کریپتوکارنسی یک دنیای بزرگ است که راه‌های مختلفی برای سود کسب کردن پیش روی ما می‌گذارد. یکی از بهترین راه‌های کسب سود از ارزهای دیجیتال استیکینگ است. برای رسیدن به درامد از استیکینگ باید ارز خود را در یک استخر استیک سرمایه‌گذاری کنید. یکی از مطمئن‌ترین راه‌ها برای استیک کردن ارز، صرافی ها هستند. از آنجا که صرافی‌ها سر‌منشا قانونی دارند با استیک کردن ارز در آن‌ها خیالتان از مسائل امنیتی راحت خواهد بود. صرافی کراکن یکی از صرافی‌های محبوب است که کاربران زیادی برای انجام معاملات کریپتوکارنسی از آن استفاده می‌کنند. این صرافی علاوه بر خدمات مربوط به معاملات ارز دیجیتال از استیکینگ نیز پشتیبانی می‌کند. در این مقاله به بررسی چگونگی انجام استیکینگ در صرافی کراکن می‌پردازیم.


استیکینگ چیست و چگونه کار می‌کند؟

اگر بخواهیم به طور کامل استیکینگ را توضیح دهیم هم باید بحث‌های فنی و هم غیر فنی را بررسی کنیم. با این حال از آنجا که این مطلب راجع به بحث های فنی نیست و درک مباحث فنی پیرامون استیکینگ نیازمند داشتن اطلاعات خاصی از دنیای کریپتو است در اینجا فقط بحث غیر فنی را توضیح خواهیم داد.


استیکینگ به سپرده‌‌گذاری ارزهای دیجیتال در یک صرافی یا استخر خصوصی می‌گویند که در ازای آن به سپرده‌گذار سود پرداخت می‌شود. این سود در واقع درصدی از میزان ارز استیک شده است. روش استیکینگ تا حدود زیادی به سرمایه‌گذاری در بانک با سود مشخص شبیه است. هدف از استیکینگ پشتیبانی از امنیت و عملیات‌های شبکه بلاک‌‌چین است.


صرافی kraken چیست و چه کاربرد هایی دارد؟.png

صرافی kraken چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

کراکن یک صرافی ارز دیجیتال آمریکایی است که در سال 2011 شروع به کار کرد. این صرافی یکی از قدیمی‌ترین صرافی‌های کریپتوکارنسی به حساب می‌آید. جسی پاول بنیان‌گذار صرافی کراکن از مخالفان سرسخت قانون‌گذاری بیش از حد ارزهای دیجیتال است. در سال 2020 با هدایت همین مرد صرافی کراکن توانست در حجم معاملات خود رکورد شکنی کند.


معاملات ارز دیجیتال

در صرافی کراکن می‌توانید ارزهای فیات از جمله دلار آمریکا، دلار کانادا، دلار استرالیا، فرانک سوییس، یوروی اروپا و پوند انگلیس را مستقیما به کریپتوکارنسی تبدیل کنید. علاوه براین صرافی کراکن امکان مبادله بیش از 220 ارز دیجیتال مختلف را نیز فراهم می‌کند. از معروف‌ترین این ارزها می‌توان به بیت‌کوین، بیت‌کوین‌کش، اتریوم، لایت‌کوین، تتر، کاردانو، ریپل، یو‌اس‌دی کوین، دوج‌کوین، پولکادات و یونی‌سواپ اشاره کرد.


معاملات فیوچرز و مارجین

از دیگر خدماتی که صرافی کراکن ارائه می‌دهد پشتیبانی از معاملات مارجین و معاملات آتی است. از آنجایی که حجم معاملات در کراکن بالاست در این صرافی می‌توانید به آسانی معاملات فیوچر و مارجین خود را انجام دهید. اهمیت بالا بودن حجم معاملات در این است که سرعت معاملات شما بالا می‌رود و در شرایط خاص با ضرر روبه‌رو نخواهید شد.


