ایپ کوین (APE) که از مجموعه توکن‌های غیرقابل تعویض Bored Ape Yacht Club یا BAYC متولد شده، یک توکن رمزنگاری است که اکوسیستم APE را تقویت می‌کند و به دارندگان امکان دسترسی به رویدادهای فیزیکی و دیجیتالی انحصاری، بازی‌های آنلاین، Web3، خدمات، کالا و موارد دیگر را می‌دهد. برای سرمایه‌گذاران، ایپ کوین قرار گرفتن در معرض سرمایه‌گذاری در اکوسیستم Web3 ساخته‌شده بر روی نام تجاری Bored Ape را فراهم می‌کند.


رمز ارز ایپ کوین (Ape) چیست؟

رمز ارز ایپ کوین (Ape) چیست؟

ایپ کوین یا APE، یک توکن کاربردی و حاکمیتی است. این ارز دیجیتال به‌منظور توانمندسازی اکوسیستم APE که برای پشتیبانی از مجموعه bored ape yacht club یا BAYC (باشگاه قایق‌رانی میمون‌های خسته) ساخته شده، ایجاد گردیده است.


BAYC یک مجموعه بسیار پرطرفدار از NFTهایی بوده که تصاویر میمون‌های منحصربه‌فرد کارتونی آن را تشکیل می‌دهند. در طول اوج رونق این مجموعه NFTها در سال 2021، تصاویر bored ape به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین‌ها، با قیمت‌های میلیون دلاری به فروش رسیدند.


APE نشانه اصلی این پروتکل است. با عرضه 292 میلیون توکن در گردش، ارزش بازار آن به 2 میلیارد دلار می‌رسد. از نظر ارزش بازار در بین 40 ارز دیجیتال برتر قرار دارد. APE مجموعا 1 میلیارد توکن دارد که به‌مرور زمان عرضه خواهد شد. ارزهای دیجیتالی مثل ایپ کوین، دارایی‌هایی هستند که معمولا به‌عنوان نماینده موفقیت یک پروژه رمزنگاری خاص عمل می‌کنند. سرمایه‌گذاران آن‌ها را با امید افزایش موفقیت پروژه‌ها و در نتیجه افزایش قیمت خود ارزهای دیجیتال خریداری می‌کنند. بنابراین شناختن پروژه‌ها و اکوسیستم ارز دیجیتال ایپ کوین در تحلیل تغییرات قیمت آینده آن تاثیر زیادی دارد.


رمز ارز ایپ کوین (Ape) چیست؟

توکن APE را می‌توان برای چندین هدف در شبکه استفاده کرد:

  • حاکمیت: حاکمیت یکی از کاربردهای اصلی توکن‌های APE است. دارندگان توکن می‌توانند برای رشد آینده پروژه رای دهند و همچنین حق رای برای انتخاب اعضای هیئت‌مدیره اکوسیستم APE را خواهند داشت.

  • انگیزه: فعالان و سازندگان محتوای دیجیتال می‌توانند آثار خود را در ازای توکن‌های APE بفروشند. توسعه‌دهندگان همچنین می‌توانند از آن به‌عنوان یک گزینه پرداخت در بازی‌های خود و سایر برنامه‌های غیرمتمرکز استفاده کنند.

  • دسترسی: شبکه APE قرار است در آینده میزبان چندین رویداد و مسابقات بازی باشد. برخی از این رویدادها فقط برای دارندگان توکن APE قابل دسترسی خواهند بود.

از آنجا که ایپ کوین توسط یک جامعه آنلاین فعال و پر جنب‌وجوش مانند Bored Ape Yacht Club راه‌اندازی شد، بلافاصله جریان ثابتی از پذیرندگان را جذب کرد. افرادی که از بازی، هنر و سایر اشکال سرگرمی لذت می‌برند، احتمالا از این ارز دیجیتال استفاده می‌کنند؛ بنابراین دوام طولانی‌مدت آن امیدوارکننده است. فروش زمین متاورس نیز به سکه کمک خواهد کرد. توانایی استفاده از APE به‌عنوان یک روش پرداخت، کسب پاداش‌های NFT و دسترسی به ویژگی‌های برتر در اکوسیستم APE تنها چند دلیلی هستند که مردم برای خرید ایپ کوین انتخاب می‌کنند.


