دارایی‌تان را به سرمایه‌گذاری اختصاص می‌دهید؟

و ...


خودتان می‌توانید سوالات بسیار زیادتری را بنویسید. با پاسخ‌دادن به این سوالات به هدف اصلی‌تان از سرمایه‌گذاری شخصی پی خواهید برد.


چگونه از اشتباهات سرمایه‌گذاری جلوگیری کنیم؟.png

چگونه از اشتباهات سرمایه‌گذاری جلوگیری کنیم؟

سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی یکی از روش‌های مناسب برای کسب درآمد است؛ اما اگر از مشکلات آن جلوگیری نکنید، ممکن است عواقب جبران‌ناپذیری را برای شما به‌همراه داشته باشد. موارد زیر به شما کمک می‌کند که این اشتباهات را مرتکب نشوید:


  • کسب دانش: داشتن اطلاعات کافی و مناسب برای شناخت بازارهای مالی مهم‌ترین روش جلوگیری از مشکلات ناشی از سرمایه‌گذاری است.

  • سنجش همۀ جوانب: زمانی که دانش کافی را کسب کردید، می‌توانید تمام عوامل تأثیر‌گذار بر بازار را به‌خوبی تحلیل کنید.

  • تنوع‌بخشی: سبدگردانی را فراموش نکنید و در بخش‌های مختلف بازار سرمایه‌گذاری کنید. اما در این کار زیاده‌روی نکنید.

  • زمان را در نظر بگیرید: حتماً در استراتژی معاملاتی خود از ابتدا موعد مقرر بازگشت سرمایه را در نظر داشته باشید. این کار جلوی بسیاری از اشتباهات رایج را در سرمایه‌گذاری شخصی می‌گیرد.

  • استفاده از مشاوران: برای داشتن یک استراتژی مناسب حتماً با مشاوران حرفه‌ای بازارهای مالی مشورت کنید و پیگیر نظرات این افراد باشید.

  • مدیریت ریسک: با انتخاب یک استراتژی مناسب، ریسک سرمایه‌گذاری را تا حد امکان کاهش می‌دهید و می‌توانید یک سرمایه‌گذاری با سود تضمینی داشته باشید.

سخن پایانی

با شناخت مشکلات سرمایه‌گذاری و در نظر گرفتن راه‌حل‌هایی که بیان کردیم، می‌توانید با اطمینان بیشتری وارد بازارهای مالی شوید. به یاد داشته باشید که سرمایه‌گذاری جنبه‌های گسترده‌ای دارد و تنها با به‌روز نگه‌داشتن اطلاعاتتان، می‌توانید به یک سرمایه‌گذار حرفه‌ای تبدیل شوید.