از جذابیت‌های دنیای ارزهای دیجیتال این است که راه‌های مختلفی برای کسب درآمد از آن و سرمایه‌گذاری وجود دارد. فرقی نمی‌کند به دنبال سرمایه‌گذاری بلندمدت یا کوتاه‌مدت باشید به هر حال روشی در ارز دیجیتال وجود دارد، که بتوانید از آن استفاده کنید. ریسک تمام روش‌ها یکسان نیست، روش‌های پر ریسک‌تر معمولا سود بیشتری به همراه دارند و روش‌های کم ریسک، اطمینان خاطر بیشتری به سرمایه‌گذار می‌دهند. استیکینگ ارز دیجیتال یکی از روش‌های متعدد حضور در بازار کریپتوکارنسی است که در این مطلب قرار است به آن بپردازیم.


استیک ارز دیجیتال چیست؟.png

استیک ارز دیجیتال چیست؟

استیکینگ مثل دیگر بخش‌های ارز دیجیتال یک مفهوم نسبتا پیچیده است. با این حال اگر به مفهوم آن پی ببرید، متوجه خواهید شد که این عمل چه اهمیتی در ارز دیجیتال دارد و چرا انجام آن باعث کسب سود سرمایه‌گذاران می‌شود. در این بخش مسئله استیکینگ را از دو منظر «سرمایه‌گذاری» و «فنی» بررسی می‌کنیم.


استیکینگ از منظر سرمایه‌گذاری

استیکینگ روشی است که در آن سرمایه‌گذار مقداری ارز دیجیتال خاص را در یک استخر قفل و هر ماه مقدار مشخصی سود از همان ارز دیجیتال، دریافت می‌کند. این مقدار سود با درصد مشخص می‌شود و هر چه مقدار ارز سرمایه‌گذاری شده بیشتر باشد سود دریافتی هم بیشتر خواهد بود.


ریسک این سرمایه‌گذاری آنجاست، که سرمایه شما مدتی قفل خواهد بود و در این مدت، ممکن است قیمت آن با ریزش مواجه شود. در این حالت این احتمال وجود دارد که دریافتی شما از استیکینگ در طی این مدت نه تنها برای شما سودآور نباشد، بلکه حتی ضررتان از ریزش قیمت را، جبران نکند. وجود این ریسک نشان می‌دهد باید به دنبال استیک کردن ارزهایی باشید، که اولا ثبات قیمتی قابل قبولی دارند و ثانیا در یک تحلیل چند‌ماهه انتظار افت قیمت شدید آن‌ها وجود نداشته باشد.


بسیاری از سرمایه‌گذاران استیکینگ را به عنوان راهی می‌بینند که با استفاده از آن، ارزی که خریداری کرده‌اند در طولانی‌ مدت برایشان سودآوری بیشتری داشته باشند. در واقع با این روش ارز دیجیتالی که خریداری کرده‌اید برایتان کار می‌کند و علاوه بر رشد قیمتی خود ارز در بلندمدت، هر ماه رقم ثابتی به تعداد ارز‌های خریداری شده‌تان اضافه خواهد شد.


استیکینگ از منظر فنی و تکنیکی

استیکینگ از نظر فنی راهی برای کمک به امنیت ارز دیجیتال است. وقتی مقداری از یک ارز دیجیتال را استیک می‌کنید، زنجیره آن ارز در برابر حملات احتمالی مقاوم می‌شود و توانایی آن را برای انجام تراکنش‌ها بهبود پیدا خواهد داد. در ازای این لطفی که شما با استیک کردن سرمایه خود به ارز مورد نظر می‌کنید، اکوسیستم آن ارز، از پاداش استخراج هر بلاک مقداری را به شما اختصاص می‌دهد. در نتیجه هر ماه مقدار مشخصی سود برایتان در نظر گرفته می‌شود.


بسیاری از زنجیره‌ها از الگوریتم اثبات سهام یا Proof of Stake استفاده می‌کنند. تحت این الگوریتم، سرمایه‌گذاران می‌توانند با استیک کردن سرمایه‌هایشان در تایید کردن تراکنش‌ها، مشارکت داشته باشند. اگر در این ساز و کار تقلبی رخ دهد، ممکن است سیستم بخشی یا همه ارز استیک شده فرد متقلب را مصادره کند. این مجازات برای جلوگیری از سواستفاده از این روش در نظر گرفته شده است.


