بایننس، بزرگترین صرافی ارز دیجیتال جهان و یکی از گسترده‌ترین اکوسیستم‌ها در دنیای کریپتو را در دست دارد. با گذشت سال‌ها، این اکوسیستم و بلاک چین آن یعنی بایننس اسمارت چین شاهد رشد چشم‌گیری بوده‌اند و اپلیکیشن‌ها و شبکه‌های زیادی بر بستر آن‌ها راه‌اندازی شده‌اند.


BSC به‌عنوان یکی از ارزشمندترین بلاک چین‌های دنیای کریپتو میزبان پروژه‌های متعدد در مقیاس گوناگون است. آیا با این پروتکل‌ها و جایگاه آن‌ها آشنایی دارید؟ در این مقاله از بلاگ اکسبیتو، ارزها و پروژه های Binance Smart Chain را بررسی می‌کنیم و سرمایه‌گذاری در این بلاک چین را شرح می‌دهیم. با ما همراه باشید.


 آشنایی با Binance Smart Chain

آشنایی با Binance Smart Chain

حوزه رمز ارز میزبان بلاک چین‌ها و شبکه‌های بسیار با ویژگی‌های منحصربه‌فرد و تفاوت‌های ریز و درشت است. تقریبا همه ما کاربران این حوزه حداقل با یکی از این Blockchainها کار کرده‌ایم و تجربه داریم. در این مطلب قصد داریم تا پیرامون بلاک چین صرافی ارز دیجیتال بایننس بنویسیم.


بایننس اسمارت چین، یک شبکه بلاک چین است که در سپتامبر 2020 توسط شرکت Binance راه‌اندازی شد. در وب‌سایت رسمی این شبکه، این شعار به چشم می‌خورد: «از تمرکززدایی بهره می‌گیریم تا غیرممکن را ممکن کنیم.»


این شبکه بیش از 1 میلیون کاربر روزانه دارد و در زمینه تعداد کاربران فعال، بزرگترین Blockchain بازار محسوب می‌شود. بنا به آمار رسمی BSC، بیش از 2000 اپلیکیشن غیرمتمرکز فعال (dApp) بر بستر این شبکه به کاربران سرویس می‌دهند و هر هفته بالغ بر 287 هزار کاربر در بایننس اسمارت چین فعالیت می‌کنند.


BSC با هدف تبدیل شدن به بلاک چینی با عملکرد قوی و سازگاری با ماشین مجازی اتریوم (EVM) طراحی شده است. این شبکه مبتنی بر مکانیزم اجماع گواه سهام (PoS) با پیروی از استاندارد توکنی BEP-20 ساخته شده و از نوعی معماری Dual-Chain بهره می‌گیرد.


این معماری به این شبکه، امکان سازگاری با بلاک چین Ethereum در عین حفظ سرعت بالا در تراکنش‌ها و کارمزد پایین را ارائه می‌دهد. همچنین، پشتیبانی از قراردادهای هوشمند نیز در این پلتفرم وجود دارد.


به‌شکل کلی، بایننس اسمارت چین ویژگی‌های زیر را ارائه می‌دهد:


  • سازگاری با EVM

  • عملکرد سطح بالا

  • مبتنی بر الگوریتم گواه سهام

  • معماری Dual-Chain

  • پشتیبانی از قراردادهای هوشمند

کدام پروژه‌ها مبتنی بر بایننس اسمارت چین هستند؟

کدام پروژه‌ها مبتنی بر بایننس اسمارت چین هستند؟

پیش‌تر با شبکه BSC به‌طور کلی آشنا شدیم و ویژگی‌های آن را بررسی کردیم. به‌طور خلاصه، Binance Smart Chain یک شبکه بلاک چین قدرتمند است که با ماشین مجازی اتریوم سازگاری دارد و از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌کند.


در دنیای رمز ارزها، شبکه‌های بلاک چینی میزبان پروژه‌ها و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز هستند. در واقع، این شبکه‌ها این دنیا را تشکیل داده و بستر فعالیت ارزهای دیجیتال به شمار می‌روند. همانطور که اشاره کردیم، پروژه‌های متعددی بر بستر این بلاک چین ایجاد شده و فعالیت می‌کنند. در این بخش از مقاله، با تعدادی از پروژه های Binance Smart Chain آشنا می‌شویم.


