امروزه افراد زیادی از جامعه درگیر بازی‌های کامپیوتری شده‌اند و اوقات فراغت خود را به انجام بازی می‌پردازند. اغلب بازی‌های انجام شده میزان پولی را به عناوین مختلف از بازیکن می‌گیرند. این بهانه‌ها برای گرفتن پول می‌تواند به صورت باز شدن مراحل بعد و آپدیت‌های چندین ساعته با حجم بالا باشد. اما امروزه بازی‌های دیگری به چشم می‌خورند که پول سازند. بله پول‌ساز، یعنی بازی کنید و کسب درآمد کنید. این مدل بازی‌ها به بازی های متاورسی شهرت یافته‌اند.


معرفی بازی‌های متاورسی

از فعالیت‌های محبوب متاورس که همواره جایگاه محبوب‌ترین اکشن‌ها را در دست دارد، ساخت NFT است. این مدل بازی همواره در اوج بوده و هیچ‌گاه از اولین جایگاه محبوبیت پایین نیامده است. اما اخیرا بازی های متاورسی نیز در عمق جامعه نفوذ کرده و به اصطلاح اهل بازی‌ها دنبال آن می‌روند. به طوری که افراد زیادی از گیمرها به دنبال کشف این بازی‌ها و بازی کردن با آن‌ها هستند. یکی از ویژگی‌های فوق‌العاده این بازی‌ها استفاده از AR و VR است. که این دو سبب افزایش واقعیت مجازی می‌شوند و به نوعی واقعیت مجازی را واقعی‌تر می‌کنند و همین سبب کشش زیاد گیمرها به این مدل بازی های متاورسی است.

معرفی بازی‌های متاورسی

با تغییر نام فیسبوک به متا، اکثر شرکت‌ها به متاورس توجه بیشتری نشان داده‌اند. بازی‌های متاورس کاملا مجازی هستند و چندی است که در فضای مجازی توجه‌های زیادی را به خود جلب کرده‌اند. البته این جلب توجه برای افراد آگاه به فضای مجازی بوده است وگرنه افراد عادی بسیاری از مواقع بدون ذره‌ای توجه و حتی فکر و بدون دانستن علم بر روی متاورس و ذات آن از آن گذر می‌کنند.


در ابتدا تصور می‌شد این بازی نیز یکی از بازی‌ها یا مدهای زود گذر است اما آن‌قدر به شدت و سرعت این بازی‌ها شروع به گسترش و به‌روزرسانی شدند که بازی های متاورسی فراموش نشدند. این صنعت در تولید بازی‌ها به خوبی عمل کرده است. اما برخی از بازی‌های آن به طور فوق‌العاده‌ای پیش روی کرده و در صدر بقیة بازی‌ها قرار گرفته‌اند و همچنین خواهان زیادی داشتند. در اینجا به چند بازی پیش رو اشاره می‌کنیم:


  • بازی Sand box
  • بازی Axie Infinity
  • بازی Sorare
  • بازی Illuvium
  • بازی Ultra

1. بازی Sand box

این بازی یکی از محبوب‌ترین بازی های متاورسی است. این بازی به این شکل است که فرد در یک دنیای مجازی توانایی ساخت و ساز را دارد و همچنین می‌توانید ساخت و ساز را به فروش بگذارید زیرا شما مالک ساختمانی هستید که آن را ساختید. البته این فروش تنها در مارکت‌هایی انجام می‌شود که برای خود بازی مقرر گشته است. این بازی عملکردی بسیار شبیه بلاک چین اتریوم دارد اما به اندازه آن محبوبیت ندارد. زیرا این بازی هنوز تنها چند پلکان اولیه توسعه را طی کرده است. اما نسبت به خود توانایی جذب مشتری را دارا بوده است. لازم به ذکر است بازی سندباکس توکن هایی برای خرید و فروش دارد به نام ارز دیجیتال سند یا sandbox که می توانید آن ها را از طریق پلتفرم معاملاتی اکسبیتو، خرید فروش کنید برای شروع معاملات باید احراز هویت اکسبیتو را انجام دهید و وارد صفحه خرید ارز sand شوید.


