شبکه اتریوم بدون شک زیرساخت عمدهٔ برنامه‌های کاربردی غیرمتمرکز (DApps) است؛ ولی خالی از چالش نیست، زیرا تراکم شبکه و هزینه‌های بالای گس (Gas Fee) اجازه نمی‌دهند که کاربران تجربهٔ راحتی با برنامه‌های کاربردی غیرمتمرکز جدید داشته باشند. تست‌نت Holesky اتریوم یک راهکار جانبی برای اجرای برنامه‌های آزمایشی بر شبکه اتریوم است. این شبکه به‌طور مستقل از شبکه اصلی و با داده‌های شبیه‌سازی‌شده کار می‌کند و راهکاری برای آزمایش برنامه‌های کاربردی و اجرای تراکنش‌ها بدون دستکاری در شبکه اصلی اتریوم است. در این مطلب به معرفی تست‌نت هالسکی که جدیدترین تست‌نت شبکه اتریوم محسوب می‌شود، می‌پردازیم.


تست نت چیست و چگونه کار می‌کند؟

تست نت چیست و چگونه کار می‌کند؟

تست نت یک شبکه است که به‌صورت کپی معادلی از بلاک چین اصلی شبکهٔ اتریوم فعالیت می‌کند؛ ولی کاربرد آن تنها برای آزمایش برنامه‌های کاربردی جدید و شبیه‌سازی تراکنش‌ها است. استفاده از این شبکه رایگان بوده که مزیت بزرگی برای توسعه‌دهندگان به شمار می‌رود؛ زیرا از طرفی هزینه‌های انجام تراکنش در شبکهٔ اصلی اتریوم بالا است و از سویی آن‌ها را قادر می‌سازد قبل از منتشر کردن محصولات خود در شبکهٔ اصلی اتریوم، به روشی بدون ریسک به آزمایش آن‌ها در تست نت بپردازند.


بخشی از تأییدکنندگان شبکهٔ اتریوم در تست‌نت فعالیت می‌کنند. شبکهٔ اتریوم تا کنون از سه تست نت با نام‌های گئورلی (Georli)، سپولیا (Sepolia) و هالسکی (Holesky) استفاده کرده است. تست نت گئورلی با ورود تست نت هالسکی به فضای بلاک چین، از دور خارج شد.


مسئلهٔ ایمن ماندن شبکهٔ اصلی برای بنیاد اتریوم بسیار مهم است. راه‌حل ایجاد تست نت برای کاهش بار شبکهٔ اصلی و افزایش ایمنی آن و ایجاد فرصتی مناسب برای توسعه‌دهندگان از جمله تسهیلات هوشمندانه‌ای بوده که بنیاد اتریوم ایجاد کرده است. به گفتهٔ پاریتوش جایانتهی (Parithosh Jayanthi)، مسئول عملیات فناوری اطلاعات (DevOps) در بنیاد اتریوم: «ما نمی‌خواهیم به یک مشکل مقیاس‌پذیری که می‌تواند در شبکهٔ اصلی رخ دهد، برخورد کنیم. تلاش ما بر یافتن مشکلات مقیاس‌پذیری بر تست‌نت متمرکز است».


تست نت هالسکی (Holesky) اتریوم به زبان ساده چیست؟

تست نت هالسکی (Holesky) اتریوم به زبان ساده چیست؟

تست‌نت Holesky اتریوم جدیدترین شبکه آزمایشی اتریوم است که تلاش دارد قابلیت‌های آزمایشی اکوسیستم اتریوم را بهبود دهد و زیرساختی مناسب برای توسعهٔ شبکهٔ اتریوم فراهم کند. نام این شبکه از یک ایستگاه قطار تاریخی در پراگ گرفته شده است. ابتدا بنا بود این شبکه در ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۳ به‌طور کامل اجرا شود و جایگزین تست‌نت قبلی گوئرلی (Goerli) باشد. این تاریخ عمدا در سال‌روز ادغام (Merge) اتریوم و جایگزین شدن الگوریتم اجماع اثبات کار (PoW) با الگوریتم اجماع اثبات سهام (PoS) انتخاب شد تا اهمیت این تست‌نت را نشان دهد؛ ولی یک خطا در تنظیمات باعث تأخیر در اجرای پروژه شد و تست‌نت هالسکی در ۲۸ سپتامبر ۲۰۲۳ در دسترس قرار گرفت. این موضوع دستمایهٔ شوخی هم شد و پاریتوش جایانتهی مسئول عملیات فناوری اطلاعات شبکه اتریوم با ارسال این تصاویر در یک توییت طنزآمیز، موفقیت‌آمیز بودن مرحلهٔ دوم را اعلام کرد.


