سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال، تلفیقی است از سود و زیان. با این همه، جهان رمزارزها همواره جذابیت‌های خاص خود را داشته و توجه علاقه‌مندان زیادی را به خود جلب کرده است. اگر بخواهید ارز دیجیتال استخراج کنید ممکن است متحمل هزینه زیادی شوید. چگونه می‌توانید بفهمید که اگر رمز ارز استخراج کنید سرمایه‌گذاری شما سودآور خواهد بود یا خیر؟ اگر هم سرمایه‌گذاری‌تان سودآور باشد، چقدر سود خواهد داشت؟ اگر می‌خواهید جواب این سؤال‌ها را بدانید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. ما در این مقاله نحوه محاسبه درآمدها و هزینه‌های ماینینگ و نحوه ارزیابی اینکه آیا سرمایه‌گذاری در ماینرها انتخاب مناسبی برای شما است یا خیر را شرح خواهیم داد.

ماینر ارز دیجیتال چیست؟

برای محاسبه درآمد ماینر در ابتدا باید مفهوم ماینینگ و ماینر را درک کنید. اکثر مردم ماینینگ ارز دیجیتال را به‌عنوان راهی برای ایجاد ارزهای جدید می‌دانند. بااین‌حال، استخراج رمز ارز شامل اعتبارسنجی تراکنش‌های ارزهای دیجیتال در شبکه بلاکچین و افزودن آن‌ها به دفتر کل توزیع‌شده است. مهم‌تر از همه، استخراج ارز دیجیتال از خرج شدن مضاعف آن در یک شبکه توزیع‌شده جلوگیری می‌کند.


استخراج ارز دیجیتال به فرآیند حل کردن معادلات ریاضی پیچیده توسط ماینرها اشاره دارد. برای درک مفهوم ماینر هم می‌توانید مقاله ماینر اتریوم چیست را مطالعه کنید. در این مقاله گفتیم که در فرآیند استخراج ارز دیجیتال، ماینر سرمایه‌گذاری است که انرژی، فضای کامپیوتری و زمان را برای مرتب‌سازی بلوک‌ها فراهم می‌کند.


درآمد ماینر

برای اندازه‌گیری میزان درآمد از استخراج ارز دیجیتال باید تمام هزینه‌ها را در نظر بگیرید. هنگام استخراج، درآمد اصلی شما ارزش ارز دیجیتالی است که استخراج می‌کنید. برای شروع باید ببینید که کدام ارز دیجیتال برای استخراج سود بیشتری دارد. ازآنجایی‌که هر ماینر می‌تواند تنها انواع خاصی از معادلات را برای استخراج ارز دیجیتال حل کند، قبل از خرید ماینر باید تصمیم بگیرید که کدام ارز دیجیتال را می‌خواهید استخراج کنید. مثلاً اگر می‌خواهید بیت کوین استخراج کنید، باید ماینر بیت کوین بخرید.


اما چگونه می‌توانید بفهمید که کدام ارز دیجیتال برای استخراج سود بیشتری دارد؟ بیایید یک مثال بزنیم. در آغاز سال 2018 و دقیقاً در روز سال نو، بیت کوین به‌تازگی به بالاترین سطح خود رسیده و شما در حال بررسی سرمایه‌گذاری در یک ماینر برای سود کردن در این بازار صعودی هستید. حالا فرض کنید دستگاه ماینر Antminer S9 را انتخاب کرده‌اید. این ماینر بیت کوین را با نرخ 13.5 TH/s (تراهش بر ثانیه) استخراج می‌کند.

درآمد ماینر

برای اینکه بفهمیم از سرمایه‌گذاری در این ماینر چقدر درآمد کسب می‌کنیم، ابتدا باید بفهمیم که این دستگاه در یک بازه زمانی معین چند بیت کوین استخراج می‌کند. در این مثال، ما همه‌چیز را به‌صورت روزانه محاسبه می‌کنیم. اولین قدم محاسبه، درصدی از کل هش ریت (Hash rate) ماینر خواهد بود. در زمان نگارش این مقاله هش ریت شبکه 15 میلیون TH/s بود. حالا که سهم هش را به دست آورده‌‌ایم، باید محاسبه کنیم که ماینرها روزانه چه مقدار استخراج بیت کوین انجام می‌دهند.


از جولای 2016، پاداش حل معادلات 12.5 بیت کوین در هر بلوک بوده است. بااین‌حال، ماینرها همچنین تمام هزینه‌های تراکنش شامل بلوکی که استخراج می‌کنند را دریافت می‌کنند. با بالا بودن کارمزدها در آن زمان، ماینرها تقریباً 3 بیت کوین اضافی در هر بلوک کسب می‌کردند. بنابراین، پاداش هر بلوک برای ماینرها 15.5 ارز بیت کوین بود. به‌طور متوسط هر 10 دقیقه یک بلوک جدید استخراج می‌شود. ازآنجایی‌که هر روز 1440 دقیقه (1 روز، 24 ساعت در روز، 60 دقیقه در ساعت) است، 144 بلوک در روز وجود دارد که هرکدام 15.5 بیت کوین تولید می‌کنند. با نرخ مبادله 13500 دلار به ازای هر بیت کوین معادل 27.12 دلار در روز درآمد از استخراج به دست می‌آید. حالا که درآمد را به دست آورده‌ایم باید هزینه‌ها را از آن کم کنیم.