استیکینگ

سرمایه‌گذاری در صرافی با استفاده از ارزهای دیجیتال و دریافت پاداش یکی دیگر از خدماتی است که صرافی کراکن به کاربران خود ارائه می‌دهد. درباره استیکینگ در بالا توضیحات کامل‌تری ارائه کردیم. صرافی کراکن یکی از صرافی‌هایی است که به کاربران خود خدمات استیک را برای بسیاری از رمزارزها ارائه می‌دهد. برای شروع استیک در این صرافی باید مراحل زیر را طی کنید:


1_ مرحله اول: اکانت کراکن بسازید


اگر می‌خواهید از استیکینگ در صرافی کراکن سود کسب کنید ابتدا باید در آن یک اکانت بسازید. ساخت اکانت در این سایت کار مشکلی نیست. در ادامه مراحل ساخت اکانت را خواهیم گفت:


  • ورود به صرافی و انتخاب گزینه ایجاد حساب کاربری

ابتدا وارد سایت kraken شوید و سپس در صفحه خانه بر گزینه Create Account کلیک کنید.


ورود به صرافی و انتخاب گزینه ایجاد حساب کاربری.png

  • تکمیل فرم ثبت نام
    بعد از این که بر این گزینه کلیک کردید یک فرم ثبت نام روبه‌روی شما قرار می‌گیرد. در این فرم ابتدا باید آدرس ایمیل و سپس نام کاربری و رمز عبور خود را انتخاب کنید. در گزینه‌های بعدی باید شهر و کشور خود را بنویسید. سعی کنید این نام‌ها با آی‌پی VPS که استفاده می‌کنید سازگار باشد. بعد از تکمیل فرم حالا تیک قبول قوانین صرافی و حفظ حریم شخصی را بزنید و بعد از آن روی Create Account کلیک کنید.

تکمیل فرم ثبت نام.png

  • کد فعالسازی حساب
    بعد زدن گزینه create account سایت کراکن یک ایمیل به شما ارسال می‌کند که حاوی کد فعال‌سازی است. این کد فعال‌سازی را در کادری که مشخص شده است وارد و بر گزینه Activate Account کلیک کنید.

کد فعالسازی حساب.png

  • احراز هویت
    تا اینجای کار شما ثبت نام اولیه را انجام داده‌اید اما برای فعالیت در صرافی نیاز به احراز هویت دارید. KYC یا احراز هویت مشتریان برای پیشگیری از کلاهبرداری‌های اینترنتی و تطبیق با قوانین روز انجام می‌شود. این کار به صرافی ثابت می‌کند که شما همان فردی که ادعا می‌کنید هستید! برای این که بتوانید احراز هویت انجام دهید باید بالای 18 سال سن داشته باشید و همینطور تابعیت یکی از کشورهای مورد تایید صرافی را داشته باشید.

احراز هویت در این صرافی ممکن است برای ایرانی ها با چالش‌هایی همراه باشد.
در صرافی کراکن سه سطح استارتر، متوسط و حرفه‌ای برای اکانت تعریف شده است که هرچه مدارک بیشتری ارائه دهید سطح اکانتتان بالاتر خواهد بود.


2_ مرحله دوم: حساب کاربری خود را با کوین مورد نظر شارژ کنید برای اینکه بتوانید در صرافی کراکن ارز دیجیتال استیک کنید ابتدا باید کوین‌های خود را به کیف پولتان در این صرافی منتقل کنید یا این که با ارز فیات ‌کوین مورد نظر را خریداری نمایید. برای وارد کردن ارز مورد نظر به صرافی کافی است مراحل زیر را دنبال کنید:


  • وارد داشبورد شوید

در مرحله اول باید وارد حساب کاربری خود شود و به داشبورد بروید. در داشبورد بر گزینه Funding کلیک کنید.


  • ارز خود را انتخاب کنید

حال نوبت به آن می‌رسد که ارز مورد نظر خود را برای واریز کردن انتخاب کنید. این ارز شاید همان ارزی نباشد که می‌خواهید استیک کنید بلکه می‌توانید ارزی که هم‌اکنون در کیف پول خود دارید را به صرافی وارد کرده و با انجام معامله آن را تبدیل به ارزی کنید که قصد استیک آن را دارید.