تست نت هالسکی (Holesky) اتریوم به زبان ساده چیست؟ (2)

با رشد کاربران شبکهٔ اتریوم لزوم تقویت محیط‌های تست نت اتریوم هم مشاهده می‌شد و بنیاد اتریوم همواره درحال به‌روزرسانی خدمات خود بوده و به ارتقای کیفیت خدمات توجه داشته است. از دور خارج شدن تست نت قبلی گوئرلی (Goerli) طبق برنامه صورت گرفته و برای تست نت سپولیا (Sepolia) و تست نت هالسکی نیز نقطهٔ پایانی ترسیم شده است. در نمودار زیر می‌توانید زمان‌بندی اجرا و پایان کار سه تست‌نت معروف شبکه اتریوم را مشاهده کنید.


تست نت هالسکی (Holesky) اتریوم به زبان ساده چیست؟ (3)

چنان که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، بنا به اعلام بنیاد اتریوم پشتیبانی از تست‌نت هالسکی در سال ۲۰۲۸ میلادی متوقف خواهد شد. این نشان می‌دهد که بنیاد اتریوم برنامه‌های جاه‌طلبانه‌ای برای توسعهٔ این شبکهٔ عظیم بلاک چین در سر دارد و هنوز هم باید منتظر خبرهای جدیدی در مسیر توسعهٔ شبکهٔ اتریوم باشیم.


بنیاد اتریوم تلاش دارد که تست‌نت Holesky اتریوم از شبکه اصلی اتریوم بزرگ‌تر باشد تا گروه‌های بزرگی از تأییدکنندگان بتوانند در آن فعالیت کنند و بدین ترتیب مشکل مقیاس‌پذیری شبکهٔ اتریوم تا حدی حل شود. بدین ترتیب توسعه‌دهندگان از نظر تئوری قادر به آزمایش کردن زیرساخت و به‌روزرسانی در شرایط دشوار خواهند بود. در نتیجه آزمایش‌ها در شبکهٔ هالسکی انجام شده و مانع از بروز مشکلات در شبکه اصلی می‌شوند.


تست‌نت Holesky اتریوم شبیه به شبکه اصلی اتریوم یک مکانیزم سهام‌گذاری دارد. تأییدکنندگان می‌توانند Holesky ETH را برای مشارکت در تأیید شبکه آزمایشی جدید، سهام گذاری کنند. تست‌نت Holesky اتریوم تنها برای آزمایش‌های استاندارد نیست، بلکه نقشی حیاتی در آماده‌سازی به‌روزرسانی بعدی شبکه اتریوم یعنی دنکان (Dencun) ایفا می‌کند. این به‌روزرسانی باعث کاهش هزینه‌ها برای کاربران خواهد شد.


مزیت دیگر تست‌نت Holesky اتریوم دارا بودن مقدار واقعا قابل توجه بیشتری از توکن‌های تست‌نت، در مقایسه با نسل قبلی خود گوئرلی (Goerli) است. این افزایش کمک می‌کند که مشکلات تأمین رخ داده در گوئرلی مثل کاستی‌های بروز کرده در زمان بالا بودن تقاضا در شبکه، رخ ندهند.


با استفاده از آدرس holesky.beaconcha.in می‌توانید وضعیت تست‌نت هالسکی را به‌صورت زنده مشاهده کنید. همچنین به کمک آدرس holesky.etherscan.io می‌توانید لایه اجرایی تست‌نت هالسکی را ردیابی نمایید.


کاربردهای تست نت هالسکی اتریوم کدامند؟

کاربردهای تست نت هالسکی اتریوم کدامند؟

تست نت هالسکی اتریوم پروژه‌ای نوآورانه است که مزایا و کاربردهای گوناگونی دارد. به همین خاطر، در این بخش، کاربردهای آن را بررسی می‌کنم.


