ارزهای دیجیتال و فناوری بلاکچین آمده‌اند، تا مشکلات سیستم مالی سنتی را حل کنند. با ظهور این فناوری، استفاده از اکثر امکانات و امور مالی راحت شد، و در‌اختیار همه قرار گرفت. به‌همین‌خاطر ویلیام موگایار (William Mougayar) نویسندۀ کتاب اقتصاد بلاکچین می‌گوید: «چشم‌انداز استفاده از ارزهای دیجیتال، نه‌فقط به‌عنوان پول، بلکه به‌عنوان راه‌حلی برای کسب درآمد، من را هیجان‌زده می‌کند.»


از وقتی‌که بازار ارزهای دیجیتال به‌وجود آمد، همیشه بحث دربارۀ کسب درآمد و راه‌های سرمایه‌گذاری روی این ارزها داغ بوده است. دربین روش‌های مختلفی که برای سرمایه‌گذاری در این بازار است، استیکینگ (Staking) و لِندینگ (Lending) همیشه طرف‌داران زیادی دارند. به‌طور خلاصه می‌شود گفت، که استیکینگ یعنی سرمایه‌گذاری روی خود شبکۀ بلاکچین؛ و لِندینگ به معنی وام‌دهی ارز دیجیتال‌ به یک فرد دیگر است. در ظاهر هر دو روش به ما سود می‌دهند، اما روش‌ انجام هر کدام، ضرر و سودشان با هم فرق دارد. به‌همین‌خاطر برای این‌که با استیک کردن و وام‌دهی ارز (لندینگ) آشنا شوید و صفر تا صد آن را یاد بگیرید، در این مقاله با ما همراه باشید.


استیک چیست؟.png

استیک چیست؟

دنیای رمز‌ارزها مدام محبوب‌تر می‌شود و این مسئله باعث شده است، که خیلی از افراد بخواهند به این بازار وارد شوند، تا آن‌ها هم سود کنند. اکثر مردم تنها راه سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال را این می‌دانند، که ارزی را بخرند و صبر کنند تا گران شود. اما درحقیقت روش‌های سود کردن در این بازار خیلی بیش‌تر از این حرف‌هاست؛ و یکی از این راه‌ها استیکینگ (Staking) است. برای این‌که بدانیم استیکینگ چیست و چطور می‌شود درآمد از استیکینگ داشت، باید به‌طور کامل این روش سرمایه‌گذاری را توضیح دهیم.


در‌واقع استیک کردن از یک لحاظ شبیه قرار دادن مقداری پول در یک حساب بانکی و گرفتن سود است، اما در عمل خیلی با هم فرق دارند. در جواب به سوال «استیکینگ ارز دیجیتال چیست؟»، باید بگوییم که وقتی شما دارایی ارز دیجیتال خود را به یک شبکۀ بلاکچین می‌دهید، و در‌واقع دارایی شما برای مدتی قفل می‌شود، شبکه از ارز شما برای تأیید اطلاعات و تراکنش‌ها استفاده می‌کند. به این فرآیند استیک کردن می‌گویند، که فقط برای شبکه‌هایی که از الگوریتم اجماع اثبات سهام (POS) استفاده می‌کنند، امکان‌پذیر است. POS روشی برای تأیید و اعتبارسنجی اطلاعات و تراکنش‌های یک بلاکچین است. یعنی که اگر می‌خواهید یکی از اعتبارسنج‌ها باشید، و درآمد از استیکینگ کسب کنید، باید مقداری از توکن بومی شبکه را در اختیار خود آن بگذارید.


لندینگ چیست؟.png

لندینگ چیست؟

بسیاری از شیوه‌های تبادل و معامله که در دنیای کریپتوکارنسی استفاده می‌شود، همان روش‌های قدیمی امور مالی هستند؛ بااین‌تفاوت که با استفاده از رمز ارزها و فناوری بلاکچین، به‌روز شده‌اند. چرا که یکی از دلایل به‌وجود آمدن ارزهای دیجیتال راحت کردن امور مالی برای همۀ افراد بود. همان‌طور که می‌دانید در سیستم بانک‌داری سنتی، گرفتن وام نقش مهمی دارد. حالا همین مسئله به بازار ارزهای دیجیتال آمده است، تا افراد بتوانند وام سریع ارز دیجیتال دریافت کنند. به پرداخت وام با ارز دیجیتال، لندینگ (Lending) می‌گوییم. این روش می‌خواهد، برخلاف سیستم بانک‌داری سنتی، امکان دریافت وام و یا وام‌دهی ارز دیجیتال را برای همه آسان کند.


در روش لندینگ باید به یک پلتفرم وام‌دهی مراجعه کرده، و ارز دیجیتال‌تان را به آن‌ها قرض دهید. آن‌وقت ارز دیجیتال شما در استخر نقدینگی قرار می‌گیرد، و پلتفرم آن را به متقاضیان، وام می‌دهد. به‌همین‌خاطر افرادی که وام می‌گیرند، باید کل مبلغ را به‌همراه بهرۀ آن به پلتفرم برگردانند. این پلتفرم پس از دریافت بهره‌های وام‌ها، آن‌ها را در بین وام‌دهندگان تقسیم می‌کند.


