برای این که ارزهای دیجیتال خود را نگهداری کنید به یک کیف پول ارز دیجیتال احتیاج دارید. کیف پول‌های ارز دیجیتال در حالت کلی به دو دسته نرم‌افزاری و سخت‌افزاری تقسیم می‌شوند. کیف پول‌های سخت‌افزاری بیشتر مورد استفاده کسانی قرار می‌گیرند که مقدار زیادی ارز دیجیتال دارند و می‌خواهند از امنیت دارایی خود مطمئن باشند. با این حال، امروزه کیف پول‌های نرم افزاری بیشتر از کیف پول‌های سخت افزاری فراگیر شدند، که دلایل اصلی آن سهولت استفاده و رایگان بودن آن‌ها است. یکی از بهترین کیف پول‌های نرم افزاری که در حال حاضر مورد استفاده بسیاری از کاربران قرار می‌گیرد، اکسودوس (Exodus) است. در این مقاله قرار است توضیحاتی درباره کیف پول اکسودوس و شیوه‌های استفاده از آن ارائه دهیم.


کیف پول اکسودوس (Exodus) چیست؟.png

کیف پول اکسودوس (Exodus) چیست؟

اکسودوس توسط آقایان ریچاردسون و کاستاگنولی با منظور ذخیره‌سازی ایمن ارزهای دیجیتال در سال 2015 به وجود آمد. در ابتدا کیف پول اکسودوس تنها برای رایانه در دسترس بود ولی اکنون برنامه موبایل و نسخه وب3 آن نیز منتشر شده است. در حال حاضر بیش از 100 ارز دیجیتال را می‌توان در کیف پول اکسودوس نگهداری کرد. کیف پول اکسودوس دارای قابلیت‌هایی برای پیگیری اخبار و دریافت NFT نیز هست.


با استفاده از این کیف پول می‌توانید بدون نیاز به ثبت نام، به معامله کریپتوکارنسی بپردازید. اصلی‌ترین هدف و کاربرد پلتفرم اکسودوس، این است که دسترسی به ارزهای دیجیتال، مدیریت آن‌ها و استفاده از این دارایی‌های خاص را آسان کند. اکسودوس دارای سه بخش اصلی است، که در ادامه به معرفی هر کدام از آن‌ها می‌پردازیم:


  • کیف پول: مانند چند نمونه کیف پول کریپتوکارنسی دیگر، اکسودوس به شکلی کدنویسی شده که کاربران بتوانند ارزهایی که در شبکه‌های مختلف دارند را به صورت همزمان مدیریت کنند. این کیف پول سه کلید دارد که شامل کلیدهای اصلی، آدرس عمومی و seed phrase است. seed phrase کلماتی هستند که به ساخت دوباره کلیدهای خصوصی (در صورت فراموش شدن آن‌ها) کمک می‌کنند.

  • پورتفولیو: تیم اکسودوس یک صفحه برای بررسی تغییرات پورتفولیوی کاربران ایجاد کرده‌اند. در این بخش تغییرات قیمتی پورتفولیوی کاربر و اطلاعات مفید دیگری، در اختیار او قرار خواهد گرفت.

  • صرافی درونی ShapeShift: یکپارچه‌سازی میان اکسودوس و صرافی shapeshift به ایجاد این قابلیت بی‌نظیر در کیف پول اکسودوس منجر شد. شیپ‌شیفت یکی از بهترین صرافی‌های کریپتوکارنسی است که به خاطر معاملات، امنیت، حفظ حریم خصوصی و رابط کاربری مورد توجه کاربران قرار گرفته است. کسانی که از کیف پول اکسودوس استفاده می‌کنند، می‌توانند با سرعت بالا و به طور مستقیم از قابلیت‌های shapeshift بهره ببرند.

کیف پول اکسودوس چه ویژگی‌هایی دارد؟.png

کیف پول اکسودوس چه ویژگی‌هایی دارد؟

اگر رابط کاربری کیف پول خوب طراحی شده باشد، احتمال این که با آن کیف پول اشتباهات هزینه بردار انجام دهید کاهش پیدا می‌کند. یکی از ویژگی‌های کیف پول اکسودوس طراحی یک رابط کاربری با کاربرد آسان است. دانلود کیف پول اکسودوس و دسترسی به آن رایگان است و شما می‌توانید در سریع‌ترین زمان ممکن و با چند کلیک ساده ارزهای خود را مبادله کنید.