بعد از این که بر Funding کلیک کردید دو حالت واریز برای شما نمایش داده می‌شود که یکی برای ارزهای فیات و دیگری برای ارزهای دیجیتال است. روبه‌روی شما لیستی از ارزهای قابل واریز به این صرافی وجود دارد و در کنار آن ها دو گزینه Deposit و Withdraw نوشته شده است.


برای واریز کافی است روی گزینه Deposit کلیک کنید. اگر هم در این صرافی ارزی دارید که می‌خواهید آن را برداشت کنید گزینه Withdraw را انتخاب نمایید.


  • پذیرفتن شرایط و قوانین صرافی
    بعد از کلیک بر این گزینه حال باید بر Yes I Acknowledge کلیک کنید. با این کلیک هرگونه مسئولیتی را در قبال واریز اشتباه ارز از صرافی سلب می‌کنید. وقتی روی این گزینه کلیک کردید باید حتما حواستان باشد که آدرس کیف پول را به درستی وارد کنید. یک نکته دیگر درباره واریز کوین به صرافی این است که یک حداقل برای آن در نظر گرفته شده است و صرافی کمتر از آن مقدار را پشتیبانی نمی‌کند. این حداقل میزان واریز برای هر ارز متفاوت است پس حتما این موضوع را برای ارزی که می‌خواهید به صرافی واریز کنید در نظر بگیرید.

  • ایجاد آدرس واریز
    در این مرحله باید یک آدرس کیف پول جدید برای ارزی که قصد واریز آن را دارید ایجاد کنید. برای ایجاد آدرس کیف پول بر گزینه Generate New Address کلیک کنید. بعد از این کار می‌توانید select را بزنید و آدرس ایجاد شده را کپی کنید یا با استفاده از QRcode به اشتراک بگذارید.

استفاده از کیف پول.png

  • استفاده از کیف پول
    برای واریز به این صرافی سعی کنید ارز را مستقیما از صرافی ایرانی وارد نکنید و برای این کار از یک کیف پول غیرمتمرکز به عنوان واسطه استفاده کنید. چرا که ممکن است سایت کراکن صرافی ایرانی را شناسایی کند و واریز شما را نپذیرد. آدرس ایجاد شده را در ولت خود کپی کنید و ارز مورد نظر را به صرافی انتقال دهید.

3_ مرحله سوم: توکن مورد نظر خود را استیک کنید


حال که توکن خود را به صرافی منتقل کردید نوبت به استیک کردن آن می‌رسد. برای این کار کافی است چند مرحله ساده را انجام دهید که در ادامه برای شما شرح خواهیم داد:


  • رفتن به بخش استیک

برای این که در صرافی کراکن استیکینگ انجام دهید در همان صفحه اصلی در بالای صفحه بر گزینه Earn کلیک کنید. صفحه‎ای که باز می‌شود را با دقت مطالعه کنید.


مرحله سوم توکن مورد نظر خود را استیک کنید.png

  • استیک کردن
    در صفحه‌ای که باز می‌شود بر گزینه Stake کلیک کنید و ارزی که می‌خواهید را برای استیک انتخاب نمایید.

  • رقم استیک
    تعداد ارزی که می‌خواهید استیک کنید را وارد کنید. این ارز را قبلا به صرافی منتقل کرده اید. حال بر گزینه stake کلیک کنید. با این کلیک فرایند استیکینگ شما آغاز می‌شود. این مورد را می‌توانید در Transactionsهای خود مشاهده کنید. وقتی در همین صفحه گزینه Initiated به Success تغییر کرد تراکنش مورد نظر کاملا انجام شده و دارایی شما قفل می‌شود.

  • مشاهده دارایی
    در بخش staking assets می‌توانید مقدار دارایی استیک شده و پاداش‌هایی که دریافت کرده‌اید را مشاهده کنید. گزینه Total rewards مجموع پاداش‌ها را نشان می‌دهد و staking balance نشان‌دهنده کل دارایی استیک شده است.

