فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال، بیشتر شبیه سوار شدن بر یک کشتی طوفان‌زده است که امواج عظیمی مدام آن را در معرض آسیب قرار می‌دهند. در میان این نوسانات سهمگین بازار، تتر (Tether) با نماد اختصاری USDT، مانند لنگری است که آرامش را برای کاربران به‌همراه می‌آورد. اگرچه نمودار قیمت تتر همیشه روی یک خط صاف حرکت می‌کند، اما این رمز ارز نسبت به بازار بی‌تفاوت نیست و می‌تواند روی جریان‌های کلی کریپتو تأثیر بگذارد. پس نباید تتر را به‌صورت ناظری منفعل در نظر بگیریم و نسبت به تأثیرات آن بی‌توجه باشیم. به همین خاطر، در این مقاله از اکسبیتو، قصد داریم که تغییرات تتر و نحوه اثرگذاری آن بر بازار کریپتوکارنسی را مورد بررسی قرار دهیم.


تتر (USDT) چیست؟

تتر (USDT) چیست؟

تتر (Tether) با نماد اختصاری USDT استیبل کوینی است که در سال 2014، با نام اولیه «ریل کوین» (Realcoin) پایه‌گذاری شد و در همان سال، به تتر تغییر نام داد. این استیبل کوین که ارزشی برابر با 1 دلار آمریکا دارد، دارای پشتوانه‌ای از ارزهای فیات است؛ یعنی به‌ازای هر واحد این رمز ارز، 1 واحد دلار در ذخایر شرکت تتر نگهداری می‌شود.


تتر در سال‌های اخیر شهرت بسیار زیادی کسب کرده و توانسته، پس از بیت کوین و اتریوم، به رتبه سوم بازار کریپتو دست پیدا کند. این رمز ارز در حوزه‌های مختلفی، مانند سرمایه‌گذاری، معامله‌گری، دسترسی به خدمات دیفای و... کاربرد دارد. ازآنجایی‌که تتر یک دارایی باثبات محسوب می‌شود، اغلب کاربران با خرید و نگهداری از آن، سعی می‌کنند که سرمایه‌هایشان را از نوسانات زیاد بازار کریپتو در امان نگه دارند.


رابطه تتر (USDT) و ارزهای دیجیتال چگونه است؟

با اینکه تتر نقش ایجاد ثبات را در بازار کریپتو بر عهده دارد، اما لزوماً یک ناظر بی‌تفاوت نیست. باید به این نکته توجه داشته باشیم که تتر به‌عنوان سایه‌بانی ایمن برای افرادی عمل می‌کند که به‌دنبال فرار از نوسانات سایر رمز ارزها هستند؛ به‌خاطر همین، این افراد توکن‌های خود را با تتر مبادله می‌کنند. پس، تتر همیشه پای ثابت مبادلات بازار کریپتو است. همچنین، وقتی کاربران قصد دارند که سبد سرمایه‌ی خود را تغییر دهند، معمولاً از خرید و فروش تتر به‌عنوان پُل استفاده می‌کنند. برای مثال، وقتی شما مقداری بیت کوین دارید و می‌خواهید به‌جای آن، کمی اتریوم بخرید، احتمالاً اول بیت کوین را به تتر تبدیل کرده و سپس، با USDT به خرید اتر اقدام خواهید کرد.


از سوی دیگر، معامله‌گرانی که در صرافی‌های بین‌المللی دست به معاملات آتی و مشتقات می‌زنند، اغلب روی جفت‌ارزهای تتر، مانند BTC/USDT و یا ETH/USDT، معامله می‌کنند. مجموع این موارد نشان می‌دهند که تتر یکی از بازیگران اصلی بازار رمز ارزها به حساب می‌آید. پس، احتمالاً باید راهی وجود داشته باشد که تأثیر تغییرات تتر را بر کل بازار کریپتوکارنسی به ما نشان دهد.


