سایت اوپن‌سی (OpenSea) که یکی از بزرگترین بازارهای معاملاتی توکن‌های غیرقابل تعویض است، راه‌حلی برای کاهش هزینه گس اتریوم ارائه کرده است. این پلتفرم، «پروتکل سی‌پورت» را که یک قرار داد هوشمند است، راه‌اندازی کرده و کاربرانش می‌توانند از این طریق در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنند.


اوپن‌سی بیش از ۱/۸ میلیون کاربر دارد و معتقد است با قرارداد سی‌پورت، کاربرانش ۳۵٪ از هزینه‌های تراکنش خود را پس‌انداز خواهند کرد. این بازار معاملات توکن‌های NFT، اعلام کرده که حساب‌های جدیدی که در این پلتفرم ساخته می‌شوند دیگر نیاز به «هزینه راه‌اندازی» ندارند.


توکن‌های غیرقابل تعویض، توکن‌هایی مبتنی بر بلاک‌چین هستند. این توکن‌ها نشان‌دهنده مالکیت بر دارایی‌های دیجیتال یا فیزیکی هستند. هزینه گس نیز کارمزدهای مبادله هستند و به صورت دوره‌ای افزایش می‌یابند. اوپن‌سی قبل از مهاجرت به سی‌پورت (Seaport)، از پروتکل کم‌بازده وایورن (Wyvern) استفاده می‌کرد؛ پروتکلی که بهمن سال گذشته مورد حمله هکرها قرار گرفت و ۱/۷ میلیون دلار از سرمایه تریدرها را به باد داد.

پروتکل سی پورت  (Seaport)

اوپن‌سی پس از مهاجرت به سی‌پورت در توییتر خود اعلام کرد: «ما تخمین می‌زنیم که قرارداد جدید می‌تواند سالانه ۴۶۰ میلیون در هزینه‌ها صرفه‌جویی کند.» سی‌پورت پروتکلی اوپن‌سورس و غیرمتمرکز است. این پروتکل تنها مختص تراکنش‌های اوپن‌سی نمی‌شود و کاربران می‌توانند در آن چند تراکنش مختلف را انجام دهند.


اوپن‌سی در سی‌پورت به دنبال ساخت ابزاری است که به هولدرهای کمک کند تا چند توکن غیرقابل معاوضه را فقط با یک کامزد به فروش برسانند. اوپن‌سی همچنین از برنامه‌های آینده خود برای مجموعه‌داران گفت و ادعا کرد در آینده نزدیک مالکان مجموعه‌های قادر به اضافه کردن چند آدرس برای فروش و نگهداری توکن‌های خود هستند.