اگر می‌خواهید شانس سود کردن خود را در بازار ارزهای دیجیتال بالا ببرید یکی از الزامات آن افزایش مهارت‌های معامله‌گری است. مهارت‌های معامله‌گری طیف گسترده‌ای از دانش مربوط به بازارهای مالی را شامل می‌شود که با تمرین می‌توان در آن‌ها تبحر پیدا کرد. اکثر افرادی که در بازار معاملات به موفقیت پایدار دست پیدا می‌کنند، افزایش مهارت‌های معامله‌گری را اولویت کار خود قرار داده‌اند. این که این مهارت‌ها چه هستند و چگونه یک معامله‌گر باید مهارت‌های خود را بالا ببرد موضوعاتی هستند که در این مقاله قرار است توضیحاتی راجع به آن‌ها ارائه کنیم.


معامله‌گر ارز دیجیتال کیست؟.png

معامله‌گر ارز دیجیتال کیست؟

هر ساله میلیون‌ها نفر به بازار ارزهای دیجیتال وارد می‌شوند. از این میان بسیاری در ظرف کمتر از یک سال از بازار ناامید شده و به کل آن را رها می‌کنند. برخی دیگر نیز ترجیح می‌دهند تنها به سرمایه‌گذاری بلندمدت در بازار ارز دیجیتال اکتفا کنند. در کنار این افراد، گروه دیگری هستند که به خرید و فروش ارزهای دیجیتال با استفاده از تحلیل‌های تکنیکال روی می‌آورند. این گروه را به اصطلاح معامله‌گر ارز دیجیتال می‌نامند.


معامله‌گر (تریدر) ارز دیجیتال با استفاده از دانش و مهارت‌های خود در این زمینه، سعی می‌کند با تشخیص نقاط ورود و خروج در تایم‌فریم‌های مختلف به کسب سود از ارز دیجیتال بپردازد. معامله‌گر ارز دیجیتال می‌تواند به صورت روزانه، اسکلپ، آربیتراژ، نوسان‌گیری و... معاملات خود را انجام دهد. انجام هر کدام از این روش‌ها، نیاز به داشتن مهارت‌هایی خاص دارد که از طریق آموزش و تمرین قابل اکتساب هستند.


آنچه برای یک معامله‌گر ارز دیجیتال اهمیت دارد این است که بتواند به درستی فرصت‌های ورود و خروج را شناسایی کند. ابزارهای مختلف مثل اندیکاتورها، ربات‌ها، سایت‌های تحلیلی و... قرار است برای رسیدن به این هدف به معامله‌گران کمک کنند.


چرا معامله‌گری جذاب است؟.png

چرا معامله‌گری جذاب است؟

معامله‌گری ویژگی‌هایی دارد که آن را برای معامله‌گران جذاب می‌کند. یکی از ویژگی‌های جذاب معامله‌گری این است که می‌توانید در هر زمان و مکانی آن را با در دست داشتن یک گوشی موبایل یا لپ‌تاپ و اتصال به اینترنت انجام دهید. به همین خاطر است که کسانی که در این شغل موفق هستند می‌توانند بدون محدودیت شغلی، هم به کارشان برسند و هم مسافرت کنند.


یکی دیگر از جذابیت‌های معامله‌گری، افزایش پتانسیل رسیدن به آزادی مالی است. موفقیت در معامله‌گری، نهایتا به داشتن آزادی مالی منجر خواهد شد. یعنی پول درآوردن شما منوط به شخص یا گروه دیگری (مثل یک شرکت یا اداره) نخواهد بود. معامله‌گری همچنین به شما کمک می‌کند، که بهتر و بیشتر دنیای مالی و اقتصاد را درک کنید، به این دلیل که شما برای موفقیت در معامله‌گری نیاز به افزایش اطلاعات در حوزه بازارهای مالی و اقتصاد دارید.


انجام معامله در بازارهای مالی محدودیت سنی ندارد و پیر و جوان می‌توانند به انجام ترید در بازارهای مالی بپردازند. با در دست داشتن مقداری سرمایه و داشتن دانش کافی می‌توانید در هر سنی که قرار دارید به انجام معاملات بپردازید.