بایننس کوین (Binance Coin)

بایننس کوین (Binance Coin)

احتمالا اولین موردی که پس از شنیدن عنوان BSC به ذهن همه ما می‌رسد BNB است. این ارز، توکن بومی اکوسیستم بایننس محسوب شده و تراکنش‌ها و امور مالی انجام‌شده در شبکه بایننس اسمارت چین، مبتنی بر این توکن پردازش می‌شوند. این پروژه یکی از ده ارز دیجیتال ارزشمند بازار بوده و سرمایه زیادی را به خود جذب کرده است.


پنکیک سواپ (PancakeSwap)

پنکیک سواپ یکی از برجسته‌ترین صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) حوزه ارز دیجیتال به شمار می‌رود. این پلتفرم بیش از 1 میلیون کاربر فعال دارد و در 30 روز گذشته در مجموع میزبان بیش از 17 میلیون معامله بوده است. در مجموع PancakeSwap به‌عنوان یکی از پروژه‌های شاخص در حوزه دیفای شناخته می‌شود.


ونوس (Venus)

ونوس یک بازار پولی الگوریتمی و پروتکل استیبل کوین مصنوعی بوده که به‌شکل انحصاری بر روی بلاک چین Binance Smart Chain راه‌اندازی شده است. این پروتکل، یک راه‌حل وام‌دهی رمز ارزی ساده در اکوسیستم دیفای معرفی می‌کند که به کاربران امکان دریافت مستقیم وام در ازای وثیقه با سرعت بالا را با کارمزد پایین‌تر تراکنش ارائه می‌دهد.


 کوین وایند (CoinWind)

کوین وایند (CoinWind)

CoinWind نوعی پروتکل استخراج هوشمند است که در میان تمام پروژه‌های دیفای، رتبه 40 از نظر دارایی قفل‌شده (TVL) را در اختیار دارد. تیم این پروتکل به‌دنبال افزایش مزایای فعالان شبکه از طریق مواردی همچون استخراج نقدینگی و تعهدات گره استیک است.


پینک سیل (PinkSale)

پینک سیل یکی از پروژه های Binance Smart Chain است که با هدف ارائه قابلیت ایجاد توکن و راه‌اندازی فروش اولیه آن به کاربران، فعالیت می‌کند. فرایند ساخت توکن در وب‌سایت رسمی این پروژه بسیار ساده است و ارزهای ایجادشده توسط کاربران، در وب‌سایت‌های کاوشگر دنیای بلاک چین تایید و منتشر می‌شوند. همچنین، برای انجام این کار در این پلتفرم نیازی به هیچ‌گونه دانش کدنویسی ندارید.


بای سواپ (Biswap)

بای سواپ یکی دیگر از پلتفرم‌های معاملاتی غیرمتمرکز ارز دیجیتال بر بستر بلاک چین BSC است. این صرافی وعده ارائه پایین‌ترین نرخ کارمزد تراکنش در میان تمام صرافی‌های مبتنی بر Binance Smart Chain را داده و متعهد به نوآوری در دنیای دیفای به کمک محصولات و سرویس‌های باکیفیت خود شده است. محصولات اصلی Biswap شامل قابلیت‌های استاندارد DEXها از جمله بازارساز خودکار، استخرهای نقدینگی، ییلد فارمینگ (Yield Farming)، بازار NFT و لانچ پد می‌شوند.


 اتو (Auto)

اتو (Auto)

اتو توکن بومی کاربردی و حاکمیتی پروتکل Autofarm است که در دسامبر 2020 بر روی Binance Smart Chain راه‌اندازی شد. این پروژه به کاربران امکان دریافت سود بالا از دارایی خود از طریق استخرهای ییلد فارمینگ را با سپرده‌گذاری دارایی در صندوق‌های Autofarm ارائه می‌دهد.