آزمایش پروتکل‌ها

تست نت هالسکی اتریوم یک شبکه آزمایشی عمومی برای شبکهٔ اتریوم بوده و طبعا بهترین راه برای آزمایش پروتکل‌های فعال در شبکه به‌شکلی بدون ریسک است. این شبکه با تقویت زیرساخت‌های خود به‌خوبی می‌تواند به توسعه‌دهندگان برنامه‌های کاربردی غیرمتمرکز (DApps) و کاربران اجازه دهد به آزمایش‌های مختلفی در این شبکه دست بزنند و بدون نگرانی از به خطر انداختن داده‌های واقعی در شبکهٔ اصلی اتریوم، به رشد این شبکه کمک کنند.


تست نت قبلی گئورلی که با ورود تست نت هالسکی منقضی و از رده خارج شد،‌ از محدودیت‌هایی رنج می‌برد که در تست نت هالسکی برطرف شده‌اند. برای مثال، کمبود توکن‌های تست توسعه‌دهندگان را در اجرای موفقیت‌آمیز آزمایشات محدود می‌کرد. علاوه‌بر این گئورلی تعداد نسبتا کمی از تأییدکنندگان داشت که بر امنیت و غیرمتمرکز بودن شبکه تأثیر می‌گذاشت. این مشکلات در تست‌نت هالسکی حل شده‌اند.


در تست‌نت هالسکی یک محیط سندباکس (Sandbox) برای توسعه‌دهندگان فراهم شده است که می‌توانند به آزمایش و تجربه کردن عملکرد برنامه‌های کاربردی خود بدون تحت‌تأثیر قرار دادن شبکهٔ اتریوم بپردازند. این فرصت مشوقی برای نوآوری و کشف راه‌های جدید است و به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد که قراردادهای هوشمند را آزمایش کرده، ویژگی‌های جدیدی را بررسی کنند و قبل از پیاده‌سازی در شبکهٔ اصلی به تشخیص آسیب‌پذیری‌ها دست یابند.


استفاده از بلاک چین

تست نت هالسکی با استفادهٔ مؤثر از راه‌حل‌های بلاک چین به ابزاری مناسب برای توسعه شبکه اتریوم تبدیل شده است. دسترس‌ناپذیری همزمان به سه‌گانهٔ «امنیت-مقیاس‌پذیری-سرعت» که همواره چالشی مبنایی برای شبکه‌های رمز ارز بوده، تا حدی با کمک تست نت هالسکی حل شده است. این تست نت ضمن کاهش بار شبکهٔ اصلی، تراکنش‌ها را با سرعت بالایی اجرا کرده و با کمک گرفتن از تعداد بالای تأییدکنندگان و استفاده از الگوریتم اجماع اثبات سهام (PoS) از آخرین پیشرفت‌های طراحی و اجرا شده در شبکهٔ اتریوم استفاده می‌کند.


مقایسه آربیتروم و zkSync به چه صورت است؟

مقایسه تست نت هالسکی (Holesky) و سپولیا (Sepolia) اتریوم چگونه است؟

شبکهٔ اتریوم علاوه‌بر تست نت هالسکی یک تست نت دیگر به نام سپولیا دارد که در اکتبر ۲۰۲۱ میلادی ارائه شد و طبق برنامه‌ریزی اعلام‌شده توسط بنیاد اتریوم تا ۲۰۲۶ میلادی به کار خود ادامه خواهد داد. در ادامه این دو تست نت مهم شبکه اتریوم را مقایسه می‌کنیم.


هدف کاربردی

سپولیا (Sepolia) به‌عنوان یک فضای فعالیت برای توسعه‌دهندگان ساخته شد تا محیط آزمایش دقیقی برای قراردادهای هوشمند (Smart Contract) و برنامه‌های کاربردی غیرمتمرکز (DApps) و ماشین‌های مجازی (Virtual Machine) باشد. درحالی‌که تست نت هالسکی ضمن اینکه یک محیط عمومی تست به حساب می‌آید، برای آزمایش کردن تأییدکنندگان و سهام‌گذاری هدف‌گذاری شده است. به عبارت دیگر، تست نت هالسکی بر مقیاس‌پذیری و الگوریتم اجماع اثبات سهام (PoS) تمرکز دارد.