چگونه مهارت‌های معامله‌گری خود را افزایش دهیم؟.png

چگونه مهارت‌های معامله‌گری خود را افزایش دهیم؟

برای بالا بردن مهارت‌های معامله‌گری استراتژی‌هایی وجود دارد، که در ادامه این مطلب به شرح هر کدام از آن‌ها خواهیم پرداخت:


  • یک ژورنال معاملاتی بنویسید

هر معامله‌گر باید نتایج معاملات و برنامه معاملات آینده خود را به صورت یک ژورنال معاملاتی تدوین کند. حضور بدون برنامه در بازارهای مالی، نتیجه مثبتی برای معامله‌گران در پی نخواهد داشت. ژورنال معاملاتی شامل یک جدول، دفتر یا فایل اکسل است، که در آن بخش‌هایی مثل مدیریت ریسک، ارزیابی استراتژی معاملات، روانشناسی معاملات و... گنجانده می‌شوند. نوشتن ژورنال معاملاتی به این معنا نیست که به طور مداوم نمودار را بررسی کنید، بلکه در این ژورنال باید تجربیات و دانش معاملاتی خود را بگنجانید.


  • از حرفه‌ای‌ها کمک بگیرید

یکی از راه‌های افزایش مهارت‌های معامله‌گری، کمک گرفتن از حرفه‌ای‌هاست. امروزه با توجه به گسترش فضای مجازی و علاقه افراد موفق به اشتراک‌گذاری دانش خود، این فرصت برای افراد مبتدی فراهم شده که بتوانند به آسانی به تعداد زیادی از منابع آموزشی دسترسی داشته باشند. شما نیز می‌توانید با بهره بردن از آموزش‌های رایگان یا پولی در سطح اینترنت که توسط افراد حرفه‌ای منتشر شده‌اند، مهارت‌های خود را افزایش دهید.


  • تمرین کنید

هیچ مهارتی بدون تمرین مداوم به دست نمی‌آید. برای این که بتوانید مهارت‌های معامله‌گری را به بهترین شکل ممکن یاد بگیرید، باید با اکانت‌های دمو، آن‌ها را تمرین کنید. امروزه پلتفرم‌های متعددی وجود دارند که اکانت‌های دمو برای معامله کردن در اختیار کاربران قرار می‌دهند. این اکانت‌ها همه شرایط را مانند معاملات واقعی به کاربران ارائه می‌کنند با این تفاوت که پول استفاده شده در معاملات واقعی نیستند.


  • نظر دیگران را در معاملاتتان دخیل نکنید

⚠️ یکی از اشتباهات معامله‌گران تازه‌کار این است که نظرات همه افراد را در معاملات خود دخیل می‌کنند. وقتی بر اساس تحلیل خود درباره نمودار به نتیجه‌ای رسیده‌اید، مهم است که به تحلیل و معامله‌تان پایبند باشید و با هر نظری تغییر موضع ندهید. همه افرادی که در سطح اینترنت یا اطرافتان بازار را تحلیل می‌کنند، حرفه‌ای نیستند و قرار نیست مثل پیشگوها همه حرف‌هایشان درست از آب در بیاید.

  • یک نرم‌افزار معاملاتی خریداری کنید

در حال حاضر نرم‌افزارهای مفیدی در سطح اینترنت به فروش می‌رسند که می‌توانند به تریدرها برای داشتن معاملات بهتر کمک کنند. این نرم افزارها توسط افراد حرفه‌ای نوشته شده‌اند و در آن‌ها داده‌های اطلاعاتی بسیار زیادی به کار می‌رود، تا بتوانند برای معامله کردن همه جوانب را در نظر بگیرند. مراقب باشید که در این میان، نرم‌افزارهایی هم برای کلاهبرداری از کاربران وجود دارند و هیچ خدمتی به آن‌ها ارائه نمی‌دهند.


  • کار شخصیت‌های بزرگ را مطالعه کنید

اگر می‌خواهید مهارت‌های معامله‌گری خود را بالا ببرید بهتر است به سراغ اطلاعاتی بروید که معامله‌گران موفق را به این درجه رسانده است. با خواندن داستان زندگی این افراد، سرنخ‌هایی برای افزایش مهارت‌های معامله‌گری بدست میاورید.


  • ریسک‌هایی کنید که توانایی پذیرش آن‌ها را دارید

برای این که از بازار دلسرد نشوید و آن را با شکست رها نکنید، مقداری در معامله خود ریسک کنید که توانایی پذیرش آن را دارید. هیچگاه نباید با کل پول، یا پول قرض و وام وارد بازار معاملات شوید، این کار بر ذهن شما اثر منفی خواهد گذاشت و نهایتا منجر به شکستتان می‌شود. هرچه مهارت‌های مدیریت ریسک خود را افزایش دهید، بهتر می‌توانید با ریسک‌های پیش رو کنار بیایید.


