«تراکنش‌ها» در دنیای بلاکچین اهمیت بالایی دارند، چرا که بسیاری از فرایندها در این سیستم با انجام تراکنش‌ به وقوع می‌پیوندند. با اینکه در حالت کلی و در شبکه‌های گوناگون تراکنش‌های بلاک چین با سرعت بالایی تایید می‌شوند، ولی موارد معلق و انجام نشده هم در این سیستم وجود دارند که حتی برخی کارشناسان آن را به عنوان یک ضعف برای ارزهای دیجیتال قلمداد می‌کنند. پالیگان یکی از شبکه‌هایی است که برای حل مشکل مقیاس پذیری خلق شده‌است. با این حال گاهی معاملات معلق نیز در این شبکه به‌وجود می‌آید. در این مقاله قرار است به بررسی معاملات معلق پالیگان، علت ایجاد آن‌ها و راه‌های رفع این مشکل اشاره کنیم.


مفهوم معاملات معلق در پالیگان (Polygon) چیست؟.png

مفهوم معاملات معلق در پالیگان (Polygon) چیست؟

گاهی اوقات وقتی یک تراکنش در شبکه ثبت می‌شود، ممکن است در حالت Pending یا «در حال انجام» باقی بماند. باید بدانید تا زمانی که یک تراکنشِ ناموفق داشته باشید، تراکنش‌های دیگر پشت سر آن در سر صف می‌ایستند. در واقع با وجود یک تراکنش ناموفق، قادر به انجام هیچ تراکنش دیگری نخواهید بود.


معلق ماندن تراکنش‌ها به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد، اما علت اصلی این موضوع شلوغی شبکه و عدم توانایی آن برای انجام همزمان تعداد محدودی تراکنش است. در این میان تراکنش‌هایی که در اولویت قرار نمی‌گیرند در حالت pending باقی می‌مانند. این که چرا برخی از معاملات در شبکه پالیگان در اولویتِ پایین‌تر قرار می‌گیرند را در بخشی دیگر برایتان ذکر کرده‌ایم.


توسعه دهندگان در تلاش هستند تا مشکل ظرفیت انجام همزمان تراکنش‌ها را در شبکه‌های پالیگان و اتریوم برطرف کنند تا کمتر شاهد معاملات معلق باشیم. حل این مسئله با توجه به این که استفاده از این شبکه‌ها روز به روز در حال افزایش است ضروری بنظر می‌رسد. این پروژه در تلاش است تا بتواند در هر ثانیه 65000 تراکنش به انجام برساند و برای این کار باید سرعت تایید هر بلوک به کمتر از 2 ثانیه برسد.


تراکنش‌های پالیگان تنها مربوط به انتقال از یک کیف پول به کیف پول دیگر نیست، بلکه از این شبکه برای ساخت NFT و انجام معاملات نیز استفاده می‌شود و هر کدام از این تراکنش‌ها ممکن است معلق باقی بمانند. می‌توان گفت ساز و کار تراکنش‌ها در پالیگان به اتریوم شبیه است.


معاملات معلق در پالیگان (Polygon) چگونه اتفاق می‌افتد؟.png

معاملات معلق در پالیگان (Polygon) چگونه اتفاق می‌افتد؟

معلق شدن تراکنش‌ها در شبکه پالیگان بی‌دلیل نیست. این اتفاق ممکن است به دو دلیل رخ دهد، اول این که شما برای معامله مد نظر خود فی (کارمزد) کافی پرداخت نکرده باشید و دوم آن که معامله معلق دیگری در همان کیف پول وجود داشته باشد. همانطور که بالاتر گفتیم علت اصلی این موضوع ظرفیت پایین شبکه پالیگان است و زمانی که شبکه شلوغ می‌شود، تایید کننده‌ها سعی می‌کنند با تایید تراکنش‌هایی با کارمزد بالاتر پاداش بیشتری دریافت کنند. در ادامه به شرح و چگونگی رخداد این دو حالت خواهیم پرداخت:


  • به اندازه کافی کارمزد پرداخت نکرده‌اید

اولین و اصلی‌ترین دلیلی که برای معلق ماندن یک تراکنش پالیگان به ذهن می‌رسد در نظر نگرفتن مقدار کافی کارمزد تراکنش است. تراکنش‌هایی که کارمزد کمتری دارند در اولویت‌های آخر قرار می‌گیرند و ممکن است همیشه معلق باقی بمانند. شبکه پالیگان گنجایش محدودی برای پردازش تراکنش‌ها دارد و برای استفاده عادلانه همه کاربران از این فضا، توسعه دهندگان شبکه پالیگان یک راه حل ارائه دادند. طبق این راه حل کسانی که کارمزد بالاتری برای انجام تراکنش پرداخت می‌کنند، در اولویت اول برای پردازش تراکنش قرار می‌گیرند.


