ارزهای رمزنگاری‌شده‌ای مانند بیت کوین و اتریوم توسط یک پروتکل غیرمتمرکز و منبع باز به نام بلاکچین قدرت می‌گیرند که هرکسی می‌تواند در آن‌ها مشارکت داشته باشد. این پروتکل‌ها را بلاکچین می‌نامند، زیرا به معنای واقعی کلمه از بلوک‌های اطلاعاتی تشکیل شده‌اند. فورک زمانی اتفاق می‌افتد که یک جامعه تغییری در پروتکل بلاکچین یا مجموعه قوانین اساسی آن ایجاد کند. در ادامه بیشتر در مورد فرآیند فورکینگ و نحوه ایجاد آن بحث خواهیم کرد.


فورکینگ چیست؟

هنگامی‌که فورکینگ اتفاق می‌افتد، زنجیره بلاکچین از هم جدا شده و یک بلاکچین جدید دیگر هم تولید می‌شود که تمام تاریخچه خود را با نسخه اصلی به اشتراک می‌گذارد، اما در مسیر جدیدی حرکت می‌کند. فورکینگ بلاکچین اساساً یک شکاف در شبکه بلاکچین ایجاد می¬کند. این شبکه یک نرم‌افزار منبع باز است و کد آن به‌صورت رایگان در دسترس افراد قرار می‌گیرد. این موضوع به این معنی است که هرکسی می‌تواند بهبودهایی را برای بلاکچین پیشنهاد کند و کد را تغییر دهد. گزینه آزمایش بر روی نرم‌افزار متن‌باز بخش اساسی ارزهای دیجیتال است و همچنین به‌روزرسانی نرم‌افزار در بلاکچین را تسهیل می‌کند.
فورک‌ها زمانی رخ می‌دهند که ماینرهای مختلف با هم سازگار نباشند. این به ماینرها بستگی دارد که تصمیم بگیرند از کدام بلاکچین استفاده کنند. اگر یک تصمیم جمعی وجود نداشته باشد، می‌تواند منجر به ایجاد دو نسخه از بلاکچین شود. فورک‌ها می‌توانند باعث افزایش نوسان قیمتی ارزهای دیجیتال شوند. پس در هنگام خرید ارزهای دیجیتال باید به این نکته توجه زیادی داشته باشید، زیرا اگر در زمان فورک یک ارز دیجیتال آن را خریداری کنید ممکن است نوسان زیادی در آن ارز دیجیتال رخ دهد. بعدازاینکه تصمیم خود را برای خرید ارزهای دیجیتال گرفتید می‌توانید ارز موردنظر خود را از صرافی اکسبیتو بخرید. صرافی اکسبیتو ایرانی است و محیطی امن و کاربرپسند دارد.

فورکینگ چیست؟

فورکینگ چگونه کار می‌کنند؟

همان‌طور که در مقاله تفاوت هارد فورک و سافت فورک اشاره کردیم، دو نوع فورک داریم. فورک‌ها با ایجاد تغییراتی در پروتکل بلاکچین کار می‌کنند. هدف آن‌ها اغلب ایجاد توکن‌های جدید است. روش اصلی ایجاد بازار ارزهای دیجیتال این است که آن‌ها را بسازیم، اما روش دیگر این است که بلاکچین ارزهای دیجیتال موجود را «فورک» کنیم. به این فرآیند فورکینگ گفته می‌شود.


ساخت توکن‌های جدید روشی رایج است. این روش شامل کپی پیست کردن کدهای موجود است که سپس اصلاح شده و به‌عنوان یک توکن جدید راه‌اندازی می‌شوند. نمونه‌ای از این روش ارز لایت کوین است که به‌عنوان یک کپی از ارز بیت کوین شروع به کار کرد. بنیان‌گذاران ارز دیجیتال لایت کوین تغییراتی در کد اصلی ایجاد کردند، مردم آن را پذیرفتند و اکنون به یک ارز دیجیتال محبوب تبدیل شده است.


یک روش دیگر فورکینگ بلاکچین موجود است. با این روش به‌جای شروع از ابتدا، تغییراتی در بلاکچین موجود ایجاد می‌شود. در این حالت دو نسخه از بلاکچین با تقسیم شبکه ایجاد می‌شوند. نمونه‌ای از فورک بلاکچین، بیت کوین کش است. نظرات متفاوت در مورد آینده بیت کوین منجر به ایجاد یک ارز دیجیتال جدید یعنی همان بیت کوین کش از ارز دیجیتال اصلی یعنی بیت کوین شد.


امروزه ماینرها و ارائه‌دهندگان خدمات بازار ارزهای دیجیتال بر سر دیدگاه خود در مورد فورکینگ اختلاف‌نظر دارند. اکثر ماینرهای بیت کوین به افزایش اندازه بلوک در بلاکچین و ایجاد ارزهای دیجیتال جدید از روش فورکینگ اعتقادی ندارند، اما برای اینکه فورکینگ موفقیت‌آمیز باشد باید اکثر ماینرهای شبکه با هم به توافق برسند.

فورکینگ چگونه کار می‌کنند؟

چرا فورک مهم است؟

اکثر ارزهای دیجیتال تیم‌های توسعه‌دهنده مستقلی دارند که مسئولیت تغییرات و بهبود شبکه را بر عهده می‌گیرند. دقیقاً مانند زمانی که تغییرات در پروتکل‌های اینترنتی باعث می‌شود که عملکرد مرورگر وب با گذشت زمان بهتر شود. بنابراین گاهی اوقات یک فورک باعث می‌شود که یک ارز دیجیتال ایمن‌تر شود یا ویژگی‌های دیگری به آن اضافه شود. اما ممکن است توسعه‌دهندگان یک ارز دیجیتال جدید از فورک برای ایجاد ارزها و اکوسیستم‌های جدید نیز استفاده کنند.