نحوۀ ارتباط کاربران این دو نوع سرمایه‌گذاری.png

نحوۀ ارتباط کاربران این دو نوع سرمایه‌گذاری

برای کسب درآمد از استیکینگ، شما باید اول بهترین جا برای استیک کردن را پیدا کنید. پس‌از این کار، ارزی را که برای استیک کردن از شما خواسته‌اند، می‌خرید و در‌اختیار شبکه می‌گذارید. پس شما به یکی از اعتبارسنج‌های شبکه تبدیل می‌شود، و بابت این قضیه از آن پاداش می‌گیرید. در این روش سرمایه‌گذاری، انتخاب بهترین ارز برای استیک کردن هم بسیار اهمیت دارد. اگر در انتخاب تمام مولفه‌ها دقت کنید، بیش‌ترین درآمد را از سود ماهانه استیکینگ خواهید داشت.

در روش لندینگ، شما باید بهترین پلتفرم وام‌دهی ارز دیجیتال را انتخاب کنید. بعد از پیدا کردن آن، در بین ارزهایی که معرفی شده است، بهترین را خریده و قرض می‌دهید. بعد‌ از این‌که پلتفرم توکن‌های شما را می‌گیرد، آن‌ها را به افرادی وام می‌دهد. افراد مبلغی را که به‌عنوان وام با ارز دریافت می‌کنند، باید با بهره‌اش برگردانند. پس پلتفرم بهره‌ها را دریافت کرده، و بین وام‌دهندگان تقسیم می‌کنید. درنتیجه شما هم بابت وام دهی ارز دیجیتال، سود کرده‌اید.


تفاوت بین استیکینگ و لندینگ چیست؟.png

تفاوت بین استیکینگ و لندینگ چیست؟

گستردگی بازار ارزهای دیجیتال، گزینه‌های زیادی را برای سرمایه‌گذاری مطرح می‌کند. اما مسئله این‌جاست، که شما به‌عنوان یک سرمایه‌گذار باید به‌سراغ روشی بروید، که هم سود بیش‌تری داشته باشد و هم سرمایه‌های شما حفظ شود. بنابراین در این‌جا تفاوت‌های اساسی لندینگ و استیکینگ را توضیح می‌دهیم تا شما بهترین تصمیم را بگیرید:


کسی که از ارزهای استیک استفاده می‌کند، در عملکرد شبکه مشارکت دارد. اما شخصی که وام دهی با ارز دیجیتال را انتخاب کرده، فقط بابت پولی که قرض می‌دهد، سود می‌گیرد. پس اگر شما می‌خواهید در سازوکار یک شبکه نقش داشته باشید، استیکینگ گزینۀ مناسب شماست.


تفاوت بعدی این دو روش، مربوط به ماهیت سودی است دریافت می‌کنید. در روش استیکینگ، مقدار ارزی که شما از شبکه بابت استیک کردن می‌گیرید، در‌واقع پاداش شما به‌خاطر شرکت در ساختن بلوک‌های جدید است. اما در لندینگ، پلتفرم وام‌ دهی، رابطه‌ای بین شما و وام‌گیرنده برقرار می‌کند. این ارتباط باعث می‌شود که شما بتوانید به اشخاصی وام بدهید، و بهرۀ آن را دریافت کنید. در‌واقع سودی که از لندینگ می‌گیرید، بهرۀ پولی است، که قرض داده‌اید.


یکی از تفاوت‌های بسیار مهمی که این دو روش با هم دارند، مربوط به زمان برداشت پول‌تان است. در هنگام استیک کردن، از همان اول مشخص است، که توکن‌های شما برای مدت معینی در شبکه قفل خواهند شد؛ اما در لندینگ این‌طور نیست، و برخی از پلتفرم‌های وام‌دهی ارز، به شما اجازه می‌دهند، که هروقت که بخواهید ارز دیجیتال‌تان را پس بگیرید.

تفاوت آخر این دو روش سرمایه‌گذاری، مربوط به سیاست‌های مالی کشورها است. برخی از کشورها مثل ایالات متحده نسبت به سیستم وام‌دهی ارز دیجیتال حساس هستند، و آن‌ها را مدام تحت نظارت و فشار می‌گذارند. چون معتقدند که لندینگ به بازار مالی کشورشان آسیب می‌زند. این حساسیت‌ها فقط شامل وام‌دهی است، و دراین‌باره دغدغه‌ای بابت استیک کردن وجود ندارد.


چه‌مقدار پول را می‌توانید استیک کنید، یا وام دهید؟.png

چه‌مقدار پول را می‌توانید استیک کنید، یا وام دهید؟

یکی از دغدغه‌های اصلی همۀ افرادی که در بازارهای ملی مختلف سرمایه‌گذاری می‌کنند، این است که چه‌مقداری از سرمایه‌شان را می‌توانند در یک سرمایه‌گذاری بگذارند. این مسئله برای این مهم است، که سرمایه‌گذار بتواند گزینه‌ای را متناسب با سرمایه‌اش انتخاب کند، و کنترل دارایی‌هایش آسان‌تر شود. به‌همین‌خاطر شمایی که می‌خواهید سود ماهانه استیک و یا وام با ارز دیجیتال را تجربه کنید، باید بدانید که چه‌مقدار از پول‌تان را می‌توانید سرمایه‌گذاری کنید. میزان سرمایه‌گذاری در هر‌کدام از این روش‌ها به‌صورت زیر است:


