با افزایش استفاده از شبکه‌های بلاک چین، محدودیت‌های این شبکه‌ها بُروز کردند. برای رفع این محدودیت‌ها، راه‌حل‌های لایه 2 پدید آمدند. این زنجیره‌ها سعی می‌کردند تا با استفاده از روش‌هایی نوآورانه، سرعت و کارایی شبکه‌های بلاک چین را بهبود ببخشند. در همین راستا، شبکه متیک (Matic) که امروزه به پالیگان (Polygon) تغییر نام داده است، با هدف ایجاد اکوسیستمی از زنجیره‌های لایه 2 راه‌اندازی شد. بااین‌حال، پالیگان صرفاً به‌دنبال بهبود کارایی بلاک چین نیست، بلکه یک پروژه جاه‌طلبانه به حساب می‌آید.


ویژگی‌های پالیگان باعث شده‌اند تا سرمایه‌گذاران زیادی به خرید متیک (MATIC)، توکن بومی این پروژه، علاقه‌مند شوند. ازاین‌رو، ما در این مقاله، به‌سراغ وایت پیپر متیک (Matic Whitepaper) یا همان وایت پیپر پالیگان (Polygon Whitepaper) رفته‌ایم تا جنبه‌های فنی این پروژه را برای شما توضیح دهیم. ازاین‌طریق، ویژگی‌های بنیادین پالیگان را بهتر درک کرده و با آگاهی کامل به خرید متیک اقدام می‌کنید.


معرفی رمز ارز متیک (MATIC)

معرفی رمز ارز متیک (MATIC)

پالیگان (Polygon) یا متیک (Matic) به‌گونه‌ای طراحی شده است که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا بلاک چین‌های اختصاصی خود را با ویژگی‌های انعطاف‌پذیری، حاکمیت انحصاری و مقیاس‌پذیری بسازند. ازآنجایی‌که این زنجیره‌ها بر روی بلاک چین اتریوم ساخته می‌شوند، از مزایای این شبکه نیز مانند امنیت، قابلیت همکاری و تجربه مفید توسعه‌دهندگان بهره می‌برند.


در واقع، پالیگان به توسعه‌دهندگان کمک کرده تا به‌جای ایجاد بلاک چین‌های مستقل، از زنجیره‌های بلوکی دارای قابلیت همکاری استفاده کنند. پالیگان از دو فناوری «رول‌آپ دانش صفر» (ZK roll-ups) و «رول‌آپ آپتیمیستیک» (Optimistic roll-ups) کمک گرفته تا مشکلات مقیاس‌پذیری، ازدحام و هزینه‌های سرسام‌آور شبکه اتریوم را حل کند.


اگرچه پالیگان با دو رقیب مهم با نام‌های «پولکادات» (Polkadot) و «کازماس» (Cosmos) در این زمینه مواجه است، اما سعی کرده تا با معرفی ویژگی سازگاری با «ماشین مجازی اتریوم» (EVM) برتری خود را نسبت به رقبا به اثبات برساند.


مقدمه وایت پیپر متیک (MATIC)

مقدمه وایت پیپر متیک (MATIC)

بسیاری از پروژه‌ها درحال بررسی شبکه‌های سازگار با اتریوم هستند تا ازاین‌طریق، نه‌تنها محدودیت‌های این حوزه را برطرف کنند، بلکه از مزایای بلاک چین پررونق اتریوم نیز بهره ببرند. بااین‌حال، هیچ زیرساختی برای ایجاد بلاک چین‌های دارای تعامل ارائه نشده است. این مسئله چالش دیگری در زمینه ساخت بلاک چین‌ها به حساب می‌آید و باعث تکه‌تکه شدن زنجیره‌های بلوکی می‌شود.


راه‌حل پالیگان (Polygon)

وایت پیپر متیک یا همان وایت پیپر پالیگان این پروتکل را به‌عنوان چارچوبی برای ایجاد و اتصال شبکه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بلاک چین سازگار با اتریوم معرفی می‌کند. این پروتکل از ویژگی‌های زیر برخوردار است:


  • امکان استقرار بلاک چین تنها با یک کلیک

  • قابلیت استفاده از ابزارهای توسعه بلاک چین

  • ارائه امنیت به‌عنوان یک سرویس

  • توسعه بلاک چین‌های اختصاصی

ابزارهای توسعه‌دهنده به همه افراد اجازه می‌دهند تا به‌راحتی بلاک چین‌های اختصاصی خود را بسازند. این بلاک چین‌ها می‌توانند با سایر زنجیره‌ها در تعامل باشند.