با توجه به این موضوع اگر کارمزد تراکنش‌تان بیش از اندازه پایین باشد، ممکن است هیچ تایید کننده‌ای به سراغ تراکنش شما نرود یا اینکه خیلی دیر آن را تایید کند. در ساعت‌های شلوغ شبکه، احتمال رخ دادن این مسئله بیشتر می‌شود. اگر با صبر کردن مشکلی ندارید این موضوع برای شما اهمیت نخواهد داشت، در غیر اینصورت باید تراکنشتان را کنسل کرده و دوباره ثبت کنید.


  • وجود یک تراکنش معلق دیگر در کیف پول

⚠️ یکی دیگر از ویژگی‌های شبکه پالیگان این است که تراکنش‌ها تنها به نوبت انجام می‌شوند. یعنی اگر تراکنش قبلی شما به هر دلیلی انجام نشده باشد، تراکنش فعلی شما هم انجام نخواهد شد. به این نکته توجه داشته باشید که با وجود یک تراکنش معلق، حتی اگر تراکنش‌های بعدی را با کارمزد بالا ثبت کنید تایید نخواهند شد. پس باید حتما پیش از ثبت هر تراکنش از تایید شدن تراکنش‌های قبلیِ خود اطمینان حاصل کنید.

از بین بردن یک معامله معلق در پالیگان (Polygon) چگونه انجام می‌شود؟.png

از بین بردن یک معامله معلق در پالیگان (Polygon) چگونه انجام می‌شود؟

اگر تراکنش شما برای مدت طولانی در حالت pending باقی ماند، به نظر می‌رسد زمانی که تراکنش را ثبت می‌کردید کارمزد انجام تراکنش‌ها به طور ناگهانی بالا رفته است. در این حالت شما دو راه دارید: راه حل اول این است که آنقدر منتظر بمانید تا تراکنشتان بعد از چند ساعت تایید شود. از آنجایی که کسی نمی‌تواند به شما تضمین دهد که باید چند ساعت برای تایید این معامله منتظر ماند، این راه حل خوب به نظر نمی‌رسد. از طرفی تایید تراکنش شما حتی ممکن است یک یا چند روز طول بکشد. راه دوم که قرار است در این بخش درباره آن صحبت کنیم، لغو کردن و ثبت دوباره تراکنش با کارمزد بالاتر است.


در شبکه پالیگان شما می‌توانید تراکنش معلق خود را با یک تراکنش جدید جایگزین کنید. در این تراکنش جدید قادر به انجام رایگان برخی تغییرات در جزئیات تراکنش هستید. از جمله این تغییرات می‌توان به تغییر میزان کارمزد، تغییر مقدار ارز ارسالی و تغییر آدرس دریافت کننده اشاره کرد. به این عمل Resubmit می‌گویند.


از نظر تکنیکی کنسل کردن یک تراکنش غیر ممکن است ولی زمانی که با عمل resubmit مقدار ارسالی تراکنش را به اندازه 0.00000001 MATIC تغییر می‌دهید، در واقع آن را کنسل کرده‌اید. همانطور که گفتیم، با ثبت دوباره تراکنش عملا آن را جایگزین کرده‌اید. حال اگر در این تراکنش جدید میزان کارمزد را به اندازه کافی بالا ببرید، یک تایید کننده آن را تایید می‌کند و تراکنش قبلی برای همیشه ناپدید می‌شود.