 ایپ کوین چگونه کار می‌کند؟

ایپ کوین چگونه کار می‌کند؟

دارندگان توکن APE می‌توانند در تصمیم‌گیری‌های حاکمیتی شرکت کنند. APE DAO یک سازمان مستقل غیرمتمرکز است؛ یک نهاد حاکمیتی که پیشنهادهای جدیدی برای مشارکت، قوانین حاکمیتی، بودجه اکوسیستم و موارد دیگر ارائه می‌کند. اعضای مجمع بسته به تعداد توکن‌های APE که دارند، به این پیشنهادها رای می‌دهند. بنیاد APE تصمیم را بر اساس نظر اعضای مجمع اجرا می‌کند. بنیاد APE رشد و توسعه اکوسیستم APE را به‌شیوه‌ای منصفانه تضمین کرده است. اعضای هیئت‌مدیره سازمان درحال‌حاضر توسط مراجع ذی‌ربط انتخاب می‌شوند؛ اما پس از مدت 6 ماه، اعضای مجمع با قدرت رای خود اعضای هیئت‌مدیره بعدی را انتخاب خواهند کرد. رای‌گیری به‌صورت سالانه انجام خواهد شد.


بنیان‌گذاران و توسعه‌دهندگان ایپ کوین چه کسانی هستند؟

بنیان‌گذاران و توسعه‌دهندگان ایپ کوین چه کسانی هستند؟

ایپ کوین در سال 2019 توسط تیمی از متخصصان باتجربه تاسیس شد که پتانسیل بلاک‌ چین و ارزهای دیجیتال را تشخیص دادند. هدف آنها ایجاد انقلابی در خدمات مالی و ایجاد یک پلتفرم قابل دسترس برای ارز دیجیتال بود. از زمان راه‌اندازی، ApeCoin APE به یکی از پلتفرم‌های پیشرو ارز دیجیتال در جهان تبدیل شده که به‌دلیل رابط کاربرپسند و اقدامات امنیتی قوی مورد تحسین قرار گرفته است.


طبق وب‌سایت ApeCoin و مطالب مطبوعاتی دیگر، ایپ کوین توسط ApeCoin DAO راه‌اندازی می‌شود؛ یک نهاد حاکمیتی جدید که همه دارندگان APE در آن عضو هستند. این به معنای ارائه پیشنهادات از طرف جامعه است که دارندگان توکن می‌توانند به آن رای دهند. سایر پروژه‌های NFT ساختارهای رای‌گیری مشابهی را امتحان کرده‌اند. خرید NFT از مجموعه‌ای به نام Nouns شما را به عضویت Nouns DAO درمی‌آورد؛ یک مجموعه سرمایه‌گذاری آنلاین که خزانه‌‌ای 62 میلیون دلاری را جمع‌آوری کرده است. در یک صفحه اختصاصی برای پیشنهادات، صاحبان Nouns می‌توانند به‌عنوان یک گروه تصمیم بگیرند که می‌خواهند با آن پول چه کار کنند. (یک پیشنهاد معمولی: «اگر یک کتاب کمیک NFT بسازیم چه می‌شود؟»)


همچنین یک سازمان جداگانه به نام Ape Foundation وجود دارد که مدیریت روزانه DAO، مدیریت پیشنهادات و سایر وظایف مربوط به تحقق بخشیدن به ایده‌های جامعه DAO را انجام می‌دهد. این پشتوانه قانونی ApeCoin DAO است.


بنیان‌گذاران و توسعه‌دهندگان ایپ کوین چه کسانی هستند؟

کمیته فرعی بنیاد میمون نیز به عنوان هیئت‌مدیره ApeCoin DAO عمل می‌کند که بر برخی پیشنهادات نظارت خواهد کرد. هیئت‌مدیره اولیه متشکل از پنج سرمایه‌گذار برجسته ارزهای دیجیتال است؛ شامل الکسیس اوهانیان، بنیانگذار امی وو که بازوی سرمایه‌گذاری صرافی FTX را رهبری می‌کند و همچنین، ماریا باجوا، از یات سیو Sound Ventures، برندهای Animoca و دین اشتاین بک از آزمایشگاه‌های هوریزن. هر یک از اعضای هیئت‌مدیره یک دوره شش‌ماهه دریافت می‌کنند و وب‌سایت ApeCoin به اعضای DAO وعده داده که می‌توانند در مورد اعضای آینده رای دهند.