معروف‌ترین ارزهایی که از مکانیزم POS استفاده می‌کنند و می‌توان با استیکینگ از آن‌ها بهره برد، اتریوم و سولانا هستند.


از چه راه‌هایی می‌توان ارز دیجیتال استیک کرد؟.png

از چه راه‌هایی می‌توان ارز دیجیتال استیک کرد؟

برای استیک کردن ارز دیجیتال راه متعددی پیش رویتان قرار دارد. در حال حاضر هم صرافی‌های ارز دیجیتال و هم استخرهای خصوصی از استیکینگ پشتیبانی می‌کنند. حتی برخی صرافی‌های غیرمتمرکز نیز قابلیت‌هایی برای استیکینگ ارز دیجیتال در اختیار کاربران قرار می‌دهند. برای اینکه بدانید کدام پلتفرم برای استیکینگ مناسب‌تر است باید تحقیق‌هایی در این زمینه انجام دهید. به این نکته توجه کنید که در میان استخرهای خصوصی موارد غیرقابل اعتماد زیادی هستند و پلتفرم‌های کلاهبرداری وجود دارند که به بهانه استیکنیگ ارز دیجیتال، سرمایه کاربران را سرقت می‌کنند و بعد از واریز سرمایه به آن‌ها، هیچ وقت نمی‌توانید ارز یا سودتان را برداشت کنید. به همین خاطر باید حتما نظرات کاربران را برای اعتماد به یک پلتفرم، بررسی کنید.


برای این که بدانید کدام یک از پلتفرم‌ها شرایط بهتری را برای استیکینگ پیشنهاد می‌دهند باید به مقدار سود در ازای استیک، مقدار کارمزد استخر، اعتبار و مسائل امنیتی توجه کنید. در ادامه این مطلب به معرفی پلتفرم Crypto.com می‌پردازیم که یکی از گزینه‌های مناسب برای استیکینگ ارز دیجیتال است.


پلتفرم crypto.com چیست؟.png

پلتفرم crypto.com چیست؟

پلتفرم Crypto.com سایتی برای ارائه خدمات مرتبط با کریپتوکارنسی به کاربران است. این سایت خدمات متعددی از جمله خرید و فروش ارز دیجیتال، خرید و فروش NFT، ویزا کارت کریپتو و خدمات خرید فروشگاهی ارائه می‌دهد. این سایت همچنین نمایش وضعیت قیمت ارزها و NFT‌ها را نیز در بخش‌های جداگانه‌ای برای کاربران فراهم کرده است. پلتفرم کریپتو، یک ارز با نام اختصاری CRO هم دارد که در حال حاضر با قیمت 0.07 معامله می‌شود. این ارز در برخی خدمات داخل صرافی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد که در ادامه بیشتر راجع به آن توضیح خواهیم داد. پلتفرم کریپتو، در سال 2016 در هنگ کنگ راه‌اندازی شد و تاکنون توانسته با ارائه مجموعه‌ای از خدمات مالی کاربران زیادی از 90 کشور مختلف دنیا به خود جذب کند. طبق ادعای این پلتفرم، تا این لحظه 80 میلیون کاربر از سراسر دنیا در آن فعالیت داشته‌اند. قابلیت‌های ذکر شده از جمله انجام معاملات از طریق اپلیکیشن موبایل این پلتفرم نیز امکان پذیر است. این برنامه کاربردی هم برای IOS و هم برای اندروید ساخته شده است.


آنطور که سازندگان سایت crypto.com می‌گویند، این پلتفرم با هدف آشنا کردن مردم با دنیای کریپتوکارنسی و سوق دادن آن‌ها به سمت پذیرش این پدیده به وجود آمده است. یکی از ویژگی‌های جالب پلتفرم کریپتو این است، که خدمات مربوط به صرافی‌های غیرمتمرکز را نیز ارائه می‌دهد.


