معرفی ویژگی‌ها و خصوصیات منحصربه‌فرد که چین لینک را از سایر ارزهای دیجیتال متمایز می‌کند|اکسبیتو رشد فناوری بلاک چین فرصت‌های جدیدی را برای کاربران ارزهای دیجیتال فراهم کرد. یکی از همین فرصت‌ها، قراردادهای هوشمند (Smart Contracts) هستند که امور مختلفی را خودکارسازی می‌کنند. این قراردادها نیازی به نظارت اشخاص ندارد و درصورتی‌که شرایط تعیین‌شده در تعهدنامه برقرار باشند، به‌شکل خودکار عمل خواهند کرد. ازاین‌طریق، امکان اجرای اتوماسیون برای سازمان‌ها، شرکت‌ها، کسب‌و‌کارها و... فراهم شد. بااین‌حال، قراردادهای هوشمند به خوراک اطلاعاتی نیاز دارند و ازآنجایی‌که بر روی یک بلاک چین خاص ایجاد می‌شوند، تنها می‌توانند از داده‌های موجود بر زنجیره مورد نظر استفاده کنند. این مسئله عملکردهای اسمارت کانترکت‌ها را با مشکل مواجه می‌کرد. اینجا بود که شبکه چین لینک (Chainlink) به میان آمد تا قراردادهای هوشمند را با منابع اطلاعاتی تغذیه کند. ازاین‌رو، در این مقاله از اکسبیتو، چندین ویژگی چین لینک را بررسی خواهیم کرد تا با این پروژه کریپتو بیشتر آشنا شوید.


چین لینک (Chainlink) چیست؟

چین لینک (Chainlink) چیست؟

چین لینک (Chainlink) یک شبکه غیرمتمرکز است که داده‌ها را از منابع خارجی دریافت کرده و آن‌ها را در اختیار قراردادهای هوشمند می‌گذارد. این فرایند از طریق نرم‌افزارهایی انجام می‌شود که به‌عنوان واسطه‌ای بین منابع اطلاعاتی و بلاک چین عمل می‌کنند. به این نرم‌افزارها، اوراکل (Oracle) می‌گوییم. از طرفی، شبکه Chainlink به تعداد زیادی گره (Node) غیرمتمرکز وابسته است؛ به همین خاطر، نیازی ندارد که برای دریافت داده‌ها، به منابع شخص ثالث اعتماد کند.


این ویژگی چین لینک به قراردادهای هوشمند اجازه می‌دهد تا به منابع داده خارجی دسترسی داشته باشند و عملکرد بهتری را از خود به نمایش بگذارند. علاوه‌بر آن، چین لینک قادر است که سرعت توسعه نرم‌افزارهای غیرمتمرکز (dApps)، تعامل میان‌زنجیره‌ای (Cross-chain) و هماهنگی فناوری‌های مختلف را در بلاک چین بهبود ببخشد.


این پروژه، ارز چین لینک (LINK) را به‌عنوان توکن بومی خود معرفی کرده است. افرادی که قصد مشارکت در شبکه Chainlink را دارند، باید مقداری توکن لینک را سهام‌گذاری کنند. همچنین، پاداش این افراد نیز با استفاده از ارز دیجیتال چین لینک پرداخت خواهد شد. ویژگی چین لینک در مورد پرداخت پاداش به گره‌های اطلاعاتی، بسیاری از سرمایه‌گذاران را به خرید چین لینک علاقه‌مند کرده است؛ زیرا این افراد می‌توانند ضمن کسب سود از رشد قیمت LINK، درآمد غیرفعال نیز داشته باشند. درصورتی‌که شما هم به سرمایه‌گذاری بر روی ارز دیجیتال چین لینک تمایل دارید، می‌توانید همین حالا، توکن لینک (LINK) را با کمترین قیمت و پایین‌ترین کارمزد، از صرافی ارز دیجیتال اکسبیتو خریداری کنید.


ویژگی‌هایی که چین لینک را از سایر ارزهای دیجیتال متمایز می‌کنند؟

ویژگی‌هایی که چین لینک را از سایر ارزهای دیجیتال متمایز می‌کنند؟

شبکه چین لینک (Chainlink) توکن لینک (LINK) را با کاربردهای فراوانی به بازار ارائه کرده که سرمایه‌گذاری، تنها یکی از آن‌ها است. در واقع، کاربردهای دیگر ارز چین لینک، به این رمز ارز ارزش می‌دهند و بر روی قیمت آن نیز تأثیری مثبت می‌گذارند. به‌این‌ترتیب، چندین ویژگی چین لینک وجود دارند که باید مورد بررسی قرار گیرند تا شما به ارزش ارز دیجیتال چین لینک پی ببرید و تفاوت‌های LINK را با سایر ارزهای دیجیتال درک کنید.