هزینه‌های ماینر

هزینه‌های ماینر را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد: هزینه‌هایی که برای یک‌بار هستند و هزینه‌های همیشگی. تنها هزینه‌ای که یک‌بار اتفاق می‌افتد، قیمت خود ماینر و تجهیزات مربوط به آن است. اگر استهلاک سرمایه را در نظر نگیریم، می‌توانیم فرض کنیم که هر ماینر بی‌نهایت عمر می‌کند. (البته اکثر ماینرها فقط چند سال دوام می‌آورند تا زمانی که خراب و یا منسوخ شوند، بنابراین محاسبات ما در اینجا فقط می‌تواند چند سال آینده را پیش‌بینی کند.)


اگر به مثال خود برگردیم، قیمت دستگاه ماینر موردنظر ما 2320 دلار بود. بااین‌حال، ماینر به منبع تغذیه، کابل اترنت، کابل برق و سایر لوازم جانبی نیز نیاز دارد. با فرض اینکه قیمت این لوازم هم تقریباً 180 دلار شود، به این معنی است که ما 2500 دلار برای راه‌اندازی دستگاه ماینر خود هزینه کرده‌ایم. توجه به این نکته مهم است که این هزینه‌ها باید قبل از کسب درآمد پرداخت شوند.


تنها هزینه همیشگی که برای استخراج وجود دارد، هزینه برق است. (با فرض اینکه از قبل به اینترنت دسترسی داشته باشیم). قبل از اینکه بتوانیم محاسبه این هزینه را شروع کنیم، باید در مورد چگونگی اندازه‌گیری توان صحبت کنیم. اکثر ما درک کمی از وات داریم، بااین‌حال مصرف برق اکثر لوازم‌خانگی برحسب کیلووات ساعت اندازه‌گیری می‌شود. کیلووات ساعت تعداد کیلووات (هزار وات) مصرف‌شده در ساعت است.

هزینه‌های ماینر

ازآنجایی‌که قیمت برق در بخش‌های مختلف کشور و جهان متفاوت است، برای ما مهم است که قبل از سرمایه‌گذاری در ماینر، قیمت برق را در منطقه خود بدانیم، زیرا قیمت برق می‌تواند سرمایه‌گذاری ما را خراب کند. معمولاً قیمتی که به ازای هر کیلووات ساعت می‌پردازید را می‌توان در قبض‌های برق گذشته پیدا کرد. علیرغم هزینه‌های اولیه زیاد، می‌توانیم ببینیم که سرمایه‌گذاری ماینینگ ما در مقطعی سود خالص خواهد داشت، زیرا درآمدهای روزانه ما بیشتر از هزینه‌های روزانه ما است. برای محاسبه سود روزانه خود می‌توانیم از فرمول زیر استفاده کنیم:

- سود روزانه = درآمد روزانه - زیان روزانه


با توجه به درآمد محاسبه‌شده در بالا که 27.12 دلار بود، اگر قیمت برق را 10 دلار در نظر بگیریم، 17.12 دلار سود در آن روز به دست آمده که البته مبلغ خوبی است. بااین‌حال باید بدانید که چقدر طول می‌کشد تا سرمایه‌گذاری ماینینگ به نتیجه برسد. البته باید توجه داشته باشید که همه این محاسبات فقط تقریبی از کل هزینه‌ها، درآمد و سودآوری را به شما می‌دهند و دقیق نیستند.


ماشین‌حساب ارز دیجیتال ماینر

برای اینکه بتوانید به‌راحتی میزان سود و زیان خود از ماینینگ یا همان استخراج ارز دیجیتال را به دست بیاورید، می‌توانید از ماشین‌حساب ماینینگ استفاده کنید. این ماشین‌حساب‌ها به‌صورت آنلاین در دسترس هستند و به‌سادگی می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. ماشین‌حساب‌های ماینینگ آنلاین از ارزهای دیجیتال مختلف پشتیبانی می‌کنند. همچنین این ماشین‌حساب‌ها قیمت ارز دیجیتال، سختی شبکه، هزینه برق، نوع دستگاه ماینینگ و ... را به‌صورت خودکار دارند. شما می‌توانید برای محاسبه درآمد ماینر خود نوع ارز دیجیتال، نام دستگاه ماینر، نوع برق مصرفی و ... را وارد کرده و درآمد ماینر خود را محاسبه کنید.

ماشین‌حساب ارز دیجیتال ماینر

کلام آخر

قبل از تصمیم‌گیری در مورد سرمایه‌گذاری یا عدم سرمایه‌گذاری در استخراج ارز دیجیتال، در نظر بگیرید که هر یک از متغیرهای این روش چگونه می‌تواند در طول زمان تغییر کند. آیا ممکن است قیمت ارزهای دیجیتال کاهش یابد؟ آیا قصد دارید ارز دیجیتالی را که استخراج می‌کنید فوراً بفروشید یا آن را برای مدت‌زمان مشخصی نگه دارید؟ آیا این احتمال وجود دارد که موج جدید و کارآمدتری از ماینرها به‌زودی وارد بازار شوند و دستگاه شما را منسوخ کنند؟ آیا تغییراتی در برنامه پاداش استخراج ارزهای دیجیتال وجود دارد؟ همه این سؤالات باید قبل از شروع ماینینگ در هر سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شوند تا بتوانید به سود مدنظر خود برسید.