  • برای فعالیت‌های معاملاتی خود استانداردهایی تعیین کنید

حضور مستمر در بازار مالی نیازمند تعیین یک‌سری استانداردها است. این که این استانداردها چه مواردی هستند، بستگی به شرایط شما دارد. به عنوان مثال برای خود تعیین کنید که در طول یک روز، با انجام معامله به دنبال کسب سود بیشتر از 3 درصد نباشید، یا این که اگر دو معامله‌تان با ضرر بسته شد، معامله دیگری باز نکنید. رعایت این استانداردها نهایتا منجر به عادت کردن ذهنتان به قوانین معاملاتی خواهد شد.


  • هر روز ذهنتان را تمیز کنید

پیروزی‌ها و شکست‌ها در بازار مالی، در طی معاملات روزانه، باعث ایجاد برخی تصورات در ذهن معامله‌گر خواهد شد. مثلا ممکن است با چند معامله سودبخش در یک روز فکر کنید که قرار است از این پس همه معاملات‌تان سودآور باشد. برای این که این تصورات معاملات شما را تحت تاثیر قرار ندهند باید هر روز طوری به بازار نگاه کنید که انگار اولین بار است با آن روبه رو می‌شوید. تمیز کردن ذهن نهایتا به بالا رفتن احتمال پیروزی در معاملات منجر خواهد شد.


چگونه مهارت‌های معامله‌گری خود را افزایش دهیم؟ (2).png

  • تفاوت بین شایعات و داده‌ها را تشخیص دهید

در بازارهای مالی همیشه در کنار داده‌ها و اطلاعات مفید، شایعاتی نیز وجود دارند. داشتن توانایی تشخیص این داده‌ها از شایعات اهمیت بالایی دارد. شایعات برای ایجاد نوسان در بازار ارزهای دیجیتال به کار می‌روند و پوزیشن‌های بسیاری از معامله‌گرانِ تازه‌کار به دلیل همین شایعات لیکوئید می‌شود.


  • در چند ابزار متخصص شوید

حتما این جمله را شنیده‌اید که «کسی که یک فن را هزار بار تمرین کرده از کسی که هزار فن را یک بار تمرین کرده خطرناک‌تر است». این موضوع در بازار مالی هم به نوعی صادق است. بهتر است به جای این که وقت خود را صرف یادگیری ناقص چندین ابزار مختلف کنید، چند ابزارِ مهم را به طور کامل و تخصصی یاد بگیرید. آنچه اینجا اهمیت پیدا می‌کند ابزارهایی هستند، که برای یادگیری انتخاب می‌کنید.


  • استراتژی‌های جدید را بپذیرید

برای این که معامله‌گر موفقی شوید باید انعطاف‌پذیر باشید. استراتژی که برای معاملات خود برگزیده‌اید، قرار نیست همیشه سودمند باشد، پس هر زمان که احساس کردید وقتش فرا رسیده، باید استراتژی‌های جدید را بپذیرید. استراتژی‌های جدید را با انجام بک‌تست‌های متعدد بیازمایید و اگر این آزمون‌ها موفقیت آمیز بود برای مدتی از این استراتژی‌ها استفاده کنید.


  • اعتماد به نفس داشته باشید

⚠️ یکی از مهم‌ترین نکات برای افزایش مهارت‌های معامله‌گری این است که اعتماد به نفس داشته باشید. به دانشی که کسب کرده‌اید اعتماد کنید و در معاملاتتان دچار تردید نشوید. به یاد داشته باشید که همه معاملات قرار نیست با سود بسته شوند و اگر معامله‌تان به ضرر ختم شد، این موضوع نباید باعث کاهش اعتماد به نفس شما شود.

سخن پایانی


در این مقاله راه‌های افزایش مهارت‌های معامله‌گری را برایتان شرح دادیم. درصد بسیار کمی از کسانی که به عنوان معامله‌گر وارد بازارهای مالی می‌شوند به موفقیت دست پیدا می‌کنند. این افراد کسانی هستند که پیوسته به دنبال افزایش اطلاعات خود در حوزه بازارهای مالی بوده و از یادگیری دریغ نمی‌کنند. خواندن کتاب، دیدن ویدیوهای آموزشی و حضور در کلاس‌های تخصصی از بهترین راه‌های افزایش دانش و مهارت در معامله‌گری می‌باشند.