یکی از روش‌‌های کسب درآمد از بازار کریپتو، آربیتراژ (Arbitrage) است. آربیتراژ نوعی استراتژی معاملاتی محسوب می‌شود که به‌وسیله‌ی آن، معامله‌گر از اختلاف قیمت یک ارز دیجیتال در صرافی‌های مختلف، سود کسب می‌کند. به زبان ساده‌تر، آربیتراژ شامل خرید ارزان‌تر یک رمزارز از یک صرافی و فروش گران‌تر آن در صرافی دیگر است. ازآنجایی‌که معمولاً فاصله‌ی قیمت صرافی‌ها با یکدیگر زیاد نیست، معامله‌گران برای آربیتراژگیری باید ارز مورد نظر را در حجم بالایی خرید و فروش کرده و یا اینکه دفعات معاملات آربیتراژ را افزایش دهند. یکی از ارزهای دیجیتالی که به‌طور رایج برای آربیتراژ کریپتو در نظر گرفته می‌شود، تتر یا USDT است. به‌ همین منظور، معامله‌گران سعی می‌کنند که استیبل کوین تتر را از یک صرافی بخرند و آن را با قیمت بالاتری به صرافی دیگری بفروشند. آربیتراژ تتر یکی از روش‌های کم‌ریسک کسب سود از بازار کریپتو است که نیازی به تحلیل نمودارهای قیمت هم ندارد. به‌خاطر همین، در این مقاله، به این موضوع می‌پردازیم که چگونه با آربیتراژ USDT پول دربیاوریم.


تتر (USDT) چیست؟

تتر (USDT) چیست؟

تتر (Tether) با نماد اختصاری USDT به گروهی از ارزهای دیجیتال تعلق دارد که به‌عنوان استیبل کوین (Stablecoin) شناخته می‌شوند. استیبل کوین‌ها رمزارزهایی هستند که از پشتوانه‌ی یک دارایی دیگر سود می‌برند و سعی می‌کنند که ارزش خود را برابر با قیمت آن دارایی حفظ کنند. تتر نیز استیبل کوینی است که قیمتی برابر با 1 دلار آمریکا دارد و همیشه قیمت خود را برابر با دلار حفظ می‌کند.


تتر از پشتوانه‌ی ارزهای فیات بهره می‌برد تا قیمتش همیشه برابر با دلار باقی بماند. این ارزهای فیات در ذخایر شرکت تتر حفظ می‌شوند. ازاین‌طریق، افراد با خرید تتر، می‌توانند روی ارزی پایدارتر و باثبات‌تر سرمایه‌گذاری کرده و از نوسانات بالای بازار کریپتو در امان بمانند. از طرفی، آربیتراژ تتر (USDT) نیز یکی از معاملات رایجی است که روی این استیبل کوین انجام می‌شود و درآمد خوبی را برای معامله‌گران فراهم می‌کند.


چطور از آربیتراژ تتر (USDT) سود کسب کنیم؟

چطور از آربیتراژ تتر (USDT) سود کسب کنیم؟

گفتیم که منظور از آربیتراژ، خرید ارزان‌تر یک ارز از یک صرافی و فروش گران‌تر آن در صرافی دیگر است. پس، برای آربیتراژ USDT هم باید تتر را از یک صرافی ارزان‌تر بخرید و آن را در صرافی دیگری گران‌تر بفروشید. این روش کسب سود، نیازمند رصد مداوم قیمت تتر در صرافی‌های مختلف است تا بتوانید فرصت‌های مناسب آربیتراژ گیری را پیدا کنید و از اختلاف قیمت تتر، سود به دست بیاورید.


به همین منظور، شما باید قیمت تتر را در صرافی‌های ایرانی، خارجی، متمرکز و غیرمتمرکز بررسی کنید تا بهترین فرصت‌ها را بیابید. برای مثال، در زمان نگارش این مقاله (21 مهر 1402، ساعت 14:55) قیمت تتر در صرافی ایرانی اکسبیتو برابر با 52290 تومان بوده و قیمت این استیبل کوین در صرافی ایرانی دیگری، 52352 تومان است. یعنی قیمت تتر در این دو صرافی 62 تومان اختلاف دارد؛ بنابراین، اگر شما 1000 تتر را از صرافی اکسبیتو بخرید و سپس در آن صرافی بفروشید، می‌توانید 62000 تومان سود کنید.