استیکینگ: گفتیم که وقتی شما از ارزهای استیک استفاده می‌کنید، تبدیل به یک اعتبار‌سنج برای شبکه می‌شوید. به‌همین‌خاطر شبکه‌های مختلف برای اعتبار‌سنجی مبلغ‌های مختلفی را در‌نظر گرفته‌اند. برای سرمایه‌گذاری در بعضی از آن‌ها، شما مجبورید، که حداقل تعداد توکن مورد‌نیاز برای تبدیل شدن به یک اعتبارسنج را در شبکه قفل کنید. این میزان توکن بستگی به مکانیسم اجماع شبکه، و پلتفرمی که انتخاب کرده‌اید دارد. اما بعضی دیگر از شبکه‌ها، حتی به افرادی هم که به‌اندازۀ کافی توکن ندارند، اجازه می‌دهند که پول‌شان را استیک کنند، و به‌همان نسب هم پاداش بگیرند. لِندینگ: در روش وام‌دهی ارز، چون پول شما در استخرهای نقدینگی قرار می‌گیرد، و به هر متقاضی وام با توجه به مقدار درخواستش وام داده می‌شود، معمولاً محدودیتی وجود ندارد. شما می‌توانید به هر‌مقداری که می‌خواهید، پول به شبکه قرض دهید، و بهرۀ آن را بگیرید. بنابراین دراین‌مورد، نسبت به ارزهای استیکی، دست‌تان بازتر است؛ اگرچه بعضی از پلتفرم‌های وام‌دهی مقداری حداقلی برای وام‌دهندگان درنظر گرفته‌اند.


چه ارزهایی را می‌توانید استیک کنید یا وام دهید؟.png

چه ارزهایی را می‌توانید استیک کنید یا وام دهید؟

اکثر ارزهای دیجیتال برای هدف خاصی ایجاد می‌شوند. این ارزها معمولاً در موقع معرفی یک پروژه، عرضه می‌شوند؛ که به این کار عرضۀ اولیه می‌گویند. به‌همین‌خاطر هر پروژه با‌توجه به هدف و فناوری خود، ارزی را طراحی می‌کند که کاربردی باشد، و با شبکۀ مورداستفادۀ پروژه هماهنگ شود. از‌طرفی هرچه‌قدر که تکنولوژی بلاکچین پیش‌رفت می‌کند، فناوری ارزهای دیجیتال هم پیچیده‌تر می‌شود. این مسئله به ما می‌گوید، که برای هر‌نوع فعالیتی در حوزۀ امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) باید ارزی را پیدا کنیم، که مطابق با خواستۀ ما باشد. پس نمی‌شود هر ارزی را برای استیکینگ و یا لندینگ انتخاب کرد. در این بخش دربارۀ ارزهایی صحبت می‌کنیم، که شناخت آن‌ها، در انتخاب بهترین ارز برای استیک کردن و وام‌دهی ارز دیجیتال به شما کمک می‌کند.


ارزهایی که می‌توان استیک کرد.png

ارزهایی که می‌توان استیک کرد


در لیست زیر، 18 مورد از بهترین ارزهایی قرار دارند، که درآخرین به‌روزرسانی و بررسی‌ها به‌عنوان مناسب‌ترین ارزها برای استیکینگ معرفی شده‌اند:


Fight Out (FIGHT)

این پلتفرم اخیراً بسیار مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گفته است. Fight Out پلتفرمی است، که به افراد کمک می‌کند تا به تناسب اندام برسند. ارز FIGT توکن بومی این پلتفرم است؛ که می‌توانید آن را در خود پروژه استیک کنید.


C+Charge (CHARGE)

پروژۀ سی‌شارژ در زمینۀ شارژ خودروهای برقی کار می‌کند. نشان اختصاری توکن بومی آن CHARGE است؛ که در سال 2023 به‌شدت موردتوجه سرمایه‌گذاران بزرگ بازار ارز دیجیتال (نهنگ‌ها) قرار گرفته. این ارز هم از گزینه‌های جدید و محبوب برای استیک کردن است.


RobotEra (TARO)

یک بازی جدید در فضای متاورس (واقعیت مجازی) است؛ که بسیار محیط جذابی دارد، و شما می‌توانید در آن ربات‌های اختصاری خودتان را بسازید. این بازی هم یکی از پروژه‌های بسیار محبوب است، و ارز اختصاصی آن TARO را می‌شود در خود پروژه استیک کرد.


Calvaria (RIA)

یک بازی کارتی مبتنی بر بلاکچین است. این پروژه در سال 2023 معرفی شده؛ و آن‌قدر مورد توجه قرار گرفته که در مدتی کوتاه حدود یک میلیون دلار سرمایه جمع کرده است. توکن بومی این پروژه، یعنی ارز RIA، یکی از گزینه‌های خوب برای استیک کردن است.


Meta Master Guild (MEMAG)

این پروژه هم یک بازی ارز دیجیتال است، که به‌صورت اپلیکیشن موبایلی ارائه شده است. این پروژه در زمان معرفی توانست حدود 4.5 میلیون دلار سرمایه جمع کند. توکن بومی آن MEMAG نام دارد، که با‌توجه به اعتبار پروژه گزینۀ مطمئنی برای استیک کردن است.


Battle Infinity (IBAT)

یک بازی ارز دیجیتال است، که به کاربران برای بازی پاداش هم می‌دهد. شما می‌توانید با استیک کردن ارز IBAT در سایت این بازی، در پیشرفت آن شریک باشید، و سود هم کسب کنید.


Defi Coin (DEFC)

دیفای کوین پیشروترین پروژۀ حوزۀ امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) است؛ که به صرافی دیفای سوآپ (Defi Swap) تعلق دارد. این صرافی به کاربران امکانات مختلفی ارائه می‌کند، که یکی از آن‌ها، امکان استیک کردن ارز DEFC یا همان دیفای کوین است.


Lucky Block (LBLOCK)

لاکی بلاک یک پلتفرم قرعه‌کشی است، که براساس بلاکچین کار می‌کند. بعضی از کارشناس‌ها در سال 2022 معتقد بودند، که توکن بومی این پلتفرم (LBLOCK) بهترین ارز دیجیتال زیر یک دلار است. این توکن هم قابلیت استیک کردن دارد.