یکی از ویژگی‌های مهم این کیف پول این است، که با والت سخت افزاری Trezor سازگاری کامل دارد. کارشناسان این را یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های کیف پول اکسودوس می‌دانند. این کیف پول با هر دو نوع ترزور یعنی Trezor one و Trezor Model T سازگار است. از آنجایی که کیف پول‌های سخت افزاری امن‌ترین فضای ذخیره‌سازی برای کریپتوکارنسی هستند، سازگاری با این کیف پول‌ها یک امتیاز بزرگ محسوب می‌شود. حتی کیف پول‌های معروفی مثل Atomic Wallet و Jaxx Liberty Wallet، از هیچ کدام از کیف پول‌های سخت افزاری پشتیبانی نمی‌کنند.


یکی از بهترین ویژگی‌های کیف پول اکسودوس این است، که گاهی قابلیت‌هایی برای دریافت سود در اختیار کاربران قرار می‌دهد، که از طریق خود والت قابل دریافت هستند و دریافت آن‌ها برای کاربران هیچ ریسکی در پی ندارد. به عنوان مثال با استفاده از این کیف پول می‌توانید ارزهای خود را استیک کنید و هر ماه سود حاصل از آن را دریافت نمایید.


برخلاف بسیاری از کیف پول‌ها، تنها راه بازیابی کیف پول اکسودوس، استفاده از لغات PassPhrase نیست. به جز این که می‌توانید در صورت گم شدن کیف پول، با استفاده از این لغات دارایی‌هایتان را بازیابی کنید، یک روش دیگر نیز برای این کار در نظر گرفته شده، که بازیابی کیف پول با استفاده از ایمیل است. در این صورت حتی اگر لغات خود را فراموش کنید می‌توانید با ایمیلی که قبلا آن را ثبت و تایید کرده‌اید دوباره به اکانت خود متصل شوید.


مزایا و معایب استفاده از کیف پول اکسودوس چیست؟.png

مزایا و معایب استفاده از کیف پول اکسودوس چیست؟

برای اینکه از کیف پول اکسودوس استفاده کنید باید مزایا و معایب آن را به خوبی بشناسید. در ادامه لیستی از مزایا و معایب این کیف پول برای شما آماده کرده‌ایم:


مزایا


  • در این کیف پول هم می‌توانید پورتفولیوی خود را مشاهده کنید و هم از انجام معاملات لذت ببرید. انجام این کار با استفاده از اکسودوس هیچ پیچیدگی و سختی خاصی ندارد.

  • این کیف پول از تعداد بسیاری از ارزهای دیجیتال پشتیبانی می‌کند. همانطور که گفتیم در حال حاضر می‌توانید بیشتر از 100 ارز دیجیتال را داخل این کیف پول نگهداری و معامله کنید.

  • رابط کاربری آسان و کاربر پسند این برنامه یکی دیگر از مزایای آن است. حتی کاربرانی که هنوز چیز زیادی از کریپتوکارنسی نمی‌دانند می‌توانند به راحتی از این کیف پول استفاده کنند.

  • در کیف پول اکسودوس می‌توان به صورت خودکار، کارمزدهای تراکنش‌ها را تنظیم کرد. این قابلیت برای کاربرانی که هنوز درباره کارمزد تراکنش‌ها اطلاعات زیادی ندارند مفید است.

  • پشتیبانی اکسودوس به صورت 24 ساعته در 7 روز هفته برای خدمت رسانی به کاربران آماده است.

  • وجود صرافی داخلی شیپ‌شیفت به کاربران اجازه می‌دهد آزاد و ناشناس به انجام معاملات ارز دیجیتال بپردازند.

معایب


  • یکی از معایب این کیف پول این است که نسخه موبایل آن تعداد کمتری ارز نسبت به نسخه کامپیوتر پشتیبانی می‌کند.

  • با استفاده از کیف پول اکسودوس نمی‌توان پول فیات را به کریپتوکارنسی تبدیل کرد.

حفظ حریم شخصی در کیف پول اکسودوس چگونه است؟

برای بسیاری از کاربران این که حریم خصوصی شان توسط سایت‌ها و برنامه‌ها نقض نشود اهمیت زیادی دارد. کیف پول اکسودوس مدعی است که همه اطلاعات مربوط به دارایی‌های بلاکچینی کاربران، کلیدها و همه داده‌های مربوط به تراکنش‌های کاربران در دستگاه‌های خودشان ذخیره‌سازی و پردازش می‌شود و به این خاطر هیچ کدام از این اطلاعات در اختیار توسعه دهندگان کیف پول اکسودوس قرار نمی‌گیرد. با این حساب خیال کاربران این کیف پول راحت خواهد بود که حریم شخصی آن‌ها حفظ خواهد شد.