بیکری سواپ (BakerySwap)

صرافی غیرمتمرکز BakerySwap به‌عنوان یکی از پروژه های Binance Smart Chain، خود را به‌عنوان نسخه جدیدی از پلتفرم مشهور Uniswap معرفی می‌کند. تیم این پروتکل هدف آن را تبدیل شدن به نسخه‌ای سریع‌تر، ارزان‌تر و جذاب‌تر از یونی سواپ اعلام کرده‌اند. کاربران ارائه‌دهنده نقدینگی در بیکری سواپ، پاداشی در قالب توکن BAKE دریافت می‌کنند که از طریق آن امکان کسب بخشی از کارمزد معاملات BakerySwap وجود دارد.


وان اینچ اکسچنج (1Inch Exchange)

یکی از بخش‌های اصلی شبکه وان اینچ، راه‌حل صرافی غیرمتمرکز آن است. راه حل 1inch کارکرد منحصربه‌فردی دارد؛ این پلتفرم در میان چندین منبع نقدینگی مختلف برای معاملات جستجو می‌کند و ازاین‌طریق، به کاربران خود بهترین نرخ تبدیل در مقایسه با صرافی‌های عادی را ارائه می‌دهد. پروتکل وان اینچ از الگوریتم Pathfinder جهت یافتن بهترین مسیر برای معاملات در بیش از 400 منبع نقدینگی بر بستر 12 بلاک چین، بهره می‌گیرد.


سولار (Solar)

سولار شبکه‌ای است که بر بستر BSC راه‌اندازی شده و فعالیت می‌کند. کاربران می‌توانند با استیک توکن بومی آن یعنی SXP به تامین امنیت شبکه کمک کرده و در دریافت پاداش سهیم باشند. همچنین، هولدرهای این توکن می‌توانند در تصمیمات و تغییرات این شبکه مشارکت کنند.


 لینیر فایننس (Linear Finance)

لینیر فایننس (Linear Finance)

Linear Finance یک پروتکل با بخش‌های مختلف برای اهداف گوناگون است. این بخش‌ها شامل اپلیکیشن غیرمتمرکز، صرافی، پلتفرم سواپ و صندوق می‌شوند. در اپلیکیشن‌های این پروژه می‌توانید دارایی خود را سپرده‌گذاری کنید، به معامله و سرمایه‌گذاری بپردازید و درآمد غیرفعال (Yield Generating) داشته باشید.


پنکیک بانی (Pancake Bunny)

پنکیک بانی یکی از بزرگترین گردآورنده‌های سود (Yield Aggregator) در بلاک چین بایننس از نظر مجموع دارایی قفل‌شده محسوب می‌شود. هدف اصلی این پلتفرم، پشتیبانی و حمایت از اکوسیستم دیفای از طریق ارائه روشی آسان به کاربران جهت افزایش خودکار سودآوری خود بر بستر شبکه BSC است.


بیفی فایننس (Beefy Finance)

Beefy یک پلتفرم غیرمتمرکز و چندشبکه‌ای بهینه‌ساز سود است که به کاربران خود امکان دریافت بهره مرکب بر اساس دارایی رمز ارز را ارائه می‌دهد. محصول اصلی ارائه‌شده توسط بیفی فایننس، صندوقی است که می‌توانید در آن توکن‌های ارز دیجیتال خود را سپرده‌گذاری کنید.


بلت فایننس (Belt Finance)

آخرین پروژه مورد اشاره در فهرست ما، پروتکلی است که به کاربران امکان حفظ پایداری پوزیشن‌های دارایی و دریافت حداکثر بازدهی و سود با حداقل ریسک را ارائه می‌دهد. BELT به‌عنوان توکن حاکمیتی و پاداش پلتفرم Belt Finance ایجاد شده است.


برای سرمایه‌گذاری روی پروژه‌های BSC باید به چه مواردی توجه کنیم؟

برای سرمایه‌گذاری روی پروژه‌های BSC باید به چه مواردی توجه کنیم؟

تا اینجای مقاله با شبکه BSC و چند مورد از پروژه های Binance Smart Chain به‌طور کامل آشنا شدیم. به نظر می‌رسد که بیشتر پروتکل‌های این بلاک چین بر گردآوری سود و کمک به رشد و توسعه دنیای DeFi تمرکز دارند. حال اگر بخواهیم در این پروژه‌ها سرمایه‌گذاری کنیم چه نکاتی اهمیت دارند؟ با ما در ادامه همراه باشید تا به این پرسش، پاسخ دهیم.


