دای (DAI) یک استیبل کوین (Stablecoin) است. استیبل کوین‌ها دارای یک پشتوانه هستند تا ثبات قیمت را حفظ کنند. بیشتر استیبل کوین‌ها پشتوانه فیزیکی مانند دلار یا طلا دارند؛ پشتوانه دای، سایر ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز هستند. همین موضوع دای را به یک استییل کوین اختصاصی تبدیل می‌کند. دای توسط پروژه میکردائو ارائه شده که یک پلتفرم وام‌دهی ارز دیجیتال است و محبوبیت زیادی در بین کاربران دارد. در واقع هدف پلتفرم میکردائو با توکن دای محقق می‌شود. در این مطلب قصد داریم ضمن بررسی تاریخچه ارز دیجیتال دای، به بررسی ویژگی‌ها و بنیان‌گذاران آن پرداخته و سپس به پیش‌بینی [قیمت دای](https://exbito.com/dai/) بپردازیم. اگر شما نیز نسبت به ویژگی‌ها و آینده دای کنجکاوی دارید و می‌خواهید بیشتر درباره آن بدانید، می‌توانید با ما همراه شوید.
 تاریخچه‌ی ارز دیجیتال دای (DAI) چیست؟

تاریخچه‌ی ارز دیجیتال دای (DAI) چیست؟

تاریخچه پیدایش استیبل کوین دای را باید در تأسیس پروژه‌ای به‌نام میکردائو (MakerDAO) جستجو کرد. میکردائو به‌عنوان یک سازمان خودگردان غیرمتمرکز (دائو) در سال 2015 ایجاد شد. میکردائو بر بستر شبکه بلاک چین اتریوم ایجاد شده و در زمینه سیستم وام‌دهی ارز دیجیتال فعالیت می‌کند. در واقع میکردائو هم به‌عنوان یک سرویس وام‌دهی و هم به‌عنوان یک سازمان مستقل غیرمتمرکز (DAO) شروع به کار کرد و یکی از اولین پلتفرم‌های دیفای بود که توانست وام‌دهی رمز ارزی را ارائه کند. میکردائو دارای یک توکن بومی به‌نام میکر با نماد MKR و استیبل کوین دای با نماد DAI است. هنگامی‌که وامی ‌در پلتفرم میکردائو گرفته می‌شود، توکن دای تولید خواهد شد. ارزش دای همواره با ارزش یک دلار آمریکا (USD) برابری می‌کند. دای به‌نسبت سایر استیبل کوین‌های متمرکز در بازار کریپتو، ثبات قیمت بهتری را به نمایش گذاشته و محبوبیت بسیاری دارد.


دای چه ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد؟

دای چه ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد؟

استیبل کوین دای به‌صورت کلی با سایر استیبل کوین‌ها تفاوت دارد. بسیاری از استیبل کوین‌های با پشتوانه فیزیکی به ذخایر یک نهاد مرکزی متکی هستند؛ اما دای از قراردادهای هوشمند و وثیقه برای دستیابی به ثبات استفاده می‌کند. ارزش DAI به ذخایر نقدی وابسته نیست؛ در عوض، پروتکل میکردائو از روش‌های مختلفی برای پشتیبانی و حفظ ارزش توکن DAI استفاده می‌کند که از جمله آن‌ها می‌توان وثیقه‌سازی بیش‌از‌حد، هزینه‌های پایداری، انحلال خودکار، رقیق‌سازی توکن میکر و... را نام برد. یکی دیگر از ویژگی‌های مهم استیبل کوین دای این است که ارزهای دیجیتال متنوعی را به‌عنوان وثیقه می‌پذیرد. از جمله این ارزهای دیجیتال می‌توان اتر (ETH)، زیرو ایکس (ZRX)، ترو یو‌اس‌دی (TUSD)، اومیسه گو (OMG)، بت (BAT)، مانا (MANA) و... را نام برد.


دای ابتدا فقط ارز دیجیتال اتر را به‌عنوان وثیقه قبول می‌کرد؛ اما کم‌کم وثیقه‌های بیشتری را پذیرفت. به همین خاطر، می‌توان انتظار داشت که در آینده ارزهای دیجیتال دیگری نیز به لیست وثیقه‌های دای اضافه شوند. دای به‌عنوان یک استیبل کوین با «پشتوانه وثیقه» و غیرمتمرکز شناخته می‌شود. این درحالی است که سایر استیبل کوین‌هایی را که پشتوانه فیزیکی دارند، به‌عنوان استیبل کوین‌های متمرکز در نظر می‌گیریم. استیبل کوین دای یک ویژگی جذاب دیگر دارد که به آن نرخ بهره دای یا نرخ پس‌انداز دای (DAI Savings Rate) به‌اختصار «DSR» گفته می‌شود. نرخ بهره دای شبیه نرخ بهره بانکی است که توسط بانک‌های مرکزی اعلام می‌شود. نرخ بهره دای توسط جامعه میکردائو و از‌ طریق رأی‌گیری تعیین خواهد شد. میکردائو یک قرارداد هوشمند ویژه سپرده‌گذاری برای دای دارد. به‌طوری‌ که اگر کسی توکن‌های دای خود را در این قرارداد هوشمند قفل کند، در ازای آن می‌تواند سود بگیرد.