Quint (QUINT)

این ارز بسیار جدید که در سال 2023 معرفی شده است، تمرکزش روی استیک کردن است. این پلتفرم امکانات جدیدی را به استیک کنندگان می‌دهد. اگر ارز QUINT را در این پلتفرم استیک کنید، به‌جز پاداشی که می‌گیرید، ممکن است برندۀ جوایزی در دنیای واقعی شوید، مثل ماشین‌های آخرین مدل، تورهای مسافرتی و اقامت در بهترین هتل‌های دنیا.


Etherum (ETH)

اتریوم دومین ارز دیجیتال معروف و بزرگ دنیا بعد از بیتکوین است. شبکۀ اتریوم که یکی از پرکاربردترین شبکه‌های بلاکچین است، ابتدا از روش اجماع اثبات کار استفاده می‌کرد، اما اخیراً برای ارتقاء شبکه‌اش روش اثبات سهام (POS) را هم اضافه کرده است. اهمیت، اعتبار و بزرگی این ارز، باعث می‌شود که با خیال راحت بتوانید آن را بخرید و برای استیک کردن استفاده کنید. اگر ارز اتریوم را استیک کنید، سالانه 2.5 درصد سود ثابت دریافت می‌کنید.


ارزهایی که می‌توان استیک کرد.png

Cardano (ADA)

کاردانو یکی از شبکه‌های قدرتمند بلاکچین را دارد. این شبکه آن‌قدر موفق بوده است، که آن را با اتریوم مقایسه می‌کنند. توکن بومی این شبکه (ADA) به‌شدت بین افرادی که قصد استیک کردن دارند، محبوب است. به‌طوری‌که خود من دو سال پیاپی مبلغی از سرمایه‌ام را روی این ارز سرمایه‌گذاری کردم، و به‌خاطر استیک کردن از این شبکه سالانه 8 درصد سود گرفتم. یکی از دلایل محبوبیت ADA این است، که شما هر وقت که بخواهید می‌توانید سرمایه‌ای را که استیک کرده‌اید، پس بگیرید.


Uniswap (UNI)

یونی سواپ یک صرافی غیرمتمرکز است. این صرافی آن‌قدر معروف است، که حجم تراکنش‌هایش 25 درصد از حجم شبکه اتریوم را به خود اختصاص داده است. توکن اختصاصی یونی سوآپ، یعنی UNI هم یکی از ارزهای بسیار محبوب برای استیک کردن در سال‌های اخیر بوده است.


Solana (SOL)

این پلتفرم بستری را در‌اختیار توسعه‌دهندگان گذاشته است، که بتوانند برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) ایجاد کنند. سولانا آن‌قدر محبوب است، که ارز بومی آن در سال 2021 از حدود 18 دلار به بالای 100 دلار رسید. پلتفرم‌های مختلف، برای استیک کردن این ارز بین 7 تا 11 درصد پاداش پرداخت می‌کنند.


Polkadat (DOT)

پولکادات پلتفرمی است، که بین بلاکچین‌های مختلف ارتباط برقرار می‌کند. این پروژه یکی از فناوری‌های جدیدی است، که باعث پیشرفت بلاکچین می‌شود. به‌همین‌خاطر ارز اختصاصی آن (DOT) هم بسیار مورد توجه قرار گرفته، و برای استیک کردن هم استفاده می‌شود. پاداش سالانۀ استیک کردن این ارز حدود 14 درصد است.


Polygon (MATIC)

این پلتفرم برای حل بعضی از مشکلات نرم‌افزارهای غیرمتمرکزی که از شبکۀ اتریوم استفاده می‌کنند، ایجاد شده؛ که توکن بومی آن (MATIC) یکی از ارزهای محبوب بازار ارزهای دیجیتال است. نکتۀ جالب دربارۀ MATIC این است، که شما حتی با داشتن یک واحد از این ارز هم می‌توانید در اعتبارسنجی شرکت کرده، و ارزتان را استیک کنید. اکثر پلتفرم‌ها برای استیک کردن این ارز، تا 14 درصد به شما پاداش سالانه می‌دهند.


Algorand (ALGO)

الگوراند شبکه‌ای است، که امکان ایجاد نرم‌افزارهای غیرمتمرکز و ارزهای دیجیتال را در‌اختیار همه می‌گذارد. این شبکه از روش‌ جدیدی در اثبات سهام، که نوع پیشرفتۀ POS است استفاده می‌کند. به‌همین‌خاطر برای اعتبار‌سنجی، سرمایۀ کم‌تری نیاز است. شما حتی با داشتن یک ALGO هم می‌توانید در این شبکه ارز استیک کنید؛ که این مسئله ALGO را به گزینه‌ای محبوب در ارزهای استیکی تبدیل کرده است. این شبکه سالانه به استیک‌کنندگان پاداشی بین 3 تا 10 درصد پرداخت می‌کند.


چین‌لینک پلتفرمی است، که اطلاعات خارج از شبکۀ اتریوم را به این شبکه متصل می‌کند، تا این اطلاعات در تراکنش‌های مالی استفاده شوند. این پلتفرم و ارز آن (LINK) در بازار ارزهای دیجیتال محبوب هستند؛ اما خود این شبکه هنوز امکان استیک کردن را فراهم نکرده است. برای استیک کردن LINK باید از پلتفرم‌های دیگری استفاده کنید، که تا 9 درصد به شما سود می‌دهند.