ویژگی‌های پالیگان (Polygon)

ویژگی‌های پالیگان (Polygon)

به‌گفته‌ی وایت پیپر متیک (MATIC) این شبکه بهترین‌ پروژه‌های اتریوم را ادغام می‌کند و ویژگی‌های زیر را در اختیار آن‌ها می‌گذارد:


  • حاکمیت مستقل: زنجیره‌های مبتنی بر پالیگان از توان عملیاتی بالا، فناوری قابل تنظیم و حاکمیت مستقل برخوردارند.

  • تجربه توسعه‌دهنده: توسعه‌دهندگان بدون نیاز به دانش فنی و رمزنگاری و همچنین، بدون هیچ‌گونه سپرده‌گذاری توکن می‌توانند بلاک چین‌های اختصاصی خود را راه‌اندای کرده و از مزایای اتریوم بهره‌مند شوند.

  • قابلیت همکاری: شبکه‌های مبتنی بر پالیگان می‌توانند به‌صورت بومی با یکدیگر تعامل داشته و از توکن‌های مشترک، پل‌های بلاک چین، انتقال داده‌ها و... بهره‌مند شوند.

  • مدولار بودن: قابلیت مدولار بودن به زنجیره‌های پالیگان اجازه می‌دهد تا به ویژگی‌های سفارشی‌سازی بالا، توسعه‌پذیری و ارتقا، زمان کوتاه برای ورود به بازار، همکاری جامعه‌ی اتریوم و... دسترسی داشته باشند.

  • امنیت: توسعه‌دهندگان زنجیره‌ها قادر هستند که از امنیت اتریوم بهره ببرند و همچنین، اجازه دارند که پروتکل اجماع اختصاصی خود را راه‌اندازی کنند.

  • تجربه کاربری: پالیگان قصد دارد تا با از بین بردن کارمزد معاملات، تجربه کاربری‌ای را مشابه وب 2 به کاربران ارائه دهد.

فناوری پالیگان (Polygon Technology)

فناوری پالیگان (Polygon Technology)

این بخش از وایت پیپر متیک (MATIC) به بررسی فناوری پشت شبکه پالیگان اختصاص دارد. این شبکه مؤلفه‌ها و ابزارهای اصلی را برای پیوستن به اقتصاد و جامعه‌ی جدید و بدون مرز فراهم می‌کند. ازاین‌طریق، هر پروژه‌ای می‌تواند به اتریوم بپیوندد و از مزایای این شبکه برای کسب‌وکار خود بهره‌مند شود. همچنین، بلاک چین‌های پالیگان می‌توانند به تمام ابزارهای اتریوم، مانند کیف پول‌های متامسک و مای اتر ولت نیز دسترسی پیدا کنند.


در ادامه، به معرفی انواع زنجیره‌های مبتنی بر اتریوم می‌پردازیم.


زنجیره‌های مستقل (Stand-alone chains)

زنجیره‌های مستقل شبکه‌های مجزایی هستند که با اتریوم سازگاری دارند. این شبکه‌ها به‌طور کامل مسئولیت امنیت خود را بر عهده می‌گیرند؛ یعنی از استخر اعتبارسنجی منحصربه‌فردی بهره می‌برند. زنجیره‌های مستقل دارای بالاترین سطح استقلال و انعطاف‌پذیری بوده و برای کاربردهای زیر به کار می‌روند:


  • شبکه‌های سازمانی

  • پروژه‌هایی با جوامع کاربری قوی

زنجیره‌های ایمن‌شده (Secured chains)

زنجیره‌های ایمن‌شده به‌جای استفاده از استخرهای اعتبارسنجی، از یک سیستم امنیتی آماده کمک می‌گیرند. این سرویس‌های امنیتی می‌توانند توسط خود اتریوم و یا یک شبکه دیگر، مانند پولکادات، ارائه شوند. زنجیره‌های ایمن‌شده با فدا کردن بخشی از استقلال و انعطاف‌پذیری خود، به سطح بالایی از امنیت دست می‌یابند. کاربردهای این زنجیره‌ها عبارت‌اند از:


  • استارت‌آپ‌ها

  • پروژه‌های امنیت‌محور

معماری پالیگان (Polygon)

معماری پالیگان (Polygon)

شبکه متیک (Matic) از 4 لایه انتزاعی و قابل ترکیب تشکیل شده است. در ادامه وایت پیپر پالیگان، این لایه‌ها را توضیح می‌دهیم.