در بازی‌های متاورسی بازی Sand box یکی از برترین بازی‌ها انتخاب شد. هدف این بازی کنار گذاشتن Roblox و Minecraft است. از جلوه‌های این بازی که فرد را ترغیب به بازی می‌کند، دادن مالکیت واقعی و همچنین فروش واقعی با توکن‌های غیر قابل تعویض است. این بازی برای این که افراد را ترغیب به ورود به اکوسیستمش کند جوایزی را برای افرادی که در اکوسیستم حاضرند، در نظر می‌گیرد. بازی sand box تقریبا سهم ۷ درصدی از بازارهای متاورس دارد که به نوبه خود فوق‌العاده است.

بازی Sand box

ویژگی‌های Sand box

یک برگ برنده فوق‌العاده این بازی وجود یک پلتفرمی است که اجازه توسعه دادن را در بازی های متاورسی گذاشته است. در مورد این بازی می‌توان به یک مثال تاپ اشاره کرد و آن Sand Box Game Maker است. این بازی درون خود یک راهنما قرار داده است که این راهنما بسیار جامع و کامل تعبیه شده است و درمورد چگونگی تعامل با دنیای مجازی است. همچنین در این بازی قابلیت استفاده از Vox Edit نیز دارد. این برنامه برای این تعبیه شده است که هر فرد یک دارایی مخصوص و یونیک را داشته باشد و همچنین در آن آپلود، انتشار و فروش NFT ممکن است. استفاده از یک پول امن در این بازار یک سرمایه گذاری امن را برای فرد می‌کند. از کیف پول‌های به روز شده و محبوب در بازار می‌توان به اکسبیتو اشاره کرد.


2. بازی Axie Infinity

این بازی به تازگی به بازی های متاورسی افزوده نشده است و مدت زمان زیادی از وجود آن در بازی های متاورسی می‌گذرد. این بازی نیز در لیست بازی‌های محبوب بلاک چین متاورس موجود است. در سال ۲۰۱۸ بازی Axie Infinity به بازارهای بازی عرضه شد اما محبوبیت آن به تازگی رشد پیدا کرده است. جهش فوق‌العاده و چشم گیر این بازی زمانی اتفاق افتاد که افراد زیادی از فیلیپین که در دوران کووید ۱۹ از کار برکنار یا بیکار شده بودند، اظهار داشتند که این بازی نجات بخش آنان بوده است. انجام این بازی برای دریافت هر چه بیشتر NFT بود. پس از به دست آوردن NFT و انتقال آن‌ها به کیف پول امن همانند اکسبیتو می‌توان آن‌ها را به قیمت بالاتر مبادله کرد. اما اخیرا این بازی علی رغم محبوبیت توجه از نظر کاربران و گیمرها و افراد وارد در ارزهای دیجیتال، خود بازی و ارز دیجیتال Axie Infinity وارد حاشیه‌های زیاد و نا مطلوبی شده است. برای خرید ارز دیجیتال اکسی اینفینیتی Axie بر روی لینک کلیک نمایید.

بازی Axie Infinity

منبع الهام Axie Infinity

بنا و زیر ساخت این بازی الگو گرفته از بازی Pokemon است. این بازی به دلیل تشکیل موجودی یونیک و منحصر به خودتان و ویژگی‌های خاص Axie از مجموعه دیجیتال مورد استقبال کم نظیری قرار می‌گیرد و همین ویژگی به قرار گیری این بازی در سطر محبوب‌ترین‌ها کمک کرده است. دلیل اصلی محبوبیت این بازی برای متاورسی ‌ها ارزش بازار بالای بازی Axie Infinity است زیرا این بازی دارای ارزش بازار به مبلغ ۹ میلیارد دلار است. در این بازی ما باید با تنها یک Axie دیگر به مبارزه بپردازیم و تجربه کسب کنیم و روش‌های دیگر مبارزه را بیاموزیم. اگر در بازی‌ها برنده شویم، پاداش دریافت می‌کنیم و در صورت برنده نشدن تجربه جدیدی برای بازی‌های بعدی کسب کرده‌ایم. بازی‌های متاورس همواره به فکر پیشرفت و توسعه بازی Axie Infinity است، زیرا با توجه به ارزش بازار قابل توجه این بازی توسعه آن سود دهی بالایی در بین بازی های متاورسی دارد و این موضوع بسیار امیدوار کننده است.