در سال 2021 این پلتفرم برند خود را به Cronos تغییر داد و زنجیره‌ای به همین نام راه‌اندازی کرد که ارز کرونوس نیز بر همین زنجیره فعال است. این شبکه یک بلاکچین سازگار با اتریوم است و می‌توان هزاران برنامه غیرمتمرکز dApp را در این بستر راه‌اندازی کرد. این بلاکچین تاکنون مسیر موفقی را طی کرده است و توانسته در مدت زمان کم بیش از 2 میلیارد دلار ارزش کل قفل شده به دست بیاورد.


⚠️ از نکات مثبت و قابل توجه این صرافی می‌توان به کارمزد کم معاملات آن اشاره کرد. علاوه براین، 250 ارز دیجیتال مختلف در این پلتفرم قابل معامله هستند، که عدد قابل قبولی است. امکان معامله ارزها در بخش فیوچرز نیز در این پلتفرم وجود دارد.

کاربران با اهداف مختلفی به این سایت وارد می‌شوند و از خدمات آن استفاده می‌کنند، اما یکی از مهم‌ترین خدماتی که در این سایت وجود دارد و مورد توجه کاربران قرار گرفته استیکینگ است. خدمات مربوط به استیکینگ با استفاده از گزینه‌ای به نام Earn در دسترس است، که در ادامه به معرفی و شرح کامل این بخش خواهیم پرداخت.


crypto.com earn چیست و چگونه کار می‌کند؟.png

crypto.com earn چیست و چگونه کار می‌کند؟

مانند بسیاری از صرافی‌های ارز دیجیتال خارجی، پلتفرم crypto.com نیز به شما امکان دریافت پاداش از طریق استیکینگ را می‌دهد. این قابلیت تحت عنوان گزینه‌ای به نام earn در سایت، در دسترس است. پلتفرم کریپتو، از دو حالت اعضای ویژه و نرخ استاندارد برای ارائه سود به کاربران استفاده می‌کند.


اگر جزو اعضای ویژه باشید 2 درصد پاداش اضافه برای استیکینگ هر ارز دریافت می‌کنید که به صورت CRO به کیف پولتان واریز می‌شود. در صورت استیک به صورت استاندارد، همان نرخ‌های معمولی سایت را برای ارزهای استیک شده دریافت می‌کنید. در حال حاضر بیش از 21 ارز دیجیتال در این سایت قابل استیکینگ است.


شعار بخش Earn در این صرافی، جمله «کاری کن، کریپتوکارنسی برایت کار کند» است. برای اینکه از مزایای استیکینگ در این سایت بهره ببرید حتما باید از اپلیکیشن گوشی استفاده کنید. در این بخش همچنین یک ابزار برای محاسبه سود استیکینگ قرار دارد که بر اساس مقدار سرمایه، ارزی که می‌خواهید استیک کنید و مدت زمان استیک کردن، سود سالانه‌تان را برای شما تخمین می‌زند.


پاداش‌های استیکینگ در Crypto.com چقدر است؟.png

پاداش‌های استیکینگ در Crypto.com چقدر است؟

همانطور که اشاره کردیم استیکینگ ارز دیجیتال در این صرافی را می‌توان با 21 ارز مختلف و دو روش اعضای ویژه و استاندارد انجام داد. میزان پاداش استیک در حالت استاندارد و قفل شدن سه ماهه دارایی در کمترین حالت 1.5 و در بیشترین حالت 12.5 درصد است که اگر عضویت ویژه داشته باشید می‌توانید 2 درصد بیشتر پاداش دریافت کنید. در ادامه با یک جدول میزان پاداش استیک هر ارز را در حالت‌های مختلف برایتان نمایش داده‌ایم.


پاداش‌های استیکینگ در Crypto.com چقدر است؟ (2).png

بهترین راه برای افزایش بازده استیکینگ در Crypto.com چیست؟

برای این که بازده استیکینگ را در این پلتفرم افزایش دهید، اولین راه، استفاده از قابلیت اعضای ویژه یا Private Members است. این روش 2 درصد به سود حاصل از استیکینگ شما، در حالت‌های مختلف اضافه می‌کند. بسیاری از این راه استفاده نمی‌کنند چرا که نیازمند سرمایه گذاری حداقل 40 هزار کرونوس در پلتفرم است.


