پوزیشن سایز یکی از کلیدی‌ترین مفاهیمی است که با دانستن آن می‌توانید از بر باد رفتن سرمایه خود جلوگیری کنید. بدون شک هیچ یک از ما دوست نداریم در بازارهای مالی با ضرر و زیان هنگفت و لیکویید شدن حسابمان مواجه شویم. اینجاست که لازم است مفاهیم مدیریت سرمایه را بدانیم و در عمل به کار ببندیم. پس اگر می‌خواهید زین پس به صورت حرفه‌ای و پُرسود معامله کنید، لطفاً ما را تا انتهای این مطلب همراهی کنید.

آموزش ویدئویی پوزیشن سایز در تحلیل تکنیکال


پوزیشن سایز (Position Size) چیست و چه کاربردی دارد؟

پوزیشن ساز تکه‌ای از پازل پلن مدیریت سرمایه و ریسک شماست. همه معامله‌گران حرفه‌ای در سیستم معاملاتی خود، سایز معامله را محاسبه کرده و بر اساس آن معاملات جدید خود را باز می‌کنند. زمانی که می‌خواهید مثلاً با ۱۰٫۰۰۰ دلار سرمایه وارد معامله شوید، ممکن است قصد داشته باشید یک درصد از دارایی خود را در این معامله ریسک کنید. در اینجا لازم است حساب‌وکتاب کنید که اگر قیمت حد ضرر شما را زد، به حسابتان ضرری نخورد که برای حجم دارایی شما میزان زیادی باشد.

در اینجا تفاوتی ندارد که استاپ لاس (SL) شما در کجای نمودار باشد. البته هر چه استاپ لاس یا حد ضرر معامله خود را کوچک‌تر در نظر بگیرید، طبیعتاً ریسک به ریوارد یا R/R بالاتری خواهید داشت، اما از آن طرف احتمال رسیدن قیمت به حد ضررتان هم بیشتر می‌شود. اگر استاپ لاس معامله خود را بزرگ‌تر در نظر بگیرید نیز ریسک به ریوارد یا R/R پایین‌تری را تجربه می‌کنید. نکته قابل توجه اینجاست که در هم معامله باید در حدود یک درصد ریسکی که برای معامله خود تعیین کرده‌اید، ثابت بماند.

پوزیشن سایز چیست و چه کاربردی دارد؟


برای محاسبه پوزیشن سایز به چه داده‌هایی نیاز داریم؟

آسان‌ترین روش برای محاسبه سایز معامله، استفاده از سایت calc.trade است. در این سایت یک ماشین‌حساب کریپتو برای تریدرهای ارزهای دیجیتال در دسترس عموم قرار گرفته است. پس از مراجعه به سایت، کافی است در بخش Total Capital مبلغ حساب یا کل مارجین خود را وارد کنید. در بخش Risk نیز میزان درصدی را که تصمیم دارید در این معامله ریسک کنید، بنویسید.

در بخش Type کافی است نوع معامله خود را مشخص کنید. اگر معامله‌تان از نوع Buy (خرید) است، گزینه Long و اگر معامله‌تان از نوع Sell (فروش) است، گزینه Short را انتخاب کنید. در بخش Leverage نیز لازم است اهرم معامله خود را مشخص کنید. در ادامه درباره لورج‌ها بیشتر توضیح می‌دهیم.

در بخش Entry نیز کافی است قیمت نقطه ورود به معامله را وارد کنید. در کادر بعدی نیز Stop یا نقطه‌ای را که برای خروج از معامله به عنوان حد ضرر در نظر گرفته‌اید، وارد کنید. در کادر Exit نیز تارگت پوینت (TP) یا نقطه‌ای را که برای خروج از معامله به عنوان حد سود در نظر گرفته‌اید، در صورت تمایل وارد کنید.

اهرم چیست و چه نقشی در سود و زیان معامله دارد؟

اهرم در معاملات فیوچرز نقش مهمی را ایفا می‌کند. بسیاری از افرادی که به تازگی به دنیای معامله‌گری قدم گذاشته‌اند، به اشتباه تصور می‌کنند که هر چه اهرم معامله را بالاتر ببرند، سود بیشتری از معامله می‌گیرند. غافل از اینکه هر چه اهرم بالاتر باشد، به همان نسبت ضرر معامله و احتمال لیکویید شدن حساب نیز بالاتر می‌رود.

اگر سرمایه کمی دارید، مثلاً با دارایی ۱۰۰ دلار می‌خواهید وارد معامله بیت کوین شوید، می‌توانید به کمک اهرم از صرافی قرض بگیرید. مثلاً اگر اهرم خود را روی ۲۰ تنظیم کنید، می‌توانید ۲۰ برابر سرمایه خود را از صرافی قرض بگیرید و وارد معامله ۲۰۰۰ دلاری شوید.