The Graph (GRT)

این پلتفرم امکان جستجو روی شبکه‌هایی مثل اتریوم را در‌اختیار نرم‌افزارهای غیرمتمرکز می‌گذارد. ارز دیجیتال آن GRT هم قابلیت استیک کردن دارد، و شما می‌توانید با خرید آن یکی از اعتبارسنج‌ها باشید.


ارزهای مناسب برای وام دهی ارز دیجیتال (لندینگ).png

ارزهای مناسب برای وام دهی ارز دیجیتال (لندینگ)

در این‌جا معتبرترین ارزهایی را که قابلیت لندینگ دارد، به شما معرفی می‌کنیم:


Bitcoin (BTC)

بیتکوین بزرگ‌ترین و شناخته شده‌ترین ارز دیجیتال بوده؛ و آن‌قدر معروف است که نیازی به معرفی ندارد. اعتبار این ارز دیجیتال، باعث می‌شود که برای هر نوعی از سرمایه‌گذاری، همیشه یکی از گزینه‌های اصلی باشد. برای وام‌دهی ارز دیجیتال هم، بیتکوین یکی از محبوب‌ترین ارزها است. پلتفرم‌های وام‌دهی ارز دیجیتال، به این ارز تا 5 درصد سول سالانه پرداخت می‌کنند.


Ethereum (ETH)

گفتیم که اتریوم بعد از بیتکوین معروف‌ترین ارز دیجیتال است. این ارز علاوه‌بر استیکینگ، برای لندینگ هم کاربرد دارد. شما با قرض دادن اتریوم، تا 6 درصد سود سالانه می‌گیرید.


USDcoin (USDC)

این ارز یک استیبل کوین است. منظور از استیبل کوین ارزهایی هستند، که قیمت‌شان وابسته به یک دارایی دیگر است. قیمت USDC به دلار وابسته بوده، و هر واحد آن یک دلار قیمت دارد. این ارز را هم می‌توانید به پلتفرم‌های وام‌دهی قرض بدهید، و تا 10 درصد سود سالانه دریافت کنید.


Tether (USDT)

در بین استیبل کوین‌ها تتر معروف‌ترین است. این ارز که قیمتی برابر با دلار دارد، روزانه در حجم بسیار بالایی معامله می‌شود. یکی از کاربردهای تتر، لندینگ است. اگر تتر را برای وام‌دهی ارز دیجیتال استفاده کنید، سالانه تا 10 درصد سود می‌گیرید.


پلتفرم چین‌لینک را در بخش ارزهای استیک هم معرفی کردیم. LINK توکنی است، که قابلیت لندینگ هم دارد، و به شما تا 5 درصد سود سالانه می‌دهد.


TrueUSD (TUSD)

این ارز هم یک استیبل کوین هم‌پای دلار است. با لندینگ TUSD می‌توانید تا 10 درصد سود سالانه بگیرید.


Solana (SOL)

این ارز که یکی از گزینه‌های استیک کردن بود، قابلیت لندینگ هم دارد. با قرض دادن SOL به پلتفرم‌های وام‌دهی ارز دیجیتال، سالانه تا 6 درصد سود می‌گیرید.


Maker (MKR


میکر یکی از پلتفرم‌های معروفی است، که در زمینۀ امور مالی غیرمتمرکز (Defi) فعالیت می‌کند. توکن بومی این پروژه (MKR) قابلیت لندینگ دارد، و به شما تا 8.9 درصد سود سالانه می‌دهد.


Cosmos (ATOM)

این پلتفرم برای برقرار کردن ارتباط بین بلاکچین‌های مختلف، و حل بعضی از مشکلات این فناوری ایجاد شده است. توکن بومی این پروژه (اتم یا ATOM) را می‌شود به سایت‌های وام‌دهی ارز دیجیتال، قرض دارد و سالانه 9 درصد سود گرفت.


Avalanche (AVAX)

پلتفرم آوالانچ هم برای حل مشکلات بلاکچین به‌وجود آمده، و بسیار محبوب شده است. اگر توکن بومی این شبکه، یعنی AVAX را برای وام دادن استفاده کنید، سالانه تا 10 درصد سود می‌گیرید.


Polkadot (DOT)

این ارز را که در بخش ارزهای استیک هم معرفی کردیم، می‌توانید برای وام‌دهی ارز دیجیتال هم استفاده کنید. اگر DOT را برای لندینگ قرض بدهید، تا 13 درصد سود سالانه می‌گیرید، که بسیار مبلغ قابل‌توجهی است.


تعداد ارزهایی که می‌شود برای وام‌دهی استفاده کرد، بسیار بیش‌تر از مواردی است که گفتیم، اما ما در این بخش سعی کردیم ارزهایی را معرفی کنیم، که هم بیش‌ترین سود سالانه را به شما می‌دهند، و هم ارزهای معتبر و قدرت‌مندی هستند.


تفاوت استیکینگ و وام دهی با ماینینگ چیست؟.png

تفاوت استیکینگ و وام دهی با ماینینگ چیست؟

روش‌هایی که افراد برای سود کردن از بازار ارزهای دیجیتال انتخاب می‌کنند، با هم فرق دارند. هرکدام از این روش‌ها نیاز به ابزار خاصی دارد که شامل دانش کافی، نرم‌افزارهای مختلف، سخت‌افزارهای کامپیوتری و ... می‌شود. پس هزینۀ وارد شدن در هر‌کدام از مشاغل وابسته به ارزهای دیجیتال، متفاوت است. سه راه متفاوت کسب درآمد از بازار کریپتوکارنسی، استیکینگ (Staking)، لِندینگ (Lending) و ماینینگ (Mining) هستند. تفاوت اساسی لندینگ، استیکینگ و مانینگ در استفاده از سخت‌افزار و سرمایه است. در دو روش استیکینگ و مانینگ، خبری از سخت‌افزار نیست، و شما تنها به مبلغی ارز دیجیتال برای سرمایه‌گذاری نیاز دارید؛ اما برای مانینگ باید از یک سیستم قوی و برق مناسب استفاده کنید.