ما این اختلاف قیمت را بدون جستجو و با مراجعه به اولین صرافی ایرانی مشاهده کردیم. ازآنجایی‌که صرافی اکسبیتو همیشه کمترین قیمت بازار را برای ارزهای دیجیتال در نظر می‌گیرد، شما از طریق مقایسه‌ی قیمت تتر در اکسبیتو با قیمت این ارز در صرافی‌های ایرانی و خارجی دیگر، می‌توانید به اختلاف قیمت‌های بیشتری دست پیدا کنید.


مراحل آربیتراژ تتر (USDT) چگونه است؟

برای کسب سود از آربیتراژ USDT، همیشه باید قیمت این استیبل کوین را در صرافی‌های مختلف زیر نظر داشته باشید. بااین‌حال، انجام خرید و فروش در صرافی‌های گوناگون نیاز به ثبت‌نام دارد. همچنین، در صرافی‌های ایرانی و صرافی‌های متمرکز خارجی، شما باید احراز هویت را نیز پشت‌سر بگذارید. پس، بهتر است که چند صرافی مناسب را برای آربیتراژ تتر پیدا کرده و از قبل در آن‌ها ثبت‌نام کنید. سپس، با طی کردن مراحل زیر، می‌توانید آربیتراژ تتر را انجام دهید:


1ـ ریال را به یک صرافی ایرانی، مانند اکسبیتو، واریز کنید.


2 ـ تتر را از این صرافی با قیمت پایین‌تری بخرید.


3 ـ تتر را به صرافی دیگری که قیمت بالاتری دارد، منتقل کنید.


4 ـ حالا باید USDT یا تتر را با قیمت بالاتری بفروشید.


ازآنجایی‌که اکسبیتو همیشه قیمت پایین‌تری را نسبت به بازار ارائه می‌دهد، می‌توانید حساب کاربری خود را در این صرافی با ریال شارژ نگه دارید تا در صورت مشاهده‌ی فرصت آربیتراژ گیری، به واریز وجه نیازی نداشته باشید. ازاین‌طریق، سرعت آربیتراژ USDT بسیار بالاتر می‌رود.


آربیتراژ تتر در صرافی‌های خارجی چگونه است؟

آربیتراژ تتر در صرافی‌های خارجی چگونه است؟

همان‌طور که می‌دانید، اغلب صرافی‌های معتبر خارجی، کشور ایران را در لیست تحریم‌های خود قرار داده‌اند. ازاین‌رو، به کاربران ایرانی خدمات ارائه نمی‌کنند و اگر با تغییر آی‌پی هم به این صرافی‌ها متصل شوید، در خطر ازدست‌دادن دارایی‌هایتان قرار می‌گیرید. از طرفی، امکان پرداخت ریالی هم در هیچ‌کدام از صرافی‌های خارجی فراهم نیست.


اصولاً کاربران ایرانی برای انجام معاملات ارز دیجیتال در صرافی‌های خارجی، از تتر به‌عنوان واسطه استفاده می‌کنند. یعنی تتر را از صرافی ایرانی می‌خرند، آن را به صرافی خارجی منتقل می‌کنند و سپس با تتر به خرید و فروش ارزهای دیگر می‌پردازند. در نتیجه، اگر شما بخواهید به آربیتراژ تتر در صرافی خارجی اقدام کنید، به یک کارت اعتباری بین‌المللی نیاز دارید تا بتوانید تتر را در صرافی خارجی خرید و فروش کنید. ازآنجایی‌که اغلب کارت‌های اعتباری بین‌المللی به کاربران ایرانی خدمات ارائه نمی‌کنند، پس امکان آربیتراژ تتر در صرافی خارجی برای شما فراهم نیست.


بااین‌حال، اگر به چنین کارت‌هایی دسترسی دارید و می‌توانید از ارزهای فیات در صرافی‌های خارجی استفاده کنید، صرافی‌های هندوستان برای شما گزینه‌ی مناسبی هستند. بنابر تحقیقاتی که ما انجام داده‌ایم، همیشه قیمت تتر در صرافی‌های هند، بالاتر از کشورهای دیگر است. این مسئله می‌تواند به‌خاطر نقدینگی پایین این صرافی‌ها باشد.


