فلو (Flow) یک ارز دیجیتال برجسته است که توسط یک کارآفرین ایرانی‌الاصل بنیان‌گذاری شده و ارزش بازار آن چند هفته پس از راه‌اندازی به 1 میلیارد دلار رسید. Flow یک بلاک چین سریع و مقیاس‌پذیر بوده و توسط همان تیم توسعه‌دهنده‌ای که بازی محبوب بلاک چینی کریپتو کیتیز (CryptoKitties) را تولید کرد، ساخته شده است.


بلاک چین فلو توسط توکن بومی FLOW اجرا می‌شود که کاربردهای مختلفی در این شبکه دارد؛ از جمله پرداخت کارمزد تراکنش، استیکینگ، حاکمیت پروتکل و غیره. اگر می‌خواهید با ارز فلو و بنیان‌گذار ایرانی آن بیشتر آشنا شوید، با ما در این مقاله همراه شوید.


فلو (FLOW) چگونه رمز ارزی است؟

فلو (FLOW) چگونه رمز ارزی است؟

فلو (Flow) یک اکوسیستم و پلتفرم غیرمتمرکز مبتنی بر بلاک چین برای برنامه‌های غیرمتمرکز و بازی‌های مبتنی بر بلاک چین است. شبکه Flow بر ارائه یک محیط و معماری مقیاس‌پذیر برای انجام تراکنش‌های سریع تمرکز کرده تا بستری قدرتمند برای اجرای توکن‌ها، دپ‌ها (dApps) و بازی‌های NFT ایجاد کند. NFTها را می‌توان مانند سایر ارزهای دیجیتال ساخت و معامله کرد، درحالی‌که تفاوت اساسی آن‌ها این است که هر NFT منحصربه‌فرد بوده و قیمت متفاوتی دارد؛ به همین دلیل، NFTها به‌عنوان کالای کلکسیونی شناخته می‌شوند.


با رونق گرفتن بازار NFT، فلو محبوبیت فزاینده‌ای را تجربه کرد. این بلاک چین قراردادهای هوشمند قابل ارتقایی را ارائه می‌دهد که می‌توانند برای رفع هرگونه باگی آپدیت شوند. ضمن اینکه نهایی شدن تراکنش‌ها در این شبکه ظرف چند ثانیه صورت گرفته و در نتیجه روشی آسان برای ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز و NFTها با زبان برنامه نویسی کادنس (Cadence) ارائه می‌دهد.


ارز دیجیتال فلو به‌جای استفاده از پروتکل کارآمد اثبات سهام (POS)، مشکلات مربوط به مقیاس‌پذیری را بدون استفاده از فناوری شاردینگ (Sharding) حل می‌کند. به‌این‌ترتیب، Flow اجرای روان پروژه‌ها را امکان‌پذیر ساخته و ازدحام در شبکه را برای دپ‌ها و بازی‌های بلاک چینی مانند کریپتوکیتیز (CryptoKitties) به حداقل می‌رساند.


ارز دیجیتال فلو برای پرداخت هزینه خدمات در برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) و استقرار قراردادهای هوشمند ساخته‌شده بر روی بلاک چین Flow استفاده می‌شود. به‌عنوان یک بلاک چین اثبات سهام (PoS)، فلو به توکن بومی خود برای پرداخت پاداش اعتبارسنج‌هایی که در اجماع شبکه شرکت می‌کنند، متکی است. علاوه‌بر این، توکن FLOW برای پرداخت کارمزد تراکنش‌ها در شبکه نیز استفاده می‌شود.


شبکه فلو (FLOW) چگونه کار می‌کند؟

شبکه فلو (FLOW) چگونه کار می‌کند؟

اگر با نحوه عملکرد بلاک چین‌ها آشنا هستید، می‌دانید که آنها به‌طور کلی از گره‌هایی (Nodes) تشکیل شده‌اند که کل وضعیت تاریخچه ارز دیجیتال را ذخیره کرده و تمام تراکنش‌ها را تأیید می‌کنند.


در مقابل، ارز دیجیتال FLOW به‌دنبال ایجاد زیرمجموعه‌های زیادی از شبکه خود است تا اجازه دهد کل کار بین گره‌ها تقسیم شود و هر گره فقط زیرمجموعه‌ای از تراکنش‌ها را تأیید کند.


معماری

به‌منظور دستیابی به این هدف، بلاک چین Flow از معماری چند گره‌ای (multi-node) و چند نقشه (multi-role) استفاده می‌کند. به عبارت دیگر، ارز دیجیتال Flow فرایند اعتبارسنجی یک تراکنش را به چهار مرحله مختلف تقسیم کرده است و مسئولیت های هر گره را تعیین می‌کند:


1- گره‌های کالکشن (Collection Nodes): احتمال اتصال شبکه و در دسترس بودن داده‌ها را برای برنامه‌های غیرمتمرکز افزایش می‌دهند.