چگونه ارز دیجیتال خود را استیک می‌کنید یا قرض می‌دهید؟

انتخاب یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری در دنیای کریپتوکارنسی، بعد از تحقیق، مطالعه و کسب اطلاعات کافی به خود شما بستگی دارد. باید بتوانید مزایا، معایب و میزان ریسک هرکدام را بسنجید، و با امکانات مالی، نرم‌افزاری و سخت‌افزاری خودتان مقایسه کنید. در این مرحله انتخاب ارز، پلتفرم و ... اهمیت زیادی دارد.


چگونه ارز دیجیتال خود را استیک می‌کنید یا قرض می‌دهید؟.png

انتخاب پلتفرم

در این‌جا نمونه‌های بهترین صرافی برای استیکینگ را به شما معرفی می‌کنیم، و جلوی هرکدام نمره‌ای را که کاربران به این صرافی داده‌اند می‌نویسیم. این نمره از 5 محاسبه شده است.


  • Gemini (4.6)

  • Kucoin (4.5)

  • Coinbase (4.3)

اگر به‌دنبال بهترین جا برای استیک کردن می‌گردید، این چهار پلتفرم در بین سرمایه‌گذاران محبوب‌ترین‌ها هستند، و بالاترین نمرات را گرفته‌اند. اما اگر می‌خواهید از روش لندینگ استفاده کنید، بهترین پلتفرم‌های وام‌دهی ارز دیجیتال به‌ترتیب محبوبیت، عبارتند از:


  • Nexo

  • Youholder

  • Coinloan

  • Compound


  • Coinbase

همۀ این پلتفرم‌ها تمام ارزها را پشتیبانی نمی‌کنند، و ازطرفی به ارزهای مختلف، سودهای متفاوتی می‌پردازند. در حالت کلی پلتفرم‌هایی که در بالای لیست قرار دارند، بیش‌ترین سود را پرداخت می‌کنند، که برای استیک کردن Kraken و در لندینگ Nexo هستند.


انتخاب ارز موردنظر.png

انتخاب ارز موردنظر

انتخاب یک ارز برای سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال به عواملی مثل اعتبار و میزان سوددهی بستگی دارد. اگر به‌دنبال ارزی هستید که بیش‌ترین اعتبار را داشته باشد، اتریوم برای هر دو روش، و بیتکوین برای لندینگ پیشنهاد می‌شود؛ اما اگر کمی ریسک‌پذیرتر هستید، Polkadat در هر دو روش بیشترین سود را به شما می‌دهد. این ارز برای استیکینگ تا 14 و در لندینگ تا 13 درصد به شما سود سالانه می‌دهد. Polygon هم در بین ارزهای استیکی سود خوبی دارد، که تا 14 درصد هم می‌رسد. ازطرفی ارزهای دیجیتال تغییرات قیمت بسیار زیادی دارند، و اگر شما با این مسئله مشکل دارید، و به‌دنبال ارزی می‌گردید که پایدارتر باشد، و حتی نسبت به پول ملی هم رشد کند، استیبل‌کوین‌هایی مثل تتر را به شما پیشنهاد می‌کنیم.


استیکینگ یا لندینگ

انتخاب یک از این دو روش سرمایه‌گذاری بسیار شخصی است. شما باید به تمام نکاتی که گفتیم توجه کنید، تا بهترین تصمیم را بگیرید. پاسخ به سوالات زیر به تصمیم‌گیری شما کمک می‌کند.


  • هدف‌تان از سرمایه‌گذاری چیست؟ آیا فقط می‌خواهید سود کنید، یا مشارکت در پروژه هم برای‌تان اهمیت دارد؟

  • میزان ریسک‌پذیری شما چه‌قدر است؟

  • چه‌قدر می‌خواهید سرمایه‌گذاری کنید؟

  • آیا ممکن است پیش از تمام شدن مدت زمان استیکینگ یا لندینگ، به پول‌تان نیاز پیدا کنید؟

سوالات بیش‌تری برای خودتان طراحی کنید. پاسخ تمام این سوال‌ها در این مقاله به شما گفته شده است. فقط باید این پاسخ‌ها را با شرایط خودتان بسنجید و بهترین تصمیم را بگیرید.


ریسک‌های استیکینگ و لندینگ.png

ریسک‌های استیکینگ و لندینگ

تکنولوژی بلاکچین و ارزهای دیجیتال نوظهورند؛ و فعالیت در این حوزه ممکن است، ریسک‌هایی هم داشته باشد. شما به‌عنوان کسی که می‌خواهید یکی از دو روش استیکینگ یا وام‌دهی با ارز را انتخاب کنید، باید با این ریسک‌ها آشنا باشید، تا بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید. به‌همین‌خاطر در این بخش به چند مورد از مهم‌ترین ریسک‌های استیکینگ و لندینگ می‌پردازیم:


1ـ ریسک بازار

بازار ارزهای دیجیتال نوسانات و تغییرات بسیار زیادی دارد. اتفاقات مختلفی مثل نظارت بانک‌های جهانی یا اظهار نظرهای مختلف ممکن است روی قیمت این ارزها تأثیر بگذارند. مثلاً ممکن است شما سالانه 15 درصد سود بگیرید، اما در پایان سال سرمایۀ اولیۀ شما آن‌قدر ارزشش کم شده باشد، که در کل ضرر کرده باشید. به‌همین‌خاطر انتخاب ارزی که اعتبار بیش‌تری دارد، این ریسک را بسیار کاهش می‌دهد. از‌طرفی یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری این ضرر احتمالی استفاده از استیبل کوین‌هایی مثل تتر است.