  • استیکینگ
    بعد از این که اولین پاداش استیک خود را دریافت کردید می‌توانید استیکینگ را لغو کنید برای این کار باید بر گزینه Unstake کلیک کنید.

پاداش استیک در کراکن چگونه است؟

پاداش استیکینگ در کراکن برای هر ارزی متفاوت است. این درصد گاهی حتی برای یک ارز به صورت انعطاف پذیر تغییر می کند. بیشترین درصدی که کراکن برای استیک ارز می پردازد 24 درصد است. همچنین مقدار قفل بودن دارایی نیز برای هر ارز فرق می کند. مثلا ارز سولانا برای استیک باید 3 روز و ارز پولکادات باید 28 روز قفل باشند.


برای مشاهده لیست کوین‌هایی که می توان در کراکن استیک کرد به سایت این صرافی و بخش staking coins مراجعه کنید. در این صفحه لیستی از کوین‌ها به علاوه درصد پاداش هر‌کدام آورده شده است که می‌توانید مشاهده کنید. توجه کنید درصدی که برای پاداش در نظر گرفته شده است سالانه است.


مزایا و معایب استیک در Kraken چه هستند؟؟.png

مزایا و معایب استیک در Kraken چه هستند؟

استیک کردن ارز در صرافی کراکن دارای مزایا و معایبی است. پیش از این که نسبت به استیک ارز دیجیتال در این صرافی اقدام کنید این مزایا و معایب را بخوانید تا ببینید استیک در این صرافی به نفع شماست یا خیر؟


مزایای استیک در Kraken

صرافی کراکن در ازای استیک درصدهای پاداش قابل قبولی ارائه می‌دهد. برای مثال برای ارز SCRT در ازای 21 روز قفل بودن دارایی 24 درصد پاداش سالانه در نظر گرفته شده است.


معایب استیک در Kraken

یکی از معایب که درباره استیکینگ به صرافی کراکن وارد است تعداد پایین ارزهایی است که این صرافی برای استیک پشتیبانی می‌کند. به نسبت صرافی بایننس تعداد ارزهای پشتیبانی شده این صرافی برای استیک بسیار کم هستند. یکی دیگر از معایب این صرافی برای کاربران ایرانی این است که نمی توانند از داخل ایران در صرافی احراز هویت کنند و حتما لازم است تدابیر خاص و پرخرجی برای آن به کار بگیرند.


صرافی kraken برای ایرانی ها چگونه است؟.png

صرافی kraken برای ایرانی ها چگونه است؟

وقتی برای ثبت نام به سایت کراکن مراجعه می‌کنید بخشی وجود دارد که باید در آن کشور خود را مشخص کنید. با رفتن به این بخش واضحا خواهید دید که نوشته شده در حال حاضر صرافی کراکن به مشتریان ایرانی خدمات نمی‌دهد. در واقع کسانی که هویت ایرانی دارند به دلیل وجود تحریم‌ها نمی‌توانند در این صرافی احراز هویت کنند.


در مرداد ماه سال 1401 این صرافی موقتا شروع به سرویس‌دهی به ایرانی‌ها کرد که با برخورد جدی OFAC روبه‌رو شد و دوباره ارائه خدمات به ایرانی‌ها را لغو کرد. کاربران صرافی کراکن بیشتر مقیم خود آمریکا هستند و بعد از آن کانادا، آلمان، فرانسه، انگلستان و هلند به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار دارند.


سخن پایانی


اگرچه صرافی کراکن صرافی خوب و قابل قبولی است اما استیکینگ در آن برای ایرانی‌ها با چالش‌هایی همراه است. با این حال اگر به این صرافی دسترسی دارید و توانستید در آن احراز هویت کنید می‌توانید با راهنمایی‌هایی که در بالا برایتان نوشتیم ارز دیجیتال مورد نظر خود را در این صرافی استیک کنید.