متاورس در کریپتو یک دنیای مجازی پرطرفدار است که از ترکیب تکنولوژی بلاکچین و ارز دیجیتال به وجود آمده است. متاورس های کریپتو جهان های مجازی در حال پیشرفت با پتانسیل اجتماعی و مالی بسیار بالا هستند. این دنیاهای مجازی از فناوری بلاکچین استفاده می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود تا امنیت بسیار بالایی داشته باشند و کالاهای مجازی را با ارزش واقعی بسیار بالاتر از دنیای واقعی معامله کنند.


معرفی متاورس در کریپتوکارنسی

در متاورس همه‌چیز مجازی است، اما شاید به‌زودی از دنیای واقعی هم واقعی‌تر شود. در این دنیا می‌توان با بازی کردن درآمد به دست آورد. در دنیای متاورس از تکنولوژی واقعیت مجازی (VR) استفاده می‌شود تا محیطی واقعی را برای کاربران شبیه‌سازی کند. دنیای متاورس با بازی‌های ویدیویی، تعامل افراد مختلف در رسانه‌های اجتماعی این دنیا و تبادل ارزهای دیجیتال، به‌زودی به یک مکان منحصربه‌فرد برای افراد در سراسر دنیا تبدیل خواهد شد.


درواقع متاورس یک دنیای آنلاین و سه‌بعدی است که تا حدودی می‌توان آن را به اینترنت تشبیه کرد. در این فضا افراد می‌توانند در یک فضای سه‌بعدی با یکدیگر تعامل داشته باشند، همدیگر را ببینند، بازی کنند و به کسب درآمد بپردازند. برای آشنایی بیشتر با دنیای متاورس می توانید از طریق بخش بلاگ اکسبیتو، مقالات مرتبط را مطالعه نمایید و یا می توانید از طرق مقاله متاورس چیست؟ اطلاعات بیشتری دراین باره کسب نمایید.

Introducing Metaverse currencies

لیست ارزهای متاورس

همان‌طور که گفتیم، متاورس یک دنیای مجازی است که همه می‌توانند در آن فعالیت داشته باشند. هرکدام از کاربران در این دنیای مجازی با یک آواتار معرفی می‌شوند و در آن به رفت‌وآمد می‌پردازند. متاورس‌ها خودشان یک اقتصاد پیشرفته به‌حساب می‌آیند و هرکدام ارز دیجیتال مخصوص به خود را دارند. کاربران با استفاده از این ارزهای دیجیتال مخصوص می‌توانند به خرید و فروش و معامله املاک و زمین های مجازی، کالا، آواتار و ... بپردازند.


برای فعالیت در این دنیای مجازی می‌توانید از رایانه، هدست واقعیت مجازی (VR) و گوشی هوشمند استفاده کنید. در دنیای متاورس چندین بازی و پلتفرم وجود دارد که هرکدام ارز دیجیتال مخصوص به خود را دارند. از معروف‌ترین محیط‌های متاورسی می‌توان به Decentraland، Cryptovoxels، Alien Worlds، Axie Infinity و The Sandbox اشاره کرد.


ویژگی ارزهای دیجیتال متاورس

ارزهای دیجیتال در دنیای متاورس ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند که در اینجا برای شما توضیح می‌دهیم تا با آن‌ها بهتر آشنا شوید.


  • تمرکززدایی (Decentralization): اولین دنیاهای مجازی که ایجاد شدند تحت مالکیت و کنترل شرکت‌ها بودند و به همین دلیل خیلی موفق نشدند، اما متاورس کریپتو معمولاً غیرمتمرکز است. این متاورس بر اساس تکنولوژی بلاکچین ایجاد شده است. درواقع کاربران مالک متاورس هستند و آن را هدایت می‌کنند. این متاورس به هیچ جایی وابسته نیست و حتی اگر سازندگان اصلی آن هم کنار بروند، کاربران می‌توانند بازی‌ها را هدایت کنند و آن را گسترش بدهند.
List of Metaverse currencies

  • حاکمیت کاربران (User governance): متاورس‌های کریپتو مانند Decentraland از سازمان‌های مستقل غیرمتمرکز (DAO)و توکن‌های حاکمیتی استفاده می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود تا کاربران آن‌ها بتوانند برای بهبود بازی‌ها و ارزهای دیجیتال خود رأی بدهند و آن‌ها را تغییر بدهند و یا به‌روزرسانی کنند. بنابراین متاورس‌ها می‌توانند چیزی بیش از یک محیط مجازی باشند.

  • منشأ قابل‌اثبات (Provable provenance): تمام چیزهایی که درون دنیای متاورس وجود دارد به شکل توکن‌های رمزنگاری مانند توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) هستند. هر چیزی که کاربران در این دنیا به دست می‌آورند می‌تواند برایشان بسیار سودآور باشد. ازآنجایی‌که هر توکن غیرقابل تعویض (NFT) منحصربه‌فرد است، توکن‌ها و آیتم‌های متاورس را می‌توان برای کمک به اثبات منشأ محتوای تولیدشده توسط کاربر در بازی و همچنین دارایی‌های آن‌ها در بازی رمزنگاری کرد.

  • ارزش اقتصادی دنیای واقعی (Real-world economic value): متاورس‌های کریپتو از توکن‌های رمزنگاری و فناوری بلاکچین استفاده می‌کنند، بنابراین اقتصاد آن‌ها به اقتصاد دنیای واقعی متصل است. کاربرانی که توکن یا ارزهای متاورسی دارند می‌توانند زمین‌ها، املاک، آواتارها و هر چیز دیگر خود را در بازارهای DEX و NFT با ارزش واقعی معامله کنند.