لایه اتریوم (Ethereum layer)

زنجیره‌های پالیگان می‌توانند از اتریوم، به‌عنوان امن‌ترین بلاک چین قابل برنامه‌ریزی جهان، برای میزبانی و اجرای هر جزء حیاتی و منطقی خود استفاده کنند. این لایه به‌صورت مجموعه‌ای از قراردادهای هوشمند اتریوم اجرا می‌شود. وظایف این لایه شامل موارد زیر هستند:


  • نهایی‌سازی و بررسی تراکنش‌ها

  • استیکینگ

  • حل اختلافات

  • انتقال پیام بین زنجیره‌های اتریوم و پالیگان

لایه امنیتی (Security layer)

لایه امنیتی یک لایه تخصصی و غیراجباری است که سرویس‌های مبتنی بر اعتبارسنجی را ارائه می‌دهد. اعتبارسنج‌های این لایه به زنجیره‌ها کمک خواهند کرد تا به‌صورت دوره‌ای تراکنش‌ها را تأیید کنند. معمولاً این لایه به‌شکل یک «متا بلاک چین» (meta blockchain) و به‌طور موازی با اتریوم اجرا می‌شود. وظایف این لایه عبارت‌اند از:


  • مدیریت اعتبارسنجی

  • ثبت‌نام و لغو ثبت‌نام اعتبارسنج‌ها، ارائه پاداش و سایر اقدامات مربوط به این حوزه

  • اعتبارسنجی زنجیره‌های پالیگان

 لایه شبکه‌های پالیگان (Polygon Networks Layer)

لایه شبکه‌های پالیگان (Polygon Networks Layer)

این لایه مجموعه‌ای از شبکه‌های بلاک چین مستقل را تشکیل می‌دهد. هرکدام از این شبکه‌ها خدماتی را به جامعه‌ی هدف خود ارائه می‌کنند و شامل عملکردهای زیر می‌شوند:


  • اجماع محلی

  • جمع‌آوری تراکنش‌ها

  • تولید بلوک

لایه اجرا (Execution layer)

این لایه تراکنش‌هایی را که به اجماع رسیده‌اند و در زنجیره‌های بلوکی شبکه‌های پالیگان گنجانده شده‌اند، تفسیر و اجرا می‌کند. لایه اجرا از دو زیرلایه تشکیل شده است:


  • محیطی برای اجرای ماشین مجازی

  • تابع انتقال وضعیت اجرایی یک بلاک چین خاص پالیگان (معمولاً به‌صورت قرارداد هوشمند اتریوم نوشته می‌شود.)

سخن پایانی

سخن پایانی


همان‌طور که از مطالعه وایت پیپر متیک (MATIC) متوجه شدید، این پروژه سعی کرده تا با ارائه اکوسیستمی جامع، امکان ایجاد بلاک چین‌های خصوصی دارای قابلیت همکاری را برای همه توسعه‌دهندگان فراهم کند. اگرچه پالیگان رقبای مختلفی در بازار دارد، اما با ارائه قابلیت سازگاری با ماشین مجازی اتریوم، می‌خواهد خودش را از سایر رقبا متمایز کند. ازاین‌رو، ما در این مقاله، به‌سراغ وایت پیپر پالیگان رفتیم تا شما را با این پروژه بیشتر آشنا کنیم. درصورتی‌که شما نیز با شناخت پالیگان، به خرید متیک علاقه پیدا کرده‌اید، به‌راحتی می‌توانید این کار را از طریق صرافی ارز دیجیتال اکسبیتو انجام دهید. اکسبیتو امکان خرید پالیگان را با کمترین قیمت و پایین‌ترین کارمزد برای شما فراهم کرده است.