3. بازی Sorare

موضوع این بازی کاملا با بازی‌های بالا متفاوت است و این یکی از حسن‌های بازی های متاورسی است که تمام سلیقه‌ها را پوشش می‌دهد. بازی Sorare تقریبا برای علاقه مندان به فوتبال در نظر گرفته شده است اما با فوتبال‌های معمولی کاملا تفاوت دارد. این فوتبال بر اساس NFT طراحی شده است و بر اساس بلاک چین اتریوم توسعه پیدا کرده است. در بازی Sorare بیشتر از ۱۸۰ باشگاه در بازی ثبت شده‌اند که این ۱۸۰ باشگاه به طور رسمی در بازی حضور دارند. البته قابل به ذکر است که هر هفته با آپدیت جدیدتر باشگاه‌های زیادی افزوده می‌شوند.


عملکرد بازی Sorare

در این بازی بازیکنان می‌توانند کارت تهیه کنند و با کارت‌های خریداری شده، تیم دلخواه خود را تشکیل دهند. نکتة جذاب بازی Sorare این است که کارت‌های خریداری شده نشان دهنده یک بازیکن واقعی است و همچنین اگر عملکرد بازیکنان در دنیای واقعی بهبود بخشد یا بهتر شود، کسانی که کارت را تهیه کردند یا به اصطلاح دارندگان کارت هستند، امتیاز دریافت می‌کنند. هر چه تیم‌ها امتیاز بیشتری داشته باشند، امتیاز بیشتری برای دریافت و خرید کارت‌های دیگر دارند و این به عنوان پاداش برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود.

بازی Sorare

سرمایه گذاری Sorare

این بازی به دلیل ویژگی‌های خاص و همچنین جذاب کردن فوتبال در دسته محبوب‌ترین‌ها در بازی های متاورسی قرار گرفته است. همانطور که می‌دانیم افراد علاقه‌مند به فوتبال کم نیستند. به دلیلی این محبوبیت و مقبولیت در بین مردم، در این بازی در لیگB تقریبا ۶۸۰ میلیون سرمایه گذاری شده است. محبوبیت روز افزون این بازی به یک دلیل دیگر نیز می‌تواند باشد، این بازی بدون هیچ گونه هزینه خاصی اجرا می‌شود. تنها با وجود یک ایمیل می‌توان تشکیل یک حساب کاربری داد و در آن شروع به بازی و امتحان شانس خود کرد. از مواردی که برای بر سر زبان افتادن این بازی، همانند پله ترقی عمل کرد، استودیوی قدرتمند و برتر در بین گیمرها به نام Ubisoft بود که شروع به ساخت بازی با NFTهای ایجاد شده کرد و آن را درون Sorare قرار داد.


خرید کارت‌های Sorare

کارت‌های Sorare NFT را می‌توان با استفاده از کارت‌های نقدی یا اعتباری یا حواله‌های بانکی تهیه کرد و خریداری نمود. خرید این کارت‌ها در بازی Sorare برای بیش از ۴۰ کشور در نظر گرفته شده است.


4. بازی Illuvium

این بازی یکی از بازی‌های میلیاردی صنعت بازی های متاورسی است. این بازی یک بازی قدرتمند طلب است و نیازمند تفکر بالاست و همین چالشی بودن این بازی آن را به بازی‌های محبوب و میلیاردی وارد کرده است. در این بازی ما شاهد نقش آفرین به اصطلاح یک جهان باز هستیم. این جهان باز، بر روی بلاک چین اتریوم توسعه می‌یابد. هدف اصلی این بازی نوعی کاوش است که این جهان باز باید در دنیای مجازی انجام دهد و با فکر مکان را توسعه دهد و در راه پیشرفت آن قدم بردارد و همچنین در این بازی هدف ما جمع کردن تعداد زیادی نوعی موجود است که به Illuvium معروف هستند. اما این بازی به طور رسمی هنوز معرفی و عرضه نشده است.