2ـ ریسک نقد کردن ارز

اگر در بین ارزهای استیک و وام‌دهی، گزینه‌ای را انتخاب کنید، که فقط در خود پلتفرم آن ارز اعتبار داشته باشد، ممکن است کل دارایی و سودتان را اصلاً نتوانید به پول تبدیل کنید. به‌همین‌خاطر انتخاب یکی از ارزهای معتبر برای سرمایه‌گذاری بسیار مهم است. ما در این‌جا فقط ارزهایی را معرفی کردیم، که در بازار کریپتوکارنسی شهرت و محبوبیت خوبی دارند، و شما می‌توانید آن‌ها را به راحتی نقد کنید.


3ـ مدت‌زمان قفل شدن

گفتیم که پلتفرم‌های مختلف برای سرمایه‌گذاری، رویکردهای متفاوتی دارند. بعضی از آن‌ها به شما اجازه می‌دهند، که هر‌وقت بخواهید ارزتان را بردارید؛ اما برخی دیگر تا پایان دوره سرمایۀ شما را قفل می‌کنند. بنابراین توجه به این‌که چه زمانی به سرمایه‌تان نیاز دارید، در انتخاب ارز و پلتفرم بسیار مهم است.


4ـ سرقت دارایی


دنیای کریپتوکارنسی بسیار گسترده است؛ و مدام پلتفرم‌ها و ارزهای مختلفی برای اهداف گوناگونی ایجاد می‌شوند. بسیاری از آن‌ها توسط افرادی ارائه می‌شوند، که هدف‌شان کلاه‌برداری از شما است. در سالی که گذشت من و عده‌ای از دوستانم، در یک پلتفرم ویدیویی سرمایه‌گذاری کردیم. این پلتفرم ابتدا به ما سود خوبی پرداخت می‌کرد، اما متاسفانه بعد از مدتی بسته شد و سرمایۀ همۀ کاربران از دست رفت. اشتباهی که مرتکب شدیم، این بود که ارائۀ سودهای بسیار بالا گول‌مان زد، و به یک پلتفرم نامعتبر اعتماد کردیم. به‌همین‌خاطر نباید به‌ حرف‌های دیگران دربارۀ گرفتن سودهای زیاد اعتماد کنید. این پلتفرم‌ها ممکن است، حتی تا مدتی به شما سود خوبی بدهند، اما بعد یک‌جا پول همه را بالا بکشند. پس به لیست پلتفرم‌هایی که در این مقاله گفتیم، دقت کنید، چون تنها سایت‌هایی را به شما معرفی کردیم، که اعتبار بالایی دارند، و می‌توانید به آن‌ها اعتماد کنید.


5ـ زمان پرداخت سود


پلتفرم‌های مختلف در پرداخت سودها رویکردهای متفاوتی دارند. بعضی از آن‌ها فقط سالانه سود شما را پرداخت می‌کنند، و بعضی دیگر ماهانه، هفتگی و یا حتی روزانه این پول را می‌دهند. بنابراین موقع انتخاب پلتفرم حتماً به این موضوع دقت کنید، که چه زمانی به سودتان نیاز دارید.


مزایای استیک.png

مزایای استیکینگ

هرکدام از روش‌های سرمایه‌گذاری مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند. شما باید این موارد را کنار هم بگذارید و به یک جمع‌بندی کلی برسید. نتیجۀ نهایی است که مشخص می‌کند، این سرمایه‌گذاری درنهایت به‌نفع شما است، یا به ضررتان. برخی از مزایای استیک کردن عبارتند از:

  • کسب درآمد غیرفعال: وقتی شما برای به‌دست آوردن سود، لازم نیست کار خاصی انجام دهید، اصطلاحاً می‌گوییم که درآمد غیرفعال دارید. استیکینگ یکی از همین روش‌های درآمد غیرفعال است، که شما فقط باید ارز مورد نیاز را در‌اختیار پلتفرم بگذارید، تا از آن سود بگیرید.

  • حمایت از شبکه: هنگامی‌که ارز دیجیتال خود را به یک شبکه اختصاص می‌دهید، در‌واقع در فرآیند اعتبارسنجی و ساخت بلوک‌های جدید شرکت کرده‌اید. این کار شما باعث پیش‌رفت شبکه و تکنولوژی بلاکچین می‌شود.

  • عدم نیاز به سخت‌افزار: برای استیک کردن یک ارز نه‌تنها به هیچ سخت‌افزاری نیاز ندارید، بلکه این کار دانش فنی خاصی هم نمی‌خواهد. به‌همین‌خاطر سود کردن از استیکینگ به‌صرفه و آسان است.

  • درآمد بالاتر از ماینینگ: کارشناسان معتقدند که در‌مجموع افرادی که از ارزهای استیکی استفاده می‌کنند، نسبت به ماینرها درآمد بیش‌تری دارند.

  • امنیت بالا: اگر از یک پلتفرم معتبر استفاده کنید، چون ارزهای شما در جای امنی نگه‌داری شده‌اند، خیال‌تان از امنیت سرمایه‌های‌تان راحت است.