2- گره‌های اجماع (Consensus Nodes): در مورد حضور و ترتیب تراکنش‌ها تصمیم‌گیری می‌کنند.


3- گره‌های اجرایی (Execution Nodes): محاسبات مربوط به هر تراکنش را انجام می‌دهند. این گره‌ها هیچ قدرت تصمیم‌گیری‌ای ندارند.


4- گره‌های تأیید (Verification Nodes): کار انجام‌شده توسط گره‌های اجرایی را بررسی و چک می‌کنند.


سازندگان Flow معتقدند که این مکانیزم به هر گره اجازه می‌دهد تا در اعتبارسنجی هر تراکنش مشارکت کند؛ درحالی‌که وظایف را برای افزایش کارایی شبکه بین گره‌های مختلف تقسیم خواهد کرد.


 ابزارهای توسعه فلو

ابزارهای توسعه فلو

امروزه، علاوه‌بر NBA Top Shot و CryptoKitties، محصولات زیادی در فلو عرضه می‌شوند. قراردادهای هوشمند بلاک چین Flow به زبان بومی کادنس نوشته شده‌اند.


گفتنی است، تیم فلو یک وب‌سایت آموزشی را به‌عنوان یک ابزار یادگیری برای توسعه‌دهندگانی که تاکنون هیچ برنامه‌ بلاک چینی را برای آشنایی با زبان کادنس نساخته‌اند، ایجاد کرد.


یکی دیگر از ویژگی‌های منحصربه‌فرد بلاک چین فلو این است که توسعه‌دهندگان می‌توانند برنامه غیرمتمرکز خود را در نسخه آزمایشی (بتا) منتشر کرده و در صورت بروز مشکلات، کد آن را به‌روزرسانی می‌کنند. ضمناً، هنگامی که کاربران درحال تعامل با نرم‌افزار هستند، از این تغییرات آگاه خواهند شد.


هنگامی که نویسندگان نسخه نهایی کد را ارسال می‌کنند، غیرقابل دستکاری می‌شود؛ به این معنی که نمی‌توان دیگر آن را تغییر داد. در ادامه با ما همراه باشید تا به معرفی بنیان‌گذار ایرانی این پروژه بپردازیم.


رهام قره گزلو (Roham Gharegozlou) بنیانگذار شبکه فلو چه کسی است؟

رهام قره گزلو (Roham Gharegozlou) بنیانگذار شبکه فلو چه کسی است؟

رهام قره‌ گزلو یک کارآفرین ایرانی‌الاصل است که دوران کودکی خود را در دبی، پاریس و کانادا گذرانده و در نهایت به کالیفرنیا مهاجرت کرد. او در آنجا لیسانس اقتصاد و فوق لیسانس علوم زیستی خود را گرفت.


قره‌گزلو اولین استارت‌آپ خود را زمانی که تنها 14 سال داشت، تاسیس کرد و در سال 2013، اکسیوم زن (Axiom Zen)، یک مرکز نوآوری متخصص در توسعه پلتفرم‌های جدید و فناوری‌های نوظهور مانند بلاک چین و هوش مصنوعی را راه‌اندازی نمود. در سال 2018، قره‌گزلو دپر لبز (Dapper Labs)، یک شرکت بلاک چین و توسعه نرم‌افزار را تأسیس کرد. Dapper Labs شرکت سازنده بازی مبتنی بر بلاک چین کریپتوکیتیز است که 12 میلیون دلار سرمایه از شرکت‌های سرمایه‌گذاری مخاطره‌‌پذیر مانند Andreessen Horowitz و Union Square Ventures جذب کرد.


پس از راه‌اندازی بلاک چین فلو در سال 2019، دپر لبز موفق‌ترین محصول خود یعنی ان‌بی‌ای تاپ شات (NBA Top Shot) را به بازار ارائه داد. NBA Top Shot بازاری برای طرفداران انجمن ملی بسکتبال آمریکا است که می‌توانند یک مجموعه دیجیتالی با حضور بازیکنان مورد علاقه خود بسازند. یکی از اولین توکن‌های بسیار محبوب این مجموعه، NFT ادای احترام لبرون جیمز به کوبی برایانت بود که به‌عنوان یک لحظه به یاد ماندنی در تاریخ NBA Top Shot، توانست 400 هزار نفر را به‌طور همزمان جذب این پلتفرم کند.


