ارزهای دیجیتال هنوز در مراحل اولیه خود هستند و نوسانات ذاتی در بازار، توجه معامله‌گران را به سمت سود بردن از نوسانات قیمت می‌طلبد. اگر قیمت خیلی پایین بیاید، ممکن است بخش قابل توجهی از سرمایه‌گذاری‌های دیجیتالی خود را از دست بدهید.


اگر در معاملات ارزهای دیجیتال باتجربه هستید، احتمالاً می‌دانید که انواع مختلف سفارش می‌توانند به روش‌های مختلفی بر معاملات شما تأثیر بگذارند و به طور جدی به افزایش بازگشت سرمایه (ROI) شما کمک کنند. یکی از این راه‌ها استفاده از سفارش محدود در کریپتو است که می‌تواند به شما کمک کند کنترل بیشتری بر معاملات ارزهای دیجیتال خود داشته باشید. بنابراین بیایید مفهوم سفارش محدود در کریپتو و نحوه خرید یک سفارش محدود در کریپتو را درک کنیم تا زمانی که معامله می‌کنیم، کارت‌های خود را درست بازی کنیم.


سفارش محدود یا لیمیت اردر چیست؟

سفارش محدود به معامله‌گران اجازه می‌دهد تا قیمت محدودی را برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال در بازار تعیین کنند. مکانیسم سفارش محدود کاملاً ساده کار می‌کند - اگر قیمت بازار کریپتو یا سایر سرمایه گذاری دارایی دیجیتال شما به قیمت حد برسد، سفارش شما اجرا می‌شود. اگر نه، دستور به خودی خود اجرا نمی‌شود. از این رو، سفارش محدود به شما امکان می‌دهد ارزهای دیجیتال را با قیمت محدود یا قیمت بهتر بخرید یا بفروشید.


سفارش محدود چیست؟

سفارش خرید محدود: سفارش با قیمت محدود یا قیمت پایین تر اجرا می‌شود. به عنوان مثال، یک معامله گر می‌خواهد بیت کوین بخرد. آنها سفارش حد خرید را 30 لک تعیین کردند. به محض اینکه قیمت به 30 لک INR برسد یا پایین‌تر بیاید، سفارش اجرا می‌شود.


نمونه‌ای از سفارش محدود

سفارش محدود فروش: سفارش با قیمت محدود یا قیمت بالاتر اجرا می‌شود. به عنوان مثال، همان معامله گر می‌خواهد اتریوم را بفروشد. آنها سفارش حد را در INR 2 lakh تعیین کردند. به محض اینکه قیمت به قیمت حد مجاز برسد یا بالاتر رود، سفارش اجرا می‌شود.


تعیین و تنظیم سفارشات به معامله گران اجازه می‌دهد تا قیمت های تجاری خود را بهتر مدیریت کنند. با این حال، در حالی که یک سرمایه گذار تضمین می‌کند که با قیمت محدود یا قیمت بهتر خرید یا فروش خواهد کرد، انجام سفارش تضمینی نیست. مگر اینکه قیمت ارز دیجیتال با شرایط سفارش مطابقت داشته باشد، سفارش اجرا نمی‌شود.


سرمایه گذاران معمولاً از سفارشات محدود زمانی استفاده می‌کنند که:


  • آنها نگران هستند که قیمت یک ارز دیجیتال بیش از حد نوسان باشد.
  • زمانی که آنها در حال حاضر سرمایه گذاری زیادی برای اجرای یک معامله ندارند.
  • زمانی که سرمایه گذاران قیمت کل پرداختی را مهمتر از سرعت اجرای معامله در نظر بگیرند.
  • برخی از سرمایه گذاران تنها بر اساس این باور که قیمت دارایی به سطح مطلوب تری خواهد رسید، از سفارش های محدود استفاده می‌کنند.

سفارش‌های محدود برای سرمایه‌گذاران صبور و کسانی که می‌خواهند با خرید ارزهای رمزپایه با قیمت‌های پایین، هدرل کنند عالی است. اما، در صورت چرخش بازار، خطر از دست دادن وجود دارد. اگر سفارشی انجام نشود، ممکن است یک سرمایه گذار فرصت معاملاتی خوبی را از دست بدهد.