در میانه همه اینها یک شرکت مشاوره مستقر در جزایر کیمن به نام Cartan Group قرار دارد که برای یک قرارداد شش ماهه با آن ماهیانه 150000 دلار پرداخت می‌شود. تمام پنج AIP فعال DAO یا «پیشنهادهای بهبود میمون» توسط برایان تانگ، یکی از بنیانگذاران شرکت ارسال شده است.


بااین‌حال، ApeCoin توسط جامعه سرمایه‌گذاران Bored Ape توسعه نیافته؛ بلکه شرکت اصلی در پشت این پروژه، «یوگا لبز» بوده؛ یک نهاد شرکتی سنتی ثبت‌شده در شهر دلاور. طبق گزارش‌ها، این شرکت درحال مذاکره با شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر Andreessen Horowitz در مورد تامین مالی است. آزمایشگاه یوگا همچنین مسئول تمام پروژه‌ها و خریدهای بزرگ پیرامون Bored Ape Yacht Club است.


نیکول مونیز، مدیرعامل یوگا لبز در بیانیه‌ای گفت: «آزمایشگاه‌های یوگا همچنان سازنده محصولات و تجربیاتی هستند که ایده‌ها و انرژی جدید را به جامعه می‌آورند.» آزمایشگاه‌های یوگا یک NFT ویژه به خزانه ApeCoin DAO هدیه داده و قصد دارد ApeCoin را به‌عنوان توکن اصلی برای همه محصولات و خدمات جدید بپذیرد.


چه چیزی ایپ کوین را منحصربه‌فرد می‌کند؟

چه چیزی ایپ کوین را منحصربه‌فرد می‌کند؟

مزایای زیادی برای ApeCoin وجود دارند که آن را از سایر ارزهای دیجیتال متفاوت می‌کنند:


  • در حال ادغام با Otherside متاورس است: ادغام ایپ کوین با متاورس آینده Otherside ممکن است آن را به پرتقاضاترین ارز متاورس امسال تبدیل کند. در نتیجه، ایپ کوین به یک توکن تراکنش در بازارهای متاورس تبدیل خواهد شد. اگر اجزای P2E در متاورس گنجانده شود، ممکن است برای پاداش دادن به بازیکنان نیز به کار رود. احتمالا ایپ کوین با دیگر مجموعه‌های برجسته NFT از جمله Mutant Ape Yacht Club ،CryptoPunks ،World of Women و Cool Cats نیز سازگار خواهد بود.

  • APE واحد پول پروژه‌های جدید آزمایشگاه‌های یوگا خواهد بود: علاوه‌بر این، طبق گفته‌های آزمایشگاه‌های یوگا، ایپ کوین به‌عنوان ارز استاندارد برای تمام پروژه‌های آینده، از جمله بخش بازی برای کسب درآمد بازی موبایل معروف Benji Bananas، متعلق به برندهای Animoca عمل خواهد کرد.

  • پذیرش گسترده‌ای دارد: فراتر از یوگا لبز، رپرهای اسنوپ داگ و ویز خلیفه به‌طور مشترک 8 آهنگ را منتشر کردند که فقط با ایپ کوین قابل خرید هستند و مجله تایم اعلام کرده است که به زودی ایپ کوین را برای اشتراک دیجیتال می‌پذیرد.

سخن پایانی بنیان‌گذاران و توسعه‌دهندگان ایپ کوین

سخن پایانی


ایپ کوین در مدت‌زمان کوتاهی شهرت زیادی به دست آورده؛ زیرا نشان‌دهنده روند روبه‌رشد سریع در دنیای ارزهای دیجیتال است. این پروژه قدرت حاکمیتی را برای اعضای جامعه خود فراهم می‌کند و در نظر دارد امکانات دیگری را در آینده ارائه دهد. کاربران می‌توانند از آن به‌عنوان یک روش پرداخت در متاورس BAYC استفاده کنند.