اثرگذاری تتر (USDT) بر بیت کوین (BTC) در صرافی‌های مختلف

اثرگذاری تتر (USDT) بر بیت کوین (BTC) در صرافی‌های مختلف

شرکت نظارت بر ارزهای دیجیتال، «سنتیمنت» (Santiment)، در گزارشی، حرکت قیمت بیت کوین را با کل عرضه تتر در صرافی‌ها، مرتبط دانسته است. در این گزارش اعلام شده که در فوریه 2020، وقتی قیمت بیت کوین در حدود 9500 دلار بود، میزان موجودی تتر در صرافی‌های مختلف، در سطح پایینی قرار داشت. بااین‌حال، در هفته‌های بعد، عرضه تتر رشد چشمگیری را تجربه کرد و در اواسط مارس، به بالاترین سطح خود در یک بازه‌ی سه ماهه رسید. این رشد حجم USDT مصادف شد با پنجشنبه سیاه بیت کوین که قیمت BTC حدود 50 درصد کاهش پیدا کرد.


در آن زمان، سایت «کریپتو پوتیتو» (Cryptopotato) گزارش داد که حدود 1 میلیارد دلار استیبل کوین توسط کاربران به فروش رسیده‌ و به‌وسیله‌ی صرافی‌ها کنار گذاشته شده‌اند. پس از آن، ارزهای دیجیتال و تتر، به‌طور هم‌زمان، در صرافی‌ها روبه‌بهبود رفتند. در همان دوره، بیت کوین هم یک جهش جدی را تجربه کرد و سپس، در محدوده 9000 دلار به نوسان پرداخت. مصادف با این وقایع، عرضه تتر دوباره در صرافی‌ها کاهش یافت.


سایت سنتیمنت از این اتفاقات نتیجه گرفت که بین حرکت قیمت بیت کوین و میزان عرضه تتر در صرافی‌ها یک رابطه معکوس وجود دارد. یعنی با رشد قیمت بیت کوین، عرضه کل USDT در صرافی‌ها کاهش می‌یابد و با کاهش قیمت BTC، میزان عرضه تتر روبه‌رشد خواهد بود.


آیا واقعاً تتر (USDT) بر قیمت بیت کوین (BTC) تأثیر می‌گذارد

آیا واقعاً تتر (USDT) بر قیمت بیت کوین (BTC) تأثیر می‌گذارد؟

علاوه‌بر فرضیه‌ی سایت سنتیمنت، تاریخ نشان می‌دهد که پیش از این نیز تتر چندین‌بار روی قیمت بیت کوین تأثیر گذاشته است. پژوهشی در سال 2018 نشان می‌دهد که «افزایش سهموی قیمت» (Parabolic Price Increase) احتمالاً ناشی از دستکاری بازار بوده؛ به‌طور خاص، به نظر می‌رسد که خریدهای کلان USDT به‌منظور تثبیت قیمت بیت کوین انجام شده است.


البته شرکت تتر بلافاصله این اتهام را رد کرد و گفت که هیچ نقشی در دستکاری قیمت بازار رمز ارزها نداشته است. همچنین، مدتی بعد تحقیقاتی دراین‌باره صورت گرفت تا نشان دهد که میزان انتشار تتر تأثیری بر قیمت ارزهای دیجیتال ندارد.


به‌این‌ترتیب، گزارش‌های ضدونقیضی از هر دو طرف ماجرا وجود دارند و نمی‌توان به‌طور قطع تأثیر میزان عرضه USDT بر قیمت BTC را تأیید کرد. ازاین‌رو، این مسئله ملاکی دقیق برای پیش‌بینی بیت کوین نیست؛ اما سرمایه‌گذاران می‌توانند به آن توجه کرده و در تصمیم‌گیری‌هایشان گوشه‌چشمی هم به میزان عرضه تتر در صرافی‌ها داشته باشند.