بیشتر بخوانید: سفارش بازار چیست؟

سفارش محدود یا لیمیت چگونه کار می‌کند؟

یک سفارش محدود می‌تواند در زمان‌های مختلف استفاده شود. به عنوان مثال، زمانی که یک سهم به سرعت در حال افزایش یا کاهش است یا زمانی که معامله‌گر از نوسانات بازار می‌ترسد. یک سفارش محدود به معامله‌گران اجازه می‌دهد تا کنترل بیشتری بر قیمت اجرا داشته باشند، به‌ویژه اگر از استفاده از دستور بازار در دوره‌های افزایش نوسانات هراس داشته باشند. علاوه بر این، زمانی که یک معامله‌گر نمی‌تواند سهام را همیشه تماشا کند، اما قیمت خاصی را برای خرید یا فروش آن دارایی دیجیتال در نظر دارد، یک سفارش محدود می‌تواند بسیار مفید باشد.

نکته دیگری که سرمایه گذاران در هنگام ثبت سفارش محدود باید در نظر بگیرند، تاریخ انقضای سفارش است. به طور کلی، سفارش محدود مورد استفاده در معاملات ارزهای دیجیتال 24 ساعت طول می‌کشد. مگر اینکه بازار را از نزدیک تماشا کنید، ممکن است در نهایت به خرید یا فروش با قیمت کمتر مطلوب بپردازید زیرا ارزیابی نادرست از حرکت قیمت در بازار متعاقباً منجر به کاهش ارزش‌گذاری سرمایه‌گذار در سفارش محدود می‌شود. سرمایه‌گذاران و معامله‌گران باید هر از چندگاهی سفارش‌های محدود باز خود را بررسی کنند تا از شرایط بازار در حال تغییر پیروی کنند.


سفارش محدود چگونه کار می کند؟

چرا از سفارش محدود استفاده کنیم؟

سودمندترین جنبه سفارش محدود این است که معامله‌گر می‌تواند معامله را با قیمتی که برای او مناسب است انجام دهد. معامله‌گر باید نرخی را که می‌خواهد با آن معامله کند، از پیش تعیین کند. مزایای اضافی سفارش محدود عبارتند از:


  • حتی زمانی که کریپتو هنوز به علامت نرسیده است، می‌توان مقدار آن را مشخص کرد.
  • زمانی سودمند است که کسی حجم بیشتری معامله کند.

اگر یک معامله گر معتقد باشد که یک ارز دیجیتال در حال حاضر کمتر از ارزش گذاری شده است، می‌تواند سهام را بخرد و پس از بالا رفتن قیمت، یک سفارش محدود برای فروش تعیین کند. در مقابل، معامله‌گرانی که معتقدند قیمت سهام بیش از حد است، می‌توانند پس از کاهش قیمت سهام، یک سفارش محدود برای خرید سهام قرار دهند. از آن‌جایی که سفارش‌های محدود خودکار هستند، سرمایه‌گذاران مجبور نیستند 24 ساعته بازار را تماشا کنند یا نگران از دست دادن فرصت خرید یا فروش در هنگام خواب باشند.


استاپ‌لاس یا سفارش محدود

سفارش محدود نوعی سفارش‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال است. حالا ممکن است بپرسید استاپ لاس چیست و تفاوت آن‌ها چیست؟ استاپ لاس ابزاری است که به کمک آن شما برای خروج از معامله یک حد مشخص می‌کنید. در استاپ لاس شما با شرایطی مواجه هستید که در آن شما چند شرط برای معامله خود قرار می‌دهید. این ابزار معاملاتی برای زمانی است که ممکن است شما در انجام معامله با سقوط قیمت ارز دیجیتال شوید و نیاز داشته باشید معامله برای کم کردن ضرر به صورت خودکار بسته شود. این البته با سفارش محدود که نوعی سفارش‌گذاری در بازار ارز دیجیتال است، تفاوت بزرگی دارد. در سفارش محدود شما برای انجام خرید یا فروش یک قیمت مشخص می‌کنید و صرافی نیز معامله شما را در آن قیمت انجام خواهد داد.