بازی Illuvium

برنامه ریزی Illuvium

این بازی برای عرضه یک برنامه ریزی مشخصی را ارائه داده است که در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ این بازی را به طور رسمی ارائه خواهد داد. بازی Illuvium با اینکه عرضه مستقیم نداشته است اما توانسته ارزش بازار یک میلیارد دلاری را به دست بیاورد و این به دلیل تفکر هوشمندانه سازندگان بازی Illuvium است که تریلرهایی از این بازی و نحوه عملکرد آن در یوتیوب آپلود کرده و این آپلود مورد توجه گیمرها قرار گرفته است. از برترین ویژگی این بازی گرافیک بالا و یونیک آن و همچنین گیم پلی استثنایی است. گیم پلی واقع‌گرایانه به گسترش کاربران کمک بهینه‌ای می‌کند. اما هنوز زود است که بتوان از آن به عنوان برترین استفاده کرد. پس از عرضه این بازی می‌توان با استفاده از بهترین نوع کیف پول آنلاین که همان اکسبتیو است ارزهای دیجیتال را به یکدیگر تبدیل و خرید و فروش را انجام داد.


5. بازی Ultra

بازی Ultra نیز یکی از بازی‌هایی است که بدون شک از نظر کاربران در برترین نوع بازی قرار می‌گیرد. این بازی نیز یک اکوسیستم برای بازی های متاورسی محسوب می‌شود. اکوسیستم این بازی به صورت یک بستر تعبیه شده است که این بستر به توزیع بازی‌های Ultra که مبتنی بر بلاک چین هستند به شمار می‌رود و همچنین برای توسعه دهندگان بازی و گیمرها فروش بازی‌ها را ممکن می‌سازد.


در این بازی از مزیت‌هایی که بازیکنان را جذب می‌کند می‌توان عضویت به بازی بدون نیاز به ثبت نام و ورود به حساب کاربری دانست. همچنین پلتفرم موجود در بازی Ultra کمک به سایر شرکت‌ها برای انتشار خدمات و همچنین بازی‌های سرگرمی قرار گرفته شده است. این شبکه آن قدر قوی در نظر گرفته شده که برای مقیاس آسان آن می‌توان به بیش از ۱۲۰۰۰ تراکنش در هر ثانیه اشاره کرد. این بازی بیشتر برای تعامل کنار کسانی است که آن‌ها را دوست دارید و این بازی دارای یک توکن بومی ERC-20 به نام UOS است که در Uniswap، Bancor Network، Kucoin، Bitfinex و Bitrue موجود است.

بازی Ultra

استخراج ارزها پس از انجام بازی

لازم به ذکر است که شما پس از بازی کردن و کسب درآمد نیازمند به استخراج این ارزها دارید. اگر می‌خواهید این تبادل ارزها به صورت کاملا صحیح و امن به یک کیف پول انجام شود، می‌توانید از کیف پول آنلاین اکسبیتو استفاده کنید زیرا این کیف پول در حین امن بودن، استفاده بسیار راحتی را برای کاربران ارائه می‌کند.

استخراج ارزها پس از انجام بازی


جمع بندی

در این مقاله به معرفی بازی‌‌های متاورسی پرداختیم. تا بدانید اگر به بازی علاقه دارید، چگونه هم بازی کنید و هم کسب درآمد کنید. این بازی‌ها بسیار متنوع بوده و شما می‌توانید با توجه به سلیقه خود یکی از آن‌ها را انتخاب کنید و در کنار بازی کردن کسب درآمد کنید. البته استخراج ارزها مستلزم وجود یک کیف پول امن مانند اکسبیتو است.