یکی از اساسی‌ترین مفاهیم و اصول ارزهای دیجیتال از ابتدای ظهور آن‌ها، تمرکززدایی بوده است. به همین دلیل، صرافی‌های غیرمتمرکز متعددی بر بستر شبکه‌های بلاک چین راه‌اندازی شده‌اند. پنکیک سواپ، یکی از این پلتفرم‌های معاملاتی غیرمتمرکز به شمار می‌رود که به محبوبیت زیادی دست یافته و کاربران بسیاری دارد. این صرافی ارز دیجیتال بر نوآوری متمرکز است و به‌طور منظم، محصولات جدیدی ارائه می‌دهد. آیا با موسسان و بنیانگذاران پنکیک سواپ آشنایی دارید؟ در این مقاله از اکسبیتو، ابتدا رمز ارز این پلتفرم یعنی CAKE را بررسی می‌کنیم، سپس به بنیانگذاران PancakeSwap و داستان راه‌اندازی آن می‌پردازیم. با ما همراه باشید.


تاریخچه پیدایش رمز ارز پنکیک سواپ CAKE

تاریخچه پیدایش رمز ارز پنکیک سواپ CAKE

پیش از آشنایی با بنیان‌گذاران پلتفرم پنکیک سواپ، بهتر است تا ارز آن یعنی CAKE را بهتر بشناسیم. کیک توکن بومی صرافی غیرمتمرکز (DEX) مورد بحث بوده که بر بستر شبکه بلاک چین بایننس اسمارت چین (BSC) ساخته شده است. این توکن در سپتامبر 2020 راه‌اندازی شد. هولدرهای کیک می‌توانند در مدیریت پلتفرم PancakeSwap نقش و حق رای داشته باشند و همچنین، از ویژگی‌ها و پاداش‌های گوناگون آن بهره ببرند.


درحال‌حاضر، این ارز دیجیتال بیش از 600 میلیون دلار ارزش بازار دارد و در میان 130 رمز ارز ارزشمند قرار گرفته است. بالاترین قیمت ارز دیجیتال CAKE در ماه آوریل 2021 در سطح 44 دلار به ثبت رسیده و از آن زمان تاکنون، این توکن بیش از 93 درصد افت قیمت را تجربه کرده است. درحال‌حاضر، ارزش کل قفل‌شده (TVL) این توکن به بیش از 1 میلیارد دلار می‌رسد و حداکثر 450 میلیون واحد به‌عنوان محدودیت ذخایر آن تعیین شده است.


 آیا کسی بنیانگذاران پنکیک سواپ را می‌شناسد؟

آیا کسی بنیانگذاران پنکیک سواپ را می‌شناسد؟

پیش‌تر در این مقاله به رمز ارز پنکیک سواپ و تاریخچه پیدایش آن پرداختیم. همان‌طور که مطالعه کردید، این رمز ارز به‌عنوان توکن بومی پلتفرم PancakeSwap، یکی از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (DApp) برجسته در حوزه معاملات ارزهای دیجیتال کار می‌کند و به هولدرهای خود حق رای در مدیریت این DEX را ارائه می‌دهد. حال، ممکن است بخواهید پیرامون بنیانگذاران این پلتفرم اطلاعات بیشتری کسب کنید و آن‌ها را بشناسید. در ادامه، این موضوع را بررسی می‌کنیم.


در حقیقت، بنیانگذاران PancakeSwap هویت خود را فاش نکرده و به‌شکل علنی فعالیت نمی‌کنند. هرچند، برخی از منابع اشاره داشته‌اند که آن‌ها از کارمندان سابق صرافی بایننس بوده یا رابطه‌ای نزدیک با این شرکت به‌عنوان کمپانی توسعه‌دهنده بایننس اسمارت چین دارند. همچنین، در ماه ژوئن 2022 بایننس لبز (Binance Labs)، بخش سرمایه‌گذاری اکوسیستم Binance، هم یک سرمایه‌گذاری استراتژیک در توکن بومی پنکیک سواپ انجام داد.


در نهایت، به‌طور خلاصه می‌توان گفت که بنیانگذاران و تیم توسعه این پلتفرم به‌صورت کاملا ناشناس فعالیت می‌کنند و هویت خود را به هیچ شکلی فاش نکرده‌اند. به نظر می‌رسد که حتی در شبکه‌های اجتماعی نیز هیچ اثری از هویت این افراد، حداقل به‌شکل واضح و شفاف، وجود ندارد. همچنین، اعضای تیم توسعه پنکیک سواپ در توییتر با نام‌های مستعار و پیشوند Chef و بدون افشای هویت واقعی خود فعالیت می‌کنند.


داستان تاسیس پنکیک سواپ چیست؟

داستان تاسیس پنکیک سواپ چیست؟

تا اینجای مقاله به رمز ارز کیک و تاریخچه پیدایش آن به‌طور جامع پرداختیم. همچنین، پیرامون هویت بنیانگذاران و موسسان PancakeSwap نوشتیم. همانطور که اشاره کردیم، بنیانگذاران این پلتفرم معاملات رمز ارز غیرمتمرکز به‌طور کاملا ناشناس فعالیت می‌کنند و هیچ اطلاعاتی از هویت آن‌ها به‌طور مستقیم و غیرمستقیم در دسترس نیست. با وجود این موارد، داستان تاسیس پنکیک سواپ چیست؟ در این بخش به این سوال پاسخ می‌دهیم و این موضوع را بررسی می‌کنیم.