در نتیجه، شما به‌راحتی می‌توانید تتر را با قیمت پایینی از صرافی ایرانی اکسبیتو خریداری کرده و سپس آن را در یک صرافی هندی بفروشید. این روش درآمدزایی برای افرادی که کارت‌های اعتباری بین‌المللی دارند، بسیار کم‌ریسک و سودآور است.


بهترین صرافی ایرانی برای آربیتراژ تتر کدام است؟

بهترین صرافی ایرانی برای آربیتراژ تتر کدام است؟

گفتیم که بهترین روش آربیتراژ تتر (USDT)، کسب سود از اختلاف قیمت این استیبل کوین در صرافی‌های ایرانی است. برای این منظور، باید یک صرافی معتبر ایرانی که همیشه پایین‌ترین قیمت‌های بازار را به شما ارائه می‌کند، پیدا کرده و در آن ثبت‌نام کنید. این مسئله به شما کمک می‌کند که با مشاهده‌ی تفاوت قیمت صرافی‌ها، بلافاصله به آربیتراژ تتر اقدام کنید. صرافی اکسبیتو یک پلتفرم معاملاتی دانش‌بنیان است که از دانشمندان حوزه‌ی کریپتو و فناوری‌های روز دنیا استفاده کرده تا بهترین خدمات را به کاربران ارائه کند. به همین دلیل، قیمت ارزهای دیجیتال در صرافی اکسبیتو همیشه در کمترین نرخِ ممکن است. تتر نیز در صرافی اکسبیتو همیشه قیمت پایینی دارد. به‌این‌ترتیب، شما می‌توانید با خرید تتر از اکسبیتو و فروش گران‌تر آن در یک صرافی دیگر، از آربیتراژ USDT سود کسب کنید.


از طرفی، صرافی اکسبیتو کارمزدهای بسیار پایینی را برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال در نظر گرفته است. ازآنجایی‌که آربیتراژ تتر از اختلاف قیمت اندک بین صرافی‌ها حاصل می‌شود، کارمزدهای خرید و فروش بر سود حاصل از این معاملات، تأثیر زیادی دارند. درصورتی‌که حواس شما به کارمزدهای پرداختی‌تان نباشد، ممکن است که کل سود خود را بابت کارمزدهایتان بپردازید. در نتیجه، خرید تتر از صرافی اکسبیتو با قیمت پایین و کارمزد اندک برای انجام معاملات آربیتراژ USDT بسیار مفید خواهد بود.


در آربیتراژ تتر (USDT) باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

در آربیتراژ تتر (USDT) باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

اگرچه آربیتراژ تتر (USDT) بسیار کم‌ریسک است و بدون نیاز به تحلیل نمودار قیمت انجام می‌شود؛ اما نکاتی در این زمینه وجود دارند که اگر به آن‌ها توجه نکنید، نه‌تنها سودتان را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند، بلکه ممکن است که باعث زیان شما شوند. به‌خاطر همین، در این بخش، نکات مهم آربیتراژ گیری تتر را به شما توضیح می‌دهیم:


  • کارمزدها: در محاسبه‌ی سود خود باید به کارمزدهای انتقال تتر، انجام معاملات و برداشت ریالی توجه داشته باشید. ازآنجایی‌که اختلاف قیمت ارزها در آربیتراژ کریپتو بسیار اندک است، عدم توجه به کارمزدها می‌تواند باعث زیان شما شود.

  • حجم تراکنش: برای اینکه معاملات آربیتراژ USDT سودآور باشند، باید با حجم بالایی انجام شوند. اگرچه صرافی اکسبیتو محدودیتی برای حجم معاملات خود ندارد؛ اما شما برای فروش تتر باید به صرافی‌ای مراجعه کنید که محدودیتی در این زمینه در نظر نگرفته باشد.