واقعاً چه رابطه‌ای بین تتر (USDT) و بیت کوین (BTC) وجود دارد؟

واقعاً چه رابطه‌ای بین تتر (USDT) و بیت کوین (BTC) وجود دارد؟

یک مطالعه‌ی آکادمیک که توسط دکتر «وانگ چون وی» (Wang Chun Wei)، مدرس دانشکده بازرگانی دانشگاه کوئینزلند استرالیا، صورت گرفته است، این فرضیه را رد می‌کند که بین استیبل کوین تتر و بیت کوین ارتباطی معنادار وجود دارد. در واقع، نتایج پژوهش دکتر وی با اغلب گزارش‌هایی که در این زمینه ارائه شده، در تضاد است.


این مقاله که در اکتبر 2018، توسط مجله «اکونومیک لترز» (Economics Letters) منتشر شده، «تأثیر توزیع تتر بر بیت کوین» نام دارد. دکتر وی در این مقاله معتقد است که اگرچه در ظاهر ارتباطی بین توزیع USDT و قیمت بیت کوین مشاهده می‌شود، اما از نظر آماری نمی‌توان به این تغییرات استناد کرد. در واقع، این مقاله به‌دنبال پاسخ به سوال‌های زیر است:


  • آیا رشد قیمت تتر باعث تغییر در میزان عرضه تتر می‌شود؟

  • آیا انتشار تتر روی قیمت بیت کوین تأثیر دارد؟

  • آیا برای دستکاری در قیمت بیت کوین، از توزیع USDT استفاده شده است؟

دکتر وی در پژوهش خود نشان می‌دهد که جفت‌ارز BTC/USDT در صرافی‌های مختلف دست بالا را داشته و همچنین، حدود 2 میلیارد دلار تتر در بازار وجود دارند. علاوه‌بر آن، به‌دنبال افزایش انتشار USDT، معاملات بیت کوین نیز زیادتر می‌شوند. بااین‌حال، از این تغییرات حجم نمی‌توان برای پیش‌بینی قیمت استفاده کرد؛ زیرا این دو اتفاق به‌صورت هم‌زمان رخ می‌دهند.


این دانشمند حوزه‌ی اقتصاد برای رسیدن به پاسخ سوالات مطرح‌شده، از دو مدل سری زمانی استفاده می‌کند تا متغیرهای مختلف را در طول زمان وارد کرده و تأثیرات آن‌ها را بر قیمت بیت کوین بسنجد. او در این مقاله از دو مدل «تأخر توزیع‌شده خودهمبسته» (autoregressive distributed lag) و «خودهمبستگی بردار نامحدود» (unrestricted vector autoregression) سود می‌برد. هر دوی این مدل‌ها برای این منظور هستند که بتوانیم تأثیرات اتفاقی را که در گذشته افتاده است، در آینده نیز ارزیابی کنیم؛ یعنی دکتر وی با این دو مدل می‌خواهد بفهمد که آیا در آینده نیز میزان توزیع تتر بر نرخ بیت کوین اثر می‌گذارد یا خیر.


نتایج این آزمایش نشان می‌دهند که ارتباط معناداری بین حجم توزیع تتر و قیمت BTC وجود ندارد و نمی‌توان از این مسئله به دستاوردی دقیق رسید.


سخن پایانی


تتر (Tether) با نماد اختصاری USDT سومین ارز دیجیتال بزرگ دنیا و مشهورترین استیبل کوین بازار کریپتو است که قیمتی برابر با 1 دلار دارد. در سال‌های گذشته، اتهامات مختلفی، مانند تردید در وثیقه USDT و یا پامپ عمدی بیت کوین، به این رمز ارز وارد شده است، اما از همه‌ی این چالش‌ها، تتر توانسته سربلند بیرون بیاید. این مسئله خیال سرمایه‌گذاران، کاربران و معامله‌گران را راحت می‌کند تا همچنان با اعتماد، این استیبل کوین را در امور مالی خود به کار بگیرند. شما نیز می‌توانید با خیال راحت، تتر را از صرافی ارز دیجیتال اکسبیتو تهیه کرده و به مزایای گوناگون این رمز ارز باثبات، دسترسی داشته باشید. خرید و فروش تتر در صرافی اکسبیتو به‌راحتی و با بهترین قیمت بازار انجام می‌شود.