پیش‌تر هم خواندید که PancakeSwap یک صرافی غیرمتمرکز ساخته‌شده بر بستر Binance Smart Chain است که به کاربران امکان سواپ، فارم، استیک و دریافت توکن را ارائه می‌دهد. این پلتفرم در ماه سپتامبر 2020 توسط تیمی ناشناس از توسعه‌دهندگان راه‌اندازی شد. ظاهرا دلیل انتخاب نام پنکیک سواپ برای این پلتفرم، علاقه بنیانگذاران آن به پنکیک بوده و اینکه آن‌ها خواستار ساخت پلتفرمی «خوشمزه» و جذاب برای جامعه رمز ارزی بوده‌اند.


چیزی که این پلتفرم را در زمان راه‌اندازی خود متمایز می‌کرد، شبکه BSC بود. این شبکه در مقایسه با اتریوم تراکنش‌های سریع‌تر و ارزان‌تری را ارائه می‌دهد. در آن زمان، به‌دلیل پذیرش انبوه دنیای دیفای در 2020 و افزایش چشم‌گیر حجم تراکنش‌ها به‌دنبال آن، اتریوم با چالش برجسته تراکنش‌های کند و پرهزینه مواجه بود. همچنین، PancakeSwap نرخ سواپ 0.2 درصدی ارائه می‌داد، که پایین‌تر از استاندارد صنعت ارزهای دیجیتال در سطح 0.3 درصد بود.


در مجموع، این پلتفرم با کارمزد پایین و سرعت بالای تراکنش‌ها برای انجام معاملات رمز ارزی به‌شکل کاملا غیرمتمرکز راه‌اندازی شد.


موسسان پنکیک سواپ چه هدفی را دنبال می‌کنند؟

موسسان پنکیک سواپ چه هدفی را دنبال می‌کنند؟

تا اینجای مطلب، ارز دیجیتال کیک و پلتفرم پنکیک سواپ را به‌طور گسترده بررسی کردیم. همچنین، به هویت بنیانگذاران این پروژه پرداختیم و گفتیم که آن‌ها به‌صورت ناشناس فعالیت می‌کنند، اما هدف موسسان PancakeSwap از این پروتکل چیست و چه بوده است؟


بنا به داده‌های در دسترس، تیم بنیانگذاران ناشناس پنکیک سواپ، خواستار ایجاد یک صرافی غیرمتمرکز سریع، کم‌هزینه و سازگار با کاربر بر بستر بایننس اسمارت چین بوده‌اند. همچنین، با نگاهی به تاریخچه و تغییرات پروتکل PancakeSwap می‌توان دریافت که این افراد تمرکز بالایی بر نوآوری و خلاقیت داشته و دارند؛ آن‌ها همچنان به طراحی و عرضه محصولات جدید به‌طور مرتب بر بستر این پلتفرم ادامه می‌دهند.


موسسان پنکیک سواپ چه هدفی را دنبال می‌کنند؟

موسسان پنکیک سواپ از اهداف خود به‌طور مشخص و شفاف صحبت نکرده‌اند، اما به‌طور کلی با توجه به اقدامات آن‌ها می‌توان چنین مواردی را به‌عنوان اهداف آن‌ها در این پروتکل در نظر گرفت:


  • ایجاد یک صرافی غیرمتمرکز سریع، ارزان و سازگار با کاربر بر بستر BSC

  • گسترش و نوآوری در اکوسیستم PancakeSwap از طریق راه‌اندازی محصولات و ویژگی‌های جدید

  • قدرت بخشیدن به هولدرهای کیک از طریق دادن سهم در مدیریت به آن‌ها

  • حفظ تمرکززدایی

  • لذت بردن از فرآیند ساخت و توسعه پنکیک سواپ

  سخن پایانی تاریخچه پیدایش رمز ارز کیک

سخن پایانی


در این مقاله، پلتفرم پنکیک سواپ و تاریخچه پیدایش رمز ارز کیک را بررسی کردیم، هویت بنیانگذاران PancakeSwap و اهداف آن‌ها را شرح دادیم و همچنین، از داستان تاسیس این پلتفرم نوشتیم.


پنکیک سواپ یکی از شاخص‌ترین و بزرگترین صرافی‌های غیرمتمرکز بر بستر بایننس اسمارت چین در بازار ارزهای دیجیتال است که محصولات زیادی برای کاربران خود ارائه می‌دهد. بنیانگذاران این اپلیکیشن غیرمتمرکز هرگز هویت خود را فاش نکرده‌اند، اما همچنان به کار کردن بر روی پلتفرم مورد بحث و دنبال کردن اهداف خود در آن همچون حفظ نوآوری و گسترش جامعه کاربران ادامه می‌دهند. در مجموع، PancakeSwap پلتفرمی برجسته برای انجام کارهای مختلف در دنیای بلاک چین به شمار می‌رود.