  • احراز هویت: اختلاف قیمت تتر در صرافی‌های مختلف برای مدت کوتاهی آشکار می‌شود و شما باید به‌سرعت برای آربیتراژ USDT اقدام کنید. در نتیجه، اگر بخواهید در صرافی مورد نظر ثبت نام کرده و احراز هویت کنید، احتمالاً فرصت مناسب را از دست خواهید داد. پس، باید از قبل در چندین صرافی معتبر ثبت‌نام کرده باشید تا از فرصت آربیتراژ تتر استفاده کنید.

  • اعتبار صرافی: وقتی که تتر را از صرافی اکسبیتو می‌خرید، باید آن را به یک صرافی ایرانی انتقال دهید تا بتوانید تترهایتان را با قیمت بالاتری بفروشید. برای فروش تتر، حتماً صرافی معتبری را انتخاب کنید. مراجعه به یک صرافی غیرمعتبر، پیامدهای جبران‌ناپذیری را برای شما به همراه خواهد داشت.

  • حجم معاملات بازار: خوشبختانه صرافی اکسبیتو حجم معاملات بالایی دارد و برای «خرید و فروش محدود» معطل نمی‌شوید. همچنین، گزینه‌ی «خرید و فروش فوری» هم در این صرافی در نظر گرفته شده که به شما کمک می‌کند تا تتر را بلافاصله با کمترین قیمت بازار خریداری کنید. علاوه‌بر آن، اگر می‌خواهید تتر را با استفاده از یک رمزارز دیگر بخرید، می‌توانید از «سواپ» ارز دیجیتال استفاده کنید. بااین‌حال، پس از خرید تتر از اکسبیتو، باید به حجم معاملات صرافی مقصد هم توجه کنید. درصورتی‌که صرافی مورد نظر حجم معاملات پایینی داشته باشد، احتمال دارد که تتر شما بلافاصله به فروش نرسد و فرصت آربیتراژ USDT از دست برود.

آیا آربیتراژ تتر (USDT) به‌صرفه است؟

آیا آربیتراژ تتر (USDT) به‌صرفه است؟

در حالت کلی، معامله آربیتراژ بر اساس اختلاف جزئی قیمت ارزهای دیجیتال انجام می‌شود. به‌خاطر همین، تنها درصورتی‌که این معامله در حجم بالایی انجام شده و تمام جوانب کار توسط معامله‌گر سنجیده شود، سودآور خواهد بود. ازآنجایی‌که آربیتراژ باعث ایجاد نقدینگی در صرافی‌های مختلف می‌شود، فعالان کریپتو به این معاملات با دید مثبتی نگاه می‌کنند. همچنین، آربیتراژ کریپتو بسیار کم‌ریسک است و به تحلیل‌های تکنیکال و فاندامنتال نیازی ندارد.


بااین‌حال، یک معامله‌گر آربیتراژ باید بسیار حرفه‌ای باشد و تمام هزینه‌های جاری را در نظر بگیرد و با سرعت زیادی اقدام کند. برای آربیتراژ ارزهای دیجیتال، پلتفرم‌های مختلفی وجود دارند که کار را برای کاربران ساده می‌کنند؛ اما برای آربیتراژ تتر که در بین صرافی‌های ایرانی انجام می‌شود، چنین پلتفرم‌هایی وجود ندارد. پس، شما باید با دقت بالایی اینگونه معاملات را انجام دهید و به تمام نکاتی که گفتیم توجه کنید تا بتوانید از آربیتراژ USDT کسب درآمد کنید.


سخن پایانی


اصولاً فرایند آربیتراژ به خرید ارزان‌تر یک رمز ارز از یک صرافی و فروش گران‌تر آن در صرافی دیگر اشاره دارد. یکی از ارزهای دیجیتالی که برای آربیتراژ استفاده می‌شود، تتر با نماد اختصاری USDT است. ازآنجایی‌که صرافی ایرانی اکسبیتو، همیشه ارزهای دیجیتال را با کمترین قیمت ممکن به کاربران ارائه می‌کند، شما به‌راحتی می‌توانید با خرید تتر از اکسبیتو و فروش آن در یک صرافی دیگر، از آربیتراژ USDT سود کسب کنید. بااین‌حال، باید به تمام محدودیت‌ها و هزینه‌ی پرداختی این معاملات توجه داشته باشید.