اگر می‌خواهید بیش از 30 هزار دلار در این صرافی استیک کنید، بهتر است با استفاده از ارز خود صرافی یعنی CRO این کار را انجام دهید ولی اگر قصد سرمایه‌گذاری مقداری کمتر از این را دارید، بهتر است ارزهایی، که سود بیشتری در سه ماه می‌دهند را استیک کنید. با توجه به آمار سایت ارزهای مختلفی هستند که در یک دوره سه ماهه بیشتر از کرونوس به سرمایه‌گذار سود می‌رسانند.


مراحل شروع استیکینگ در crypto.com چگونه است؟

برای استیک کردن ارز دیجیتال خود در crypto.com کار دشواری پیش رو ندارید. سایت crypto.com تنها جهت معرفی خدمات این پلتفرم است. تمام خدمات پلتفرم با استفاده از برنامه موبایل آن قابل دریافت است. پس اولین گام این است، که از گوگل پلی یا اپ استور، برنامه صرافی crypto.com را دانلود کنید. بعد از دانلود برنامه حالا باید مراحل زیر را دنبال کنید.


1_ بعد از دانلود برنامه و وارد کردن سرمایه مدنظر (در این جا USDC) بر لوگو وسط صفحه کلیک کنید.


مراحل شروع استیکینگ در crypto.com چگونه است؟.png

2_ حال بر گزینه Earn ضربه بزنید.


مراحل شروع استیکینگ در crypto.com چگونه است؟ (2).png

3_ در این جا مدت زمانی که می خواهید سرمایه شما در برنامه قفل باشد را انتخاب کنید.


مراحل شروع استیکینگ در crypto.com چگونه است؟ (3).png

4_ حالا تیک همه قوانین و مقررات سایت را بزنید و بعد Continue را انتخاب کنید.


مراحل شروع استیکینگ در crypto.com چگونه است؟ (4).png

5_ مقدار سرمایه‌ای که می‌خواهید استیک کنید را انتخاب و Deposit را بزنید.


مراحل شروع استیکینگ در crypto.com چگونه است؟ (5).png

6_ در این بخش قرارداد برای شما نمایش داده می‌شود که با انتخاب Confirm فرایند استیک کردن به پایان خواهد رسید.


مراحل شروع استیکینگ در crypto.com چگونه است؟ (6).png

7_ برای اطمینان از انجام عملیات صفحه زیر برای شما نمایش داده خواهد شد.


مراحل شروع استیکینگ در crypto.com چگونه است؟ (7).png

8_ حالا با رفتن دوباره به بخش Earn می‌توانید مقدار دارایی استیک شده و سود خود را مشاهده کنید.


مراحل شروع استیکینگ در crypto.com چگونه است؟ (8).png

سخن پایانی


در این مقاله استیکینگ در سایت Crypto.com را بررسی کردیم و آموزش انجام آن را نیز به طور کامل ارائه نمودیم. به این نکته توجه کنید که اگر می‌خواهید استیکینگ انجام دهید بهتر است یک تحلیل بلندمدت از ارز مورد نظر خود داشته باشید که مطمئن شوید در طی این چند ماهی که می‌خواهید استیکینگ انجام دهید، وضعیت آن یا صعودی باشد و یا اینکه حداقل دچار ریزش شدید نشود. برای این که تحلیلتان جامع‌تر باشد، بهتر است همزمان نمودار بیت کوین را نیز تحلیل کنید. استیکینگ شاید نسبت به دیگر استراتژی‌ها و روش‌های کسب سود از ارزهای دیجیتال کم بازده‌تر به نظر برسد و شاید بهترین روش برای حضور در بازار ارز دیجیتال نباشد، اما زمانی که بازار با یک ثبات نسبی همراه است و از حالت نزولی خارج شده، می‌تواند سود خوبی در کنار Hold دارایی برای کاربران به ارمغان بیاورد. این روش بیشتر برای استفاده کسانی مناسب است که براساس تحلیل‌هایشان، می‌خواهند مدت حداقل چند ماه یک ارز دیجیتال را Hold کنند.