چرا فورک‌ها به وجود می‌آیند؟

درست مانند همه نرم‌افزارهایی که نیاز به ارتقا دارند، بلاکچین‌ها نیز به دلایل مختلفی به‌روز می‌شوند. این دلایل عبارت‌اند از:


  • افزودن قابلیت‌های جدید به بلاکچین
  • مقابله با خطرات امنیتی
  • حل اختلاف‌نظر در جامعه در مورد جهت‌گیری بازار ارز دیجیتال

چگونه فورک‌ها باعث تغییر آینده ارزهای دیجیتال می‌شوند؟

  1. بلاکچین اتریوم برای اجرای قراردادهای هوشمند طراحی شده است. قراردادهای هوشمند بخش‌هایی از کد هستند که به‌طور خودکار مجموعه‌ای از اقدامات از پیش تعیین‌شده را با رعایت معیارهای خاص اجرا می‌کنند. برنامه‌های کاربردی قرارداد هوشمند شامل موارد زیادی ازجمله بازی و برنامه‌های DeFi می‌شوند.
  2. بلاکچین اتریوم به‌عنوان پلتفرمی که همه این برنامه‌ها را اجرا می‌کند، به سیستم‌عامل کامپیوتر شباهت دارد. در این مقایسه، فورک‌های مختلف اتریوم مانند ارز دیجیتال اتریوم کلاسیک، اتریوم 2 و ... مانند نسخه‌های جدیدتر یک سیستم‌عامل هستند که ویژگی‌ها یا کارایی‌های جدیدی را به سیستم خود اضافه می‌کنند. این ویژگی‌ها در نسخه قدیمی سیستم‌عامل و یا بلاکچین وجود ندارد.
  3. یک فورک قدیمی‌تر ممکن است به‌عنوان یک پلتفرم ثابت‌شده به کار خود ادامه دهد، درحالی‌که یک فورک جدیدتر ممکن است راه‌های کاملاً جدیدی را برای تعامل با نسخه قبلی به توسعه‌دهندگان ارائه دهد. نسخه‌های قدیمی‌تر و جدیدتر درنهایت می‌توانند با یکدیگر ادغام شوند یا هر کدام جداگانه به تکامل خود ادامه دهند.
  4. همان‌طور که گفتیم فورک به دو دسته سافت فورک و هارد فورک تقسیم می‌شود. سافت فورک را می‌توان به‌عنوان ارتقای نرم‌افزار در نظر گرفت. مانند زمانی که گوشی خود را به‌روزرسانی می‌کنید. هارد فورک را هم می‌توان به‌عنوان یک سیستم‌عامل کاملاً جدید مانند لینوکس، مک یا هر سیستم‌عامل دیگری در نظر گرفت.

مقایسه هارد فورک و سافت فورک

به وجود آمدن بیت کوین کش از بیت کوین نمونه‌ای از هارد فورک است. هارد فورک یک تغییر اساسی در نرم‌افزار است که همه کاربران را ملزم به ارتقاء به آخرین نسخه نرم‌افزار می‌کند. گره‌های اجراشده بر روی نسخه قبلی نرم‌افزار دیگر در نسخه جدید پذیرفته نمی‌شوند، بنابراین کاربران مجبورند خود را با شرایط جدید هماهنگ کنند. هارد فورک یک تغییر دائمی در نسخه قبلی بلاکچین است. اگر برای نسخه جدید توافق وجود نداشته باشد، این امر می‌تواند منجر به ایجاد دو بلاکچین با استفاده از یک نوع نرم‌افزار مشابه شود.

مقایسه هارد فورک و سافت

در مقایسه با هارد فورک، سافت فورک با نسخه قدیمی سازگار است. بلاکچین ارتقا یافته مسئول اعتبارسنجی تراکنش‌ها است، اما گره‌هایی که به‌روز نمی‌شوند همچنان بلوک‌های جدید را معتبر می‌دانند. این فرآیند فقط یک هدف دارد و آن هم این است که بلاکچین ارتقا یافته گره‌هایی که به‌روز نشده‌اند را تشخیص ندهد. برای اینکه سافت فورک کار کند اکثر ماینرها نیاز به ارتقا دارند. هرچه ماینرهای بیشتری قوانین جدید را بپذیرند، شبکه ایمن‌تر خواهد بود. سافت فورک‌ها در بلاکچین‌های بیت کوین، بلاکچین اتریوم ارز دیجیتال و سایر بلاکچین‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرند. آن‌ها معمولاً برای اجرای ارتقاء نرم‌افزار مانند BIP 66 در مورد ارز بیت کوین کاربرد دارند.


سرمایه‌گذاری در فورک‌های ارز دیجیتال

ارزهای دیجیتال فورک شده زیادی وجود دارند که می‌توان از بین آن‌ها یکی را انتخاب کرد، اما کاربرد و ارزش آن‌ها باهم متفاوت است و ممکن است همه آن‌ها امن نباشند. امیدوارکننده‌ترین و معتبرترین فورک ارز دیجیتال، لایت کوین است که خود را به‌عنوان یک دارایی مفید برای تراکنش‌های خرد معرفی کرده و تراکنش‌های زیاد را بدون دریافت کارمزد برای افراد انجام می‌دهد. قبل از اینکه به سرمایه‌گذاری فکر کنید سعی کنید در مورد ارزهای دیجیتال فورک شده اطلاعات دقیقی به دست بیاورید. همیشه سعی کنید از سرمایه اضافی خود برای انجام معاملات در بازار ارزهای دیجیتال استفاده کنید. برای خرید ارزهای دیجیتال هم از یک صرافی ایمن و معتبر مانند صرافی ایرانی اکسبیتو استفاده کنید.