ارائه داده‌های شفاف و قابل تأیید

یک ویژگی چین لینک (Chainlink) که این پروژه را از سایر شبکه‌ها متمایز می‌کند، مربوط به ارائه داده‌های شفاف و قابل اعتماد است. شبکه Chainlink داده‌های صحیح و مطمئن را از طریق چندین گره مستقل اعتبارسنجی کرده و سپس، آن‌ها را به‌طور یکپارچه تأیید می‌کند. ازاین‌طریق، اطلاعاتی شفاف و قابل اعتماد در اختیار قراردادهای هوشمند قرار می‌گیرند. این مسئله به عملکرد بهتر نرم‌افزارهای غیرمتمرکز مبتنی بر این قراردادها کمک خواهد کرد.


انعطاف‌پذیری بالا

انعطاف‌پذیری بالای چین لینک امکان ادغام این شبکه را با سایر پلتفرم‌ها فراهم می‌کند. این ویژگی چین لینک به‌خاطر نوع طراحی این شبکه به دست می‌آید. Chainlink یک «بلاک چین آگنوستیک» (blockchain-agnostic) است؛ به این معنا که می‌تواند به‌طور یکپارچه با سایر پلتفرم‌های بلاک چینی ادغام شود. ازاین‌رو، چین لینک حتی قادر است که به اتریوم، بیت کوین و... نیز بپیوندد.


توسعه‌دهندگان با استفاده از این ویژگی چین لینک، اجازه دارند که بدون توجه به نوع بلاک چین، از انواع داده‌های درون زنجیره و بیرون از آن استفاده کرده و نرم‌افزارهای غیرمتمرکز پربارتری را بسازند.


سیستم شهرت

سیستم شهرت

چین لینک از یک «سیستم شهرت» (Reputation System) برای تضمین کیفیت اطلاعات شبکه استفاده می‌کند. بر اساس این سیستم، هر گرهی که اطلاعات دقیق‌تر و معتبرتری را ارائه دهد، امتیاز بیشتری را کسب خواهد کرد. گره‌هایی که امتیاز بالاتری را به دست آورند، می‌توانند ارز چین لینک (LINK) بیشتری را پاداش بگیرند. همچنین، افرادی که اطلاعات غلطی را ارائه دهند، مقداری از توکن لینک سپرده‌گذاری‌شده خود را از دست خواهند داد.


این ویژگی چین لینک از رفتارهای مخرب جلوگیری کرده و کیفیت اطلاعات ارائه‌شده به قراردادهای هوشمند را افزایش می‌دهد.


بهره‌مندی از یک زبان برنامه‌نویسی امن

شبکه Chainlink، برای اینکه از عملکرد صحیح قراردادهای هوشمند اطمینان حاصل کند، زبان اختصاص خود را با نام «سالیدیتی» (Solidity) توسعه داده است. این زبان به‌صورت اختصاصی برای ایجاد قراردادهای هوشمند ایمن و کارآمد طراحی شده و مجموعه‌ای از ابزارها و قابلیت‌های مختلف را برای ساختن نرم‌افزارهای غیرمتمرکز در بر می‌گیرد. این ویژگی چین لینک به توسعه‌دهندگان کمک خواهد کرد که به‌راحتی نرم‌افزارهای مد نظرشان را با منابع داده خارجی ادغام کنند.


توسعه مداوم قابلیت‌ها

ممتازترین ویژگی چین لینک (Chainlink) تلاش مداوم این پروژه برای ایجاد نوآوری در فناوری بلاک چین است. بنیان‌گذاران شبکه و ارز دیجیتال چین لینک، از ابتدا، بر روی توسعه پی‌در‌پی این پروژه تمرکز کرده‌اند. ازاین‌طریق، آن‌ها ضعف‌های شبکه را شناسایی کرده و مزایای جدیدی را به آن می‌افزایند. به‌این‌ترتیب، با افزایش تقاضا برای منابع داده خارجی، چین لینک در خط مقدم تأمین اطلاعات برای قراردادهای هوشمند قرار خواهد گرفت.


کدام ویژگی چین لینک در آینده ارائه می‌شود؟

کدام ویژگی چین لینک در آینده ارائه می‌شود؟

در بخش قبلی، به بررسی ویژگی‌های فعلی شبکه چین لینک پرداختیم تا ببینیم که این پروژه چه مزایایی دارد و چگونه عمل می‌کند. بااین‌حال، اگر شما قصد سرمایه‌گذاری بر روی ارز چین لینک (LINK) را دارید، باید از خدمات آتی این شبکه نیز آگاه شوید؛ چراکه به‌روزرسانی‌های Chainlink می‌توانند تأثیر به‌سزایی بر ارزش و قیمت توکن لینک داشته باشند.