بنیان‌گذاران دای چه کسانی هستند؟

بنیان‌گذاران دای چه کسانی هستند؟

دای (DAI) در سال‌های 2014 و 2015 توسط یک کارآفرین دانمارکی به‌نام «رون کریستنسن» (Rune Christensen) ایجاد شد. کریستنسن مدیرعامل میکردائو است. او یک چهره پیشگام در صنعت بلاک چین محسوب می‌شود که بیشتر به‌خاطر تأسیس MakerDAO، توسعه DAI و نظرات ارزشمند خود در زمینه ارزهای دیجیتال شناخته شده است. زندگی کاری و حرفه‌ای کریستنسن در ایجاد و توسعه میکردائو و دای را می‌توان طی سلسله مراتب زیر بیان کرد:


زندگی اولیه، تحصیلات و آموزش

کریستنسن در دانمارک به دنیا آمد. وی بین سال‌های 2011 تا 2013 در دانشکده بازرگانی کپنهاگ (Handelshøjskolen i København) در رشته تجارت بین‌الملل تحصیل کرد. او همچنین بین سال‌های 2013 تا 2014 در دانشگاه کپنهاگ در رشته بیوشیمی به تحصیل ادامه داد. کریستنسن مدتی در چین زندگی کرد و شرکت ترای چاینا (Try China) را که یک شرکت ارائه‌دهنده خدمات استخدام بین‌المللی بود، تأسیس کرد. این شرکت بر روی استخدام معلمان انگلیسی از کشورهای غربی برای کار در چین تمرکز داشت. کریستنسن شرکت ترای چاینا را با هدف ورود به حوزه ارزهای دیجیتال واگذار کرد تا بتواند مسیر جدیدی را در پیش بگیرد که بیشتر مورد علاقه‌اش بود.


ورود به حوزه ارزهای دیجیتال و استیبل کوین‌ها

ورود به حوزه ارزهای دیجیتال و استیبل کوین‌ها

کریستنسن در سال 2015 به ارزهای دیجیتال علاقه‌مند شد، اما نوسان زیاد ارزهای دیجیتال او را ناامید کرد. در نهایت، کریستنسن با مفهوم استیبل کوین‌ها آشنا شد و تصمیم گرفت دراین‌باره به تحقیق بپردازد. کریستنسن بر ایجاد چشم‌انداز و ساختار «سازمان مستقل غیرمتمرکز میکر» (Maker DAO) و پایه‌های اقتصادی ارز دیجیتال پایدار دای تمرکز کرد که در نهایت منجر به راه‌اندازی میکردائو و دای شد.


کریستنسن درباره این دوره از زندگیش می‌گوید:


زمانی‌ که جوان بودم، تلاش‌های زیادی برای استارت‌آپ‌ها انجام می‌دادم و زمانی که فناوری بلاک چین را کشف کردم، مدت زیادی در آسیا ماندم. در سال‌های 2011 و 2012 شاهد رکود و بازگشت قیمت ارزهای دیجیتال در بازار بودم و در نهایت، تا حدودی از نوسانات این بازار واقعاً ناامید شدم. بنابراین، وارد سکه‌های پایدار (استیبل کوین‌ها) شدم و پلتفرم بیت شیرز (BitShares) را کشف کردم که اولین پروژه کمک مالی غیرمتمرکز پایدار بود.

کریستنسن در جامعه فعال پروژه BitShares تا حدودی مشارکت داشت. فعالیت او در جامعه پروژه به او کمک کرد تا ایده‌های مهمی را که اساس توسعه MakerDAO را تشکیل می‌دادند، جمع‌آوری کرده و پروژه شخصی و مورد علاقه خود را ایجاد کند.


بنیان‌گذاری میکردائو و ارائه استیبل کوین دای

کریستنسن در سال 2015 میکردائو (MakerDAO) را با هدف ایجاد یک سیستم مالی راه‌اندازی کرد که شفافیت و جامعیت بهتری را برای افراد در سراسر جهان ارائه می‌دهد. کریستنسن مدیر اجرایی و یکی از بنیان‌گذاران MakerDAO است. میکردائو توانست استیبل کوین دای (DAI) را به‌عنوان اولین استیبل کوین با «پشتوانه وثیقه» در جهان بر روی بلاک چین اتریوم منتشر کند. میکردائو تحت رهبری کریستنسن به‌عنوان یک بازیگر محوری در صنعت مالی غیرمتمرکز (DeFi) ظاهر شد که به‌دلیل تأثیر نوآورانه آن مشهور است.


بنیان‌گذاری میکردائو و ارائه استیبل کوین دای

کریستنسن به‌عنوان یک رهبر فکری محترم، به‌طور فعال بینش خود را در مورد آینده DeFi و بلاک چین بیان کرده و از شمول مالی و سیستم‌های مالی شفاف حمایت می‌کند. کار مداوم او به‌طور قابل توجهی تکامل مالی غیرمتمرکز و ادغام آن در امور مالی جهانی را شکل می‌دهد.