بهترین ارزهای متاورس

همان‌طور که گفتیم، هر متاورس ارز دیجیتال مخصوص به خود را دارد. مثلاً ارز دیجیتال اصلی پلتفرم دسنترالند ارز مانا است. یا مثلاً ارز سند توکن اصلی پروژه سندباکس است و با استفاده از آن می‌توان در سند باکس به خرید و فروش و معامله چیزهای مختلف پرداخت. متاورس ارز دیجیتال ارتباطی بین دنیای فیزیکی و مجازی ایجاد می‌کند. این ارزهای دیجیتال کاربران را قادر می‌سازند تا بعد از کسب آن‌ها، ارزهای خود را به پول فیات مثل دلار و ... تبدیل کرده یا آن‌ها را در صرافی‌های ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری کنند. در ادامه بهترین ارزهای متاورس را به شما معرفی می‌کنیم.


  • MANA: پروژه دسنترالند که در سال 2015 ایجاد شد، یک دنیای مجازی که شباهت زیادی به دنیای واقعی دارد. کاربران در این دنیای مجازی می‌توانند با کاربران دیگر به‌صورت آنلاین بازی کنند، به رقابت بپردازند و در رویدادهای آنلاین شرکت کنند. برای فعالیت در این پروژه و خرید و فروش باید از ارز دیجیتال مانا استفاده کنید.

  • SAND: پروژه سندباکس یک پروژه غیرمتمرکز و پرطرفدار است. ارز دیجیتال این پروژه سند نام دارد. کاربران برای بازی و خرید و فروش زمین های مجازی باید ارز سند داشته باشند. SAND را می‌توان مانند ارزهای دیجیتال دیگر در بازار ارزهای دیجیتال معامله کرد.

  • HERO: ارز دیجیتال هیرو ارز اختصاصی شبکه متا است. کاربران در این شبکه می‌توانند عکس‌ها را به‌صورت سه‌بعدی اسکن کنند و شخصیت‌های سه‌بعدی بسازند. تکنولوژی اسکن سه‌بعدی در این شبکه به کاربران اجازه می‌دهد تا اشیاء دنیای واقعی، ازجمله انسان‌ها را به آواتارهایی با کیفیت بسیار بالا تبدیل کنند. برای خرید و فروش این اقلام سه‌بعدی باید از ارز توکن متاورس هیرو استفاده کرد.

  • RFOX: Red Fox Labs یک استارتاپ است که در حوزه فناوری فعالیت می‌کند. این پروژه درواقع مرکز خرده‌فروشی مجازی است. این پروژه دو ارز دیجیتال به نام‌های VFOX و RFOX دارد. ارز RFOX بر روی RFOX Finance و RFOX Games کار می‌کند.

  • EPIK: اپیک پرایم یک پروژه بازی آنلاین است که درجه A+ دارد. کاربران در این پروژه می‌توانند به‌صورت آنلاین با کاربران دیگر به رقابت بپردازند و درآمد کسب کنند. برای فعالیت در این بازی باید ارز دیجیتال Epik داشته باشید.

  • BLOK: پروژه بلاک توپیا یک آسمان‌خراش است که 21 طبقه دارد. در این پروژه کاربران می‌توانند آواتار خود را بسازند و شروع به فعالیت در آن بکنند. در هر یک از 21 طبقه رویدادهایی برگزار می‌شود که کاربران می‌توانند در آن‌ها شرکت کنند. بلاک توپیا بر روی بلاکچین پالیگان ایجاد شده و ارز دیجیتال اختصاصی آن هم بلاک نام دارد.

  • NTVRK: در شبکه نتورک که یک شبکه واقعیت مجازی و کسب درآمد است، کاربران می‌توانند بازی بسازند، آن‌ها را به فروش برسانند و درآمد کسب کنند. برای خرید و فروش در این دنیای مجازی هم باید ارز دیجیتال NTVRK داشته باشید.

  • CUBE: Somnium Area یک پروژه بازی است. کاربران در این پروژه می‌توانند آواتار بسازند و بفروشند. همه افراد می‌توانند دنیای Metaverse را در این پروژه به‌صورت آنلاین با استفاده از فناوری WebXR Somnium تماشا کنند. این پروژه در حال حاضر بهترین پروژه در کریپتو متاورس است. ارز دیجیتال اختصاصی این پروژه هم CUBE نام دارد.
The best Metaverse currencies

  • ATLAS: پروژه استار اطلس یک بازی VR است. این پروژه بر روی بلاکچین سولانا قرار دارد. ارز دیجیتال این پروژه ATLAS نام دارد و می‌توان با استفاده از آن به خرید و فروش دارایی‌های دیجیتالی مانند کشتی، خدمتکار، زمین و تجهیزات پرداخت. بلاکچین SOLANA به‌عنوان قاتل اتریوم نیز شناخته می‌شود. ارز اطلس را می‌توان با ارز دیجیتال FTX نیز مبادله کرد.

  • HIGH: Seventh High Street یک پروژه متاورسی است که در آن کاربران می‌توانند با استفاده از برنده شدن جوایز کسب درآمد کنند. این پروژه از این نظر منحصربه‌فرد است که هم ماهیت مجازی و هم فیزیکی دارد. برای گرفتن ارز دیجیتال به‌عنوان جایزه باید بازی کنید و وظایف خود را در بازی انجام دهید. ارز دیجیتال این پروژه هم HIGH نام دارد.

کلام پایانی

درحالی‌که متاورس‌ها هنوز در مراحل اولیه پیشرفت هستند، بسیاری از کسب‌وکارها و افراد معروف روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند. با این اوصاف متاورس می‌تواند یک فرصت بزرگ برای رمزارزها ایجاد کند، زیرا این دنیا در حال گسترش است و افراد زیادی هم تمایل دارند تا در این دنیا به فعالیت مشغول شوند.