چین لینک (Chainlink)، در آوریل 2021، وایت پیپر جدیدی را منتشر کرد و در مورد ساختار آینده‌اش توضیح داد. درحال‌حاضر، یک ویژگی چین لینک معرفی «شبکه‌های غیرمتمرکز اوراکل» (Decentralized Oracle Networks) یا «دون‌ها» (Dons) است. دون‌ها از کنار هم قرار گرفتن چندین اوراکل ایجاد شده و یک شبکه غیرمتمرکز را برای جمع‌آوری داده‌ها تشکیل می‌دهند.


در چین لینک 2، دون‌ها می‌توانند به‌صورت دوطرفه با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. همچنین، آن‌ها به‌طور دوره‌ای با بلاک چین‌های مختلف ادغام می‌شوند. در این ویژگی چین لینک، شبکه‌های غیرمتمرکز اجازه دارند که از توان محاسباتی خارج از زنجیره نیز بهره ببرند.


گزارش‌دهی آنچین (On-Chain Reporting)

گزارش‌دهی آنچین (On-Chain Reporting)

یک ویژگی چین لینک، تقسیم شدن آن به دو بخش «درون زنجیره» (On-chain) و «بیرون از زنجیره» (Off-chain) است. در بخش آنچین، قراردادهای هوشمندی قرار دارند که به دریافت داده‌های معتبر محتاج هستند. معماری آفچین نیز شامل شبکه‌های اوراکلی می‌شود که به زنجیره اصلی متصل شده‌اند. در واقع، قراردادهای آنچین یک درخواست داده را ارسال می‌کنند و اوراکل‌ها با دریافت داده‌های مورد نیاز از منابع خارجی، آن‌ها را به قراردادهای هوشمند می‌فرستند. این رایج‌ترین عملکرد فعلی شبکه Chainlink است.


بااین‌حال، در به‌روزرسانی آتی، گزارشی از اطلاعات ارائه‌شده به یک قرارداد هوشمند، در تراکنش بعدی قرار خواهد گرفت. این ویژگی چین لینک امکان ردیابی اطلاعات را تسهیل می‌کند.


گزارش‌دهی آفچین (Off-Chain Reporting)

در فوریه 2021، تیم توسعه‌دهنده این پروژه جدیدترین ویژگی چین لینک را معرفی کرد. این ویژگی که «گزارش‌دهی آفچین» (Off-Chain Reporting) یا به‌اختصار OCR نام دارد، نحوه تعامل میان اوراکل‌ها را بهبود می‌بخشد. از طریق این به‌روزرسانی، کاربران دیفای می‌توانند اطلاعات موثقی را به‌واسطه‌ی اوراکل‌ها، در اختیار قراردادهای هوشمند بگذارند. همچنین، این ویژگی چین لینک باعث کاهش 90 درصدی هزینه عملیاتی اوراکل‌ها نیز می‌شود.


مقیاس‌پذیری و حریم خصوصی (Scaling and Privacy)

مقیاس‌پذیری و حریم خصوصی (Scaling and Privacy)

شبکه Chainlink قصد دارد که با پیاده‌سازی یک «محیط اجرای قابل اعتماد» (Trusted Execution Environments) یا به‌اختصار TEE برای انجام محاسبات خصوصی خارج از زنجیره، حریم خصوصی و مقیاس‌پذیری را افزایش دهد. ازآنجایی‌که TEEها میزان اعتماد در سیستم را بالا می‌برند، نیاز به محاسبات در لایه پایه کمتر شده و در نتیجه، کارایی کلی چین لینک بهبود خواهد یافت.


سخن پایانی


شبکه چین لینک (Chainlink) پیشرفت بزرگی در فناوری بلاک چین است و کارایی قراردادهای هوشمند را به‌طور چشمگیری افزایش می‌دهد. از طرفی، تمام امکانات و خدمات این شبکه، از طریق ارز چین لینک (LINK)، در دسترس کاربران و توسعه‌دهندگان قرار می‌گیرند. همچنین، توکن لینک نقشی مهمی در اقتصاد این پروژه داشته و به‌عنوان پاداش به ارائه‌دهندگان داده‌های موثق تعلق می‌گیرد. این ویژگی چین لینک باعث ایجاد ارزش ذاتی در LINK شده و این رمز ارز را به یکی از منحصربه‌فردترین توکن‌های بازار کریپتو تبدیل می‌کند.