افرادی که سرمایه‌ای بالاتر از ۱۰۰۰ یا ۲۰۰۰ دلار دارند، بهتر است از اهرم‌های زیر ۱۰ برای ورود به معاملات فیوچرز استفاده کنند تا بدین ترتیب کارمزد کمتری هم را به صرافی بپردازند.

مثلا وقتی شما با ۱۰۰ دلار از اهرم ۲۰ استفاده می‌کنید و وارد معامله ۲۰۰۰ دلاری می‌شوید، با هر تغییر ۱ درصدی قیمت، به جای اینکه یک دلار سرمایه شما جابجا شود، حساب شما در این معامله ۲۰ دلار تغییر می‌کند.

اهرم چیست و چه نقشی در سود و زیان معامله دارد؟

دقت داشته باشید که در اینجا اگر معامله‌تان استاپ بخورد، صرافی در ضرر شما شریک نمی‌شود. در واقع صراف یا بروکر (کارگزار) پولی را که به شما قرض داده بود، همراه با کارمزد معامله از حسابتان کسر می‌کند. پس می‌توانیم بگوییم که اهرم در سود و زیان شما تأثیری ندارد و مهم‌ترین عاملی که لازم است به آن دقت کنید، مدیریت سرمایه‌تان است.

پوزیشن سایز را چگونه محاسبه کنیم؟

پس از اینکه داده‌های خواسته‌شده را در ماشین‌حساب کریپتو وارد کردید، نوبت آن است که داده‌هایی را که ماشین‌حساب در اختیارتان گذاشته تحلیل کنید. در بخش Risked Capital می‌توانید میزان دارایی را که با ریسک به ریوارد تعیین‌شده‌تان قصد ریسک کردنش را دارید، مشاهده کنید.

در بخش Margin نیز با توجه به سرمایه‌ای که دارید و اهرمی که انتخاب کرده‌اید، مقدار دارایی را که لازم است وارد معامله کنید، مشاهده می‌کنید. مابقی این دارایی را صرافی یا بروکر در اختیارتان خواهد گذاشت. در بخش Position Size می‌توانید سایز معامله خود را مشاهده کنید. دقت داشته باشید که این عدد با تغییر اهرم، ثابت باقی می‌ماند.

در بخش Estimated PnL نیز می‌توانید سود معامله خود را مشاهده کنید. معنایش این است که اگر معامله شما به تارگت پوینت بخورد، با این مقدار سود می‌توانید از معامله خارج شوید.

اهرم معامله را روی چه عددی تنظیم کنیم؟

هر چه اهرم را پایین‌تر آورید، عدد مارجین بالاتر می‌رود. معنایش این است که صرافی با مبلغ کمتری از شما حمایت می‌کند و شما برای ورود به معامله لازم است دارایی بیشتری را وارد معامله کنید. دقت داشته باشید که هر چه اهرم را بالاتر ببرید، رقم لیکوییدیتی شما که در بخش Liquidation قابل مشاهده است نیز بالاتر می‌رود.

اگر این رقم از استاپ لاس شما بالاتر باشد، معنایش این است که اگر نمودار برخلاف تحلیل شما پیش برود، هنوز استاپتان نخورده حسابتان لیکویید می‌شود (سرمایه شما به طور کلی از بین می‌رود) و معامله‌تان با ضرر به صورت خودکار بسته می‌شود. دقت کنید که هر چقدر اهرم را بالاتر ببرید، میزان ریسکی که تعیین کرده‌اید تغییر نمی‌کند.

اگر قصد دارید یک معامله باز کنید، بهتر است اهرم خود را روی عدد یک قرار دهید تا صرافی پول به شما قرض ندهد و کارمزد بسیار کمتری را از شما بگیرد. اما اگر قصد دارید بیش از یک معامله باز کنید، بهتر است اهرم خود را روی عددی بین ۲ تا ۱۰ تنظیم کنید.

چگونه به کمک پوزیشن سایز، معامله پُرسودی را تجربه کنیم؟

هنگامی که می‌خواهید معامله‌ای را باز کنید، میزان ضرری را که می‌توانید تحمل کنید برای خودتان مشخص کنید. مثلا اگر قصد دارید تنها یک معامله باز کنید، نباید ریسک معامله‌تان را روی ۱۰ درصد تنظیم کنید. چون اگر همان یک معامله‌تان ضرر کرد، ۱۰ درصد دارایی‌تان از بین می‌رود و دستتان برای باز کردن معاملات جدید و تعیین حد ضرر بسته می‌شود.