تحلیل و بررسی وایت‌ پیپر

در دنیای رمز ارز، تیم پروژه‌ها معمولا توضیحات عملکرد، ویژگی‌ها، چشم‌انداز و موارد مشابه مرتبط با آن‌ها را در قالب وایت‌ پیپر منتشر می‌کنند. به همین دلیل، مطالعه این صفحه در وب‌سایت پروتکل‌ها می‌تواند به شما اطلاعات فراوان و مهمی بدهد که دانستن آن‌ها پیش از سرمایه‌گذاری، خالی از لطف نیست.


تحقیق پیرامون اعضای تیم پروژه

برای هر پروژه و محصولی، اعضای تیم توسعه آن نقش بسیار مهم و حیاتی‌ای دارند. درواقع آن پروتکل به دست اعضای تیم خود ساخته می‌شود. اگر قصد سرمایه‌گذاری در یکی از پروژه های Binance Smart Chain را دارید، بهتر است پیش از هرگونه تصمیمی، ابتدا به‌طور دقیق و عمیق پیرامون توسعه‌دهندگان آن تحقیق و مطالعه کنید.


بررسی و سنجش اقتصاد توکنی پروژه

بررسی و سنجش اقتصاد توکنی پروژه

اقتصاد توکنی به اطلاعات مرتبط با عرضه، تقاضا، توزیع و ارزش‌گذاری رمز ارزها گفته می‌شود. این موارد می‌توانند در پیش‌بینی آینده قیمت ارز دیجیتال نقش موثری داشته باشند. در نتیجه، مطالعه و بررسی اقتصاد توکنی یک پروژه پیش از سرمایه‌گذاری در آن می‌تواند امری ضروری برشمرده شود.


کسب اطمینان از نبود مشکلات قانونی

ارزهای دیجیتال به‌دلیل ماهیت غیرمتمرکز و نوآوری خود، هنوز از سوی بسیاری از نهادها و سازمان‌های قانون‌گذار به رسمیت شناخته نمی‌شوند و در برخی از موارد، محدودیت‌ها و جریمه‌های اعمال‌شده از سوی آن‌ها منجر به سقوط ارزش توکن‌ها شده است. اگر می‌خواهید روی یکی از پروژه‌های بایننس اسمارت چین سرمایه‌گذاری کنید، این مورد را حتما در نظر داشته باشید.


بررسی پشتوانه قانونی پروژه

برخی از پروتکل‌ها و رمز ارزها در بازار، حمایت قانون‌گذاران را دارند. این امر می‌تواند در پتانسیل آن‌ها برای رشد و پیشرفت بیشتر تاثیر بسیاری داشته باشد. بنابراین، پیش از سرمایه‌گذاری در پروژه‌های BSC به این نکته هم توجه کنید.


سخن پایانی

سخن پایانی


در مقاله‌ای که خواندید با بلاک چین BSC آشنا شدیم، چندی از پروژه های Binance Smart Chain را بررسی کردیم و در آخر به نکات مهم پیش از سرمایه‌گذاری بر این پروژه‌ها پرداختیم.


بایننس بزرگترین صرافی ارز دیجیتال در جهان به شمار می‌رود و در توسعه و گسترش دنیای کریپتو نقش زیادی داشته است. بلاک چین آن نیز با وجود پروژه‌ها و پروتکل‌های مبتنی بر آن، تمرکز زیادی بر پشتیبانی از اکوسیستم دیفای دارد. دنیای DeFi روش جدیدی در امور مالی ارائه می‌کند که می‌تواند در نهایت منجر به منسوخ شدن سیستم‌های سنتی شود و اگر این اتفاق رخ دهد، Binance Smart Chain نقش پررنگی در آن خواهد داشت.