پروتکل Maker معماری زیربنای استیبل کوین DAI در دسامبر 2017 راه‌اندازی شده و دای در شبکه اصلی اتریوم با استاندارد «ERC-20» قرار گرفت. هیچ نهادی صدور DAI را کنترل نمی‌کند. در عوض، کاربرانی که به‌دنبال نگهداری DAI هستند، دارایی‌های مبتنی بر اتریوم را در یک قرارداد هوشمند ارائه می‌کنند که از آن‌ها به‌عنوان وثیقه برای حفظ ارتباط DAI با دلار آمریکا استفاده می‌شود.


کناره‌گیری از میکردائو

کریستنسن در سال 2022 تلاش کرد تا با کناره‌گیری از نقش خود در میکردائو، این نهاد را به‌سمت تمرکززدایی بیشتر سوق دهد. بااین‌حال، این حرکت یک خلأ قدرت ایجاد کرد و منجر به شکاف در جامعه شد.


متعاقباً، کریستنسن دوباره روی طرحی به نام اندگیم (Endgame) کار کرد که هدف آن هدایت MakerDAO به‌سمت دستیابی به تمرکززدایی واقعی بود. این طرح شامل بازسازی بخش‌های موجود و معرفی mini-DAO در MakerDAO می‌شد. هدف این پروژه، ساده کردن فرایندهای بروکراتیک و تقویت رشد پایدار در بلندمدت ارزیابی می‌شود.


کریستنسن در سال 2020 در صدر فهرست تأثیرگذارترین افراد در کوین دسک (CoinDesk) قرار گرفت و در مورد انحلال بنیاد میکر سخن گفت. در حقیقت کریستنسن به‌عنوان شخصی شناخته می‌شود که کنترل تجارتی را که شروع کرده به‌منظور دنبال کردن علایقش واگذار می‌کند. باید ببینیم که کریستنسن در نهایت چه برنامه‌ای برای میکردائو خواهد داشت.


پیش‌بینی قیمتی دای چگونه است؟

پیش‌بینی قیمتی دای چگونه است؟

همان‌طور که گفته شد، دای یک استیبل کوین است که تلاش دارد قیمت ارز دیجیتال خود را به‌صورت 1:1 با دلار آمریکا حفظ کند. بنابراین نمی‌توانیم انتظار نوسان قابل توجهی را از دای داشته باشیم. البته باید بدانید که دای به‌نسبت سایر استیبل کوین‌ها توانسته است ثبات قیمت بیشتری را از خود نشان دهد. در نتیجه، اگر به‌دنبال رمز ارزی برای ذخیره ارزش هستید، دای می‌تواند گزینه ایده‌آلی باشد.


قیمت دای به‌صورت کلی در دوران‌های رکود و بازگشت بازار در محدوده 0.9 تا 1.2 دلار به نوسان می‌پردازد که برخی‌ها معتقدند دای در سال‌های آتی (2025 تا 2030) می‌تواند قیمت‌های بالاتر از یک دلار (تا 1.2 دلار) را بیشتر از قیمت‌های زیر یک دلار تجربه کند. اگرچه برای سرمایه‌گذاری روی یک رمز ارز باید تحقیقات گسترده‌تری صورت بگیرد، اما بررسی‌ها نشان می‌دهند که آینده روشنی در انتظار استیبل کوین دای خواهد بود.


سخن پایانی  مؤسسان و بنیان گذاران دای

سخن پایانی


دای (DAI) یک استیبل کوین با پشتوانه وثیقه است؛ یعنی توسط ارزهای دیجیتال پشتیبانی می‌شود و پشتوانه فیزیکی ندارد. دای از طریق یک وام بیش‌از‌حد وثیقه‌دار و فرایند بازپرداخت که توسط قراردادهای هوشمند میکردائو در قالب یک برنامه غیرمتمرکز تسهیل می‌شود، ایجاد و نابود خواهد شد. کاربرانی که یکی از انواع وثیقه‌های پذیرفته‌شده (مانند اتر) را در یک قرارداد واریز می‌کنند، می‌توانند DAI جدید را به‌عنوان وام در برابر ارزش وثیقه خود ضرب کنند. میکردائو تا به امروز در برابر ارائه وام‌های دای به‌خوبی عمل کرده است. بنیان‌گذار و توسعه‌دهنده اصلی این پروژه، رون کریستنسن دانمارکی بوده که سابقه نسبتاً درخشانی در حوزه رمز ارزها دارد. اگرچه کریستنسن هربار نظرات و برنامه‌های جدیدی در مورد میکر و دای ارائه می‌دهد، اما این پروژه همچنان قدرتمند و مقتدر است. به نظر شما پروژه میکردائو و استیبل کوین دای همچنان می‌توانند پروژه‌های قدرتمندی در کریپتو باقی بمانند؟