بهترین کار این است که ۱۰ درصد ریسک خود را بین چند معامله تقسیم کنید. در واقع به جای اینکه بیایید این ۱۰ درصد را روی یک معامله ریسک کنید، بهتر است که آن را بین مثلاً ده معامله (بسته به دارایی‌تان) تقسیم کنید. زمانی که می‌خواهید اعداد را در ماشین‌حساب وارد کنید، حتماً برای معامله‌تان استاپ لاس تعیین کنید. در کل هیچ‌گاه پیش از تعیین حد ضرر، وارد معامله نشوید.

ضمناً بهتر است همواره نیم‌نگاهی به عدد لیکوییدیتی معامله خود نیز داشته باشید. زیرا اگر برای معامله خود استاپ تعیین نکنید و معامله‌تان وارد ضرر شود و به رقم لیکوییدیتی برسد، معامله‌تان به صورت خودکار بسته شده و حسابتان لیکویید می‌شود.


حد ضرر در اینجا چه تأثیری دارد؟

حد ضرر در اینجا چه تأثیری دارد؟

درست است که اگر استاپ یا حد ضرر خود را خیلی کوچک بگذارید، ریسک به ریوارد بیشتری را در صورت خوردن معامله به تارگتتان (هدف قیمتی) تجربه می‌کنید. اما استاپ بزرگ گذاشتن هم کار صحیحی نیست، مگر اینکه بخواهید سود بزرگی را از معامله خود بگیرید. ضمناً دقت داشته باشید که با تغییر رقم استاپ لاس در ماشین‌حساب، میزان ریسک شما ثابت خواهد بود و تنها مارجین و حجم معامله‌تان تغییر خواهد کرد. به صورت کلی نباید وارد معامله‌ای شوید که میزان ریسک به ریواردتان کمتر از یک باشد. زیرا برای سودده شدن چنین حسابی، نیاز است وین ریت (درصد موفقیت معامله به شکست معامله) خیلی بالا باشد.

ارتباط حد ضرر و پوزیشن سایز

چگونه رقم پوزیشن سایز را در صرافی وارد کنیم؟

اصل موضوع همان پوزیشن سایز است که در سایت ماشین‌حساب، با کادری سفید مشخص شده است. شما در صرافی در آن بخشی که می‌خواهید اعداد خود را وارد کنید، دو گزینه می‌بینید. یک گزینه به شما می‌گوید که می‌توانید مقدار تتر خود را وارد کنید و در ازای آن بیت کوین بخرید. گزینه دیگر به شما می‌گوید که رقم بیت کوینی را که می‌خواهید بخرید، وارد کنید.


در گزینه اول، شما می‌توانید رقمی را که در قسمت مارجین ماشین‌حساب برایتان نمایش داده شده، به عنوان تعداد تتری که می‌خواهید بپردازید وارد کنید. این‌گونه صرافی این میزان تتر را برمی‌دارد و در ازایش به شما بیت کوین می‌دهد. اما کار دقیق‌تر و هوشمندانه‌تر این است که از گزینه دوم استفاده کنید و رقم پوزیشن سایز را به عنوان رقم بیت کوینی که می‌خواهید بخرید، وارد صرافی کنید.

آیا پوزیشن سایز برای معاملات اسپات نیز کاربرد دارد؟

البته! کافی است در سایت ماشین‌حساب کریپتو که به شما معرفی کردیم، اهرم معامله را روی عدد یک قرار دهید. معاملات اسپات نسبت به فیوچرز بسیار کم‌ریسک‌تر بوده و در بازه زمانی طولانی‌تری قابل اجرا هستند. در این نوع معاملات لازم نیست در عرض چند ساعت یا یکی دو روز معامله خود را ببندید، بلکه می‌توانید معامله‌ای یکی دو هفته‌ای یا حتی چند ماهه باز کنید. همچنین کارمزدی بابت باز بودن معاملات لازم نیس پرداخت کنید.

با وارد کردن داده‌هایتان در ماشین‌حساب، از روی عدد پوزیشن سایز متوجه می‌شوید که چه حجمی بخرید. ضمناً نیازی به تعیین نوع دارایی خود (بیت کوین، اتریوم و ...) ندارید. کافی است همان اعدادی را که به شما آموزش دادیم در ماشین‌حساب وارد کنید و حجم معامله را دریافت کنید. به همین سادگی!


سخن پایانی
در این مطلب پوزیشن سایز و تأثیر مهم آن را در مدیریت سرمایه و باز کردن معاملات فیوچرز و اسپات به شما آموزش دادیم. فراموش نکنید که از ماشین‌حساب کریپتو در معاملات خود استفاده کنید و با تعیین حجم معامله، از باز کردن معاملات هوشمندانه لذت ببرید. موفق و پُرسود باشید.