چگونه از معاملات معلق در پالیگان (Polygon) جلوگیری کنیم؟.png

چگونه از معاملات معلق در پالیگان (Polygon) جلوگیری کنیم؟

با توجه به توضیحاتی که دادیم، برای این که تراکنش‌تان در شبکه پالیگان معلق باقی نماند، باید مقدار کارمزد آن را به درستی تعیین کنید. تعیین کارمزد پایین احتمال معلق شدن تراکنشتان را بالا می‌برد. حال سوال اینجاست که چگونه متوجه مقدار درست کارمزد تراکنش شویم؟ برای این کار می‌توانید به سایت Polygonscan بخش gastracker مراجعه کنید. در این بخش مقدار درست کارمزد تراکنش در هر ساعت نمایش داده می‌شود. این صفحه همیشه در حال بروزرسانی است و اطلاعات دقیقی به شما می‌دهد.


از کجا متوجه معلق شدن تراکنش شویم؟

وقتی تایید تراکنش بیش از اندازه طول می‌کشد، باید به معلق شدن آن شک کنید. با این وجود برای این که از معلق شدن تراکنش مطمئن شوید، باید سری به سایت polygonscan بزنید و جزئیات تراکنش خود را مشاهده کنید. برای انجام این کار مسیر دشواری پیش رو ندارید. تنها کافی است در کیف پولی که تراکنش را انجام داده‌اید، تراکنش مورد نظر را انتخاب کنید و به جزئیات تراکنش در سایت polygonscan بروید. در اینجا مشاهده ‌می‌کنید که در بخش status وضعیت معامله در حالت pending قرار دارد. همچنین نوشته شده که از زمان ثبت تراکنش، تاکنون چند ساعت در صف باقی مانده است.


سفارشی کردن هزینه ها هنگام استفاده از شبکه پالیگان (Polygon) چگونه است؟

برای تعیین کارمزد تراکنش در شبکه پالیگان در هر کیف پول گزینه‌هایی وجود دارد. برای انجام این کار هیچ پیچیدگی خاصی پیش روی شما نیست. کافی است بعد از این که رقم تراکنش را تعیین کردید، با توجه به مقدار کارمزد شبکه در همان لحظه، کارمزد مورد نیاز خود را تعیین کنید تا تراکنش به راحتی انجام شود.


در برخی کیف پول‌ها نیز گزینه‌های آماده با در نظر گرفتن رقم تراکنش و شلوغی شبکه در اختیار شما قرار می‌گیرد که با توجه به زمان مورد نظرتان می‌توانید، یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.


چگونه تراکنش‌های شبکه پالیگان (Polygon) را پیگیری کنیم؟.png

چگونه تراکنش‌های شبکه پالیگان (Polygon) را پیگیری کنیم؟

فرقی نمی‌کند که از چه کیف پول یا شبکه‌ای استفاده می‌کنید، همه تراکنش‌ها در بلاک چین قابل پیگیری هستند. پیگیری تراکنش‌های پالیگان همانطور که بالاتر هم گفتیم با استفاده از سایت Polygonscan امکان‌پذیر است. همه تراکنش‌های شبکه پالیگان در این سایت ثبت می‌شوند و می‌توان وضعیت آن‌ها را پیگیری کرد.


برای پیگیری هر تراکنشی در این شبکه کافی است، در کیف پولی که تراکنش را انجام داده‌اید به قسمت View transaction on the block explorer مراجعه کنید. این گزینه شما را به صفحه جزئیات تراکنشتان در پالیگان اسکن می‌برد و در آنجا می‌توانید وضعیت تراکنش‌های خود را در شبکه پالیگان پیگیری کنید.


سخن پایانی


در این مقاله به بررسی تراکنش‌های معلق شده در پالیگان پرداختیم و علل و راهکارهای حل این مشکل را بیان کردیم. دانستیم که اگر برای تراکنش‌های پالیگان کارمزد کافی در نظر نگیرید، احتمال دارد تراکنش شما ساعت‌ها معلق باقی بماند. همچنین اگر یک تراکنش معلق داشته باشید تراکنش‌های بعدی شما نیز معلق باقی خواهند‌ماند. نکته دیگری که در این مقاله بررسی کردیم حل مشکل تراکنش‌های معلق است. شما می‌توانید به راحتی تراکنش معلق خود را Resubmit کنید و کارمزد آن را افزایش دهید تا سریعتر پردازش شود. علاوه بر این که در سایت polygonscan قادر به بررسی لحظه‌ای وضعیت تراکنش خود هستید.