استائ لاس یا سفارش محدود


تفاوت بین یک دستور محدود و یک دستور توقف ضرر در این است که اولی با قیمت محدودی که شما تعیین کرده اید (یا بهتر) اجرا می‌شود، در حالی که دومی (به عنوان یک دستور بازار) با قیمت فعلی بازار اجرا می‌شود. اما توجه داشته باشید که اگر قیمت بازار خیلی سریع تغییر کند، ممکن است سفارش شما با قیمتی پر شود که تفاوت قابل توجهی با قیمت ماشه داشته باشد.


استاپ‌لیمیت یا سفارش محدود

یک دستور توقف حد، ویژگی های یک دستور توقف و یک سفارش محدود را ترکیب می‌کند. پس از رسیدن به قیمت توقف، به طور خودکار یک سفارش محدود را راه اندازی می‌کند. سپس در صورتی که قیمت بازار با قیمت حدی یا بهتر مطابقت داشته باشد، دستور اجرا خواهد شد. اگر برای نظارت دقیق بر سبد سهام خود وقت ندارید، می‌توانید از دستورات توقف حد مجاز برای محدود کردن ضررهایی که می‌توانید در معامله متحمل شوید استفاده کنید.


هنگام ثبت سفارش حد مجاز، باید دو قیمت را تعریف کنید: قیمت توقف و قیمت حد. تفاوت بین سفارش‌های توقف محدود و سفارش‌های محدود در این است که اولی فقط در صورت رسیدن به قیمت توقف، یک سفارش محدود را انجام می‌دهد، در حالی که دومی بلافاصله در دفترچه سفارش قرار می‌گیرد.


به عنوان مثال، اگر BNB با قیمت 600 دلار معامله می‌شود و شما یک سفارش فروش توقف حد مجاز با قیمت توقف 590 دلار قرار می‌دهید. این بدان معنی است که اگر BNB به 590 دلار کاهش یابد، سیستم به طور خودکار یک سفارش محدود فروش را با قیمت محدودی که شما مشخص کرده اید (مثلاً 585 دلار) یا بالاتر تنظیم می‌کند. با این حال، هیچ تضمینی وجود ندارد که سفارشات شما تکمیل شود. اگر بازار خیلی سریع حرکت کند، این احتمال وجود دارد که سفارش شما تکمیل نشده باقی بماند.


استاپ‌لیمیت یا سفارش استاپ‌لاس

هر دو سفارش توقف محدود و توقف ضرر بر اساس قیمت توقف شما انجام می‌شود. با این حال، دستور توقف حد، پس از راه اندازی، یک سفارش محدود ایجاد می‌کند، در حالی که توقف ضرر یک دستور بازار ایجاد می‌کند.


چه زمانی از یک سفارش محدود استفاده کنیم؟

شما می‌توانید از یک سفارش محدود استفاده کنید زمانی که:


  • می‌خواهید با قیمتی خاص کمتر از قیمت فعلی بازار خرید کنید یا با قیمتی خاص بالاتر از قیمت فعلی بازار بفروشید.

  • برای خرید یا فروش فوری عجله ندارید.

  • می‌خواهید سودهای محقق نشده را قفل کنید یا ضررهای احتمالی را به حداقل برسانید.

  • می‌خواهید سفارش خود را به سفارش محدود کوچکتر تقسیم کنید تا به اثر میانگین هزینه دلار (DCA) برسید.

به خاطر داشته باشید که حتی اگر قیمت حد مجاز باشد، ممکن است سفارش شما همیشه پر نشود. همه چیز به شرایط بازار و نقدینگی کلی بستگی دارد. در برخی موارد، سفارش محدود شما ممکن است فقط تا حدی پر شده باشد.


کلام آخر
در این مقاله ما در مورد یکی از پرکاربردترین سفارش‌گذاری‌ها در بازار ارز دیجیتال است که به شما در معاملات ارز دیجیتال کمک می‌کند. در این مقاله همه چیز را درباره سفارش محدود توضیح دادیم، اگر همچنان درباره سفارش محدود سوالی دارید، در کامنت‌ها از ما بپرسید.