معایب استیکینگ

حالا که مزایای استیکینگ را گفتیم، بیایید نگاهی هم به معایب آن کنیم:


  • حداقل سرمایه: بعضی از ارزها و پلتفرم‌ها برای ورود به استیکینگ، مقداری حداقلی را درنظر گرفته‌اند، که تا شما به آن اندازه سرمایه نداشته باشید، نمی‌توانید در پروژه مشارکت کنید.

  • هرچه معروف‌تر، سود کم‌تر: گزینه‌های معروفی مثل اتریوم نسبت سایر ارزها به شما سود کم‌تری می‌دهند، و درنتیجه شما بین سود بیش‌تر و ریسک کم‌تر باید یکی را انتخاب کنید.

علاوه‌بر این‌که تمام مواردی که در بخش ریسک این نوع از سرمایه‌گذاری بیان شد، جزئی از معایب استیکینگ هم محسوب می‌شود.


مزایای لندینگ.png

مزایای لندینگ

بیان مزایا و معایب وام‌دهی ارز دیجیتال هم به تصمیم‌گیری شما کمک می‌کند. برخی از مزایای این روش عبارتند از:


  • کمک به امور مالی: وقتی شما در فرآیند وام‌دهی ارز دیجیتال شرکت می‌کنید، سرمایه‌تان را در استخرهای نقدینگی می‌گذارید، تا افراد از آن‌ها وام بگیرند. این کار شما هم باعث پویایی امور مالی جهانی می‌شود، و هم به افرادی که به وام نیاز دارند کمک می‌کند.

  • کسب درآمد غیرفعال: این روش سرمایه‌گذاری هم مثل استیکینگ یک درآمدزایی غیرفعال است، و نیاز به کار خاصی ندارد.

  • عدم نیاز به سخت‌افزار: این مورد هم بین استیکینگ و لندنیگ مشترک است.

  • امنیت بالا: در لندینگ شما ارز دیجیتال‌تان را در‌اختیار پلتفرم وام‌دهی ارز می‌گذارید، و اگر در انتخاب پلتفرم دقت کنید، سرمایۀ شما محفوظ می‌ماند.

  • حضور بیتکوین: این مسئله که بیتکوین، یعنی معروف‌ترین و بزرگ‌ترین ارز دیجیتال، قابلیت لندینگ دارد، باعث می‌شود که بسیاری از افراد این روش از انتخاب کنند.

  • برداشت لحظه‌ای: اغلب پلفترم‌های لندینگ به شما اجازه می‌ذهنذ که هر‌وقت که می‌خواهید، پول‌تان را برداشت کنید؛ و دراین‌مورد سخت‌گیری‌ها کم‌تر از استیکینگ است.

معایب لندینگ

اگرچه مزایا و معایب این دو روش بسیار به‌هم نزدیک است، اما تفاوت‌های جزئی هم در انتخاب روش بسیار اهمیت دارند. برخی از معایب لندینگ عبارت است از:


  • سود کم‌تر: در‌مجموع اگر به کل ارزهایی که قابلیت لندینگ دارند نگاه کنیم، می‌بینیم که کمی کم‌تر از استیکینگ به شما سود می‌دهند.

اغلب محدودیت‌ها و ریسک‌هایی که برای استیکینگ بیان شد، برای لندینگ هم وجود دارد، با این تفاوت که اکثر پلتفرم‌های وام‌دهی ارز دیجیتال پول شما را برای مدت طولانی قفل نمی‌کنند.


آیا باید به استیکینگ یا وام دادن ارز خود فکر کنید؟.png

آیا باید به استیکینگ یا وام دادن ارز خود فکر کنید؟

درمورد این دو روش سرمایه‌گذاری همیشه حرف و حدیث زیاد بوده است. هرکسی بنابر شرایط شخصی‌اش یکی از آن‌ها را ترجیح می‌دهد. به‌طور کلی استیکینگ و وام‌دهی ارز دیجیتال از روش‌های بسیار محبوب در بین سرمایه‌گذاران هستند. یکی از خوبی‌های این دو روش این است، که اگر می‌خواهید ارزی را در زمان مناسبی بخرید، و صبر کنید تا قیمت آن زیاد شود، می‌توانید این کار را با استیکینگ و یا لندینگ ترکیب کنید. یعنی هم قیمت سرمایۀ اولیه‌تان زیاد شود، و هم در این مدت از آن سود بگیرید. پس اگر در انتخاب یکی از این دو روش، روند قیمت ارز مورد نظر را هم در‌نظر بگیرید، برای شما مطلوب‌ترین نتیجه را به‌همراه دارد.


سخن پایانی


بسیاری از افرادی که سرمایه‌ای دارند، می‌خواهند که در جایی آن را سرمایه‌گذاری کنند. هدف این افراد کسب سودی خوب، درکنار حفظ سرمایۀ اولیه‌شان است. از وقتی‌که ارزهای دیجیتال دربین مردم شناخته شد، دربارۀ سرمایه‌گذاری در این بازار حرف‌های مختلفی شنیده می‌شود. اگر به صحبت‌های مخالفان این مسئله دقت کنید، می‌بینید که دلیل عدم موفقیت اکثر آن‌ها تحقیق نکردن بوده است. به‌همین‌خاطر ما در این مقاله به‌طور مفصل به استیکینگ و لندینگ پرداختیم، تا شما بتوانید با دید باز دربارۀ این دو روش سرمایه‌گذاری تصمیم بگیرید. اگر به‌خوبی همۀ جوانب را بسنجید، نتیجۀ مطلوبی هم می‌گیرید.