چگونه از کیف پول اکسودوس استفاده کنیم؟.png

چگونه از کیف پول اکسودوس استفاده کنیم؟

برای راه‌اندازی و استفاده از کیف پول اکسودوس کار سختی پیش رو ندارید. همانطور که اشاره کردیم این کیف پول نسخه موبایل، نسخه دستکاپ و نسخه وب3 را برای کاربران خود فراهم کرده است. در ادامه شیوه راه‌اندازی و استفاده از هر سه این موارد را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت.


  • نسخه موبایل

برای دانلود نسخه موبایل می‌توانید از Google play یا App store اقدام کنید. اگر به سایت خود اکسودوس هم بروید شما را به این دو پلتفرم دانلود برنامه‌های موبایل ارجاع خواهد داد. بعد از دانلود کیف پول اکسودوس باید آن را نصب کنید. این برنامه نیاز به ثبت نام ندارد و همین که بعد از نصب، Create New Wallet را بزنید کیف پول راه‌اندازی خواهد شد.


  • نسخه دسکتاپ

برای دانلود نسخه دسکتاپ این کیف پول باید به سایت www.exodus.com/download مراجعه کنید. در این صفحه بعد از انتخاب مدل رایانه‌تان، دانلود کیف پول اکسودوس به صورت خودکار آغاز خواهد شد. بعد از دانلود، مثل هر برنامه رایانه‌ای دیگری باید آن را نصب کنید. بعد از نصب نیاز به ایجاد اکانت نیست، تنها باید یک پسوورد بگذارید و آن را تایید کنید.


  • نسخه وب3

نسخه وب3 کیف پول اکسودوس برای مرورگرهای chrome و brave به صورت اکستنشن در دسترس است. کافی است به سایت اکسودوس بروید و بر دانلود نسخه وب3 کلیک کنید. با این کلیک به صفحه دانلود منتقل خواهید شد. بعد از دانلود، اکستنشن به صورت خودکار نصب خواهد شد. راه اندازی این کیف پول فرقی با نسخه‌های موبایل و کامپیوتر ندارد، کافی است یک پسوورد انتخاب و دوباره آن را وارد کنید.


آیا کیف پول اکسودوس امن است؟.png

آیا کیف پول اکسودوس امن است؟

امنیت کیف پول اکسودوس مسئله‌ای بحث برانگیز است. برخی از کارشناسان معتقدند که این کیف پول نسبت به دیگر کیف پول‌ها امنیت کمتری دارد. در واقع این افراد بر این باورند که اگر امنیت برای یک کاربر اولویت باشد، گزینه‌های خیلی بهتری پیش روی او قرار دارد. برخی دیگر نیز آن را یک کیف پول کاملا امن می‌دانند.


اکسودوس مدعی است یک محصول کاملا ایمن با قابلیت‌های امنیتی قدرتمند ارائه کرده است. کاربرانی که از کیف پول اکسودوس استفاده می‌کنند می‌توانند یک رمز برای آن قرار دهند. این رمز برای ورود به والت، دیدن کلیدهای خصوصی و انجام تراکنش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.


یکی دیگر از ویژگی‌های امنیتی این کیف پول، 12 لغت امنیتی است که برای ریکاوری دارایی‌های کیف پول در دستگاه‌های دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این قابلیت را اکثر کیف پول های ارز دیجیتال دارند.


اگر بخواهیم از ضعف‌های امنیتی اکسودوس بگوییم، می‌توانیم به فقدان تایید دو مرحله‌ای اشاره کنیم. در اثر نبود این قابلیت، هکرها می‌توانند با استفاده از کی‌لاگرها کیف پول کاربران را هک کنند و اطلاعات ورودشان را به دست بیاورند. فقدان قابلیت Multi-signature نیز یکی دیگر از ایراداتی است که به اکسودوس وارد می‌دانند. این قابلیت یک لایه اضافی امنیتی به حساب می‌آید که درصورت وجود آن، تراکنش پیش از این که به بلاک چین ارسال شود باید دوباره به امضای کاربر برسد.


سخن پایانی


در این مقاله کیف پول اکسودوس را مورد بررسی قرار دادیم. این کیف پول یک گزینه مناسب برای نگهداری کوتاه مدت ارزهای دیجیتال و بهره بردن از مزایای دنیای کریپتوکارنسی است. این که با استفاده از یک کیف پول، می‌توانید معامله کردن ارزهای دیجیتال، مدیریت پورتفولیو و ذخیره ارزها را یکجا داشته باشید، اکسودوس را تبدیل به یک انتخاب عالی کرده است