در واقع همکاری‌های بین تست‌نت هالسکی و تست‌نت سپولیا به توسعه‌دهندگان یک مجموعه از فرصت‌های فنی و ویژگی‌هایی برای انجام آزمایش داده است که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا به ایجاد، آزمایش و بهینه‌سازی برنامه‌های کاربردی خود بپردازند.


تأییدکنندگان

تست نت هالسکی با ۱.۴ تا ۱.۵ میلیون تأییدکننده به عدد قابل قبولی در این زمینه دست یافته است. تست نت سپولیا مجموعه بسته‌ای از تأییدکنندگان داشته که به‌سادگی با هم هماهنگ (Sync) می‌شوند و فضای دیسک کمینه‌ای برای اجرای یک گره نیاز دارند. تست نت هالسکی به روی تأییدکنندگان جدید باز است و بیش از ۱.۵ میلیون تأییدکننده در شبکهٔ آزمایشی قابلیت فعالیت خواهند داشت.


عمومی / خصوصی

عمومی / خصوصی

تست‌نت‌های هالسکی و سپولیا به‌عنوان یک شبکهٔ آزمایشی به‌طور عمومی در دسترس هستند و همهٔ کاربران از آن‌ها بهره می‌برند. این محیط‌های آزمایش به کاربران اجازه می‌دهند تا به‌صورت رایگان توکن‌های تست دریافت کنند و تراکنش‌های خود را به اجرا بگذارند و برنامه‌های خود را در این محیط اختصاصی انجام دهند؛ بدون اینکه زیانی به شبکهٔ اصلی اتریوم وارد شود.


توکن‌‌گذاری

تست نت سپولیا دارای تعداد نامحدود توکن sepETH است که محدودیت تجربه‌شده در تست‌نت قدیمی گئورلی (Georli) را برطرف می‌سازند؛ ولی تست نت هالسکی دارای تقریبا ۱.۶ میلیارد توکن holETH بوده که بیش از دو برابر تست نت منقضی‌شدهٔ گئورلی است. در هر دو تست نت با استفاده از فاست (Faucet) می‌توانید توکن رایگان دریافت کنید.


تست نت سپولیا قبلا از الگوریتم اجماع اثبات کار (PoW) استفاده می‌کرد و پس از عملیات ادغام (Merge) شبکهٔ اتریوم به الگوریتم اجماع اثبات سهام (PoS) تغییر جهت داد؛ اما تست نت هالسکی از ابتدا برای الگوریتم اجماع اثبات سهام (PoS) نوشته و اجرا شد. حرکت شبکهٔ اتریوم به‌سمت الگوریتم اجماع اثبات سهام (PoS) موجبات کاهش مصرف انرژی و افزایش مقیاس‌پذیری و بهبود امنیت در شبکهٔ اتریوم را فراهم کرد؛ زیرا در این الگوریتم، تأییدکنندگان ایمن‌سازی شبکه را با استفاده از سهام‌گذاری رمز ارزهای خود انجام می‌دهند و بر مبنای اندازهٔ سهامشان برای ایجاد بلوک‌های جدید انتخاب می‌شوند که راهکار بسیار بهتری نسبت به قبل است.


سخن پایانی


تست‌نت Holesky اتریوم به‌عنوان نسخهٔ جدید آزمایشی شبکه اتریوم از ۲۸ سپتامبر ۲۰۲۳ در دسترس همگان قرار دارد و علاوه‌بر رایگان بودن، از مزایای متعددی از قبیل بالا بودن تعداد تأییدکنندگان و عرضهٔ بالای توکن‌های تست و سرعت مناسب پردازش برخوردار است. همچنین این شبکهٔ آزمایشی زیرساخت لازم برای به‌روزرسانی بعدی شبکه اتریوم را فراهم ساخته و آزمایش قابلیت‌های ارتقای عمدهٔ بعدی شبکهٔ اتریوم بر تست نت هالسکی انجام می‌گیرد. این تست نت طبق برنامه‌های اعلام‌شده، حداقل تا سال ۲۰۲۸ میلادی در دسترس خواهد بود.