قره‌گزلو همچنین یک سرمایه‌گذار فرشته است که به ساخت بیش از 19 شرکت مختلف کمک کرده و در فهرست «25 مدیرعامل برتر فناوری بلاک چین در سال 2020» از سوی Technology Innovators قرار گرفته است.


قره‌ گوزلو در سال ۲۰۲۱

قره‌ گوزلو در سال ۲۰۲۱

در سال 2021 که متاورس به‌صورت جدی مطرح شد، قره ‌گزلو اظهار نمود که این فناوری می‌تواند بخش بزرگی از نقشه راه پروژه دپر لبز باشد. او می‌خواست که این شرکت در مقابل پلتفرم‌های بسته مانند Oculus یا Roblox، یک متاورس باز و غیرمتمرکز بسازد.


تمرکز اصلی قره‌گوزلو بر روی بهبود مقیاس‌پذیری و قابلیت استفاده بلاک چین فلو است: کارت‌های معاملاتی مانند NBA TopShot Moments نیاز به مقیاس‌پذیری و یک اپلیکیشن کاربرپسند دارند. Flow به‌گونه‌ای طراحی شده که به‌کمک توکن FLOW سریع، مقیاس‌پذیر و ارزان باشد و سازندگان آثار دیجیتال معتقدند که اگر به‌راحتی بتواند NFTها را مدیریت کند، بدون شک نقشی مهم در متاورس ایفا خواهد کرد.


ارزش دپر تا پایان سال 2021 پس از چندین دور سرمایه‌گذاری، نزدیک به 8 میلیارد دلار بود و صدها نفر را در خطوط تولید چندگانه خود، که شامل رمز ارز Flow، کیف پول Dapper ،NBA Top Shot و تعداد فزاینده‌ای از محصولات ورزشی دیگر، از جمله پروژه‌هایی با لیگ ملی فوتبال، اتحادیه ملی بسکتبال زنان و مسابقات قهرمانی UFC می‌باشد، استخدام کرده است.


قره‌گوزلو در سال 2022

قره‌گوزلو در سال 2022

نقشه راه Dapper Labs تحت رهبری قره‌ گوزلو شامل توسعه بیشتر NBA Top Shot، کاهش عرضه و کمیابی توکن FLOW و تعامل بیشتر و بهبود تجربه کاربری این پلتفرم است.


دپر لبز در هر زمینه‌ای در حال گسترش بوده؛ از جمله با ایجاد یک سازمان مستقل غیرمتمرکز (دائو) به‌واسطه خرید پلتفرم تأثیرگذار برود (Brud). این شرکت به ایجاد جوامع آنلاین کمک خواهد کرد که می‌توانند از طریق توکن‌های حاکمیتی خود به تغییرات مهم (از جمله سرمایه‌گذاری‌های مالی) رأی دهند.


همکاری با لیگ فوتبال اسپانیا لالیگا نیز یک دستاورد قابل توجه در سال 2021 بود که به Dapper Labs فرصتی را برای توسعه خدمات ورزشی جدید در بلاک چین فلو ارائه داد. لالیگا شامل باشگاه‌هایی مانند بارسلونا و رئال مادرید است که طرفداران زیادی در سراسر جهان دارند. قره‌ گزلو احتمالاً دامنه دپر را به دنیای موسیقی و سرگرمی نیز گسترش خواهد داد.


اکنون تمرکز اصلی Dapper Labs بر روی متاورس است، اما این یک چالش بزرگ را به‌همراه خواهد داشت: ایجاد یک متاورس که توسط یک بلاک چین باز و شفاف مدیریت می‌شود، نه سرورهای خصوصی.


سخن پایانی  توسعه دهندگان و موسسان ارز فلو

سخن پایانی


فلو یک بلاک چین‌ خاص است که با تقسیم وظایف مرتبط با امنیت بین گره‌های تخصصی مختلف، به حل مشکل مقیاس‌پذیری می‌پردازد. این مکانیزم منحصربه‌فرد فلو را در مقایسه با همتایان خود به‌طور قابل توجهی کارآمد و مقیاس‌پذیر می‌کند. علاوه‌بر این، Flow قراردادهای هوشمند قابل ارتقایی را ارائه می‌دهد که امکان رفع باگ‌ها و ایجاد تغییرات در بخش‌های از پیش تعیین‌شده کدها را فراهم کرده است.


همچنین، محیط توسعه‌ فلو می‌تواند باعث نوآوری در فضای بلاک چین شود. این تیم با ارائه یک پلتفرم قابل دسترس و ساده، توسعه‌دهندگان را تشویق می‌کند تا برنامه‌های غیرمتمرکز جدید را بسازند و نوآوری در حوزه بلاک چین را هدایت کنند.